W celu unikania wypadków poprzez zapobiegawcze dziaÅ‚ania korekcyjne, potrzebne bÄ™dÄ… systemy wspierajÄ…ce kierowców i uÅ‚atwiajÄ…ce prowadzenie pojazdów. Systemy wspomagania kierowcy redukujÄ… stres w trudnych sytuacjach drogowych i uÅ‚atwiajÄ… podejmowanie trafnych decyzji, poprzez zapewnienie wÅ‚aÅ›ciwych informacji lub ostrzeganie o zagrożeniach z odpowiednim wyprzedzeniem. - OpierajÄ…c siÄ™ na zasadzie wspóÅ‚pracy i respektowania innych użytkowników dróg, co jest kluczowym czynnikiem w zakresie bezpieczeÅ„stwa drogowego, korzyÅ›ci z zastosowania systemów wspomagania kierowcy można dodatkowo znacznie rozszerzyć poprzez przyjÄ™cie wspólnych rozwiÄ…zaÅ„ - mówi dr Ralph Rasshofer, przedstawiciel BMW Group w komitecie wykonawczym Ko-FAS. Cztery lata temu najważniejsi producenci pojazdów, ich kooperanci, uniwersytety, wyższe uczelnie techniczne i placówki badawcze z caÅ‚ych Niemiec poÅ‚Ä…czyÅ‚y siÅ‚y podejmujÄ…c prace nad inicjatywÄ… badawczÄ… Wspólnota dla BezpieczeÅ„stwa Pojazdów (Kooperative Fahrzeugsicherheit - Ko-FAS). Celem tego projektu byÅ‚o znaczÄ…ce podniesienie bezpieczeÅ„stwa na drogach, poprzez istotne zmniejszenie liczby wypadków drogowych i liczby ich ofiar Å›miertelnych. Skoncentrowano siÄ™ na dokÅ‚adnej analizie Å›rodowiska, w jakim odbywa siÄ™ ruch drogowy, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ badaniem Å›rodków wykrywania i postrzegania oraz kompleksowej oceny sytuacji sÅ‚użących dokÅ‚adnej ocenie ryzyka kolizji, a nastÄ™pnie poszukiwaniem odpowiednich Å›rodków zapobiegawczych. Wyniki zostaÅ‚y już przedstawione w podsumowujÄ…cej prezentacji Ko-FAS w Aschaffenburg.
Trzy projekty, jeden cel: wiÄ™cej bezpieczeÅ„stwa dla pieszych, rowerzystów i kierowców.
Na inicjatywÄ™ Ko-FAS wspóÅ‚finansowanÄ… przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii, zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ trzy podprojekty - Ko-TAG, Ko-PER i Ko-KOMP. Placówki badawczo – rozwojowe BMW Group peÅ‚niÅ‚y wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w podprojektach Ko-TAG oraz Ko-PER.
Wspólne technologie transponderowe – dużo wiÄ™cej, niż ukÅ‚ady elektroniczne.
Celem Ko-TAG, jako nastÄ™pcy projektu "AMULETT", byÅ‚ dalszy rozwój wspóÅ‚pracy przy technologii transponderowej, z myÅ›lÄ… nie tylko o ochronie pieszych, ale także rowerzystów, jak również o usprawnieniu metod bardzo precyzyjnego lokalizowania poÅ‚ożenia pojazdów przez ich wÅ‚asne systemy.
W tym celu piesi i rowerzyÅ›ci zostali wyposażeni w zminiaturyzowane urzÄ…dzenia nadawczo-odbiorcze (transpondery). Gdy urzÄ…dzenia, w które wyposażono pieszych i rowerzystów otrzymujÄ… sygnaÅ‚ wywoÅ‚awczy z ukÅ‚adów lokalizacyjnych testowego pojazdu, ich transpondery odsyÅ‚ajÄ… informacje okreÅ›lajÄ…ce, miÄ™dzy innymi rodzaj użytkownika drogi i jego poÅ‚ożenie w stosunku do “pytajÄ…cego” pojazdu. Transponder jest identyfikowany za pomocÄ… kodu, który jest czÄ™sto i losowo zmieniany wedÅ‚ug stosownego algorytmu, dziÄ™ki czemu nie jest możliwe powiÄ…zanie transpondera z jego użytkownikiem, co pozwala speÅ‚nić wymagania dotyczÄ…ce poziomu ochrony danych osobowych.
System transponderowy opracowany w ramach projektu Ko-TAG opiera siÄ™ w znacznym stopniu na standardzie WLAN IEEE 802.11p. W przeciwieÅ„stwie do systemu stosowanego w poprzednim projekcie “AMULETT”, korzysta on z synergii z systemem Å‚Ä…cznoÅ›ci Car-to-x (komunikacji samochodu z innymi samochodami i infrastrukturÄ…).
Dalsza miniaturyzacja i zmniejszenie transpondera do wielkoÅ›ci ukÅ‚adu scalonego umożliwi w przyszÅ‚oÅ›ci instalowanie takich transponderów na przykÅ‚ad w tornistrach szkolnych lub laskach używanych przez osoby starsze. CharakterystycznÄ… cechÄ… tej technologii jest możliwość wykrywania ludzi nawet wtedy, gdy nie sÄ… jeszcze widoczni dla kierowcy samochodu, a sytuacja już staje siÄ™ potencjalnie groźna.
Badania efektywnoÅ›ci przedstawionych rozwiÄ…zaÅ„ pokazaÅ‚y, że system transponderowy przewidywany w tym projekcie oferuje wysoki potencjaÅ‚ Å‚agodzenia skutków wypadków lub nawet zapobiegania wypadkom, poprzez informowanie kierowców o zagrożeniach znacznie wczeÅ›niej, niż byÅ‚o to możliwe do tej pory i czynienia tego w bardziej efektywny sposób.
Zbiorowe postrzeganie służy precyzyjniejszemu przewidywaniu.
W projekcie Ko-PER, specjaliÅ›ci z firmy BMW Group badali techniki zbiorowego postrzegania, które byÅ‚yby odpowiednie do zastosowania w ruchu równolegÅ‚ym i na skrzyżowaniach w celu lepszego przewidywania rozwoju sytuacji w tak opisanym ruchu drogowym.
Celem projektu Ko-PER byÅ‚o zapewnienie metod uzyskania szczegóÅ‚owych informacji o sytuacji na drodze opartych na wspóÅ‚pracy w zakresie wymiany informacji pomiÄ™dzy pojazdami. W miejscach szczególnie niebezpiecznych informacja ta może zostać uzupeÅ‚niona o dane przesyÅ‚ane przez nadajniki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad infrastruktury. StosujÄ…c różne sposoby komunikacji można wyeliminować utrudnienia spowodowane przez przeszkody znajdujÄ…ce siÄ™ zarówno w polu widzenia kierowcy pojazdu, jak i utrudniajÄ…ce pracÄ™ czujników zamontowanych w pojeździe. DziÄ™ki temu kierowcy mogÄ… być powiadamiani o pojawiajÄ…cych siÄ™ zagrożeniach na wczesnym etapie, co pozwala im na podjÄ™cie odpowiednich dziaÅ‚aÅ„ z bezpiecznym wyprzedzeniem.
W projekcie Ko-PER wykorzystano wyniki wczeÅ›niejszego projektu PReVENT, a także intensywnie korzystano z wyników wÅ‚aÅ›nie zakoÅ„czonego projektu badawczego simTD (Safe Intelligent Mobility).
W szczególnoÅ›ci specjaliÅ›ci z BMW Group koncentrowali swoje prace na ulepszaniu samolokalizacji pojazdu, na ocenie sytuacji w oparciu o dane z czujników pojazdu, na ocenie sytuacji w oparciu o dane z wielu pojazdów oraz na interpretacji sytuacji i ocenie ryzyka. Ponadto pracowano nad koncepcjami interakcji czÅ‚owiek-maszyna, które umożliwiÅ‚yby skuteczniejsze informowanie kierowcy o precyzyjnie przewidywanym rozwoju sytuacji na drodze.
Ko-TAG oraz Ko-PER – mocny duet.
Wyniki projektu badawczego pokazujÄ…, że w przyszÅ‚oÅ›ci wspólne wykorzystanie technologii transponderowej (Ko-TAG) w poÅ‚Ä…czeniu ze zbiorowÄ… percepcjÄ… (Ko-PER) może przynieść ważne korzyÅ›ci dla bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego. - Selektywne Å‚Ä…czÄ…c różne technologie komunikacyjne możemy zrobić kolejny krok w stronÄ™ realizacji naszej wizji Å›wiata wolnego od wypadków drogowych - mówi dr Ralph Rasshofer.