SwojÄ… ofertÄ™ prezentowaÅ‚o tu ponad 200 producentów i importerów z PaÅ„stwa Åšrodka, z czego okoÅ‚o poÅ‚owÄ™ stanowiÅ‚y firmy dziaÅ‚ajÄ…ce w branży motoryzacyjnej. Wydarzenie zainaugurowaÅ‚a uroczysta ceremonia, w której uczestniczyÅ‚o wiele ważnych osobistoÅ›ci ze Å›wiata polityki, dyplomacji i biznesu. W trakcie targów odbyÅ‚y siÄ™ też konferencje dotyczÄ…ce różnych aspektów prowadzenia biznesu z ChiÅ„czykami. NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ spotkania dotyczÄ…ce importu z Dalekiego Wschodu. Nie zabrakÅ‚o też atrakcji nawiÄ…zujÄ…cych do chiÅ„skich tradycji - można byÅ‚o obejrzeć efektowny taniec lwa, taniec z wachlarzami bojowymi, a także wziąć udziaÅ‚ w różnorodnych warsztatach i konkursach.
Uroczyste rozpoczęcie
China Expo Poland rozpoczęły siÄ™ od uroczystej ceremonii. SwojÄ… obecnoÅ›ciÄ… otwarcie uÅ›wietnili Wang Wengang – radca polityczny Ambasady ChiÅ„skiej Republiki Ludowej w Polsce, Mao Wan Qing – prezes ChiÅ„skiej Rady Promocji Handlu MiÄ™dzynarodowego miasta Taizhou oraz Tian Guofeng z ChiÅ„skiego MiÄ™dzynarodowego Centrum Wymiany Technicznej i Ekonomicznej. Licznie przybyli również przedstawiciele polskiego Å›wiata polityki, dyplomacji i biznesu. AdministracjÄ™ rzÄ…dowÄ… i parlament reprezentowali m.in. Roman Kaczor, poseÅ‚ na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczÄ…cy Polsko-ChiÅ„skiej Grupy Parlamentarnej oraz Danuta Sojka-Andrzejewska, która przybyÅ‚a na wydarzenie w imieniu wicepremiera, Ministra Gospodarki, Janusza PiechociÅ„skiego – patrona honorowego Targów China Expo Poland. Ponadto, w ceremonii uczestniczyli ambasadorzy takich paÅ„stw jak Korea, Pakistan, Rosja, Serbia, SÅ‚owenia i Tajlandia. Nie zabrakÅ‚o też reprezentantów instytucji z branży motoryzacyjnej - Andrzeja Witkowskiego, prezesa Polskiego ZwiÄ…zku Motorowego, który objÄ…Å‚ patronat honorowy nad targami i Romana Kantorskiego, prezesa Polskiej Izby Motoryzacji – partnera merytorycznego China Expo Poland. Podczas otwarcia miaÅ‚o miejsce ważne biznesowe wydarzenie. W obecnoÅ›ci wszystkich goÅ›ci zawarte zostaÅ‚o porozumienie o wspóÅ‚pracy strategicznej miÄ™dzy ChiÅ„skÄ… RadÄ… Promocji Handlu MiÄ™dzynarodowego miasta Taizhou a MT Polska. Ma ono na celu promowanie wspóÅ‚pracy gospodarczej i handlowej miÄ™dzy PolskÄ… a Chinami, a także zapewnienie przedsiÄ™biorcom z tych krajów korzystnych warunków do rozwoju za granicÄ…. CeremoniÄ™ zakoÅ„czyÅ‚o przeciÄ™cie wstÄ™gi, a także widowiskowy taniec lwa, który jest nieodÅ‚Ä…cznym elementem wielowiekowej tradycji Chin.
Motoryzacyjne rozwiÄ…zania z Chin
NowoÅ›ciÄ… tegorocznej edycji byÅ‚ szczególnie rozbudowany sektor motoryzacyjny. W ofercie wystawców pojawiÅ‚y siÄ™ części do samochodów osobowych i dostawczych, a także rozmaite akcesoria do aut prosto z Chin. - Na China Expo Poland wystawiamy siÄ™ po raz pierwszy. Wytwarzamy dwa rodzaje produktów - pierwszy to felgi samochodowe, a drugi to odlewy aluminiowe do aut czy motocykli. Jeszcze nie jesteÅ›my obecni z naszÄ… ofertÄ… w Polsce, ale chcielibyÅ›my rozwijać siÄ™ na tym rynku. MieliÅ›my już kilka rozmów handlowych na targach. LiczÄ™, że kiedy wrócimy do Chin, skontaktujemy siÄ™ z tymi firmami i rozpoczniemy wspóÅ‚pracÄ™ – oceniÅ‚a Jessie Guo z firmy Zhejing Shengda Automobile & Motorcycle Industrial. WÅ›ród motoryzacyjnych propozycji nie zabrakÅ‚o też chiÅ„skich pojazdów - uwagÄ™ zwiedzajÄ…cych przyciÄ…gaÅ‚y skutery czy auta elektryczne z PaÅ„stwa Åšrodka. – China Expo Poland to bardzo dobre wydarzenie. PrzyszÅ‚o sporo zwiedzajÄ…cych. My osiÄ…gnÄ™liÅ›my swój cel, bo odbyliÅ›my naprawdÄ™ dużo rozmów z przedsiÄ™biorcami i przez te dni zyskaliÅ›my wielu potencjalnych klientów. Nasza firma produkuje auta elektryczne o marce ZD. To samochód, który nie emituje spalin, jest cichy i przyjazny Å›rodowisku – powiedziaÅ‚ przedstawiciel firmy Xin Da Yang Group, która poszukiwaÅ‚a w Polsce dystrybutorów.
Z myślą o polskich przedsiębiorcach
Targom China Expo Poland 2013 towarzyszyÅ‚ szereg konferencji poÅ›wiÄ™conych różnorodnym aspektom polsko-chiÅ„skiego biznesu. Nie zabrakÅ‚o spotkaÅ„ dedykowanych branży motoryzacyjnej –tematyka objęła m.in. homologacjÄ™, specyfikÄ™ chiÅ„skiego rynku motoryzacyjnego i możliwoÅ›ci, jakie stwarza on dla polskich przedsiÄ™biorców. OgromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ spotkania zwiÄ…zane ze sprowadzaniem produktów z Chin, w tym konferencja „Import z Chin: jak to robić i czy wciąż warto”, prowadzona przez p. Leszka Åšlazyka – twórcÄ™ portalu chiny24.com.
- Zainteresowanie kolejnÄ… już edycjÄ… China Expo Poland bardzo nas cieszy. Pokazuje, że zarówno Polakom jak i ChiÅ„czykom caÅ‚y czas zależy na zacieÅ›nianiu wspóÅ‚pracy gospodarczej pomiÄ™dzy naszymi krajami. Potwierdzeniem jest też porozumienie zawarte na targach – wyjaÅ›niÅ‚ Bartosz Sosnowski, prezes zarzÄ…du MT Polska, która wspólnie z China Town Travel organizuje China Expo Poland. – Co ważne, Polaków interesuje nie tylko sama oferta chiÅ„skich wystawców. ChcÄ… też wiedzieć, jak z sukcesem z nimi wspóÅ‚pracować. Zorganizowane na targach konferencje okazaÅ‚y siÄ™ strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Przez trzy dni wzięło w nich udziaÅ‚ kilka tysiÄ™cy osób. OczywiÅ›cie nie brakowaÅ‚o też targowych atrakcji – dodaÅ‚ Bartosz Sosnowski.
Dalekowschodnie atrakcje
China Expo Poland to nie tylko wydarzenie wspierajÄ…ce przedsiÄ™biorczość, ale także doskonaÅ‚a okazja do bliższego poznania kultury Chin. GoÅ›cie tegorocznej edycji mieli okazjÄ™ wziąć udziaÅ‚ w serii spotkaÅ„na temat chiÅ„skiej medycyny naturalnej, gdzie mogli usÅ‚yszeć miÄ™dzy innymi o Li Ching Yunie - dalekowschodnim zielarzu, który przeżyÅ‚ w zdrowiu ponad 250 lat. Przedstawiono również zagadnienia z zakresu chiÅ„skiej astrologii i historii kaligrafii. Dla zainteresowanych wystrojem wnÄ™trz zorganizowano spotkania dotyczÄ…ce tradycyjnego wyposażenia chiÅ„skiego domu, a także urzÄ…dzenia nowoczesnego mieszkania z orientalnymi akcentami. Ponadto przygotowano pokazy i warsztaty wschodnich sztuk walki oraz degustacje chiÅ„skiej kuchni. Nie zabrakÅ‚o konkursów dla zwiedzajÄ…cych. Dla amatorów fotografii przygotowano konkurs, w którym zgÅ‚aszane byÅ‚y zdjÄ™cia w dwóch kategoriach - chiÅ„ski motyw wpleciony w polskÄ… rzeczywistość oraz polski motyw wpleciony w chiÅ„skÄ… rzeczywistość. W drugiej zwyciężyÅ‚a nawet fotografia z motoryzacyjnym akcentem – malucha w Pekinie w 1991 roku. We wspóÅ‚pracy z fiÅ„skimi liniami lotniczymi Finnair zorganizowano z kolei specjalny konkurs „Poleć z FINNAIR do Chin”, którego zwyciÄ™zca zostaÅ‚ nagrodzony biletem lotniczym do PaÅ„stwa Åšrodka.
Patroni i partnerzy
Patronaty honorowe nad III edycjÄ… China Expo Poland objÄ™li: Ambasada ChiÅ„skiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, ZwiÄ…zek Banków Polskich, Polski ZwiÄ…zek Motorowy, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich i Krajowa Izba Gospodarcza. Partnerem strategicznym wydarzenia byÅ‚y linie lotnicze Finnair, merytorycznym - Polska Izba Motoryzacji, a sponsorem – firma Klucz Mobile.
Więcej informacji o China Expo Poland znajduje się na www.china-expo.pl.