-
Bardziej wyostrzony design o jeszcze wyraźniejszej identyfikacji z rodziną modelową Q
-
Tylne światła z nowym, cyfrowym rozwiązaniem technicznym: diod organicznych OLED
-
Nowa koncepcja obsługi dotykowej MMI touch
-
Ekskluzywny model limitowany „edition one”
Stylistyka zewnętrzna: Jeszcze bardziej wyrazisty język stylistyczny, typowy dla rodziny modelowej Audi Q
Na wyglÄ…d zewnÄ™trzny Audi Q5 ewidentny wpÅ‚yw ma jednoznaczna tożsamość rodziny modelowej Q, która stanowi emanacja siÅ‚y, atletycznego wyglÄ…du i bezpieczeÅ„stwa. Teraz, w procesie odmÅ‚adzania modelu, styliÅ›ci jeszcze bardziej uwypuklili to wrażenie. OÅ›miokÄ…tna osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest teraz bardziej pÅ‚aska i wydaje siÄ™ być szersza. Boczne wloty powietrza sÄ… wyższe, a ich strukturÄ™ wyznaczajÄ… trapezoidalne obramowania. Reflektory diodowe majÄ… nowÄ…, wysoko umiejscowionÄ… sygnaturÄ™ Å›wiateÅ‚ do jazdy w dzieÅ„. PatrzÄ…c na pojazd z boku zauważymy, że zarysowana na nowo listwa progowa sprawia, iż model Q5 zdaje siÄ™ być lżejszy, a przeÅ›wit – wiÄ™kszy. Z tyÅ‚u, nowa jest listwa dekoracyjna miÄ™dzy Å›wiatÅ‚ami tylnymi oraz dyfuzor ze swÄ… poprzecznÄ… klamrÄ…. Obok podstawowej linii stylistycznej dostÄ™pne sÄ… dwie linie opcjonalne. W ramach linii „Advanced”, pionowe żebra w osÅ‚onie chÅ‚odnicy Singleframe podobnie jak osÅ‚ony podwozia pod przednim i tylnym zderzakiem nie sÄ… czarne, lecz chromowane na kolor srebrny. Natomiast linia wyposażenia zewnÄ™trznego „S line” charakteryzuje siÄ™ sportowÄ… kratownicÄ… o strukturze plastra miodu w osÅ‚onie chÅ‚odnicy Singleframe i chromowanÄ… klamrÄ… otaczajÄ…cÄ… dyfuzor.
Dwa z dwunastu dostÄ™pnych kolorów lakieru to nowoÅ›ci – zielony District i niebieski Ultra. Na życzenie dostÄ™pny jest pakiet optyczny CzerÅ„.
Stylistyka wnętrza: wizualna lekkość i doskonała jakość
Pozioma orientacja wnÄ™trza nadaje mu szerokoÅ›ci i lekkoÅ›ci. Plastycznie uformowana, elegancko zaokrÄ…glona listwa dekoracyjna, oddziela od siebie górnÄ… i dolnÄ… strefÄ™ deski rozdzielczej. Centralny punkt stanowi nowy, swobodnie zawieszony wyÅ›wietlacz dotykowy MMI touch z funkcjÄ… akustycznej reakcji zwrotnej. Nie ma tu już dotychczas stosowanego regulatora obrotowo-przyciskowego na konsoli tunelu Å›rodkowego. Zwolnione miejsce wypeÅ‚nia teraz schowek.
Nabywca odmÅ‚odzonego Audi Q5 ma wybór miÄ™dzy trzema liniami wyposażenia wnÄ™trza: bazowÄ…, design selection i S line. Można je dowolnie Å‚Ä…czyć z zewnÄ™trznymi liniami stylistycznymi. Do pakietu stylistycznego wnÄ™trza design selection należy pakiet oÅ›wietlenia konturowego/Ambiente: jego efekty Å›wietlne podkreÅ›lajÄ… wykoÅ„czenie typowe dla marki Audi.
Nowość na skalę światową: cyfrowa technika diod organicznych OLED w tylnych światłach Audi Q5
W odmÅ‚odzonym modelu Q5 po raz pierwszy dostÄ™pna jest kolejna generacja technicznej innowacji: wydajnych diod organicznych OLED, które emitujÄ… homogeniczne Å›wiatÅ‚o. Opcjonalnie tylne Å›wiatÅ‚a nowego Audi Q5 wykonane sÄ… w takiej wÅ‚aÅ›nie technice diod organicznych OLED. Każde ze Å›wiateÅ‚ zawiera w swoim wnÄ™trzu trzy sekcje, po sześć segmentów w każdej sekcji. UmożliwiÅ‚o to stylistom i projektantom Audi zastosowanie jednej jednostki sterujÄ…cej do tworzenia różnych wyglÄ…dów i sygnatur Å›wiateÅ‚.
„Zalety cyfrowych diod organicznych OLED to obok perfekcyjnego kontrastu wysoka homogeniczność oraz minimalne odstÄ™py miÄ™dzy segmentami” – objaÅ›nia Stephan Berlitz, kierownik dziaÅ‚u innowacji Å›wiateÅ‚ w Audi. „Cyfrowe diody organiczne OLED sÄ… dlatego tak doskonaÅ‚ym rozwiÄ…zaniem technicznym, że w przyszÅ‚oÅ›ci mogÄ… z wysokÄ… precyzjÄ… i dużą zmiennoÅ›ciÄ… oferować spersonalizowanÄ… stylistykÄ™ Å›wiateÅ‚. Jest jeszcze wiele możliwoÅ›ci dalszego rozwoju tej technologii.”
ZamawiajÄ…c swoje Audi Q5 klienci mogÄ… wybierać spoÅ›ród trzech sygnatur Å›wiateÅ‚ tylnych. Dla każdej sygnatury stworzono charakterystyczne efekty Å›wietlne na powitanie i pożegnanie, przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu. W trybie „dynamic” systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, Å›wiatÅ‚a przeÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ na jeszcze innÄ… sygnaturÄ™. Ponadto Å›wiatÅ‚a tylne w technice diod organicznych OLED oferujÄ… funkcjÄ™ rozpoznajÄ…cÄ…, że zbliża siÄ™ jakiÅ› obiekt: gdy do stojÄ…cego Audi Q5 na odlegÅ‚ość krótszÄ… niż dwa metry zbliży siÄ™ od tyÅ‚u inny uczestnik ruchu drogowego, aktywujÄ… siÄ™ wszystkie segmenty diod organicznych OLED. Gdy nasz pojazd rusza, wÅ‚Ä…cza siÄ™ ponownie pierwotna sygnatura Å›wietlna. Dynamiczne kierunkowskazy stanowiÄ… dopeÅ‚nienie spektrum cyfrowych Å›wiateÅ‚ tylnych wykonanych w technice diod organicznych OLED. Wyposażenie standardowe modelu Q5 stanowiÄ… obecnie reflektory diodowe, a reflektory diodowe Matrix można zamówić w opcji. Ich inteligentnie sterowane Å›wiatÅ‚o drogowe daje wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo i komfort, bez oÅ›lepiania innych uczestników ruchu drogowego.
Przestronne i zmienne: wymiary i wnętrze
Audi Q5 po zmodyfikowaniu urosÅ‚o – przede wszystkim dlatego, że jego zderzaki sÄ… wiÄ™ksze. Ma teraz 4,68 m dÅ‚ugoÅ›ci, o 19 mm wiÄ™cej niż poprzednik. Nie zmieniÅ‚a siÄ™ szerokość (bez lusterek bocznych) 1,89 m i wysokość 1,66 m. Duży rozstaw osi wynoszÄ…cy 2,82 m gwarantuje dużo miejsca we wnÄ™trzu. Opcjonalnie Audi dostarcza przesuwanÄ… kanapÄ™ tylnÄ… plus z regulacjÄ… pochylenia oparcia. Pojemność bagażnika pojazdu wyposażonego w takÄ… kanapÄ™ wynosi od 550 do 1550 l. SkÅ‚adana na różne sposoby mata bagażnika jest elementem wyposażenia standardowego, a elektryczna pokrywa bagażnika jest dostÄ™pna w opcji. DziÄ™ki inteligentnej kombinacji wykorzystanych materiaÅ‚ów, model Q5 posiada jednÄ… z lżejszych karoserii w swoim segmencie. Wartość wspóÅ‚czynnika oporu powietrza cw wynoszÄ…ca 0.30, należy do najlepszych w tej klasie pojazdów. DziÄ™ki dopracowanej aeroakustyce, we wnÄ™trzu Audi Q5 jest bardzo cicho.
Obsługa, infotainment i Audi connect: komunikacja na najwyższym poziomie
Sercem koncepcji obsÅ‚ugi w odmÅ‚odzonym Audi Q5 jest nowa jednostka gÅ‚ówna: moduÅ‚owa platforma infotainment trzeciej generacji (MIB 3), majÄ…ca dziesiÄ™ciokrotnie wiÄ™kszÄ… moc obliczeniowÄ… niż jej poprzedniczka - MIB 2.
Centrum obsÅ‚ugi jest konwencjonalna tablica rozdzielcza z umiejscowionym poÅ›rodku systemem informacji kierowcy. Ukoronowaniem rozbudowy systemu jest kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus – wysokiej rozdzielczoÅ›ci wyÅ›wietlacz cyfrowy o przekÄ…tnej 12,3 cala, z trzema widokami do wyboru. Kierowca steruje trybami widoku za pomocÄ… wielofunkcyjnej kierownicy. Opcjonalnie dostÄ™pny jest też wyÅ›wietlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display.
Elementem wyposażenia standardowego Audi Q5 jest centralny wyÅ›wietlacz dotykowy MMI o przekÄ…tnej 10,1 cala. Struktura menu z pÅ‚askÄ… hierarchiÄ… uÅ‚atwia jego obsÅ‚ugÄ™. Wyszukiwanie bazuje na wprowadzaniu dowolnego tekstu. Alternatywnie, kierowca może wpisywać litery lub cyfry palcem albo używać gÅ‚osowego systemu dialogowego, który rozumie wiele zwrotów z jÄ™zyka potocznego. W poÅ‚Ä…czeniu z MMI Navigation plus, w systemie infotainment znajdziemy też Audi connect Navigation & Infotainment. Wtedy obsÅ‚uga gÅ‚osowa może także wykorzystywać informacje pozyskiwane z chmury, stajÄ…c siÄ™ w ten sposób jeszcze bardziej elastycznÄ… w użytkowaniu.
Usługi online Audi connect pozwalają na ścisłe skomunikowanie odmłodzonego Audi Q5 z Internetem i z infrastrukturą uliczną. Nawigacja oferuje wysokiej rozdzielczości zdjęcia satelitarne Google Earth, informacje o płynności ruchu ulicznego z dokładnością do pasa ruchu oraz prognozy dotyczące zmian natężenia ruchu. Radio cyfrowe DAB+ to element wyposażenia standardowego.
Wiele indywidualnych ustawieÅ„ – od czÄ™sto wybieranych celów nawigacji, przez ustawienia foteli, aż po preferowanÄ… temperaturÄ™ w klimatyzacji – można zapisać w szeÅ›ciu profilach użytkownika. Dane sÄ… zapisywane w chmurze w portalu klienckim myAudi i dostÄ™pne stamtÄ…d dla każdego uprawnionego użytkownika i to w każdym odpowiednio wyposażonym modelu Audi.
Napęd: świetne osiągi, niskie wartości emisji
OdmÅ‚odzone Audi Q5 - SUV klasy premium, na poczÄ…tek na rynku europejskim pojawi siÄ™ w wersji 40 TDI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 5,4 – 5,3 emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 143 – 139*). Jego mocny, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik generuje moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Aluminiowa skrzynia korbowa waży ok. 20 kg mniej niż w modelu poprzednim, a waÅ‚ korbowy jest lżejszy o ok. 2,5 kg.
Do niskiego zużycia paliwa przyczynia siÄ™ również system mild-hybrid (MHEV). BÄ™dÄ…cy częściÄ… tego systemu alternator – rozrusznik (RSG) zaopatruje w energiÄ™ elektrycznÄ… 12-woltowÄ… sieć pokÅ‚adowÄ…, której elementem jest kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Podczas hamowania, alternator – rozrusznik RSG rekuperuje moc i magazynuje jÄ… w akumulatorze. DziÄ™ki systemowi mild-hybrid MHEV, Audi Q5 może żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem, a system start-stop zaÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci, która spadnie do 22 km/h. OszczÄ™dność w zużyciu wynosi ok. 0,3 l na 100 km. Audi Q5 40 TDI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 5,4 – 5,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 143 – 139*) od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy i osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… 222 km/h.
Mocny silnik wysokoprężny jest nie tylko wydajny, ale też ekologiczny. SpeÅ‚nia limity najnowszego europejskiego standardu emisji spalin Euro 6d-ISC-FCM czy EU 6 AP. DziÄ™ki nowemu systemowi Twindosing-SCR z podwójnym wtryskiem roztworu AdBlue, znacznie zredukowano emisjÄ™ tlenków azotu. Wodny roztwór mocznika wtryskiwany jest każdorazowo przed dwoma katalizatorami SCR uÅ‚ożonymi jeden za drugim. Już po wprowadzeniu na rynek odmÅ‚odzonego modelu Q5, pojawiÄ… siÄ™ kolejne silniki: dwa warianty czterocylindrowego TDI oraz dwie dwulitrowe, czterocylindrowe jednostki TFSI. Ponownie oferowany bÄ™dzie również dobrze sprzedajÄ…cy siÄ™ model Audi Q5 TFSI z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in w dwóch wariantach mocy.
W Audi Q5 40 TDI (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 5,4 – 5,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 143 – 139*) moc silnika do napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro z technikÄ… ultra, przekazywana jest za poÅ›rednictwem siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic. Technika ultra napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro wydatnie przyczynia siÄ™ do wzrostu wydajnoÅ›ci. Podczas normalnej jazdy moment obrotowy kierowany jest wyÅ‚Ä…cznie na koÅ‚a przedniej osi. Gdy np. na Å›liskiej nawierzchni, czy podczas dynamicznej jazdy, potrzebny jest napÄ™d na cztery koÅ‚a, dwa sprzÄ™gÅ‚a szybko doÅ‚Ä…czajÄ… do napÄ™du tylnÄ… oÅ›. W wielu sytuacjach odbywa siÄ™ to predyktywnie.
Zawieszenie: jeszcze większy komfort i zwrotność
Sportowe, a jednoczeÅ›nie komfortowe – zbalansowane zawieszenie jest dużą zaletÄ… Audi Q5. Wielowahaczowe ukÅ‚ady zarówno przednich, jak i tylnych kóÅ‚, sÄ… bardzo lekkie i dziÄ™ki temu nie tylko poprawiajÄ… manewrowość, ale i maja pozytywny wpÅ‚yw na wydajność. Na życzenie, Audi wyposaża model Q5 w dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy. W zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci i kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy, może on aż do 100% zmieniać swoje przeÅ‚ożenie.
Klienci majÄ… do wyboru cztery możliwoÅ›ci zestrojenia zawieszenia. AlternatywÄ… dla zawieszenia standardowego jest zawieszenie sportowe. Zawieszenie standardowe ze stalowymi sprężynami jest także dostÄ™pne z systemem kontroli tÅ‚umienia o szerokim zakresie tÅ‚umienia: od komfortowego po dynamiczne. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, oprócz regulacji tÅ‚umienia może także w piÄ™ciu stopniach zmieniać wysokość poÅ‚ożenia karoserii. WyjÄ…tkowo dobrze pasuje ono do modelu Q5.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który wpÅ‚ywa na charakterystykÄ™ pracy wielu podzespoÅ‚ów, jest elementem wyposażenia standardowego. Kierowca może wybrać jeden z siedmiu profili jego dziaÅ‚ania, w tym także offroad i allroad (w poÅ‚Ä…czeniu z zawieszeniem pneumatycznym). Asystent zjazdu ze wzniesienia wspiera kierowcÄ™ podczas zjeżdżania ze stromych odcinków. Standardowo Audi Q5 wyposażone bÄ™dÄ… w 18-calowe obrÄ™cze ze stopów metali lekkich. W ramach linii wyposażeniowych advanced i S line dostÄ™pne bÄ™dÄ… również obrÄ™cze 18-calowe. Audi i Audi Sport dostarczajÄ… dodatkowo opcjonalne felgi o Å›rednicy 19, 20 i 21 cali.
Systemy wsparcia kierowcy: przewaga w zakresie bezpieczeństwa i komfortu
OdmÅ‚odzony model Q5 oferuje bogaty zestaw systemów wsparcia. W standardzie znajdziemy system ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów Audi pre sense city. Pomaga on uniknąć kolizji z innymi uczestnikami ruchu ulicznego lub zmniejszyć ich skutki. BezpieczeÅ„stwo zwiÄ™kszajÄ… także systemy opcjonalne – asystent skrÄ™tu, asystent unikania kolizji i ostrzeżenie przed wysiadaniem. Adaptacyjny asystent jazdy na dÅ‚ugich odcinkach może przejąć od kierowcy wiÄ™kszość czynnoÅ›ci zwiÄ…zanych z przyspieszaniem, hamowaniem i utrzymywaniem pojazdu na danym pasie ruchu. Natomiast predyktywny asystent wydajnoÅ›ci wspiera kierowcÄ™ w prospektywnym stylu jazdy i obniża zużycie paliwa.
Wprowadzenie na rynek: jesień 2020
OdmÅ‚odzone Audi Q5 jest produkowane w meksykaÅ„skich zakÅ‚adach w San José Chiapa. Na Å›wiatowych rynkach pojawi siÄ™ jesieniÄ… 2020 roku.
Edycja limitowana „edition one”: ekskluzywny wyglÄ…d i jedyne w swoim rodzaju detale
Klienci mogÄ… już zamawiać Audi Q5 – także z pakietem stylistycznym „edition one”. Stylistyka zewnÄ™trzna bazuje tu na linii wyposażenia zewnÄ™trznego S line, uzupeÅ‚nionej o pakiet optyczny CzerÅ„. Charakterystyczne elementy stylistyczne takie jak czarny emblemat Audi z przodu, z tyÅ‚u i na tylnych drzwiach, czarne relingi na dachu, czarne obudowy bocznych lusterek oraz boczne listwy progowe wykonane z karbonu, podkreÅ›lajÄ… sportowy rodowód tego modelu. Przy wsiadaniu, na jezdniÄ™ przy drzwiach rzucany jest obraz czterech pierÅ›cieni. Do pakietu wyposażenia należą tu również czerwone zaciski hamulcowe, 19-calowe felgi i sportowe fotele. DostÄ™pne lakiery to obok nowego koloru zielonego District i niebieskiego Ultra, biaÅ‚y Gletscher i czarny Mythos.
Audi Q5 40 TDI (zużycie paliwa)
-
Zużycie paliwa (tryb mieszany) w l/100 km: 5,4 – 5,3
-
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 143 – 139