|
|
Autonomiczna komunikacja bez kierowców w Łodzi?
|
Dodano: 2016-09-12
Wyświetlono: 1436 razy
|
Futurystyczne, sześcioosobowe pojazdy, kierowane przez komputer, poruszające się z niewielką prędkością wzdłuż słynnej łódzkiej Piotrkowskiej, omijające kawiarniane ogródki i zagadanych pieszych, wyprzedzane przez rowerzystów – wizja być może futurystyczna dla pokoleń pamiętających XX wiek, ale zupełnie realna dla generacji urodzonej w nowym millenium.
|
foto © ONE/ONE LAB |
|
|
Projekt komunikacji autonomicznej, składającej się z floty taksówek, w których rolę kierowcy pełni „automatyczny pilot” odpowiadający za bezpieczne przewiezienie pasażerów w ulicznym ruchu centrum dużego miasta, przedstawili w Łodzi przedstawiciele Politechniki Łódzkiej i Politechniki Warszawskiej, Fundacji Ulicy Piotrkowskiej oraz międzynarodowego studia projektowego One/One Lab z Łodzi. Rolę gospodarza spotkania pełnił prof. dr hab. Sławomir Wiak – rektor Politechniki Łódzkiej i dyrektor Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych, politechnikę Warszawską reprezentował prof. dr hab. Włodzimierz Choromański – kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie PW. Autorzy koncepcji przewidują udział prywatnych inwestorów oraz gminy Łódź w projekcie, który ma szansę powstać przed planowaną w Łodzi wystawą Expo 2022.
„Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”
Zarówno Expo, jak i autonomiczne samochody na Piotrkowskiej to inicjatywy, do których zrealizowania jeszcze daleko. Warto jednak planować z rozmachem sięgając po pomysły odbierane dziś jako futurystyczne. Czy na pewno futurystyczne? Po ulicach zatłoczonego Singapuru już jeżdżą autonomiczne taksówki. Kalifornia, a za nią kolejne stany zezwalają na ruch samochodów bez kierowców. Dostępne w polskich salonach auta dysponują już autonomicznymi systemami kontroli prędkości, utrzymywania toru jazdy, hamowania, rozpoznawania znaków i pieszych wchodzących na jezdnię. Być może zaczynamy planować zbyt późno nasze dołączenie do technologicznego wyścigu. Trzy lata na uzyskanie poparcia władz miasta, stworzenie zaplecza finansowego, prace badawczo-rozwojowe, testy, budowę prototypu i uzyskanie homologacji w tak pionierskim przedsięwzięciu to bardzo mało.
„Mierz siły na zamiary”
Choć przedsięwzięcie wydaje się bardzo odważne, rozsądnie ograniczono wstępny projekt, kreśląc realne ramy – trasa będzie liczyć nieco ponad cztery kilometry w pętli i początkowo przebiegać będzie po odcinku Piotrkowskiej współdzielonym wyłącznie z pieszymi i rowerzystami, gdzie ograniczono wjazd samochodów. Dopiero kolejny etap, zamykany przed Expo, zakłada wydłużenie trasy i skierowanie autonomicznych taksówek na odcinki do Manufaktury i hal Expo. Tam pojazdy będą już musiały współdzielić ruch z autobusami i autami osobowymi, kierowanymi przez ludzi. Rodzi to znacznie poważniejsze wyzwania przed specjalistami od programowania, informatykami tworzącymi aplikacje, których zadaniem będzie autonomiczne podejmowania decyzji przez pojazd w różnych sytuacjach drogowych, unikanie zagrożeń i zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa, co najmniej na poziomie innych pojazdów komunikacji miejskiej. Bezpieczeństwo pasażerów w aucie autonomicznym tego typu nie będzie dla inżynierów zadaniem łatwym. Pojazdy autonomiczne Toyoty, Tesli, były zrobotyzowanymi samochodami, które mogą w określonych sytuacjach oddać ster w ręce człowiekowi, a wcześniej przechodziły homologację jako konwencjonalne samochody kierowane przez kierowcę. Rynek i organizacje stojące na straży bezpieczeństwa w transporcie drogowym szczegółowo określają parametry, jakie samochód musi spełnić. Tak szczegółowo, że dziś nie ma praktycznie nowego modelu, który nie sygnalizowałby dźwiękiem niezapiętych pasów, lub nie przewidywał w konstrukcji stref kontrolowanego zgniotu. Autonomiczne taksówki na Piotrkowskiej czekają podobne homologacje, choć PIMOT oraz ITS zapowiadają pomoc w dopuszczeniu do ruchu – jak zapewniał prof. Choromański z Politechniki Warszawskiej.
„Nowymi cię pchniemy tory”
Wyobraźmy sobie konstrukcję zupełnie burzącą nasze dotychczasowe wyobrażenia o taksówce – bez kierowcy, bez charakterystycznej linii dwubryłowej, zaznaczającej przedział silnika i przedział pasażerski, bez szyb. Szkic wstępny przedstawiony przez stylistów Studia One/One Jacka Chrzanowskiego mocno weryfikuje nasze wyobrażenia o kształtach samochodu. Swoją drogą, słowo „samochód”, zaproponowane przed wojną w konkursie poszkującym zamiennika słowa „automobil”, doczekało się w końcu samo-bieżnego odpowiednika. Samochód nie kierowany z wnętrza przez człowieka nie potrzebuje szyb, jak drony. Taki pojazd „widzi” oczyma kamer, sensorów, lidarów, kontrolujących przestrzeń wokół w każdych warunkach, nawet w kompletnej ciemności i mgle, dlatego projekt nie przewiduje również reflektorów, a jedynie światła obrysowe i sygnalizacyjne. System kamer wyświetla we wnętrzu obraz z zewnątrz, może także włączyć w obraz elementy rzeczywistości wirtualnej, np opisy mijanych obiektów zabytkowych, restauracji korzystających z płatnej nowoczesnej reklamy, czy np w dowolnej porze dnia przełączyć obraz na projekcję Piotrkowskiej by night oświetlonej kolorowo podczas Festiwalu Światła. Młodzi wizjonerzy ze studia One/One Lab wykorzystali pomysł, który wzbudził ogromne zainteresowanie gości Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, oglądających zaprojektowany przez nich concept-car Syrma. Być może za kilka lat transparentne wyświetlacze zamiast szyb będą czymś powszechnym w autach poruszających się bez kierowcy. Samochody nie mają zbyt aerodynamicznych kształtów, bo aerodynamika przy prędkości 10 km/h nie ma wielkiego znaczenia. Wnętrze wydaje się nowoczesne, choć ascetyczne, bo w pojeździe, którym pokonujemy kilkaset metrów nie spędza się zbyt wiele czasu. Prezentacja Jacka Chrzanowskiego, Aldo Schurmana i Rezy Schala z międzynarodowego zespołu studia projektowego One/One Lab była zdecydowanie najbardziej intrygującą częścią sympozjum.
Znacznie poważniejszym problemem dla inżynierów jest nadal dopracowanie napędu elektrycznego typu plug-in. Choć prof. Choromański powoływał się na tzw. „Program Morawieckiego”, w którym wspomniano o produkcji w Polsce samochodów z napędem elektrycznym, nie ma w nim słowa o wsparciu dla takich rozwiązań z pogranicza infrastruktury turystycznej i komunikacji publicznej, którym będzie linia pojazdów autonomicznych kursujących po dwukilometrowym deptaku. Prawdopodobnie na pętlach trasy (krańcówkach – jak mówią łodzianie), będą zbudowane stacje dokowania i ładowania indukcyjnego aut. Nie rozstrzygnięto, czy samochody będą wyposażone w napęd jednosilnikowy z rozdziałem mocy, czy bezpośredni, z wykorzystaniem silników na kołach.
Brzmi to odrobinę, jak scenariusz filmu fantastycznego, jednak w projekt zaangażowały się instytucje, które gwarantują wdrożenie wysokich technologii i poważne prace nad uruchomieniem oraz homologowaniem floty pojazdów autonomicznych w centrum Łodzi.
Mototabu.pl
|
|
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Autonomous Vehicle:
Autonomous Vehicle © ONE/ONE LAB
Autonomous Vehicle © ONE/ONE LAB
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni... więcej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|