Audi chce być pierwszym producentem w branży motoryzacyjnej, który wykorzystujÄ…c zelektryfikowany ukÅ‚ad napÄ™dowy w poÅ‚Ä…czeniu z wydajnym konwerterem energii, powalczy o zwyciÄ™stwo w klasyfikacji generalnej najtrudniejszego rajdu Å›wiata – Rajdu Dakar. „Quattro byÅ‚o przeÅ‚omem w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata. Elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy pozwoliÅ‚ też czterem pierÅ›cieniom wygrać 24-godzinny wyÅ›cig Le Mans. Teraz, w Rajdzie Dakar chcemy zapoczÄ…tkować nowÄ… erÄ™, testujÄ…c i rozwijajÄ…c naszÄ… technologiÄ™ e-tron w ekstremalnych warunkach” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. „Nasze RS Q e-tron powstaÅ‚o na czystej kartce papieru w rekordowym czasie i jest synonimem Vorsprung durch Technik – przewagi dziÄ™ki technice.”
Specyfika Rajdu Dakar stawia przed inżynierami wyjÄ…tkowe wyzwania. Maraton trwa dwa tygodnie, a dzienne odcinki majÄ… dÅ‚ugość nawet 800 kilometrów. „To bardzo dÅ‚ugi dystans” - podkreÅ›la Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za projekt Dakar. „To, co próbujemy zrobić jest absolutnÄ… nowoÅ›ciÄ… w motoryzacyjnym i rajdowym Å›wiecie. To wyzwanie dla elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego.”
Ponieważ na pustyni nie ma możliwoÅ›ci doÅ‚adowania baterii, Audi zdecydowaÅ‚o siÄ™ na innowacyjnÄ… koncepcjÄ™ Å‚adowania: Na pokÅ‚adzie Audi RS Q e-tron znajduje siÄ™ wysokowydajny silnik TFSI pochodzÄ…cy z serii wyÅ›cigowej DTM. Jest on częściÄ… konwertera energii, który podczas jazdy Å‚aduje wysokonapiÄ™ciowy akumulator. Jednostka spalinowa pracuje w wyjÄ…tkowo wydajnym zakresie od 4500 do 6000 obr/min, wiÄ™c jednostkowe zużycie paliwa wynosi znacznie poniżej 200 gramów na kWh.
UkÅ‚ad napÄ™dowy Audi RS Q e-tron jest w peÅ‚ni elektryczny. Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi zamontowano zespóÅ‚ generator – rozrusznik MGU, stosowany też w Audi e-tron FE07 startujÄ…cym w serii wyÅ›cigów FormuÅ‚a E. By wykorzystać MGU w Rajdzie Dakar, należaÅ‚o dokonać jedynie niewielkich modyfikacji.
Trzeci MGU, o identycznej konstrukcji, jest częściÄ… konwertera energii i sÅ‚uży do Å‚adowania akumulatora wysokiego napiÄ™cia podczas jazdy. Dodatkowo energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Akumulator waży okoÅ‚o 370 kilogramów i ma pojemność okoÅ‚o 50 kWh.
„Akumulator jest naszÄ… wÅ‚asnÄ… konstrukcjÄ…, zrealizowanÄ… wspólnie z partnerem” - mówi Stefan Dreyer, szef dziaÅ‚u rozwoju projektów sportowych w Audi Sport. „Jako inżynierowie, widzimy potencjaÅ‚ rozwojowy w zasadzie w każdym umieszczonym tu podzespole. Ale jeÅ›li chodzi o ukÅ‚ad napÄ™dowy, to w Formule E osiÄ…gnÄ™liÅ›my sprawność systemu na poziomie ponad 97 proc., zatem nie ma już wiele miejsca na poprawÄ™. ZupeÅ‚nie inaczej wyglÄ…da sytuacja z akumulatorem i zarzÄ…dzaniem energiÄ…. To wÅ‚aÅ›nie tutaj tkwi najwiÄ™kszy potencjaÅ‚ rozwojowy elektromobilnoÅ›ci w ogóle. To, czego nauczymy siÄ™ podczas niezwykle wymagajÄ…cego Rajdu Dakar, zostanie wykorzystane w przyszÅ‚ych modelach produkcyjnych.”
Maksymalna moc systemu e-drivetrain wynosi 500 kW. Ile z tego będzie można wykorzystać podczas Rajdu Dakar, organizatorzy wciąż ustalają. Elektryczny układ napędowy ma wiele zalet. Silniki elektryczne mogą być sterowane niezwykle precyzyjnie, co zapewnia dobre właściwości jezdne. Dodatkowo można odzyskiwać energię z hamowania.
Do jazdy do przodu, Audi RS Q e-tron potrzebuje tylko jednego biegu. OÅ› przednia i tylna nie sÄ… poÅ‚Ä…czone mechanicznie, co jest również powszechne w pojazdach elektrycznych. Oprogramowanie opracowane przez Audi przejmuje rozdziaÅ‚ momentu obrotowego pomiÄ™dzy osiami i tworzy w ten sposób wirtualny i dowolnie konfigurowalny centralny mechanizm różnicowy, czego pozytywnym skutkiem ubocznym jest oszczÄ™dność masy i miejsca, jakich wymagaÅ‚yby waÅ‚y napÄ™dowe i mechaniczny mechanizm różnicowy.
Wizualnie, Audi RS Q e-tron również znacznie różni siÄ™ od konwencjonalnie napÄ™dzanych prototypów dakarowych. „Pojazd wyglÄ…da futurystycznie, ale ma wiele elementów stylistycznych typowych dla Audi” - mówi Juan Manuel Diaz, szef zespoÅ‚u Motorsport Design w Audi. „Naszym celem byÅ‚o ucieleÅ›nienie w nim maksymy Vorsprung durch Technik – przewaga dziÄ™ki technice oraz przyszÅ‚oÅ›ci naszej marki.”
W Rajdzie Dakar Audi startuje wspólnie z zespoÅ‚em Q Motorsport. „Cztery pierÅ›cienie zawsze wybieraÅ‚y nowe i odważne drogi w wyÅ›cigach. Moim zdaniem to jeden z najbardziej dopracowanych samochodów, jakie kiedykolwiek widziaÅ‚em" - mówi szef zespoÅ‚u Sven Quandt. „Elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy oznacza, że wiele różnych systemów musi siÄ™ ze sobÄ… komunikować. Poza niezawodnoÅ›ciÄ…, która w Rajdzie Dakar jest najważniejsza, to nasze najwiÄ™ksze wyzwanie w nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach.”
Quandt porównuje projekt Audi Dakar do pierwszego lÄ…dowania na księżycu: „Wtedy inżynierowie tak naprawdÄ™ nie wiedzieli, co ich czeka. Podobnie jest z nami. JeÅ›li ukoÅ„czymy nasz pierwszy Rajd Dakar, to już bÄ™dzie sukces.”
Prototyp Audi RS Q e-tron, którego oficjalna, internetowa premiera odbyÅ‚a siÄ™ dzisiaj, po raz pierwszy wyjechaÅ‚ na tor w Neuburgu na poczÄ…tku lipca. Od teraz do koÅ„ca roku, planowany jest intensywny program testowy i pierwsze jazdy próbne w rajdach terenowych.
„Harmonogram tego projektu jest niezwykle napiÄ™ty i wymagajÄ…cy” - mówi Andreas Roos. „Od oficjalnego rozpoczÄ™cia projektu minęło mniej niż dwanaÅ›cie miesiÄ™cy. MusieliÅ›my rozpocząć prace rozwojowe w czasie, gdy przepisy dotyczÄ…ce pojazdów napÄ™dzanych alternatywnie nie byÅ‚y jeszcze nawet sfinalizowane. A wszystko odbywaÅ‚o siÄ™ w czasie pandemii. Tego też nie można lekceważyć. To, co zespóÅ‚ osiÄ…gnÄ…Å‚ do tej pory, jest wyjÄ…tkowe. Oficjalna premiera tego samochodu jest dla wszystkich bardzo szczególnym momentem.”