DziÅ› wszystkie te cechy najlepiej widać na przykÅ‚adzie modelu Audi e-tron (Å‚Ä…czne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km w zależnoÅ›ci od wyposażenia: 26,2 – 22,5 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEFZ); Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 0). Samochód ten może posiadać funkcje, które można Å‚atwo i na życzenie zamówić, a także usÅ‚ugi internetowe i usÅ‚ugi Å‚adowania, czyniÄ…ce mobilność jeszcze prostszÄ… i jeszcze bardziej wygodnÄ….
Cyfrowe technologie dajÄ… nam wolność. Audi na peÅ‚nych obrotach pracuje nad opracowywaniem nowych, atrakcyjnych koncepcji Å‚Ä…czÄ…cych codziennÄ… mobilność swych klientów ze Å›wiatem cyfrowym. DajÄ…c takie samochody jak w peÅ‚ni poÅ‚Ä…czony z sieciÄ…,nie wymagajÄ…cy kierowcy model studyjny Audi Aicon, cztery pierÅ›cienie dajÄ… im czas,dajÄ…cy siÄ™ wykorzystać na rzeczy naprawdÄ™ ważne. To jest „dwudziesta piÄ…ta godzina”,w której Audi w przyszÅ‚oÅ›ci przeksztaÅ‚ci siÄ™ w doskonaÅ‚e miejsce pracy, przestrzeÅ„ wypoczynku, czy w Å›wiat rozrywki. WiÄ™cej informacji na temat modelu Audi Aicon dostÄ™pnych jest tutaj.
Cztery pierÅ›cienie w ramach zapoczÄ…tkowanego w roku 2017 projektu „dwudziesta piÄ…ta godzina” badajÄ…, w jakim stopniu autonomiczne samochody zmieniÄ… nasze życie. W dzisiejszych czasach kierowca spÄ™dza za kierownicÄ… Å›rednio 50 minut dziennie.Na pokÅ‚adzie samochodu autonomicznego może z tego czasu zrobić dobry użytek: pasażerowie takiego auta mogÄ… odpocząć, popracować, czy też skorzystać ze zróżnicowanej oferty rozrywkowej. To dla strategów i projektantów Audi bardzo istotny kierunek. Cyfryzacjai urbanizacja zmieniajÄ… miasta, mobilność i zachowania użytkowników. Opracowywane sÄ… nowe koncepcje dotyczÄ…ce motoryzacji, które w przyszÅ‚oÅ›ci muszÄ… inteligentnie i efektywnie Å‚Ä…czyć siÄ™ z miejskimi systemami ruchu.
WiÄ™cej informacji na temat projektu „dwudziesta piÄ…ta godzina” dostÄ™pnych jest tutaj
Nowe doświadczenia w tylnym rzędzie siedzeń: Audi Experience Ride
Audi pokazuje pionierskÄ… koncepcjÄ™ dostarczajÄ…cÄ… zupeÅ‚nie nowych doÅ›wiadczeÅ„. Pasażerowie zasiadajÄ…cy na tylnych fotelach bÄ™dÄ… mogli oglÄ…dać filmy, grać w gry komputerowe i korzystać z interaktywnego kontentu otrzymujÄ…c jeszcze bardziej realistyczne wrażenia i wykorzystujÄ…c w przyszÅ‚oÅ›ci również okulary VR (virtual reality). Technika, która bÄ™dzie prezentowana, w czasie rzeczywistym dostosowuje wirtualnÄ… zawartość do ruchów samochodu.
Cztery pierÅ›cienie pokazujÄ… takie interaktywne doÅ›wiadczenie z okularami VR po raz pierwszy wÅ‚aÅ›nie na swym stoisku na CES. Po zaÅ‚ożeniu okularów VR, pasażer tylnej kanapy Audi e-tron nagle znajdzie siÄ™ w bardzo realistycznie wyglÄ…dajÄ…cym krajobrazie kosmicznym. Audi e-tron (Å‚Ä…czne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km w zależnoÅ›ci od wyposażenia: 26,2 – 22,5 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEFZ); Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 0) przeksztaÅ‚ca siÄ™ wtedy w statek kosmiczny, w którym pasażer toruje sobie drogÄ™ przez pole asteroidów. Każdy ruch samochodu zamienia siÄ™ w fantastyczne doÅ›wiadczenie w czasie rzeczywistym. Gdy auto wchodzi w ciasny zakrÄ™t, gracz w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci skrÄ™ca tuż przed statkiem kosmicznym nadlatujÄ…cym z naprzeciwka. JeÅ›li Audi e-tron przyspiesza, wirtualny statek czyni to samo.
Zabawa taka jest technicznie możliwa dziÄ™ki bardzo precyzyjnym narzÄ™dziom lokalizacji wykorzystujÄ…cym pewne podejÅ›cia z dziedziny jazdy zautomatyzowanej. Okulary VR podÅ‚Ä…czone sÄ… do systemu magistrali danych umieszczonego w samochodzie. Sterownik zawieszenia dostarcza do systemu precyzyjne informacje dotyczÄ…ce ruchu pojazdu, np. jego przyspieszania, hamowania, czy reakcji w zakrÄ™tach. Dane na ten temat transferowane sÄ… do Å›wiata wirtualnego, a tym samym do statku kosmicznego. W ten sposób na ekran okularów VR trafiajÄ… odpowiednie doznania ruchu, czy przyspieszenia. Pozwala to pasażerowi tylnej kanapy zagÅ‚Ä™bić siÄ™ w wydarzenia zwiÄ…zane z grÄ…, czy z ogólnie pojÄ™tÄ… rozrywkÄ….
By taka nowa forma rozrywki mogÅ‚a pojawić siÄ™ na rynku tak szybko i w tak dopracowanej postaci jak to tylko możliwe, Audi przyjęło zupeÅ‚nie nowe podejÅ›cie: marka zostaÅ‚a wspóÅ‚zaÅ‚ożycielem startup’u pod nazwÄ… holoride GmbH, w którym za poÅ›rednictwem rozwijajÄ…cej takie technologie spóÅ‚ki-córki Audi Electronics Venture GmbH objęła mniejszoÅ›ciowe udziaÅ‚y, a nastÄ™pnie na zasadzie licencji przekazaÅ‚a technologiÄ™ do holoride. Startup ten, w ciÄ…gu najbliższych trzech lat zamierza wprowadzić na rynek ofertÄ™ rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeÅ„ wykorzystujÄ…cÄ… dostÄ™pne na rynku komercyjne modele okularów VR. Otwarta platforma pozwoli ponadto producentom samochodów i twórcom treÅ›ci kreować, a nastÄ™pnie oferować kolejne formaty rozszerzonej rzeczywistoÅ›ci. Od gier zrÄ™cznoÅ›ciowych, przez podwodne przygody i eksploracjÄ™ kosmosu, po edukacyjne podróże przez historyczne miasta, czy ukÅ‚ad krwionoÅ›ny czÅ‚owieka. Dla tego co jest możliwe, nie ma tu wÅ‚aÅ›ciwie granic. Nowa technika pozwala też pasażerom oglÄ…dać konwencjonalne filmy, seriale i prezentacje. PrawdopodobieÅ„stwo wystÄ…pienia choroby lokomocyjnej zostaÅ‚o tu znacznie zredukowane, ponieważ wrażenia wizualne i sensoryczne sÄ… zsynchronizowane. W dÅ‚uższej perspektywie czasowej dalszy rozwój infrastruktury Car-to-X może spowodować, że sytuacje drogowe stanÄ… siÄ™ częściÄ… tego doÅ›wiadczenia: zatrzymanie siÄ™ na Å›wiatÅ‚ach spowodować może niespodziewane przeszkody w trakcie gry, a program edukacyjny może zostać nagle przerwany nieoczekiwanym quizem.
Dynamika na postoju: Audi Immersive In-Car Entertainment
Projekt “Audi Immersive In-Car Entertainment” prezentuje zupeÅ‚nie nowatorskie podejÅ›cie do odczuwania wszystkimi zmysÅ‚ami filmów, seriali telewizyjnych i streamingu w samochodzie. Z technicznego punktu widzenia jest to podejÅ›cie dokÅ‚adnie odwrotne w stosunku do “Audi Experience Ride”. Samochód pozostaje nieruchomy, ale rusza siÄ™ jego nadwozie, dopasowujÄ…c siÄ™ do obrazów oglÄ…danych przez pasażerów. Osoba oglÄ…dajÄ…ca dosÅ‚ownie zanurza siÄ™ w film – ruszajÄ… siÄ™ fotele, dźwiÄ™k wibruje, a animacje wewnÄ™trznych Å›wiateÅ‚ podkreÅ›lajÄ… efekty. EkscytujÄ…ce poÅ›cigi samochodowe, burzowe wiatry, a nawet upaÅ‚ podczas jazdy przez pustyniÄ™ – wszystko to pasażer odczuć może na wÅ‚asnym ciele.
TÅ‚umy zwiedzajÄ…ce CES zostanÄ… dosÅ‚ownie wciÄ…gniÄ™te przez filmy akcji.“Audi Immersive In-Car Entertainment” prezentowane jest w modelu Audi A8. Filmy wyÅ›wietlane sÄ… na ogromnym ekranie umieszczonym przed samochodem, a także na wyÅ›wietlaczu MMI i na tabletach w tyle pojazdu. To jest poruszajÄ…ce doÅ›wiadczenie!
Audi A8 – luksusowa limuzyna – wyposażone jest w opcjonalne zawieszenie aktywne, które już wkrótce wejdzie do produkcji. Wykorzystuje ono elektromechaniczne siÅ‚owniki, by z siÅ‚Ä… nawet 1100 Nm w okreÅ›lony sposób obciążać lub odciążać każde z kóÅ‚ i w ten sposób regulować poÅ‚ożenie nadwozia. Aktywne zawieszenie w zaledwie pięć dziesiÄ…tych sekundy jest w stanie unieść nadwozie nawet o 85 mm na każdym z kóÅ‚ z osobna. W projekcie “Audi Immersive In-Car Entertainment” aktywne zawieszenie ma specjalne zadanie. PrzekÅ‚ada akcjÄ™ filmu na fizyczne, pionowe ruchy pojazdu. W ten sposób nadwozie może drgać z wysokÄ… czÄ™stotliwoÅ›ciÄ…, co z kolei jest podstawÄ… dla jego unoszenia, opuszczania, czy falowania. Każdy taki ruch dokÅ‚adnie odpowiada sekwencjom filmowym wyÅ›wietlanym w tym samym czasie.
By uczynić takie doÅ›wiadczenie jeszcze bardziej realnym, siedziska i oparcia przednich foteliw samochodzie wyposażone zostaÅ‚y w maÅ‚e silniczki generujÄ…ce wibracje o czÄ™stotliwoÅ›ci do 200 Hz, podobne do tych, które spotyka siÄ™ w fotelach nowoczesnych kin 4D.Podczas oglÄ…dania filmów akcji czy horrorów, efektów zaskoczenia z pewnoÅ›ciÄ… nie brakuje. Takie „kinowe doÅ›wiadczenie” jest jeszcze potÄ™gowane przez odpowiedniÄ… pracÄ™ klimatyzacji oraz czterdziestu diodowych Å›wiateÅ‚ek oÅ›wietlenia nastrojowego i konturowego, które mogÄ… być indywidualnie wÅ‚Ä…czane w zależnoÅ›ci od przebiegu akcji filmowej. DwadzieÅ›cia trzy gÅ‚oÅ›niki najwyższej klasy systemu muzycznego zamontowanego w tym pojeździe demonstracyjnym generujÄ… przestrzenny dźwiÄ™k dopeÅ‚niajÄ…cy wyjÄ…tkowe doznania.
Komputer umieszczony w bagażniku zarzÄ…dza wszystkimi rozwiÄ…zaniami technicznymi samochodu i przekazuje polecenia do odpowiednich jednostek sterujÄ…cych. WymagaÅ‚o to stworzenia architektury elektroniki umożliwiajÄ…cej peÅ‚ne osieciowanie wszystkich funkcji pojazdu i inteligentne uruchamianie jednostek sterujÄ…cych. Projekt “Audi Immersive In-Car Entertainment” jest obecnie w stadium wstÄ™pnego rozwoju. Ma potencjaÅ‚ do tego, by zamienić czas oczekiwania i bezczynnoÅ›ci w korkach, czy w domowym garażu, w czas zabawy. Również przy niewielkich prÄ™dkoÅ›ciach doÅ›wiadczać można rozrywkowych treÅ›ci w zupeÅ‚nie nowy sposób oraz zwiÄ™kszać stopieÅ„ zaangażowania pasażerów w rozgrywajÄ…cÄ… siÄ™ akcjÄ™.W tym wypadku projekt ten mógÅ‚by funkcjonować jako dodatek do “Audi Experience Ride”.
Gdy treÅ›ci wyÅ›wietlane sÄ… na ekranie systemu MMI oraz na tabletach w tyle pojazdu, wyobrazić sobie można ich emisjÄ™ w okularach VR, co może nastÄ…pić w przyszÅ‚oÅ›ci. Podobnie jak w przypadku “Audi Experience Ride”, z pewnoÅ›ciÄ… zintensyfikuje to tzw. „efekt kinowy”.
Audi już teraz myÅ›li z wyprzedzeniem: technika ta może w przyszÅ‚oÅ›ci zostać użyta w grach komputerowych, by znacznie podnieść stopieÅ„ „zanurzenia” gracza w grÄ™. Może potencjalnie zwiÄ™kszyć doÅ›wiadczenie realnoÅ›ci wyÅ›cigów, które teraz znamy jedynie z symulatorów,a które w przyszÅ‚oÅ›ci może pojawić siÄ™ w pojazdach produkcji seryjnej.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.