-
„Kawiarnie Ciszy” powstaÅ‚y aby zatrudniać, szkolić i obsÅ‚ugiwać osoby niesÅ‚yszÄ…ce i niedosÅ‚yszÄ…ce.
-
Klienci mogą zamawiać dania używając języka migowego oraz symboli z karty menu.
-
„Kawiarnie Ciszy” to jeden ze zwyciÄ™skich projektów w ramach Ford College Community Challenge 2017.
WARSZAWA, 4 kwietnia 2017 roku – Masz ochotÄ™ na kawÄ™? Zatem narysuj w powietrzu palcem wskazujÄ…cym prawej dÅ‚oni literÄ™ "C", nastÄ™pnie przekręć jÄ… dwukrotnie w stronÄ™ ust i przekaż ten znak kelnerowi. A co z pizzÄ…? Trzymaj dÅ‚oÅ„ skierowanÄ… ku górze i drugÄ… rÄ™kÄ… nakreÅ›l nad niÄ… okrÄ…g.
W ten wÅ‚aÅ›nie sposób klienci mogÄ… skÅ‚adać zamówienia w kawiarniach i bistrach pop-up, prowadzonych przez niedosÅ‚yszÄ…cych kelnerów i kelnerki. Niemiecka Café Ohne Worte (Kawiarnia Bez SÅ‚ów) oferuje osobom gÅ‚uchoniemym możliwość rozpoczÄ™cia dziaÅ‚alnoÅ›ci w przemyÅ›le gastronomicznym, nawiÄ…zania kontaktu ze spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… osób niesÅ‚yszÄ…cych, a klientom z problemami ze sÅ‚uchem stwarza możliwość bezstresowego zamówienia posiÅ‚ku. Jest to również miejsce integracji dwóch Å›wiatów: ludzi zdrowych z niepeÅ‚nosprawnymi.
Na pomysÅ‚ stworzenia „kawiarni ciszy” wpadli studenci z Uniwersytetu w Kolonii
w Niemczech. MÅ‚odych ludzi zainspirowaÅ‚y sytuacje i problemy z jakimi spotykajÄ… siÄ™ osoby niesÅ‚yszÄ…ce, które próbowaÅ‚y zamówić lunch w typowej restauracji lub barze. Inicjatywa jest wspierana przez wÅ‚aÅ›cicieli kawiarni, którzy udostÄ™pniajÄ… swoje pomieszczenia do wydarzeÅ„ typu pop-up. Szacuje siÄ™, że do 2025 roku okoÅ‚o 90 milionów obywateli starzejÄ…cych siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stw Europy, bÄ™dzie miaÅ‚o problemy z przypadÅ‚oÅ›ciami niedosÅ‚uchu.*
„Problemy ze sÅ‚uchem stwarzajÄ… bariery komunikacyjne z resztÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa, nie tylko w pracy kelnera lub kelnerki, ale również w tak prostej sytuacji jak zamówienie kawy " – wyjaÅ›nia Frederike Höfermann, 19-letni student biznesu i kierownik projektu w Café Ohne Worte. "Idea pop-up café dla niesÅ‚yszÄ…cych okazaÅ‚a siÄ™ tak popularna, że teraz chcemy rozwijać nasz pomysÅ‚ w kolejnych lokalizacjach w Niemczech, a nastÄ™pnie w caÅ‚ej w Europie."
Kawiarnia Ohne Worte jest laureatkÄ… 2017 Ford College Community Challenge (Ford C3), programu edukacyjnego dla studentów prowadzonego przez Ford Motor Company Fund. Fundusz przyznaje dotacje na inicjatywy, które koncentrujÄ… siÄ™ na zrównoważonym rozwoju wiÄ™zi spoÅ‚ecznych.
W ciÄ…gu roku od uruchomienia projektu, ponad 1000 goÅ›ci uczestniczyÅ‚o w siedmiu wydarzeniach typu pop-up, odbywajÄ…cych siÄ™ w czterech różnych kawiarniach w Niemczech. BraÅ‚o w nich udziaÅ‚ 5 zespoÅ‚ów niesÅ‚yszÄ…cych pracowników kawiarni, którzy najpierw wprowadzali uczestników w Å›wiat jÄ™zyka migowego. Wskazywanie palcem byÅ‚o nie tylko dozwolone, ale absolutnie konieczne."Dla nas to niezwykle inspirujÄ…cy projekt. Zarówno pod wzglÄ™dem obserwacji barier komunikacyjnych z jakimi spotykajÄ… siÄ™ osoby niesÅ‚yszÄ…ce i niedosÅ‚yszÄ…ce, a również entuzjazmu i ciężkiej pracy studentów, którzy wspierali to niesamowite dzieÅ‚o” - powiedziaÅ‚a Debbie Chennells, z Ford Europe, gÅ‚ówny menedżer Ford Fund.