Po niezbyt dobrych wystÄ™pach w kwalifikacjach, kierowcy Audi musieli zadowolić siÄ™ szóstÄ… i dziewiÄ…tÄ… pozycjÄ… startowÄ…. Lucas di Grassi o maÅ‚y wÅ‚os nie dostaÅ‚ siÄ™ do piÄ…tki najlepszych kierowców walczÄ…cych o „Super Pole”, niestety popeÅ‚niÅ‚ drobny bÅ‚Ä…d na okrążeniu z pomiarem czasu. Daniel Abt niestety nie uzyskaÅ‚ optymalnej pracy opon podczas kwalifikacji.
Niemniej jednak obaj kierowcy Audi mieli przeÅ›wiadczenie, że na ten najdÅ‚uższy spoÅ›ród dotychczasowych wyÅ›cigów tego sezonu FormuÅ‚y E, majÄ… do dyspozycji najszybsze samochody, co udowodnili na oczach 30 tysiÄ™cy fanów, wÅ›ród których byÅ‚ prezes zarzÄ…du AUDI AG Rupert Stadler.
Zarówno Abt, jak i di Grassi, w pierwszej poÅ‚owie wyÅ›cigu sprytnie oszczÄ™dzali energiÄ™, by później móc przejechać o jedno okrążenie wiÄ™cej niż wiÄ™kszość z ich konkurentów. Po obowiÄ…zkowych pit-stopach, systematycznie przeskakujÄ…c na coraz wyższe pozycje, zmniejszyli ponad dziesiÄ™ciosekundowÄ… stratÄ™ do prowadzÄ…cych w wyÅ›cigu. Di Grassi dogoniÅ‚ nawet krótko przed koÅ„cem wyÅ›cigu lidera stawki Sama Birda i stoczyÅ‚ z nim walkÄ™ o prowadzenie. Niestety finaÅ‚owo byÅ‚ drugi, tracÄ…c do Birda zaledwie 0,970 sekundy.
„Jestem rozradowany, że podczas pierwszego wyÅ›cigu FormuÅ‚y E w Wiecznym MieÅ›cie mogÅ‚em zdobyć dla Audi podium” – powiedziaÅ‚ di Grassi. „Tuż po starcie byÅ‚em na dalekiej, ósmej pozycji, wiÄ™c miejsce drugie na koniec to fantastyczne osiÄ…gniÄ™cie. To byÅ‚ niesamowity wyÅ›cig. DziÄ™kujÄ™ Audi i dziÄ™kujÄ™ wszystkim kibicom, którzy gÅ‚osowali na mnie w FanBoost*, co pomogÅ‚o mi wyprzedzić Sébastiena Buemi.”
Daniel Abt na starcie wyprzedziÅ‚ nawet swego kolegÄ™ z zespoÅ‚u lecz później, z powodu wolniejszego serwisu w pit-stopie, znów przesunÄ…Å‚ siÄ™ za niego. Na domiar zÅ‚ego, w pierwszej poÅ‚owie wyÅ›cigu Abt straciÅ‚ kontakt radiowy z technikami w boksie. „ByÅ‚em zdany na samego siebie – nie otrzymywaÅ‚em żadnych informacji na temat zarzÄ…dzania energiÄ…” – podsumowaÅ‚ tÄ™ sytuacjÄ™ Abt. „Mimo to byÅ‚em szybki, a na szczęście z drugim naszym samochodem byÅ‚o wszystko w porzÄ…dku. Sébastien (Buemi) i André (Lotterer) na dodatek nie uÅ‚atwiali mi życia. StraciÅ‚em mnóstwo czasu siedzÄ…c im na ogonie, zanim nadarzyÅ‚a siÄ™ sytuacja do wyprzedzania. Gdybym miaÅ‚ jeszcze jedno okrążenie, mógÅ‚bym nawet wskoczyć na podium. Ale jest, jak jest. Możemy być jednak dumni ze zdobycia ważnych, kolejnych punktów, z tego, że miaÅ‚em najszybsze okrążenie toru i z tego, że z pozycji dziewiÄ…tej wybiÅ‚em siÄ™ do czoÅ‚ówki.”
„Podczas wyÅ›cigu serce biÅ‚o mi jak szalone” – przyznaÅ‚ siÄ™ szef teamu Allan McNish. „ByliÅ›my bardzo blisko i do koÅ„ca nikt nie byÅ‚ w stanie powiedzieć, czy Lucas zwycięży, czy bÄ™dzie trzeci. W koÅ„cu okazaÅ‚o siÄ™, że byÅ‚ drugi. Dodatkowo pozycja czwarta i najszybsze okrążenie Daniela. JesteÅ›my bardzo zadowoleni z tych wyników i nie możemy siÄ™ już doczekać nastÄ™pnego wyÅ›cigu, tym razem w Paryżu.”
„To byÅ‚a doskonaÅ‚a inauguracja sezonu w Europie” – powiedziaÅ‚ szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Rzym jest wspaniaÅ‚y, a tor przygotowany byÅ‚ doskonale. Impreza byÅ‚a peÅ‚na atrakcji i co ważne, zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ dla nas bardzo dobrze. RozpatrujÄ…c miejsca z których startowaÅ‚y oba bolidy Audi można nawet powiedzieć, że zaskakujÄ…co dobrze.”
Daniel Abt, który po tym wyÅ›cigu ma już 50 punktów, umocniÅ‚ siÄ™ na piÄ…tej pozycji klasyfikacji generalnej Mistrzostw Åšwiata ABB FIA Formula E. Lucas di Grassi ma 39 punktów i klasyfikowany jest na miejscu ósmym. W klasyfikacji zespoÅ‚owej, team Audi Sport ABT Schaeffler przeskoczyÅ‚ w górÄ™, na pozycjÄ™ czwartÄ…. 31 punktów zdobytych przez ten zespóÅ‚ w Rzymie, to najlepszy wÅ›ród konkurencji wynik.
NastÄ™pna runda serii E-Prix odbÄ™dzie siÄ™ już za dwa tygodnie (28 kwietnia) w Paryżu. Tam również po raz kolejny jako wyÅ›cigowa taksówka wystÄ…pi futurystyczne Audi e-tron Vision Gran Turismo. Ten koncepcyjny, elektryczny samochód wyÅ›cigowy debiutowaÅ‚ podczas wyÅ›cigu FormuÅ‚y E w Rzymie, a wÅ›ród jego pasażerów byli m.in. prezes FormuÅ‚y E Alejandro Agag i prezes zarzÄ…du AUDI AG Rupert Stadler.
*FanBoost - FormuÅ‚a E, to jedyna na Å›wiecie impreza wyÅ›cigowa, pozwalajÄ…ca kibicom odgrywać aktywnÄ… rolÄ™ w ksztaÅ‚towaniu wyników zmagaÅ„. FanBoost daje fanom możliwość gÅ‚osowania na ich ulubionego kierowcÄ™ i nagradzania go dodatkowÄ… porcjÄ… energii podczas wyÅ›cigu. Trzej kierowcy z najwiÄ™kszÄ… iloÅ›ciÄ… gÅ‚osów w gÅ‚osowaniu FanBoost otrzymujÄ… dodatkowy przydziaÅ‚ energii, który mogÄ… pobrać podczas 5 sekundowego „okienka“ w drugiej poÅ‚owie wyÅ›cigu. GÅ‚osy FanBoost oddawać można poczÄ…wszy od szóstego dnia przed, a skoÅ„czywszy na szóstej minucie każdego z wyÅ›cigów.
Zdjęcia
Wyniki i punktacja
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.