-
Jednostka magazynujÄ…ca energiÄ™ elektrycznÄ… o pojemnoÅ›ci 1,9 MWh skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych zostanie podÅ‚Ä…czona do sieci
-
Największa w Niemczech jednostka magazynowa kompensuje wahania napięcia w sieci i optymalizuje dostawy energii
-
Pracujące w czasie rzeczywistym laboratorium wskazuje na potencjał transformacji systemu energetycznego
Audi zobowiÄ…zaÅ‚o siÄ™ do mobilnoÅ›ci wolnej od zanieczyszczeÅ„ i ustaliÅ‚o sobie klarowne cele na drodze do osiÄ…gniÄ™cia tego zobowiÄ…zania. Do roku 2025, co trzecie nowo sprzedane Audi bÄ™dzie wyposażone w napÄ™d elektryczny. Do poÅ‚owy nastÄ™pnej dekady cztery pierÅ›cienie oferować bÄ™dÄ… 30 zelektryfikowanych modeli. Wraz ze wzrostem liczby modeli elektrycznych, roÅ›nie też ilość mobilnych jednostek magazynowania energii. Wiąże siÄ™ to z ogromnym potencjaÅ‚em, pod warunkiem, że możliwoÅ›ci ich pojemnoÅ›ci zostanÄ… odpowiednio wykorzystane. StÄ…d niezmiernie ważne jest zagadnienie integracji pojazdów elektrycznych z przemysÅ‚em energetycznym.
Gdyby jeden na dziesięć samochodów osobowych w Niemczech byÅ‚ elektryczny, odpowiadaÅ‚oby to elastycznej jednostce magazynowania energii o pojemnoÅ›ci prawie 200 GWh. Inteligentne poÅ‚Ä…czenie samochodów elektrycznych z odnawialnymi źródÅ‚ami energii może mieć pozytywny wpÅ‚yw na proces transformacji energetycznej. PozwoliÅ‚oby to na Å‚adowanie z wykorzystaniem energii sÅ‚onecznej lub wiatrowej - w zależnoÅ›ci od tego, co aktualnie jest dostÄ™pne. Ponadto potencjalnie umożliwiÅ‚oby elastyczne reagowanie na krótkoterminowe wahania mocy w sieci. W celu urzeczywistnienia tej wizji, Audi wspóÅ‚pracuje z partnerami
z branży energetycznej (np. z firmą The Mobility House).
Jednostka magazynujÄ…ca ustawiona na kampusie EUREF w Berlinie to zrobiony z betonu „pojemnik” o powierzchni ok. 110 m2. SÅ‚uży on jednoczeÅ›nie jako pracujÄ…ce w czasie rzeczywistym laboratorium, majÄ…ce wiele innych zastosowaÅ„. Jednostka podÅ‚Ä…czona jest do berliÅ„skiej sieci Å›redniego napiÄ™cia, przesyÅ‚ajÄ…c do niej ok. jednego megawata mocy, co odpowiada Å›redniemu zapotrzebowaniu Å‚adowania ok. 200 samochodów elektrycznych. DziÄ™ki pojemnoÅ›ci 1,9 MWh, jednostka ta jest w stanie zasilać w energiÄ™ elektrycznÄ… caÅ‚y 5,5 hektarowy obszar naukowo – biurowego kampusu przez prawie dwie godziny.
Innym przykÅ‚adem wykorzystania starych akumulatorów, sÄ… stacje szybkiego Å‚adowania, na których samochody mogÄ… siÄ™ Å‚adować z mocÄ… do 175 kW. Aby pokryć wysokie zapotrzebowanie na energiÄ™ elektrycznÄ… w najbardziej ekonomiczny sposób i nie obciążać nadmiernie lokalnej sieci energetycznej, jednostka magazynujÄ…ca peÅ‚ni też rolÄ™ swoistego bufora. Inteligentna integracja z sieciÄ… energetycznÄ… pozwala magazynowi energii na absorpcjÄ™ nadmiaru energii elektrycznej z energii wiatrowej i systemów fotowoltaicznych lub z elektrociepÅ‚owni znajdujÄ…cej siÄ™ na terenie kampusu. Kompensuje to wahania napiÄ™cia w sieci, przeciwdziaÅ‚a przeciążeniom sieci w godzinach szczytu oraz pomaga zapobiegać awariom zasilania, poprzez stabilizacjÄ™ sieci przesyÅ‚owej. Eliminacja przeciążeÅ„ w godzinach szczytu oraz kompensacja wahaÅ„ czÄ™stotliwoÅ›ci zmniejsza koszty energii. Dodatkowo, zasilanie jest zoptymalizowane pod wzglÄ™dem neutralnoÅ›ci emisji CO2.
Ze wzglÄ™du na duże zróżnicowanie źródeÅ‚ pozyskiwania energii odnawialnej wystÄ™pujÄ…ce w okolicach Berlina, miasto to oferuje idealne wprost warunki do rozwoju inteligentnej sieci Å‚adowania, która w przyszÅ‚oÅ›ci, ze wzglÄ™du na rosnÄ…cÄ… liczbÄ™ samochodów elektrycznych, może być jeszcze poszerzona. W projekcie pilotażowym, którego elementem sÄ… farmy wiatrowe zlokalizowane w landach Brandenburgia i Meklemburgia - Pomorze Przednie, partnerzy majÄ… zamiar wykazać, w jaki sposób nadwyżka zielonej energii elektrycznej może zostać buforowana i odpowiednio zmagazynowana na terenie kampusu EUREF. W przypadku czasowej nadwyżki produkcji energii elektrycznej, turbiny wiatrowe nie musiaÅ‚by być odÅ‚Ä…czane od sieci. Magazyn na terenie kampusu to niewielki budynek, ale sÅ‚użący zrównoważonemu energetycznie Å›wiatu. To również niejako uzupeÅ‚nienie istniejÄ…cych już instalacji magazynowania nadwyżek energii elektrycznej, które Audi posiada już od roku 2013 w miejscowoÅ›ci Wertle.
Oprócz wykorzystania w badaniach nad interfejsami umożliwiajÄ…cymi inteligentnÄ… integracjÄ™ z sieciÄ… energetycznÄ… przyszÅ‚oÅ›ci, jednostka magazynujÄ…ca energiÄ™ na kampusie EUREF umożliwia pozyskiwanie również innych informacji, z potencjaÅ‚em wÅ‚Ä…czenia ich do przyszÅ‚ych projektów. Inżynierowie Audi testujÄ… wÅ‚Ä…czanie stacjonarnych jednostek magazynujÄ…cych energiÄ™ do sieci energetycznej, tworzÄ…c tym samym sposób na ponowne wykorzystanie zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych – wykorzystanie sensowne i oszczÄ™dzajÄ…ce zasoby, majÄ…ce na uwadze, że akumulatory te po demontażu z samochodu elektrycznego caÅ‚y czas zachowujÄ… wiÄ™kszość swej pojemnoÅ›ci. Co wiÄ™cej, Audi opracowuje również koncepcjÄ™ efektywnego recyklingu akumulatorów ze zużytych już moduÅ‚ów jednostek magazynujÄ…cych.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl