Od kilkunastu już lat, Audi prowadzi badania nad przyjaznymi dla Å›rodowiska, opartymi o dwutlenek wÄ™gla paliwami, takimi jak e-gaz, e-benzyna czy caÅ‚kowicie syntetyczny e-diesel. Obecnie, koncern intensyfikuje prace nad produkcjÄ… paliwa e-diesel. „DziÄ™ki nowoczesnym technologiom, w ramach projektu wdrażanego w Laufenburgu bÄ™dziemy w stanie prowadzić wydajnÄ… produkcjÄ™ krótkich partii paliwa e-diesel, co uczyni proces produkcyjny bardziej efektywnym ekonomicznie. W pilotażowej instalacji bÄ™dzie możliwe tzw. sprzężenie sektorów, czyli innymi sÅ‚owy poÅ‚Ä…czenie potencjaÅ‚ów energii elektrycznej, ciepÅ‚a i mobilnoÅ›ci, co z kolei pozwoli na magazynowanie energii odnawialnej” – wyjaÅ›nia Reiner Mangold, szef dziaÅ‚u Zrównoważonego Rozwoju Produktu w AUDI AG.
Audi e-diesel ma potencjaÅ‚ uczynienia z konwencjonalnych silników spalinowych jednostek niemal zupeÅ‚nie neutralnych pod wzglÄ™dem emisji CO2. Paliwo to produkuje siÄ™ w specjalnej instalacji, w procesie przeksztaÅ‚cenia nadwyżek energii wodnej w paliwo syntetyczne. Zachodzi tu proces chemiczny: zielona energia, generowana na miejscu w elektrowni wodnej, w procesie elektrolizy wody przeksztaÅ‚ca siÄ™ w wodór i tlen. W nastÄ™pnym etapie, wodór reaguje z dwutlenkiem wÄ™gla z wykorzystaniem innowacyjnej i bardzo kompaktowej techniki mikrotechnologii. Dwutlenek wÄ™gla pozyskać można wprost z atmosfery lub z gazów odpadowych. Podobnie jak w przypadku pozostaÅ‚ych e-paliw Audi, CO2 jest tu jedynym źródÅ‚em wÄ™gla. W wyniku reakcji powstajÄ… zwiÄ…zki wÄ™glowodorowe. W koÅ„cowym etapie procesu dzielÄ… siÄ™ one na wÅ‚aÅ›ciwe paliwo Audi e-diesel oraz na wosk, wykorzystywany w innych gaÅ‚Ä™ziach przemysÅ‚u.
Planuje się, że pierwsze ilości e-diesla zostaną wyprodukowane w Laufenburgu najwcześniej w przyszłym roku. Audi oraz partnerzy w projekcie, firmy Ineratec i Energiedienst AG, skompletują wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące uruchomienia instalacji w ciągu najbliższych kilku tygodni. Prace budowlane rozpoczną się na początku roku 2018.
To już drugi partnerski projekt Audi, który powstaÅ‚ w oparciu o zasadÄ™ „power-to-liquid” (zamiana energii elektrycznej w ciecz). Od roku 2014, cztery pierÅ›cienie wspóÅ‚pracujÄ… blisko z oferujÄ…cÄ… nowoczesne rozwiÄ…zania energetyczne firmÄ… Sunfire z Drezna. Sunfire analizuje wytwarzanie paliwa e-diesel z wykorzystaniem powyższej zasady, stosujÄ…c jednak odmienne technologie. Innym przykÅ‚adem zaangażowania Audi w produkcjÄ™ e-paliw jest wÅ‚asna instalacja koncernu w Wertle w póÅ‚nocnych Niemczech, wytwarzajÄ…ca e-gaz (dokÅ‚adnie: syntetyczny metan) wykorzystywany do napÄ™du wersji g-tron rodzin modelowych A3, A4 i A5. Koncern z Ingolstadt, wraz z innymi partnerami, prowadzi również badania nad produkcjÄ… e-benzyny.