Toyota C-HR R-Tuned zadebiutowaÅ‚a na zakoÅ„czonych niedawno targach SEMA 2017. WczeÅ›niej zostaÅ‚a przetestowana na torze Willow Springs Raceway, na którym udowodniÅ‚a swoje niesamowite osiÄ…gi, uzyskujÄ…c czas okrążenia 1 min. 25,22 s – lepszy niż supersamochody luksusowych marek, takie jak Lamborghini Aventador czy Porsche 911 GT3. Toyota C-HR R-Tuned jest najszybszym crossoverem na Å›wiecie, a być może także najszybszym samochodem z przednim napÄ™dem. Obecnie rozważane sÄ… plany przetransportowania jej do Europy, aby mogÅ‚a podjąć próbÄ™ pobicia rekordu okrążenia na sÅ‚ynnym torze Nürburgring Nordschleife, ustanowiony dla samochodów z przednim napÄ™dem przez HondÄ™ Civic Type R.
Jak powstała Toyota C-HR R-Tuned
Samochód zostaÅ‚ zaprojektowany i zbudowany przez firmÄ™ DG-Spec na zlecenie Toyoty USA. EkstremalnÄ… modyfikacjÄ™ uÅ‚atwiÅ‚a platforma TNGA – jednoczeÅ›nie wyrafinowana i Å‚atwa do adaptacji. DziÄ™ki temu w kompaktowym crossoverze znalazÅ‚o siÄ™ miejsce na 600-konny tuningowany silnik.
Po serii podstawowych testów sprawdzajÄ…cych osiÄ…gi i możliwoÅ›ci jezdne seryjnej Toyoty C-HR, zespóÅ‚ DG-Spec zaczÄ…Å‚ od oczyszczenia wnÄ™trza ze standardowego wyposażenia, aby przygotować miejsce na klatkÄ™ bezpieczeÅ„stwa. Po tej operacji z oryginalnego wyposażenia wnÄ™trza do samochodu wróciÅ‚a tylko deska rozdzielcza, a do wykoÅ„czenia zastosowano pokrywy z wÅ‚ókna wÄ™glowego, dziÄ™ki czemu samochód mocno straciÅ‚ na wadze.
Pod maskÄ… zamiast seryjnie montowanego w USA 2-litrowego silnika z bezstopniowÄ… skrzyniÄ… biegów CVT znalazÅ‚ siÄ™ 4-cylindrowy silnik 2AZ-FE o pojemnoÅ›ci 2,4 litra z turbodoÅ‚adowaniem, wspóÅ‚pracujÄ…cy z 5-stopniowÄ… skrzyniÄ… manualnÄ…. Silnik zostaÅ‚ wzmocniony, aby lepiej znosić wiÄ™ksze ciÅ›nienie z turbosprężarki. Zmiany objęły ukÅ‚ad rozrzÄ…du, kute korbowody i tÅ‚oki, które redukujÄ… stopieÅ„ sprężania do 9.0:1.
Potężny silnik o mocy 600 KM potrzebowaÅ‚ wydajnego ukÅ‚adu dolotowego, którego pracÄ… zarzÄ…dza jednostka sterujÄ…ca AEM. Modyfikacji poddano także ukÅ‚ad wydechowy i chÅ‚odzenia – wszystkie zmiany byÅ‚y dokÅ‚adnie testowane na torze Willow Springs International Raceway.
Specyfikacja Toyoty C-HR R-Tuned
Silnik: 2AZ-FE 2,4 l DOHC, czterocylindrowy, 16-zaworowy, wyposażony w kute korbowody i tÅ‚oki 9.0:1, zawory ssÄ…ce ze stali nierdzewnej, wydechowe z inconelu, wyÅ›cigowe sprężyny zaworów, tytanowe talerzyki oporowe, wyÅ›cigowe Å‚ożyska. Silentbloki Hasport. Specjalny chwyt powietrza, turbosprężarka Garrett GTX3076R Gen II z obudowÄ… turbiny 1.06 A/R, specjalny intercooler z rdzeniem Garrett, zawór upustowy sprężarki chÅ‚odzony cieczÄ…, sportowy ukÅ‚ad wydechowy. Specjalna wiÄ…zka przewodów, ukÅ‚ad sterowania silnikiem i czujniki AEM, przestawiany regulator ciÅ›nienia paliwa, wyÅ›cigowa pompa paliwowa, dwie chÅ‚odnice oleju, wyÅ›cigowa chÅ‚odnica.
PrzekÅ‚adnia: PiÄ™ciobiegowa, manualna Toyota E-series z kriogenicznie utwardzanymi i polerowanymi elementami, specjalne silentbloki Hasport, sprzÄ™gÅ‚o i koÅ‚o zamachowe Centreforce, mechanizm różnicowy o ograniczonym uÅ›lizgu OS Giken Super Lock, chÅ‚odnica przekÅ‚adni z wentylatorem.
Podwozie: obrÄ™cze ze stopów lekkich 9×18” z oponami 275/35 R18 Toyo Proxes RR, wyÅ›cigowe zawieszenie z coiloverami Motion Control z zewnÄ™trznymi zbiornikami i sprężynami Vogtland, regulowane tylne wahacze Progress Technology i regulowany tylny stabilizator poprzeczny. CzterotÅ‚oczkowe przednie hamulce Brembo z tarczami 355 mm i wyÅ›cigowymi klockami G-Loc, przewody hamulcowe ze stali nierdzewnej.
ZewnÄ™trze: Wentylowana pokrywa silnika Kaminari z kompozytu zbrojonego wÅ‚óknem wÄ™glowym, specjalne przednie i boczne tamy powietrzne oraz regulowany przedni rozdzielacz, regulowane tylne skrzydÅ‚o z klapkÄ… Gurneya, specjalnie zaprojektowana winylowa dekoracja.
WnÄ™trze: specjalna, wspawana oÅ›miopunktowa klatka bezpieczeÅ„stwa, kubeÅ‚kowe fotele Corbeau z szeÅ›ciopunktowymi pasami bezpieczeÅ„stwa G-Force Pro Series, tablica przyrzÄ…dów Racepak IQ3 z rejestracjÄ… danych oraz czujniki VNET.