Przy konwencjonalnym smarowaniu Å›rodkiem Prelube I, na każdy metr kwadratowy blachy stalowej nakÅ‚adany jest jeden gram oleju. W przypadku nowej klasy smarowania Prelube II, na każdy metr kwadratowy zużywa siÄ™ tylko 0,7 grama oleju - i to przy prawie identycznych parametrach obróbki. Nowa klasa oleju tworzy na powierzchni blachy warstwÄ™ ochronnÄ…, która jest grubsza i nie spÅ‚ywa. Na przykÅ‚ad na ramÄ™ wzmacniajÄ…cÄ… dach Audi A4 potrzeba teraz tylko 2,7 grama Prelube II zamiast 3,9 grama zwykÅ‚ego oleju smarowego. EkstrapolujÄ…c na wszystkie elementy stalowe, które Audi obrabia w swoich zakÅ‚adach produkcyjnych w Europie i Meksyku, daje to niesamowity potencjaÅ‚ oszczÄ™dnoÅ›ci okoÅ‚o 40 ton oleju rocznie w porównaniu z rokiem 2018.
„W Audi zawsze myÅ›limy o tym, jak to zrobić, by poszczególne etapy procesu produkcyjnego i logistycznego byÅ‚y w dÅ‚uższej perspektywie bardziej zrównoważone Å›rodowiskowo. Każdy wkÅ‚ad i pomysÅ‚ pracowników w zwiÄ™kszanie efektywnoÅ›ci wykorzystania zasobów i osiÄ…ganie ambitnych celów stojÄ…cych za naszÄ… kampaniÄ… ekologicznÄ… Audi - Mission:Zero, jest tu bardzo pomocny” - mówi Peter Kössler, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. produkcji i logistyki.
Wraz z rozpoczÄ™ciem produkcji Audi Q6 e-tron w Ingolstadt, klasa oleju smarowego Prelube II stanie siÄ™ nowym standardem dla smarowania zwojów blachy stalowej. W kolejnych krokach Audi przyjrzy siÄ™ innym seriom modelowym, które sÄ… obecnie w produkcji, wypróbuje nowy produkt dla każdego komponentu, a nastÄ™pnie przestawi caÅ‚y proces produkcji na Prelube II. PomysÅ‚ spodobaÅ‚ siÄ™ na poziomie caÅ‚ej Grupy Volkswagen: „UdaÅ‚o nam siÄ™ przekonać naszych dostawców stali do przestawienia siÄ™ na Prelube II. To proces trudny technicznie, ale w dÅ‚uższej perspektywie pomoże oszczÄ™dzać zasoby” - mówi dr Ingo Faass z dziaÅ‚u zarzÄ…dzania operacyjnego w tÅ‚oczni w Ingolstadt. „Grupa Volkswagen chÄ™tnie przyjęła naszÄ… inicjatywÄ™ i planuje wprowadzenie nowej klasy oleju jako standardu w Europie. To jeszcze bardziej zwiÄ™kszy potencjaÅ‚ oszczÄ™dnoÅ›ci.” O zoptymalizowanym smarowaniu mówi również VDA (Niemieckie Stowarzyszenie PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego), a inni producenci prawdopodobnie zacznÄ… stosować Prelube II w najbliższych latach.
Dobre smarowanie i mniejsze zużycie
Warstwa ochronna oleju Prelube nakÅ‚adana przez producentów stali zapobiega korozji i sprawia, że proces formowania pÅ‚askich arkuszy w pojedyncze elementy w tÅ‚oczni Audi przebiega dosÅ‚ownie jak w dobrze naoliwionej maszynie. Oleje Prelube pierwszej generacji miaÅ‚y ten problem, że olej wydostawaÅ‚ siÄ™ z rolek blachy i zanieczyszczaÅ‚ magazyny. Ponadto cienkie i czasami nierównomiernie naÅ‚ożone smarowanie prowadziÅ‚o do problemów podczas późniejszej obróbki. Potrzebne byÅ‚o lepsze rozwiÄ…zanie.
By rozwiÄ…zać te problemy, pracownicy z różnych dziaÅ‚ów - rozwoju technicznego, narzÄ™dziowni, produkcji karoserii oraz dziaÅ‚u zakupów - wspóÅ‚pracowali ze sobÄ… w celu opracowania i zatwierdzenia Prelube II. W porównaniu z Prelube I, ten produkt drugiej generacji oferuje jeszcze jednÄ… kluczowÄ… korzyść: ponieważ smar ochronny musi zostać dokÅ‚adnie zmyty przed lakierowaniem karoserii, cieÅ„sza warstwa oleju poÅ‚ożona na zwojach stalowej blachy jest znacznie bardziej przyjazna dla Å›rodowiska. „W procesach odtÅ‚uszczania bÄ™dziemy mogli zredukować ilość stosowanego Å›rodka czyszczÄ…cego, a w szczególnoÅ›ci zawartych w nim Å›rodków powierzchniowo czynnych” - mówi Martin Michallek z dziaÅ‚u planowania produkcji lakierni w Ingolstadt.
Kampania Audi Mission:Zero – krok po kroku w kierunku zrównoważonej produkcji
Audi, w ramach programu ekologicznego Mission:Zero, Å‚Ä…czy wszystkie dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu zmniejszenie Å›ladu ekologicznego w pionach produkcji i logistyki swoich zakÅ‚adów produkcyjnych na caÅ‚ym Å›wiecie. Program skupia siÄ™ przede wszystkim na dekarbonizacji, mniejszym zużyciu wody, efektywnym wykorzystaniu zasobów i bioróżnorodnoÅ›ci. GÅ‚ównym celem programu Mission:Zero jest doprowadzenie do tego, by do roku 2025 wszystkie zakÅ‚ady Audi byÅ‚y neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla.