Najważniejszym zadaniem systemów automatycznego prowadzenia pojazdów jest zapewnienie bezpieczeÅ„stwa ruchu i wÅ‚aÅ›nie te rozwiÄ…zania stajÄ… siÄ™ coraz częściej wyposażeniem nawet niedrogich modeli. Mowa tu przede wszystkim o funkcji automatycznego hamowania i zabezpieczeniu przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu, które, wykorzystujÄ…c elektryczne wspomaganie kierownicy, może samoczynnie korygować tor jazdy. Kolejny etap to adaptacyjny tempomat, dostosowujÄ…cy prÄ™dkość do poprzedzajÄ…cych pojazdów dla utrzymania bezpiecznej odlegÅ‚oÅ›ci. W zasadzie te funkcje wystarczajÄ…, by samochód jechaÅ‚ po autostradzie bez interwencji kierowcy. Takie możliwoÅ›ci daje obecny w najnowszym Lexusie LS system Lexus CoDrive, realizujÄ…cy funkcje zautomatyzowanego prowadzenia odpowiadajÄ…ce definicji SAE International level 2.
Cyfrowe oczy
Zaawansowane systemy bezpieczeÅ„stwa czynnego samochodów, takie jak np. Toyota Safety Sense analizujÄ… dane o sytuacji na drodze pochodzÄ…ce z różnorodnych źródeÅ‚, w tym czujników optycznych i radarowych. Obraz z kamery zainstalowanej za przedniÄ… szybÄ… po przeanalizowaniu przez potężny komputer systemu dostarcza informacji o poÅ‚ożeniu samochodu w obrÄ™bie pasa ruchu oraz wzglÄ™dem innych pojazdów i przeszkód. Rozbudowane systemy, np. w najnowszym Lexusie LS, wykorzystujÄ… kamery stereoskopowe, czyli dwie kamery umieszczone na tej samej wysokoÅ›ci w odlegÅ‚oÅ›ci kilku centymetrów wzglÄ™dem siebie. Taki ukÅ‚ad dziaÅ‚a podobnie do ludzkiego wzroku, dajÄ…c pojazdowi możliwość „widzenia” przestrzennego, co uÅ‚atwia rozróżnianie obiektów.
Do pomiaru odlegÅ‚oÅ›ci w prostszych systemach używany jest zwykle lidar, czyli poÅ‚Ä…czenie lasera z fotodetektorem. Ponieważ zasiÄ™g lidaru jest stosunkowo niewielki, zwÅ‚aszcza podczas intensywnych opadów lub mgÅ‚y, w pojazdach wyposażonych w aktywny tempomat, takich jak nowa Toyota Prius czy samochody marki Lexus, stosuje siÄ™ radar pracujÄ…cy na milimetrowych falach radiowych. Zapewnia to praktycznÄ… niewrażliwość na warunki atmosferyczne, a ponadto wiÄ™kszy zasiÄ™g i dokÅ‚adność.
Dodatkowych informacji o otoczeniu pojazdu dostarczajÄ… rozmieszczone wokóÅ‚ nadwozia czujniki ultradźwiÄ™kowe, pozwalajÄ…c uniknąć kolizji z obiektami znajdujÄ…cymi siÄ™ z boków i z tyÅ‚u.
Szósty zmysÅ‚
Twórcy systemów automatycznego prowadzenia pojazdów nie poprzestajÄ… jednak na czujnikach zainstalowanych w samochodzie – dodatkowe możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa jazdy daje wykorzystanie Å‚Ä…cznoÅ›ci sieciowej, umożliwiajÄ…cej wymianÄ™ informacji miÄ™dzy pojazdami (V2V – Vehicle to Vehicle) i miÄ™dzy pojazdami i infrastrukturÄ… drogowÄ… (V2I – Vehicle to Infrastructure). DziÄ™ki nim zbliżajÄ…cy siÄ™ do skrzyżowania samochód może uzyskać informacjÄ™ o zbliżajÄ…cej siÄ™ zmianie Å›wiatÅ‚a na czerwone, o niewidocznym zza rogu, jadÄ…cym przecznicÄ… aucie lub o pojeździe uprzywilejowanym, któremu należy ustÄ…pić pierwszeÅ„stwa. Informacje wysyÅ‚ane przez poprzedzajÄ…ce pojazdy i odbierane przez aktywny tempomat pozwalajÄ… też np. zwiÄ™kszyć bezpieczeÅ„stwo i pÅ‚ynność ruchu na autostradzie przez dostosowanie prÄ™dkoÅ›ci do sytuacji. Takie rozwiÄ…zania już dziaÅ‚ajÄ… – wchodzÄ… m.in. w skÅ‚ad systemu ITS Connect, w który wyposażono nowÄ… generacjÄ™ flagowej limuzyny Toyota Crown.
Wykorzystanie sieci sprawia, że systemy autonomii pojazdów wychodzÄ… znacznie poza rozwiÄ…zania po prostu odciążajÄ…ce kierowcÄ™. ZyskujÄ… wartość dodanÄ…, która na naszych oczach przeksztaÅ‚ca motoryzacjÄ™ w system mobilnoÅ›ci XXI wieku.