Jego celem jest rozwiÄ…zanie kwestii skrÄ™tu w lewo (w krajach, gdzie obowiÄ…zuje ruch prawostronny) oraz poprawa bezpieczeÅ„stwa na skrzyżowaniach o sÅ‚abej widocznoÅ›ci. „Asystent skrÄ™tu w lewo to opracowany przez nas system pomocy, który uaktywnia siÄ™ podczas skrÄ™cania w lewo i ostrzega kierowców przed nadjeżdżajÄ…cymi pojazdami, które mogÅ‚y zostać niezauważone. JeÅ›li to konieczne, może on zapobiec kolizji poprzez automatyczne wyhamowanie samochodu”, wyjaÅ›nia nadzorujÄ…cy projekt Arne Purschwitz.
W samochodzie testowym BMW serii 5 asystent skrÄ™tu w lewo jest aktywowany automatycznie, gdy tylko czujniki wykryjÄ…, że samochód zjeżdża na pas do skrÄ™tu w lewo i gdy samochód zarejestruje, że kierowca chce wykonać manewr skrÄ™tu. Rozpoznanie pasa do skrÄ™tu w lewo przebiega na dwóch poziomach. Funkcja pozycjonowania pojazdu poprzez system nawigacji pozwala ustalić pozycjÄ™ samochodu na skrzyżowaniu z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… co do metra. Poza tym standardowa kamera porównywalna do tych, jakie sÄ… obecnie w użyciu, rejestruje oznaczenia pasa do skrÄ™tu w lewo oraz granice pasów drogowych. Przy wÅ‚Ä…czonym asystencie skrÄ™tu w lewo, trzy skanery laserowe umieszczone z przodu pojazdu tworzÄ… obraz obszaru do 100 metrów przed samochodem. Skanery wyÅ‚apujÄ… nie tylko samochody osobowe czy ciężarowe, ale także motocykle. JeÅ›li czujnik wykryje pojazdy zbliżajÄ…ce siÄ™ z przeciwnego kierunku, a nasz samochód wciąż bÄ™dzie próbowaÅ‚ wjechać na skrzyżowanie, asystent skrÄ™tu w lewo automatycznie wyhamuje auto (przy prÄ™dkoÅ›ci do 10 km/h), aby uniknąć kolizji. W tym samym czasie zostanie wyemitowany dźwiÄ™k ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej oraz na wyÅ›wietlaczu na przedniej szybie pojawi siÄ™ odpowiedni symbol ostrzegawczy, wyjaÅ›niajÄ…ce kierowcy powody wyhamowania pojazdu. Czynność ta jest zapoczÄ…tkowywana automatycznie, bez uprzedniego ostrzeżenia, gdyż szybka reakcja jest kluczowa w sytuacji, gdy pojazd próbuje wjechać na skrzyżowanie i stwarza zagrożenie dla ruchu. Gdyby kierowca musiaÅ‚ uprzednio przeanalizować ostrzeżenie, jego pojazd zbliżaÅ‚by siÄ™ w tym czasie do obszaru kolizji i wypadek byÅ‚by nie do unikniÄ™cia.
Asystent skrÄ™tu w lewo jest zaprojektowany tak, aby aktywowaÅ‚ siÄ™ przy prÄ™dkoÅ›ci do 10 km/h. Dlatego też funkcja automatycznego hamowania nie zacznie gwaÅ‚townie spowalniać samochodu jadÄ…cego z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…, powinna zaÅ› być postrzegana jako system chroniÄ…cy pojazd przed ruszeniem lub kontynuowaniem jazdy, która mogÅ‚aby stworzyć zagrożenie dla ruchu. Gdy tylko kierowca sam naciÅ›nie hamulec, asystent skrÄ™tu w lewo przestanie sam wyhamowywać samochód i pojazd staje siÄ™ wtedy ponownie gotowy do kontynuowania normalnej jazdy. Aby zmaksymalizować bezpieczeÅ„stwo, kierowca może dezaktywować asystenta skrÄ™tu w lewo. PrzykÅ‚adowo, jeÅ›li kierowca musi zjechać na lewÄ… stronÄ™, aby zrobić przejazd dla pojazdu uprzywilejowanego, może wyÅ‚Ä…czyć asystenta lekko wciskajÄ…c pedaÅ‚ gazu.
System komunikacji między samochodami dodatkowo poprawia bezpieczeństwo
MożliwoÅ›ci, jakie zapewnia system komunikacji miÄ™dzy samochodami, dodatkowo poprawiajÄ… funkcjonalność asystenta skrÄ™tu w lewo. Poza laserowymi skanerami oraz kamerÄ…, BMW serii 5 Limuzyna może być również wyposażone w urzÄ…dzenie komunikujÄ…ce siÄ™ z innymi samochodami przy użyciu sieci WLAN. UrzÄ…dzenie to nie tylko zwiÄ™ksza zakres wykrywania pojazdów do 250 metrów, ale także pozwala systemowi na wykrycie użytkowników drogi wyposażonych w podobnÄ… technologiÄ™, jednak niewidocznych dla czujników.
Drugi scenariusz testowy z użyciem asystenta skrÄ™tu w lewo ukazaÅ‚ dodatkowe zalety wyposażenia pojazdu w tego typu system komunikacji. Tym razem samochód testowy zbliżaÅ‚ siÄ™ do motocykla wyposażonego w system komunikacji miÄ™dzy pojazdami. Motocyklem testowym BMW Motorrad jest aktualnie BMW R 1200 GS. Ponownie, dane dostarczone przez obraz z kamery oraz przez skanery laserowe pozwoliÅ‚y systemowi na rozpoznanie oznaczeÅ„ pasa ruchu, strzaÅ‚ki oznaczajÄ…cej skrÄ™t w lewo oraz odlegÅ‚oÅ›ci od linii rozdzielajÄ…cej pasy ruchu oraz od linii bezwzglÄ™dnego zatrzymania siÄ™ (jeÅ›li takowe sÄ… obecne). Kiedy kierowca wÅ‚Ä…cza kierunkowskaz, samochód wykrywa, że chce on skrÄ™cić w lewo i aktywowany jest asystent skrÄ™tu w lewo. „Samochód oraz zbliżajÄ…cy siÄ™ motocykl komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ… poprzez system komunikacji miÄ™dzy pojazdami. Motocykl oraz samochód wymieniajÄ… siÄ™ informacjami na temat typu pojazdu, jego poÅ‚ożenia oraz prÄ™dkoÅ›ci, a także danymi dynamicznymi, takimi jak kÄ…t skrÄ™tu oraz czy wÅ‚Ä…czone sÄ… kierunkowskazy”, wyjaÅ›nia Udo Rietschel, inżynier rozwoju pracujÄ…cy przy projekcie asystenta skrÄ™tu w lewo w Centrum Badawaczo-Rozwojowym BMW. Motocykl korzysta z tych danych, aby stwierdzić, że kierowca samochodu chce wykonać manewr skrÄ™tu w lewo. NastÄ™pnie, na podstawie informacji, które wymieniÅ‚y miÄ™dzy sobÄ… samochód oraz motocykl, algorytm oblicza trajektorie obu pojazdów oraz okreÅ›la, czy może dojść do zderzenia. W szczególnych sytuacjach motocykl może zwiÄ™kszyć swojÄ… widoczność, aby ostrzec kierowcÄ™ samochodu. Oceniany jest poziom ryzyka kolizji i na tej podstawie przedsiÄ™wziÄ™te zostajÄ… odpowiednie Å›rodki; reflektor motocykla jest odpowiednio regulowany, natężenie Å›wiatÅ‚a stopniowo roÅ›nie, a Å›wiatÅ‚a sygnalizacyjne oraz diody LED na boku motocykla oraz na jego lusterkach zostajÄ… wÅ‚Ä…czone, aby podkreÅ›lić sylwetkÄ™ pojazdu. JeÅ›li ryzyko kolizji jest naprawdÄ™ duże, uruchamia siÄ™ również klakson w motocyklu. Jeżeli mimo to samochód próbuje wjechać na skrzyżowanie, asystent skrÄ™tu w lewo automatycznie wyhamuje auto. Ponownie wyemitowany zostanie dźwiÄ™k ostrzegawczy oraz odpowiednie symbole na desce rozdzielczej i na wyÅ›wietlaczu na przedniej szybie, aby podczas oraz po wykonaniu manewru wyhamowania wskazać kierowcy jego powód.
ZwiÄ™kszone bezpieczeÅ„stwo na skrzyżowaniach – INTERSAFE 2
Od 2008 roku grupa 11 europejskich producentów samochodów, dostawców oraz instytucji badawczych takich jak Centrum Badawczo-Rozwojowe BMW, NEC Europe Ltd. Network Laboratories, SWARCO TRAFFIC SYSTEMS GMBH, Volvo Technology (dziaÅ‚ samochodów ciężarowych) czy Volkswagen AG, pracowaÅ‚a wspólnie nad projektem badawczym majÄ…cym na celu opracowanie interaktywnych systemów wspomagania jazdy, które pomogÅ‚yby w podniesieniu poziomu bezpieczeÅ„stwa na skrzyżowaniach. INTERSAFE 2 korzysta z osiÄ…gnięć projektu PReVENT (INTERSAFE), a jego czÅ‚onkowie kontynuujÄ… pracÄ™ nad opracowaniem inteligentnych systemów majÄ…cych zastosowanie w codziennym życiu. Unia Europejska zapewniÅ‚a 3,8 mln euro z caÅ‚ej kwoty budżetu wynoszÄ…cej 6,5 mln euro.
Premiera asystenta skrętu w lewo odbędzie się podczas zakończenia projektu INTERSAFE 2, 17 oraz 18 maja na zamkniętym skrzyżowaniu w Wolfsburgu. Premiera odbędzie się więc nie w warunkach testowych, co zazwyczaj ma miejsce, ale w rzeczywistym otoczeniu.
Więcej informacji na stronie http://www.intersafe-2.eu.
--
Centrum Badawczo-Rozwojowe BMW (BMW Forschung Und Technik GmbH) jest spóÅ‚kÄ… należącÄ… do BMW Group i od 2003 roku jest odpowiedzialne za badania w takich dziedzinach jak VehicleTechnology (technologia pojazdów), CleanEnergy (technologia wodorowa), EfficientDynamics (inteligentne zarzÄ…dzanie energiÄ…/alternatywne systemy napÄ™dowe), ConnectedDrive (wspomaganie kierowcy/bezpieczeÅ„stwo aktywne) oraz ITDrive (technologie informatyczne oraz komunikacyjne). Niezależność prawna spóÅ‚ki (GmbH) gwarantuje peÅ‚nÄ… swobodÄ™ w tworzeniu oraz zapewnia jej elastyczność. DostÄ™p do Å›wiatowych trendów oraz technologii zapewniajÄ… miÄ™dzynarodowe siedziby w Palo Alto i Clemson w USA oraz w Tokio w Japonii, a także biura Å‚Ä…cznikowe przy instytucie Eurécom (Sophia-Antipolis, Francja) oraz przy niemieckim Centrum BadaÅ„ nad SztucznÄ… InteligencjÄ… (DFKI GmbH, Saarbrücken).