Audi jest mocno zaangażowane w mobilność elektrycznÄ…. Na drogach z nowym SUV’em Audi e-tron, na torze wyÅ›cigowym od roku 2014, a wystawiajÄ…c wÅ‚asny zespóÅ‚ fabryczny w serii wyÅ›cigów samochodów elektrycznych FormuÅ‚a E, od roku 2017. Przez blisko czterdzieÅ›ci lat marka byÅ‚a bardzo aktywna w najwyższej lidze sportów motorowych, testujÄ…c w nich rozwiÄ…zania, które później wchodziÅ‚y do produkcji seryjnej: quattro, TFSI, TSI, napÄ™d hybrydowy, a teraz napÄ™d w peÅ‚ni elektryczny w modelu e-tron. „W Formule E pokazujemy ‘PrzewagÄ™ dziÄ™ki Technice’ na pÅ‚aszczyźnie mobilnoÅ›ci elektrycznej” – mówi Peter Mertens, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. rozwoju technicznego.
Audi byÅ‚o pierwszym niemieckim producentem samochodów, który w sezonie 2017/2018 pojawiÅ‚ siÄ™ w Formule E. WygrywajÄ…c cztery wyÅ›cigi i jedenaÅ›cie razy stajÄ…c na podium, zespóÅ‚ Audi Sport ABT Schaeffler po dwunastu rundach rozgrywanych w różnych zakÄ…tkach Å›wiata zdobyÅ‚ tytuÅ‚ mistrzowski w klasyfikacji zespoÅ‚owej. Zaangażowanie w seriÄ™ wyÅ›cigów w peÅ‚ni elektrycznych bolidów jest „elektrycznym filarem” aktywnoÅ›ci Audi w sportach motorowych. Do serii FormuÅ‚a E przyÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ ciÄ…gle nowe zespoÅ‚y i nowi partnerzy – projekt przeżywa gwaÅ‚towny rozkwit.
Szef Audi Motorsport Dieter Gass podkreÅ›la: „ZdobywajÄ…c mistrzostwo zespoÅ‚owe już w pierwszym sezonie funkcjonowania w Formule E, dowiedliÅ›my naszych kompetencji w dziedzinie mobilnoÅ›ci elektrycznej. Na tej podstawie chcemy budować nasze dalsze sukcesy i jesteÅ›my gotowi stawić czoÅ‚a wielu nowym konkurentom.”
Nowy sezon oznacza też poczÄ…tek nowej ery w Formule E. Po raz pierwszy, odkÄ…d seria ta wystartowaÅ‚a w roku 2014, na starcie wystawić bÄ™dzie można tylko jeden bolid na jednego kierowcÄ™. Poprzednio obowiÄ…zujÄ…ce przepisy, mówiÄ…ce o tym, że w poÅ‚owie wyÅ›cigu wymienia siÄ™ bolid, przestajÄ… obowiÄ…zywać. Spowodowane jest to tym, że pojemność nowoczesnych akumulatorów wystarcza na jazdÄ™ przez peÅ‚ne 45 minut. To kolejny przykÅ‚ad dowodzÄ…cy, że sporty motorowe, a zwÅ‚aszcza FormuÅ‚a E, sÄ… motorem innowacji i nowych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. Cztery pierÅ›cienie, ze swym nowym bolidem Audi e-tron FE05, starannie przygotowaÅ‚y siÄ™ na nowe techniczne i strategiczne wyzwania.
Audi e-tron FE04 byÅ‚o pierwszym w peÅ‚ni elektrycznym bolidem spod znaku czterech pierÅ›cieni. ByÅ‚o również obecne podczas premiery pierwszego w historii marki w peÅ‚ni elektrycznego auta w wersji produkcyjnej, która odbyÅ‚a siÄ™ w San Francisco. W inauguracyjnym sezonie serii FormuÅ‚a E w latach 2014/2015, startowaÅ‚y wyÅ‚Ä…cznie identyczne pojazdy. PoczÄ…wszy od sezonu 2015/2016, producenci otrzymali zezwolenie na samodzielne rozwijanie caÅ‚ych napÄ™dów. NapÄ™d taki skÅ‚ada siÄ™ z silnika, przekÅ‚adni, części zawieszenia i odpowiedniego oprogramowania. Jego centralnÄ… częściÄ… jest poÅ‚Ä…czenie silnika z przekÅ‚adniÄ…. UkÅ‚ad ten zostaÅ‚ opracowany przez Audi wspólnie z jego technicznym partnerem, firmÄ… Schaeffler. Inżynierowie poÅ‚ożyli tu gÅ‚ówny nacisk na uczynienie ukÅ‚adu silnik-generator tak wydajnym, jak to tylko możliwe i na osiÄ…gniÄ™cie jak najwyższego poziomu sprawnoÅ›ci przetwarzania energii.
Podobnie jak w innych profesjonalnych seriach wyścigowych, nie ma możliwości wprowadzania modyfikacji technicznych podczas trwającego sezonu. Zamiast tego, inżynierowie i kierowcy muszą wydobyć maksimum możliwości z istniejącego pakietu technicznego i perfekcyjnie przystosować bolid do danego toru wytyczonego zawsze na ulicach miasta. Oprogramowanie daje w tym zakresie ogromne możliwości.
W Formule E jest ono szczególnie ważne jeÅ›li chodzi o zarzÄ…dzanie energiÄ…. Na tym polu, doÅ›wiadczenia ze sportów motorowych owocujÄ… rozwojem odpowiednich rozwiÄ…zaÅ„ technicznych w samochodach produkowanych masowo.
Ostatnie pojawienie siÄ™ zwyciÄ™skiego samochodu wyÅ›cigowego Audi e-tron FE04 w San Francisco, utorowaÅ‚o drogÄ™ dla jego nastÄ™pcy – modelu FE05. DziÄ™ki spektakularnemu wzornictwu, które jest unikalne w sportach motorowych, nowy bolid wzbudziÅ‚ sensacjÄ™ już na kilka miesiÄ™cy przed rozpoczÄ™ciem sezonu. Podobnie byÅ‚o z pomysÅ‚ami na zestaw rewolucyjnych przepisów dotyczÄ…cych wyÅ›cigów. W celu zapewnienia kierowcom i zespoÅ‚om różnych opcji strategicznych po wyeliminowaniu wymaganego pit stopu, omawiane sÄ… tzw. strefy aktywacji. Mimo że sÄ… one zlokalizowane poza torem, a co za tym idzie wiążą siÄ™ z maÅ‚ym objazdem, dajÄ… bolidowi dodatkowy „zastrzyk” mocy. To gwarantuje napiÄ™cie podczas wyÅ›cigu.
Na piÄ…ty sezon serii planowanych jest trzynaÅ›cie wyÅ›cigów w dwunastu metropoliach Å›wiata. Runda inauguracyjna odbÄ™dzie siÄ™ w Rijadzie, a dwa wyÅ›cigi zamykajÄ…ce sezon zaplanowano na poÅ‚owÄ™ czerwca 2019 w Nowym Jorku. PomiÄ™dzy nimi wyÅ›cigi rozegrane zostanÄ… w Marakeszu, w Santiago de Chile, w Mexico City, w Hongkongu, w Sanya, w Rzymie, Paryżu, Monako, Berlinie i w Zurichu. Każdy z wyÅ›cigów trwać bÄ™dzie 45 minut i odbywać siÄ™ bÄ™dzie nie na klasycznym torze wyÅ›cigowym, ale na torze tymczasowym, wytyczanym na ulicach miasta.
ZespóÅ‚ Audi Sport ABT Schaeffler jest czÅ‚onkiem-zaÅ‚ożycielem serii FormuÅ‚a E. W jego skÅ‚adzie, już od pierwszego wyÅ›cigu startować bÄ™dÄ… dwaj kierowcy: Daniel Abt i Lucas di Grassi. Przypomnijmy, że Brazylijczyk di Grassi zdobyÅ‚ w sezonie 2016/2017 tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata kierowców.