-
Wszystko na temat różnych kombi spod znaku czterech pierÅ›cieni: od DKW Schnellaster po Audi 100 Avant GLS
-
Na wystawie odbywającej się od 10 do 14 kwietnia, spodziewanych jest nawet 200 tysięcy zwiedzających
Po zakończeniu drugiej wojny światowej wszystko wskazywało na to, że Auto Union jest marką martwą. Wyglądało to tak, że wywłaszczone przez sowieckie władze okupacyjne ze swej siedziby w Saksonii i usunięte w roku 1948 z rejestru handlowego w Chemnitz przedsiębiorstwo, nie miało już przed sobą przyszłości. Odrodziło się jednak pomimo wszelkich przeciwności w roku 1949, w amerykańskiej strefie okupacyjnej. Skromne początki nowego Auto Union GmbH związane są z rozpoczęciem produkcji w dawnych koszarach w bawarskim mieście Ingolstadt. Z czasem, firma przemianowana została na AUDI AG i dziś świętuje swoje siedemdziesięciolecie.
Pierwszymi pojazdami wyprodukowanymi tu w roku 1949, byÅ‚ samochód DKW Schnellaster oraz motocykl DKW RT 125 W. Oba wystawiane bÄ™dÄ… w Essen, na stoisku Audi w hali nr 4. DKW Schnellaster F89 L byÅ‚ pierwszym samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowany byÅ‚ w Ingolstadt. Choć opieraÅ‚ siÄ™ na przedwojennych jeszcze rozwiÄ…zaniach technicznych napÄ™du na przednie koÅ‚a i dwucylindrowego, dwusuwowego silnika, to jednak już wtedy wyprzedzaÅ‚ swe czasy konstrukcjÄ… nadwozia, gdzie silnik umieszczony byÅ‚ pod kabinÄ… pasażerskÄ…. Niezawodny i nieskomplikowany samochód dostawczy byÅ‚ dostÄ™pny w różnych wersjach nadwozia: od furgonetki, przez auto z otwartÄ… platformÄ…, po przystosowany do transportu zwierzÄ…t, a nawet po luksusowy niewielki autobus. Schnellaster byÅ‚ typowym dzieckiem swoich czasów. Pojazd ten, stworzony podczas trudnych powojennych lat, byÅ‚ dostosowany do potrzeb odbudowy Niemiec. Natomiast motocykl DKW RT 125 W, w którym W oznacza „West” – zachód, nie byÅ‚ konstrukcjÄ… nowÄ…. Jego zaÅ‚ożenia powstaÅ‚y jeszcze w roku 1939 w fabryce DKW w Zschopau. Oprócz nieco bardziej zaokrÄ…glonego zbiornika paliwa, nie różniÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwie od modelu przedwojennego. MiaÅ‚ trapezowy widelec, zawieszenie oparte na elementach gumowych, dwusuwowy silnik o mocy 4,75 KM i trzybiegowÄ…, obsÅ‚ugiwanÄ… nogÄ… skrzyniÄ™ biegów. Motocykl ten w dużej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do umocnienia siÄ™ firmy w latach ’40 i ’50.
Innym Å›wiadkiem tego powojennego okresu jest DKW Meisterklasse Universal, F89 S z roku 1951. W roku 1950, po wyczerpaniu z powodu braku miejsca możliwoÅ›ci wiÄ™kszej produkcji samochodów osobowych w Ingolstadt, Auto Union uruchomiÅ‚o kolejnÄ… swÄ… fabrykÄ™, w Düsseldorfie. Na poczÄ…tku, z przyczyn technicznych, wskrzeszono tylko markÄ™ DKW, ponieważ auta te miaÅ‚y prostÄ… konstrukcjÄ™ i nieskomplikowany, dwusuwowy silnik. Pierwsze powojenne samochody osobowe DKW byÅ‚y poÅ‚Ä…czeniem rozwiÄ…zaÅ„ technicznych modelu DKW F 8 z roku 1939 z opÅ‚ywowÄ… karoseriÄ… trzycylindrowego DKW F 9, którego produkcja miaÅ‚a rozpocząć siÄ™ w roku 1940. Z tych dwóch samochodów powstaÅ‚o auto oznaczone poÅ‚Ä…czonym symbolem DKW F 89.
Na ekspozycji czterech pierÅ›cieni na Techno Classica, obok kolejnych samochodów: Audi 80 Variant z roku 1967 i Audi 100 Avant GLS z 1978, stanÄ… dwa naprawdÄ™ egzotyczne modele. BÄ™dÄ… to DKW Imosa F 1000 D – maÅ‚y van, którego zaledwie 110 tysiÄ™cy sztuk powstaÅ‚o w latach 1960 – 1975 w Hiszpanii oraz Audi Foxwagon, dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie na rynku amerykaÅ„skim. Wystawiany w Essen Foxwagon pochodzi z roku 1978 i bazuje na pierwszym Audi 80. Na rynku póÅ‚nocnoamerykaÅ„skim Audi 80 sprzedawane byÅ‚o pod nazwÄ… „Audi Fox”. Do produkcji jego wersji kombi, znanej jako „Audi Foxwagon” i cieszÄ…cej siÄ™ w USA sporÄ… popularnoÅ›ciÄ…, koncern z Ingolstadt użyÅ‚ podzespoÅ‚ów z VW Passata.