Przygotowany przez markÄ™ z czterema pierÅ›cieniami nowy samochód wyÅ›cigowy Le Mans jest pierwszym na Å›wiecie pojazdem LMP1, który Å‚Ä…czy w sobie wysoce wydajny silnik TDI z system hybrydowym. Wraz z nim, w caÅ‚kiem nowej postaci, Å›wiÄ™tuje swój powrót na tor wyÅ›cigowy napÄ™d quattro.
Nowy prototyp Le Mans z Ingolstadt, nosi nazwÄ™ Audi R18 e-tron quattro. 5 maja zadebiutuje on podczas szeÅ›ciogodzinnego wyÅ›cigu w Spa-Francorchamps (Belgia), a 16 i 17 czerwca powalczy o zwyciÄ™stwo w sÅ‚ynnym 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans (Francja). Audi Å‚Ä…czy w fascynujÄ…cy sposób dwie technologie w nowy typ napÄ™du e-tron quattro, który jest już testowany do wykorzystania w produkcji seryjnej w przyszÅ‚oÅ›ci.
Pod nazwÄ… e-tron quatro, ukrywa siÄ™ Å‚Ä…czÄ…cy zalety sprawdzonego napÄ™du Audi quattro z potencjaÅ‚em mobilnoÅ›ci elektrycznej, napÄ™d na wszystkie koÅ‚a kolejnej generacji. Jedna z osi pojazdu napÄ™dzana jest konwencjonalnie, druga za pomocÄ… silników elektrycznych.
"Audi zawsze Å›wiadomie decydowaÅ‚o siÄ™ na udziaÅ‚ w seriach oraz kategoriach wyÅ›cigów, które sÄ… Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z samochodami produkcyjnymi, a przez to majÄ… techniczne odniesienie dla klientów Audi", wyjaÅ›nia szef sportów motorowych Audi dr Wolfgang Ullrich. "NapÄ™d quattro, technologie TFSI oraz TDI to trzy dobre przykÅ‚ady, w jaki sposób sporty motorowe przyczyniÅ‚y siÄ™ do rozwoju samochodów seryjnych. W przypadku napÄ™du e-tron quattro sytuacja przedstawia siÄ™ podobnie: nowe technologie testujemy na torze, przed ich zastosowaniem w produkcji seryjnej Audi".
W fazie hamowania, na przedniej osi Audi R18 e-tron quatro, odzyskuje się energię kinetyczną. Następnie jest ona elektrycznie przekazywana do akumulatora i zwracana w trakcie przyspieszania powyżej prędkości 120 km/h.
W tym procesie bierze udział tylko i wyłącznie przednia oś. Silnik V6 TDI generujący moc 375 kW (510 KM) przekazuje moc na tylne koła. Oba systemy uzupełniają się, tworząc nową zasadę napędu e-tron quattro.
Luty 2010 - poczÄ…tek projektu
Projekt e-tron quattro w samochodach wyÅ›cigowych, rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ w lutym 2010 roku. Od pionierskich idei koncepcyjnych, do pierwszego testu upÅ‚ynęło zaledwie póÅ‚tora roku. "W przypadku technologii, która nigdy wczeÅ›niej nie zostaÅ‚a przetestowana w samochodach wyÅ›cigowych, nie bÄ™dÄ…cej jeszcze w standardzie, to stosunkowo krótki okres", mówi dr Martin Mühlmeier, szef dziaÅ‚u technologii Audi Sport. "W zwiÄ…zku z tym wyzwanie jest spore".
Równolegle do Audi R18 e-tron quattro, marka z czterema pierÅ›cieniami opracowaÅ‚a pojazd Audi Sport R18 ultra. Jest to spowodowane faktem, że Audi bierze udziaÅ‚ w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans oraz w nowo utworzonej formule wyÅ›cigów dÅ‚ugodystansowych FIA World Endurance Championship (WEC).
Audi R18 z roku modelowego 2012 jest dostępne z lub bez napędu hybrydowego. Meritum: Oba pojazdy są dokładnie takie same, po to, by koszty logistyczne dla Audi Sport i zespołu utrzymać na rozsądnym poziomie.
"Silnik TDI stworzony przed Audi, jest wciąż najbardziej wydajnym napÄ™dem Å›wiata", mówi dr Wolfgang Ullrich. "JesteÅ›my przekonani, że w TDI tkwi jeszcze wiÄ™kszy potencjaÅ‚. W zwiÄ…zku z tym, Audi bÄ™dzie stawiaÅ‚o w sportach motorowych nie tylko na napÄ™d hybrydowy. Prace nad rozwojem technologii napÄ™dów konwencjonalnych bÄ™dÄ… nadal kontynuowane".
Innowacja w dziedzinie przeniesienia napędu
Brat bliźniak modelu R18 e-tron quattro potwierdza, że jego oznaczenie "R18 ultra" ma absolutne uzasadnienie. Jest bowiem najlżejszym prototypem Le Mans, który kiedykolwiek powstaÅ‚ w Audi Sport. W celu skompensowania dodatkowego ciężaru systemu hybrydowego, rozwój Audi R18 TDI, zwyciÄ™zcy Le Mans z 2011 r., koncentrowaÅ‚ siÄ™ na stworzeniu ultralekkiej konstrukcji.
Obok ulepszeÅ„ wielu detali, prawdziwÄ… innowacjÄ™ zastosowano w przeniesieniu napÄ™du. Dla nowego R18 zbudowano skrzyniÄ™ biegów z obudowÄ… z tworzywa sztucznego, wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFRP). Jest to rozwiÄ…zanie zastosowane po raz pierwszy w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych.
"Nowy model R18 ultra jest kolejnym krokiem w ewolucji zwyciÄ™skiego samochodu z ubiegÅ‚orocznego wyÅ›cigu Le Mans", podsumowuje szef sportów motorowych Audi, dr Wolfgang Ullrich. "Od samego poczÄ…tku wrażenia naszych kierowców byÅ‚y bardzo pozytywne. Bez zoptymalizowanego wagowo R18 ultra, nie bylibyÅ›my w stanie zrealizować projektu R18 e-tron quattro, który z wyjÄ…tkiem systemu hybrydowego, jest zbudowany w absolutnie identyczny sposób".
Wyścig Le Mans 2012: dwa R18 e-tron quattro oraz dwa ultra-R18
Podczas 24 godzinnego wyÅ›cigu Le Mans 2012, zespóÅ‚ Audi Sport Team Joest skorzysta z dwóch R18 e-tron quattro oraz dwóch R18 ultra. Dwa samochody hybrydowe, bÄ™dÄ… prowadzone przez zwyciÄ™skie trio z ubiegÅ‚ego roku, w skÅ‚adzie: Marcel Fässler (Szwajcaria), André Lotterer (Niemcy) i Benoît Tréluyer (Francja) oraz kierowców Dindo Capello (WÅ‚ochy), Toma Kristensena (Dania) i Allana McNisha (Wielka Brytania), którzy w sumie 13 razy wygrywali wyÅ›cig Le Mans. Nowy kierowca Loïc Duval (Francja) wystartuje w R18 ultra wraz z Timo Bernhardem (Niemcy), Romainem Dumasem (Francja), Marco Bonanomim (WÅ‚ochy), Oliverem Jarvisem (Wielka Brytania) i Mikiem Rockenfellerem (Niemcy).
W tym samym skÅ‚adzie, zespóÅ‚ Audi Sport Team Joest wystartuje 5 maja, podczas wyÅ›cigu mistrzostw Å›wiata w Spa-Francorchamps (Belgia). Obecność w Belgii, bÄ™dzie próbÄ… generalnÄ… przed 24-godzinnym wyÅ›cigiem w Le Mans. Zabraknie jedynie Mike’a Rockenfellera, którego nie bÄ™dzie z powodu naÅ‚ożenia siÄ™ terminów wyÅ›cigów w serii DTM.
Po 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans, Audi planuje wystawienie po jednym modelu R18 e-tron quattro oraz R18 ultra podczas wyÅ›cigu FIA World Endurance Championship (WEC). Jako kierowcy nominowani zostali do tej pory André Lotterer oraz Allan McNish.
Podczas otwarcia Mistrzostw Åšwiata, 17 marca na torze Sebring (USA), zespóÅ‚ Audi Sport Team Joest raz jeszcze postawi na sprawdzony model R18 TDI z poprzedniego sezonu, prowadzony przez skÅ‚ad kierowców: Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer, Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish oraz Timo Bernhard/Romain Dumas/Loïc Duval.