FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1635 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1114 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
CRF1100L AFRICA TWIN 2022
Autor: Piotr S.  Dodano: 2021-09-08
Wyświetlono: 239 razy
CRF1100L AFRICA TWIN 2022
Aktualizacje dla modelu 2022 roku definitywnie największego modelu Hondy w klasie „adventure” objęły montowany jako wyposażenie standardowe tylny bagażnik, nową grafikę „Big Logo” oraz poprawione ustawienia dla wersji z dwusprzęgłową przekładnią DCT.
foto © Honda

Wstęp
Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę, pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto esencję i ducha tak popularnego pierwowzoru.
 
 
 
Istotą pierwszej Hondy Africa Twin była znakomicie dobrana równowaga między mocą i masą. Ten atut przeniesiono również do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi, funkcjonalnemu, dającemu przyjemność z jazdy silnikowi i sprawnemu, komfortowemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i na tyle wszechstronnym pojazdem, by zdobyć ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście, czy wśród weekendowych turystów.
 
 
 
W 2018 roku model Africa Twin, zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową (DCT), otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 3 tryby jazdy, rozszerzone o opcje systemu kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy, dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano również nowy motocykl Africa Twin Adventure Sports – z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem, uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa; z zawieszeniem o większym skoku – dzięki czemu powstała odmiana motocykla lepiej dostosowana do długich wypraw.
 
 
 
Kolejnym kamieniem milowym w ewolucji modelu Africa Twin było wprowadzenie w 2020 roku silnika o większej pojemności - 1084 cm3 i dłuższym skoku. Komfort jazdy, możliwości techniczne i wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sport* znacznie wzrosły, dzięki dodatkowej opcji elektronicznie sterowanego zawieszenia Showa EERA™, a sam model CRF1100L Africa Twin gruntownie przeprojektowano, nadając mu agresywny, kompaktowy rajdowy styl i znacznie lepsze możliwości terenowe. Więcej mocy i momentu obrotowego dostarczanych przez nowy silnik w znacząco lżejszym opakowaniu – zgodnie z zasadami określonymi przed laty przy konstruowaniu pierwszego modelu Africa Twin.
 
 
 
*Dla modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports przygotowano osobny zestaw prasowy.
 
 
 
Opis modelu
W roczniku modelowym 2020 skupiono się ponownie na podstawowych właściwościach terenowych CRF1100L Africa Twin, co wpłynęło na ogólny wygląd i styl prawdziwej maszyny rajdowej.
 
 
 
Zmiany sprawiły, że motocykl stał się mniejszy, węższy i lżejszy o 4 kg w porównaniu do poprzednika o pojemności 998 cm3, oferował bardziej sportowe osiągi, również dzięki zmianom w silniku, który osiągał o 7% większą moc, 6% wyższy maksymalny moment obrotowy i prezentował lepsze parametry w całym zakresie obrotów. Był także pierwszym silnikiem Hondy, zgodnym z wymogami normy EURO5. Rama również została przekonstruowana – wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R.
 
 
 
W centrum zmian w Africa Twin Adventure Sports znajduje się dodanie sześcioosiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), układ kontroli unoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Dostępne są cztery domyślne tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren).
 
 
 
Pozycja jazdy, dostosowana do pełnej kontroli, charakteryzuje się wąskim siedzeniem i wysoko osadzoną kierownicą. Podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) zapewniają wzorową widoczność na drodze i poprawiają bezpieczeństwo. Tempomat jest wyposażeniem standardowym.  6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym (MID) zapewnia doskonałą interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu, a także kontrolę nad Apple CarPlay® , Android Auto® i łącznością Bluetooth.
 
 
 
W roczniku modelowym 2022 motocykl CRF1100L Africa Twin został wyposażony w udoskonaloną przekładnię dwusprzęgłową (DCT), która zapewnia jeszcze płynniejsze prowadzenie na pierwszym i drugim biegu, standardowo montowany jest aluminiowy bagażnik tylny, wprowadzono również rzucającą się w oczy ultranowoczesną grafikę „Big Logo”.
 
 
 
Kluczowe funkcje
 
 

3.1 Wyposażenie i stylistyka

Kompaktowy styl nadwozia, bardziej dostosowany do jazdy w terenie, z wąskim siedziskiem i wysoką kierownicą
6,5-calowy ekran dotykowy TFT jako monitor informacyjny (MID)
Apple CarPlay® i Android Auto® umożliwiają obsługiwanie smartfona poprzez ekran MID
Łączność Bluetooth, podwójne światła LED do jazdy dziennej (DRL) i tempomat
Nowoczesna grafika „Big Logo”
 
 
Agresywna i zwarta. Dwa słowa, które podsumowują pełną napięcia sylwetkę Africa Twin. Wszystko ma uzasadnienie, dzięki obu cechom maszyna lepiej sprawdza się w terenie. Regulowana szyba jest krótka, aby umożliwić lepszą widoczność szlaku. Wysokość siedziska wynosi 850-870 mm, jednak kierownica jest zamontowana o 22,5 mm wyżej niż w modelu z roku 2020, dzięki czemu kierowca zachowuje bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Część tylna motocykla jest smukła, a wąskie, starannie wyprofilowane siedzenie ułatwia dosięgnięcie do nawierzchni i przesuwanie się do przodu lub do tyłu.
 
 
 
Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.
 
 
 
Pełnokolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, aby wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.
 
 
 
Motocykl wyposażono w Apple CarPlay® i Android Auto®, umożliwiając obsługę smartfona za pośrednictwem ekranu dotykowego. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon można podłączyć do portu ładowania USB, znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Opcjonalnie dostępna jest również bezprzewodowa łączność Bluetooth z obsługą głosową, można również korzystać z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.
 
 
 
Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnalizacji awaryjnego hamowania. Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. Światła awaryjne po nagłym hamowaniu są wyłączane bez korzystania z prostego timera, zamiast tego system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza, kiedy należy wyłączyć światła awaryjne w zależności od sytuacji. Funkcję automatycznego anulowania SSD można dezaktywować, korzystając z ekranu MID. Tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.
 
 
 
Nowością na rok 2022 jest nowy projekt ‘Big Logo’ oraz zmieniona kolorystyka, która teraz obejmuje całkowicie czarne, aluminiowe osłony boczne. Aluminiowy tylny bagażnik jest obecnie w wyposażeniu standardowym.
 
 
 
W roczniku modelowym 2022 Honda CRF1100L Africa Twin będzie dostępna w następujących kolorach:
 
 
 
Pearl Glare White Tricolour
 
Grand Prix Red
 
Matte Ballistic Black
 
 
 

3.2 Silnik

 
Pojemność skokowa 1084 cm3, moc maksymalna 102 KM (75 kW), maksymalny moment obrotowy 105 Nm
W udoskonaleniach, poza powiększoną pojemnością skokową, wprowadzono nową głowicę cylindrów, zmieniono czasy zaworowe i skoki zaworów, zmieniono też korpus przepustnicy i układ wydechowy
Aktywny zawór kontroli wydechu (ECV) zapewnia lepsze brzmienie przy niskich obrotach i lepsze osiągi przy wysokich obrotach silnika
 
 
Podstawowa architektura 8-zaworowego, rzędowego silnika SOHC pozostała niezmieniona w modelu 2020, ale silnik zyskał nieco większą pojemność skokową, wynoszącą 1084 cm3, zamiast wcześniejszych 998 cm3. W rezultacie moc maksymalna wzrosła z 95,2 KM (70 kW) do 102 KM (75 kW) przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego stał się odczuwalny od 2 500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.
 
 
 
Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów, wynoszącej 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (z 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. Aluminiowe tuleje cylindrów pozwoliły zaoszczędzić na masie. Dzięki wielu innym elementom redukującym masę skrzyni biegów i innych podzespołów, sam silnik o pojemności 1084 cm3, z manualną skrzynią biegów jest teraz o 2,5 kg lżejszy od jednostki 998 cm3, a wersja silnika łączona z przekładnią DCT ma masę o 2,2 kg mniejszą niż w poprzedniej generacji modelu. Całkowicie zmieniono również głowicę cylindra i wprowadzono nowe przepustnice o średnicy 46 mm. Rozstaw cylindrów i ich średnice są teraz wyrównane, aby stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Zweryfikowano też ustawienia elektronicznego modułu silnika ECU, kąty wtryskiwacza paliwa zostały zmodyfikowane w celu zapewnienia bardziej bezpośredniego rozpylania w przemodelowanych komorach spalania z dwiema świecami zapłonowymi.
 
 
 
Pozostałe zmiany objęły optymalizację czasów zaworowych i zwiększenie skoków zaworów do 10,1 mm po stronie dolotu i do 9,3 mm po stronie wydechu (poprzednio 9,2/8,6 mm). By poradzić sobie ze zwiększonym przepływem powietrza i spalin, zakończenie układu wylotowego zaopatrzono w aktywny zawór kontrolny wydechu (ECV), bardzo zbliżony do stosowanego w modelu Fireblade. Zawór ten zwiększa zarówno osiągi silnika, jak i jego sprawność, otwierając się przy wyższych obrotach, co nadaje przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach.
 
 
 
Zasadnicze założenia silnika pozostały niezmienione. Układ rozrządu Hondy SOHC Unicam jest charakterystyczny dla modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów i całego zespołu silnikowego.
 
 
 
Wał korbowy z wykorbieniami przesuniętymi o 270° i nierównomierne odstępy między momentami zapłonu powodują charakterystyczny pulsacyjny odgłos silnika.
 
 
 
Skrzynia korbowa jest podzielona pionowo, pompa wodna umieszczona w obudowie sprzęgła, a termostat jest zintegrowany z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika.
 
 
 
Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Ponieważ pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających.
 
 
 
Wykonane z aluminium: zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Średnica sprzęgła została zmniejszona w porównaniu z poprzednim modelem, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej, jak w modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter) pozostaje dostępny jako opcjonalny dodatek.
 
 
 
Systemy elektroniczne zarządzające podwoziem i silnikiem
 
System HSTC dzięki sygnałom z modułu IMU może działać precyzyjniej w czasie jazdy terenowej
System kontroli unoszenia przedniego koła posiada 3 poziomy czułości i jest zasilany sygnałami z modułu IMU
Cztery tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren)
Dwa tryby USER (użytkownik) pozwalają na pełną indywidualizację ustawień
 
 
Silnik Africa Twin zyskał zalety, które wniosła elektroniczna kontrola przepustnicy (TBW) w modelu z 2018 roku. Umożliwiło to znacznie lepsze zarządzanie mocą silnika (i jego charakterem), a także rozszerzyło działanie układu kontroli momentu obrotowego (HSTC), dbającego o przyczepności tylnej opony. W modelu 2020 system ewoluował w kierunku wykorzystania sygnałów z sześcioosiowego modułu pomiarowego IMU*.
 
 
 
Układ elektroniczny oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje siedem poziomów czułości HSTC, ale zakres interwencji zoptymalizowano i dostosowano do pracy z danymi wejściowymi, przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU (kąty znoszenia, pochylenia i prędkości ich zmian). Czułość poziomów interwencji została zoptymalizowana, aby umożliwić kierowcy precyzyjniejszy wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.
 
 
 
Kontrola unoszenia koła i inne elektroniczne nowości, wprowadzone w 2020 roku. Teraz, z IMU mierzącym kąty i prędkości ich zmian oraz kontrolą momentu obrotowego silnika za pomocą TBW, kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami wejściowymi systemu Wheelie Control. Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch. Poziom 3 całkowicie blokuje podniesienie przedniego koła, a poziom 2 oferuje działanie pośrednie między 1 i 3. Kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.
 
 
 
Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S poziomy 1-3 zmiany biegów.
 
 
 
Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
 
 
 
Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
 
 
 
Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, kiedy pracuje w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.
 
 
 
Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny kiedy pracuje w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.
 
 
 
Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, do tego wybór czułości HSTC, Wheelie Control, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy). Tryb USER 1 na początku oferuje poziom 2 mocy silnika i poziom 2 hamowania silnikiem, tryb USER 2 fabrycznie ustawiony jest na poziom 4 mocy silnika i poziom 3 hamowania silnikiem.
 
 
 
* Patrz sekcja 3.5 tego zestawu prasowego dotycząca podwozia.
 
 
 

Przekładnia dwusprzęgłowa DCT

 
 
 
 - „Łatwy i bezpośredni” system oferuje błyskawiczną, płynną zmianę biegów, zarówno w trybie manualnym (MT), jak i w trybach automatycznych D oraz S
 - Tryb pracy S (z 3 poziomami działania) pozwala na zmiany biegów w górę i w dół przy wyższych obrotach niż tryb D, sprzyjając bardzo dynamicznej jeździe
 - Przełącznik G służy podwyższeniu przyczepności tylnego koła w jeździe terenowej
 - Czujnik kątowy, pozwalający dostosować mapę zmiany przełożeń do nachylenia drogi
 - Moduł IMU pozwala na dalszą modyfikację momentów zmiany biegów, wykrywając pokonywanie zakrętów
 - W modelu 2022 zmienione czasy rozrządu poprawiają płynność prowadzenia na niskich biegach
 
 
Honda sprzedała w Europie ponad 200 000 motocykli wyposażonych w DCT od czasu, gdy system pojawił się jako opcja w VFR1200F, dziesięć lat temu, w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że wersje Africa Twin (w tym Adventure Sports) wyposażone w DCT stanowiły 47% europejskiej sprzedaży tych modeli w 2020 roku.
 
 
 
Unikalny system przekładni DCT zapewnia stałą, błyskawiczną, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Wykorzystuje ona dwa sprzęgła, jedno do ruszania oraz załączania biegów 1, 3 i 5, drugie do biegów 2, 4 i 6, z wałkami głównymi każdego sprzęgła umieszczonymi jeden wewnątrz drugiego, co służy zwartości budowy przekładni.
 
 
 
Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.
 
 
 
Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy dwa sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona.
 
 
 
Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.
 
 
 
Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, zapewniając największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.
 
 
 
W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół.  Po takiej interwencji, po określonym czasie DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu.
 
 
 
Przekładnia DCT zastosowana w Africa Twin jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów.
 
 
 
Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty zmiany biegów przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem.
 
 
 
Nową funkcją przekładni DCT w modelu CRF1100L Africa Twin z rocznika 2020 było wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpozna, że motocykl znajduje się na zakręcie, system subtelnie dostosowuje program zmiany biegów tak, aby wykonać zmianę przełożenia w najbardziej naturalnym momencie.     
 
 
 
W modelu na rok 2022 ustawienia przekładni DCT zostały udoskonalone dla zapewnienia płynniejszego ruszania i jazdy przy niewielkich prędkościach.
 
 
 

Podwozie

 - Lekka rama z przykręcaną aluminiową ramą pomocniczą, sztywny, lekki wahacz oparty na rozwiązaniu znanym z modelu CRF450R, poprawiają przyczepność i kontrolę
 - Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy IMU umieszczono w centralnej części motocykla
 - System ABS z funkcją pokonywania zakrętów umożliwia pewne hamowanie, posiada też ustawienia do jazdy w terenie
 - Zmienione charakterystyki amortyzatorów i sprężyn dla zawieszenia Showa z przodu i z tyłu
 
 
Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin, jest  sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian. Pozwala to na zarządzanie przyczepnością tylnego koła za pomocą elektronicznej przepustnicy TBW i systemu HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez system ABS w czasie pokonywania zakrętów, unoszeniem przedniego koła poprzez Wheelie Control, a także unoszeniem tylnego koła.
 
 
 
Ewolucja modelu 2020 związana z wprowadzeniem IMU objęła przeprowadzoną od początku analizę wytrzymałości i sztywności stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej, co miało zwiększyć wszechstronność w czasie jazdy terenowej bez uszczerbku dla parametrów jazdy szosowej. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności z przodu, główne belki są również cieńsze i prostsze, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. Przykręcana aluminiowa rama pomocnicza (w kolorze czerwonym) zastąpiła integralną stalową konstrukcję z poprzedniej wersji motocykla i jest od niej węższa o 40mm. Jej szerokość wynosząca 195 mm ma kluczowe znaczenie dla łatwiejszego kontaktu stóp z podłożem. Lżejszy aluminiowy wahacz, oparty na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, zapewnia jeszcze lepszą przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią.
 
 
 
Przy długości skoku wynoszącej 230 mm, odwrócony przedni widelec 45 mm Showa zapewnia pochłanianie dużych nierówności. Jego charakterystyka została zmieniona w celu poprawy działania zawieszenia w terenie i na szosie. Tłumienie odbicia i dobicia są w pełni regulowane. Odlewane górne aluminiowe jarzmo i kute jarzmo dolne połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem za pomocą dwóch śrub na górze i na dole.
 
 
 
Dopasowany do przedniego zawieszenia tylny amortyzator Showa z cylindrem 46 mm i zewnętrznym zbiornikiem oleju zapewnia skok 220 mm, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Wstępne napięcie sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora; tłumienie odbicia i dobicia są również w pełni regulowane.
 
 
 
Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego, co wpłynęło na poprawę trakcji tylnego koła.
 
 
 
IMU mierzy kąt pochylenia, opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem hamowania w systemie ABS. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, aby zachować stabilność. Podczas postoju, działanie układu ABS na tylne koło można wyłączyć, szykując się do jazdy w terenie.
 
 
 
Kompaktowe, mocowane promieniowo, dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe uzbrojone w spiekane klocki, współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami “wave” o średnicy 310 mm. Tylna tarcza “wave” o średnicy 256 mm jest perforowana. Przednie i tylne koła szprychowe 21/18 cali (stal nierdzewna) ubrano w opony 90/90-21 i 150/70-18. Opony z blokowym bieżnikiem (Continental 90/90-21M/C 54S i 150/70B 18M/C 70Q o współczynniku prędkości do 180 kmh i 160 km/h) są również dopuszczone do montażu.
 
 
 
Prześwit wynosi 250 mm rozstaw osi 1574 mm, kąt pochylenia główki ramy to 27°, wyprzedzenie 30’/113 mm. Masa motocykla z płynami, to 229 kg, a w wersji z przekładnią DTC 240 kg.
 
 
 

Akcesoria

Asortyment oryginalnych akcesoriów Hondy, przeznaczonych do modelu Africa Twin obejmuje m.in. wysokiej klasy 42-litrowy aluminiowy kufer centralny i kufry boczne, a także duży (58 l) plastikowy kufer centralny i kufry boczne, siedzenia w dwóch niestandardowych wysokościach (obniżone 825-845 mm i podwyższone 870-895 mm), turystyczną szybę, osłonę chłodnicy i osłonę silnika, rury boczne, przedłużone osłony dźwigni i dłoni kierowcy, podgrzewane manetki i gniazdo ładowania ACC.
 
 
 

Dane techniczne

SILNIK

Typ

SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

1084 cm3

Średnica x skok tłoka

92 mm x 81,5 mm

Stopień sprężania

10,1:1

Dopuszczalna Maksymalna

102 KM (75 kW) przy 7 500 obr/min

Dopuszczalna Moment obrotowy

105 Nm przy 6 250 obr/min

Poziom hałasu

Dla wersji MT: L-urban 73,5 dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 79,2 dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);
Dla wersji DCT: L-urban 73,6 dB (ważona kombinacja pomiaru przy stałej prędkości i pomiaru przy przyspieszaniu z pełnym otwarciem przepustnicy), L-wot 79,4 dB (przyspieszanie z pełnym otwarciem przepustnicy);

Pojemność układu smarowania

4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

Elektroniczny wtrysk PGM-FI

Zbiornik paliwa

18,8 l

Emisja CO2

112 g/km MT 

110 g/km DCT

Zużycie paliwa

4,9 l/100 km MT

4,8 l/100 km DCT

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rozrusznik

Elektryczny

Pojemność akumulatora

12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)

Moc alternatora

 0,49 kW przy 5000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie, antyhoppingowe

DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)

Przeniesienie napędu

Częściowo podwójna, kołyskowa

RAMA

Typ

Częściowo podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2330 mm x 960 mm x 1395 mm

Rozstaw osi

1575 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,5°

Wyprzedzenie

113 mm

Wysokość siedziska

850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)

Prześwit

250 mm

Masa własna

229 kg (DCT 240 kg)

ZAWIESZENIE

Przód

Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm

Tył

Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.

KOŁA

Przód

21M/C x 2,15 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Tył

18M/C x 4,00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Obręcz przednia

21"

Obręcz tylna

18"

Opona przednia

90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)

Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET

Opona tylna

150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET

HAMULCE

Układ ABS

2-kanałowy współpracujący z IMU
Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym

Przód

Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu

Tył

Tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu.

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy

System zabezpieczeń

Immobilizer, opcjonalnie system alarmowy

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

Wyposażenie elektryczne

Światła do jazdy dziennej, Bluetooth dla urządzeń audio i Apple Carplay®, Android Auto®, gniazdo USB, automatyczne anulowanie sygnału skrętu, tempomat, sygnał hamowania awaryjnego, IMU, HSTC, kontrola unoszenia kół

 


Źródło: Honda, Mototarget

 Pisaliśmy również
» HR-V e:HEV można zarezerwować online
» HondaMotor Europe wyróżniła najlepszy custom CB650R, zbudowany przez europejskiego dealera
 Inne artykuły
» Co Polacy sądzą o bezpieczeństwie aut elektrycznych? 2021-09-15
  ID.4 w ruchu 2020 Ankietowani uważają, że auta z napędem elektrycznym są tak samo bezpieczne jak samochody z napędami konwencjonalnymi. Poprawnie wskazują też, że główną przyczyną wypadków są błędy kierowców, a nie czynniki techniczne, związane z pojazdem.... więcej »

» Wyniki sprzedaży Ford Polska - sierpień 2021 2021-09-15
  Ford Puma 2019 W sierpniu br. Ford sprzedał 1 853 samochody osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Złożyły się na to 1 140 sprzedane samochody osobowe i 713 pojazdów dostawczych.... więcej »

» 20 kolejnych samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze w użyczeniu Ochotniczym Strażom Pożarnym 2021-09-14
  volkswagen dla osp Volkswagen Financial Services, w ramach kontynuacji wsparcia dla Ochotniczych Straży Pożarnych, przekazał kolejnym jednostkom OSP do bezpłatnego użytku dwadzieścia samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze: są to modele Volkswagen Transporter oraz Volksw... więcej »

» Ford wykorzystuje gry i rzeczywistość wirtualną, aby zmienić sposób tworzenia, projektowania i testowania pojazdów 2021-09-14
  ford vr Po wielu latach doświadczeń płynących z gier na różnych platformach – od komputerów przez konsole różnych generacji - Ford wykorzystuje wnioski we własnych procesach twórczych. Takie techniki pomagają między innymi przezwyciężyć przeszkody, jakie może st... więcej »

» Nissan Qashqai i „zapach nowego samochodu” 2021-09-13
  Nissan zapach nowego samochodu Jednym z ważnych elementów rygorystycznych procedur projektowania, rozwoju oraz testowania nowego Nissana Qashqai było kryterium zapachu we wnętrzu auta.... więcej »

» Mustang Mach-E liderem rynku osobowych samochodów elektrycznych w Polsce 2021-09-13
  Mustang MACH-E 2020 Ford Mustang Mach-E w sierpniu 2021 r. był najlepiej sprzedającym się osobowym samochodem elektrycznym w Polsce. Model osiągnął taki rezultat już w drugim miesiącu sprzedaży na polskim rynku.... więcej »

» HR-V e:HEV można zarezerwować online 2021-09-09
  Ruszyła platforma rezerwacji online dla nowej Hondy HR-V e:HEV.... więcej »

» Przygotuj się na Rangera nowej generacji! 2021-09-09
  Ranger nowej generacji Dziś opublikowany został oficjalny zwiastun Forda Rangera nowej generacji #NextGenRanger. Model będzie zaprezentowany jeszcze w tym roku i wprowadzony na rynek w roku 2022.... więcej »

» Maximilian Gunther nowym kierowcą zespołu Nissan e.dams 2021-09-08
  Maximilian Günther Nissan e.dams ogłosił, że Maximilian Günther dołączy do zespołu jako nowy kierowca wyścigowy. Począwszy od ósmego sezonu Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA Guenther będzie partnerem Sébastiena Buemiego.... więcej »

» CUPRA stawia na pełną elektryfikację do 2030 roku 2021-09-08
  CUPRA UrbanRebel Concept Właśnie zadebiutował nowy model CUPRA UrbanRebel Concept. Jego światowa premiera odbyła się podczas przedpremierowego otwarcia nowego CUPRA City Garage w Monachium na targach IAA Mobility. Tymczasem w fabryce w Zwickau rozpoczęto produkcję pierwszych części CU... więcej »

» Wzrost sprzedaży Forda w USA 2021-09-08
  Ford Bronco Sprzedaż Forda do klientów indywidualnych w USA wzrosła w sierpniu o 6,5% w porównaniu z lipcem br. Na poprawę sytuacji pozwoliła zwiększona produkcja oraz zapasy samochodów u dilerów.... więcej »

» Volkswagen Samochody Dostawcze, Argo AI i MOIA prezentują po raz pierwszy prototyp ID.BUZZ z funkcją jazdy autonomicznej 2021-09-07
  ID.BUZZ z funkcją jazdy autonomicznej W czarno-białym kamuflażu i z dodatkową, wysoką konstrukcją na dachu, wjeżdża cicho do hali, w której w przeddzień rozpoczęcia targów IAA Mobility 2021 odbywa się „New Auto Night” - event Grupy Volkswagen: Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych p... więcej »

» CUPRA prezentuje Tavascan Extreme E Concept 2021-09-07
  Tavascan Extreme E Concept CUPRA wychodzi z propozycją następcy samochodu wyścigowego e-CUPRA ABR XE1. To CUPRA Tavascan Extreme E Concept, którego światowa premiera ma miejsce podczas targów IAA Mobility w Monachium. W konstrukcji nadwozia modelu zastosowano włókna lniane, dzięki czemu... więcej »

» Powrót do przyszłości według Nissana – zelektryfikowana Silvia z lat 60. 2021-09-07
  Nissana Silvia z lat 60 Matthew Weaver, wiceprezes Nissan Design Europe, poproszony o przeprojektowanie wybranego przez siebie samochodu z historii Nissana na elektryczny model przyszłości, zdecydował się przerobić kultowego Nissana Silvia CSP311.... więcej »

» Piotr Pawlak wyróżniony nagrodą Automotive News Europe Rising Stars 2021-09-07
  Piotr Pawlak Ford Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska otrzymał nagrodę Automotive News Europe Rising Stars, w kategorii Sprzedaż. To niezwykle prestiżowe wyróżnienie dla młodych wybitnych specjalistów (maksymalny wiek - do ukończenia 45 roku życia), którzy ... więcej »

» Honda, KTM F&E, Piaggio group i Yamaha motor powołały konsorcjum na rzecz wymiennych akumulatorow 2021-09-06
  Skuter Honda EV-neo z napędem elektrycznym W następstwie podpisania listu intencyjnego w dniu 1 marca, HONDA Motor Co., KTM F&E GmbH, Ltd., PIAGGIO Group (PIA.MI) i YAMAHA Motor Co., Ltd., oficjalnie podpisały umowę o utworzeniu Konsorcjum na Rzecz Wymiennych Akumulatorów do Motocykli (SBMC).... więcej »

» Światowy debiut koncepcyjnego ID.LIFE na IAA MOBILITY 2021 2021-09-06
  ID.LIFE na IAA MOBILITY 2021 Dzięki strategii ACCELERATE Volkswagen po raz kolejny przyspiesza ofensywę w dziedzinie elektryfikacji i zamierza udostępnić zrównoważoną mobilność jeszcze większej liczbie osób... więcej »

» Nissan świętuje sprzedaż 250 000 samochodów elektrycznych w Europie 2021-09-06
  Nissan Leaf 2019 Mototarget Wykorzystując bogate doświadczenie w opracowywaniu samochodów elektrycznych, Nissan osiągnął właśnie poziom ćwierć miliona pojazdów tego typu sprzedanych w Europie.... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202
Wyświetlane: 0 - 20 z 24033 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |