Producent samochodów wykorzystuje teraz bardzo precyzyjne dane pozyskiwane z tzw. roju pojazdów do udoskonalenia swojej usÅ‚ugi Car-to-X „lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach”. Nowa wersja wykorzystuje aplikacjÄ™ car-to-cloud opierajÄ…cÄ… siÄ™ o nowatorskÄ… procedurÄ™ szacowania wspóÅ‚czynnika tarcia na podstawie uÅ›lizgu kóÅ‚. Technika ta może wykrywać drobne zmiany przyczepnoÅ›ci kóÅ‚ na nawierzchni drogi, przesyÅ‚ać dane do chmury w celu ich przetworzenia i w czasie zbliżonym do rzeczywistego ostrzegać kierowców jadÄ…cych po nas tym samym odcinkiem drogi, na przykÅ‚ad o oblodzeniu nawierzchni.
Samochody marki Audi już od roku 2017 sÄ… w stanie ostrzegać siÄ™ wzajemnie o wypadkach, zepsutych pojazdach, korkach, oblodzeniu nawierzchni drogi czy ograniczonej widocznoÅ›ci. By je wygenerować, usÅ‚uga car-to-X „lokalne ostrzeżenia o zagrożeniach” analizuje różne dane. Należą do nich m.in. dane o interwencjach elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), dane pochodzÄ…ce z czujników deszczu i Å›wiatÅ‚a, z wycieraczek i reflektorów, a także dotyczÄ…ce uruchamiania telefonu alarmowego i poduszek powietrznych. Audi robi teraz kolejny krok w rozwoju i udoskonala tÄ™ usÅ‚ugÄ™ o bardzo precyzyjne dane pozyskiwane z tzw. „roju”. Ostrzeżenia o zagrożeniach bÄ™dÄ… teraz jeszcze szybsze i bardziej precyzyjne. Audi jest pierwszym producentem z branży motoryzacyjnej, który zastosowaÅ‚ w tym celu opatentowane rozwiÄ…zanie szwedzkiej firmy NIRA Dynamics AB. Obie firmy, wspólnie z organizacjÄ… Car.Software i HERE Technologies, wykorzystaÅ‚y to rozwiÄ…zanie jako podstawÄ™ do opracowania ulepszonych ostrzeżeÅ„ o zagrożeniach.
Jak to dziaÅ‚a? System zamontowany w samochodzie może na podstawie uÅ›lizgu kóÅ‚ oszacować wspóÅ‚czynnik tarcia pomiÄ™dzy oponami a nawierzchniÄ… drogi. W tym celu wykorzystuje sygnaÅ‚y przesyÅ‚ane z zawieszenia, takie jak prÄ™dkość obrotowa kóÅ‚ i wartoÅ›ci przyspieszenia. System jest stale aktywny w normalnych warunkach drogowych, a nie tylko w sytuacjach granicznych, które wymagaÅ‚yby interwencji systemów kontroli zawieszenia. Dane z czujników sÄ… anonimizowane, zarówno w samym samochodzie, jak i w chmurze, obsÅ‚ugiwanej przez NIRA Dynamics AB, do której sÄ… przesyÅ‚ane. Zagregowane dane sÄ… Å‚Ä…czone z metadanymi, takimi jak aktualne informacje pogodowe i wartoÅ›ci empiryczne, a nastÄ™pnie przesyÅ‚ane przez serwer NIRA do dostawcy usÅ‚ug HERE Technologies. Tutaj dane sÄ… integrowane z platformÄ… lokalizacyjnÄ… HERE, która przedstawia sieć drogowÄ… w postaci precyzyjnego trójwymiarowego modelu. Serwery HERE wysyÅ‚ajÄ… informacje ostrzegawcze do tych samochodów, które znajdujÄ… siÄ™ na obszarach o zÅ‚ych warunkach lub zmierzajÄ… w ich kierunku. Kierowca widzi ostrzeżenie w Audi virtual cockpit lub na opcjonalnym wyÅ›wietlaczu na szybie head-up display.
Kluczem do sukcesu jest liczba zaangażowanych pojazdów
Im wiÄ™cej pojazdów dostarcza dane, tym lepiej system może siÄ™ uczyć, analizować i tworzyć mapy, a tym samym - w zależnoÅ›ci od sytuacji - informować lub ostrzegać kierowców. To podstawowa zasada dziaÅ‚ania inteligencji roju - dziedziny, w której Audi zdobyÅ‚o w ostatnich latach rozlegÅ‚Ä… wiedzÄ™. W roku 2021, w Europie, ponad 1,7 miliona pojazdów z Grupy Volkswagen bÄ™dzie dostarczać aktualne dane dla usÅ‚ugi informowania o zagrożeniach, a liczba ta wzroÅ›nie do ponad trzech milionów w roku 2022. Jest to znaczÄ…ca przewaga konkurencyjna Grupy Volkswagen. UsÅ‚uga jest dostÄ™pna w nowych modelach Audi, Volkswagena, SEAT-a, Škody, Porsche, Bentleya i Lamborghini.
GÅ‚ówna odpowiedzialność za rozwój projektu spoczywa na organizacji Car.Software, spóÅ‚ce należącej do Grupy Volkswagen. Projekt zostaÅ‚ opracowany w taki sposób, by jak najwiÄ™ksza liczba kierowców mogÅ‚a skorzystać z zalet usÅ‚ugi, niezależnie od marki koncernu. To również pierwsza aplikacja klienta, w ramach której dane pochodzÄ…ce z pojazdu sÄ… wykorzystywane do tego typu najnowoczeÅ›niejszej analizy danych. „Projekt udoskonalonych systemów ostrzegania o zagrożeniach jest dobrym przykÅ‚adem ogromnego potencjaÅ‚u, jaki tkwi w rozwoju oprogramowania dla różnych marek. Wspólnie z innymi markami Grupy i naszymi partnerami strategicznymi, byliÅ›my w stanie w ciÄ…gu kilku miesiÄ™cy opracować cyfrowÄ… usÅ‚ugÄ™, wykorzystujÄ…c przy tym wÅ‚asne umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie oprogramowania i efekt skali” - mówi Thomas Müller, szef dziaÅ‚u Advanced Driving Assistance Systems ADAS & Automated Driving AD w organizacji Car.Software. „Ulepszona usÅ‚uga informowania o zagrożeniach to dopiero poczÄ…tek; widzimy jej ogromny potencjaÅ‚ na przyszÅ‚ość.”
KorzystajÄ…c z aktualnych map wspóÅ‚czynnika tarcia opartych na tym zbiorze danych, zarzÄ…dcy dróg mogÄ… w czasie rzeczywistym optymalizować swoje usÅ‚ugi odÅ›nieżania, a także zmniejszać wpÅ‚yw na Å›rodowisko poprzez stosowanie mniejszej iloÅ›ci soli drogowej. Systemy wspomagania kierowcy mogÄ… siÄ™ wstÄ™pnie przygotować i dostosować do warunków drogowych z jeszcze wiÄ™kszÄ… precyzjÄ…, a wskazówki dotyczÄ…ce trasy w systemie nawigacji mogÄ… uwzglÄ™dniać warunki drogowe, by oferować dokÅ‚adniejsze obliczenia oczekiwanego czasu dotarcia do celu. W samochodzie, kontrola uÅ›lizgu kóÅ‚ może umożliwić doskonalenie osiÄ…gów opony oraz usÅ‚ug konserwacji opon, na przykÅ‚ad poprzez wykrywanie poziomu ich zużycia.
NIRA Dynamics AB
MajÄ…ca swÄ… siedzibÄ™ w Linköping w Szwecji firma zajmujÄ…ca siÄ™ oprogramowaniem, jest liderem rynku w dziedzinie systemów czujników poÅ›rednich do opon. NIRA wykorzystuje najnowoczeÅ›niejszÄ… analizÄ™ danych pochodzÄ…cych z opon i pojazdów, do testowania interakcji pomiÄ™dzy pojazdami a drogÄ…. Tire Grip Indicator (TGI), opatentowana aplikacja do fuzji danych pochodzÄ…cych z czujników, oblicza tarcie, a nastÄ™pnie przesyÅ‚a dane do systemu opartego na chmurze, gdzie sÄ… mapowane w czasie rzeczywistym (Road Surface Information) w celu dalszego przetwarzania i dystrybucji.
HERE Technologies
HERE - platforma danych i technologii lokalizacyjnych, pomaga ludziom, firmom i miastom
w rozwoju, poprzez wykorzystanie możliwoÅ›ci lokalizacji. WykorzystujÄ…c otwartÄ… platformÄ™, umożliwia klientom osiÄ…ganie lepszych wyników - od pomocy miastu w zarzÄ…dzaniu infrastrukturÄ… lub przedsiÄ™biorstwu w optymalizacji jego zasobów, po bezpieczne prowadzenie kierowców do celu.
Organizacja Car.Software
Organizacja Car.Software jest firmÄ… programistycznÄ… należącÄ… do Grupy Volkswagen, która Å‚Ä…czy i rozbudowuje swoje umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie oprogramowania, w celu przeksztaÅ‚cania mobilnoÅ›ci. Jej misjÄ… jest opracowanie wiodÄ…cego stosu technologicznego dla przemysÅ‚u motoryzacyjnego, a tym samym uczynienie jazdy bezpieczniejszÄ…, bardziej zrównoważonÄ…
i wygodniejszÄ…. OkoÅ‚o 5000 inżynierów i programistów na caÅ‚ym Å›wiecie pracuje nad stworzeniem jednolitej platformy oprogramowania i architektury dla wszystkich marek i rynków Grupy Volkswagen. Organizacja Car.Software pracuje w centrach kompetencji oprogramowania w Berlinie, Ingolstadt, Monachium i Seattle, a także w pobliżu Stuttgartu i Wolfsburga.