Pierwszy na Å›wiecie pojazd elektryczny premium specjalnie zaprojektowany dla takiej formy napÄ™du jest wynikiem wszechstronnego podejÅ›cia do prac rozwojowych majÄ…cych na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin w obszarach miejskich. WyjÄ…tkowo wysokie standardy w zakresie trwaÅ‚oÅ›ci i efektywnoÅ›ci Å›rodowiskowej zostaÅ‚y również zastosowane przy doborze materiaÅ‚ów i technologii procesów produkcyjnych. Po raz pierwszy w przemyÅ›le samochodowym użyto w produkcji masowej elementów z polimeru wzmacnianego wÅ‚óknami wÄ™glowymi. Struktura nadwozia BMW i3 skÅ‚ada siÄ™ w caÅ‚oÅ›ci z tego niezwykle lekkiego i wytrzymaÅ‚ego materiaÅ‚u, dziÄ™ki czemu dodatkowa masa akumulatorów trakcyjnych nie wywoÅ‚aÅ‚a zwiÄ™kszenia masy caÅ‚ego pojazdu. TechnologiÄ™ procesów produkcji polimerów wzmacnianych wÅ‚óknami wÄ™glowymi dopracowano do tego stopnia, że Grupa BMW staÅ‚a siÄ™ pierwszÄ… firmÄ… na Å›wiecie, która potrafiÅ‚a uzyskać opÅ‚acalność seryjnej produkcji elementów nadwoziowych wykonanych z tego tworzywa.
W samej fabryce w Lipsku zainwestowano okoÅ‚o 400 milionów euro w nowÄ… infrastrukturÄ™ i oprzyrzÄ…dowanie do produkcji modeli BMW i, tworzÄ…c przy tym 800 nowych miejsc pracy. Sieć produkcyjna przewidziana dla samochodów BMW i obejmuje także kluczowe elementy BMW i3, które powstajÄ… we wÅ‚asnych zakÅ‚adach BMW Group oraz w firmach joint-venture w Moses Lake w USA oraz w Wackersdorf, Landshut i Dingolfing w Niemczech. Firma zainwestowaÅ‚a w sumie okoÅ‚o 600 milionów euro w sieć produkcyjnÄ… samochodów BMW i, tworzÄ…c przy tym ponad 1500 miejsc pracy.
Seryjna produkcja BMW i3 ruszyÅ‚a dzisiaj w obecnoÅ›ci premiera kraju zwiÄ…zkowego Saksonii Stanislawa Tillicha, burmistrza Lipska Burkharda Junga oraz czÅ‚onka zarzÄ…du BMW AG odpowiedzialnego za produkcjÄ™, Haralda Krügera. Pierwszy BMW i3, jaki zjechaÅ‚ z linii montażowej, otrzymaÅ‚ zadanie poprowadzenia MiÄ™dzynarodowego Maratonu w Berlinie w dniu 29 wrzeÅ›nia i zostaÅ‚ przekazany niemieckiemu maratoÅ„czykowi Janowi Fitschenowi. Samochody BMW i3 zacznÄ… trafiać do klientów w Niemczech i innych krajach Europy w listopadzie, a premiery samochodu w USA, Chinach i na innych rynkach planowane sÄ… na poczÄ…tku 2014 roku.
- Dzisiejszy dzieÅ„ jest kamieniem milowym w rozwoju naszej firmy - powiedziaÅ‚ szef produkcji BMW, Harald Krüger. - Tworzymy historiÄ™ z naszym BMW i3. Nie tylko zaczÄ™liÅ›my produkować nasz pierwszy samochód elektryczny, ale jednoczeÅ›nie dziÄ™ki opracowaniu przeÅ‚omowych technologii i procesów, caÅ‚kowicie redefiniujemy ekologiczne parametry indywidualnej motoryzacji. W istocie, caÅ‚y Å‚aÅ„cuch wartoÅ›ci jest mocno powiÄ…zany ze zrównoważonym rozwojem i efektywnoÅ›ciÄ…. – Potrzebujemy o 50 % mniej energii i o 70% mniej wody, a źródÅ‚em energii elektrycznej dla produkcji modeli BMW i sÄ… wolne od emisji CO2 turbiny wiatrowe znajdujÄ…ce siÄ™ na terenie fabryki - dodaÅ‚ Krüger. To ogromne zmniejszenie zużycia energii i wody jest przede wszystkim skutkiem eliminacji tradycyjnego procesu malowania stalowych i aluminiowych nadwozi samochodowych.
Stanislaw Tillich byÅ‚ zachwycony faktem, że nowy rozdziaÅ‚ w historii motoryzacji jest pisany w kraju zwiÄ…zkowym, którym przyszÅ‚o mu kierować. - Jestem dumny, że w postaci BMW mamy tak innowacyjnego producenta samochodów tutaj, w Saksonii, a BMW buduje i3 w zakÅ‚adach w Lipsku. Dowodzi to, że Saksonia jest atrakcyjnÄ… lokalizacjÄ… dziÄ™ki swoim oÅ›rodkom naukowym i instytucjom edukacyjnym, dziÄ™ki infrastrukturze, a co najważniejsze, dziÄ™ki wysoko wykwalifikowanym i zmotywowanym kadrom pracowników.
Burmistrz Lipska, Burkhard Jung dodał - Zakład BMW był dobrodziejstwem dla naszego miasta od samego początku i nadal działa, jak silnik napędzający przyrost miejsc pracy.
Z BMW tworzÄ…cym tutaj również bazÄ™ produkcyjnÄ… dla swoich pojazdów elektrycznych, perspektywy naszego regionu sÄ… szczególnie dobre.