Telemetria, narzędzie do wygrywania
Każdy egzemplarz CUPRA TCR korzysta z 55 czujników, które dostarczajÄ… informacji o wszelkiego rodzaju parametrach, takich jak prÄ™dkość, temperatura opon lub dziaÅ‚anie silnika. W przypadku Ducati Desmosedici GP wszystko, co dzieje siÄ™ na torze, rejestruje nawet 80 czujników. Nieustanny pomiar ma zasadnicze znaczenie dla obu zespoÅ‚ów.
- Chcemy zapewnić naszym zawodnikom najlepsze możliwe warunki rywalizacji - zarówno przez uzyskanie maksymalnych osiÄ…gów, jak i zagwarantowanie peÅ‚nego bezpieczeÅ„stwa – wyjaÅ›nia Roberto Canè, Dyrektor Systemów Elektronicznych w Ducati Corse. CzÅ‚onkowie zespoÅ‚u Ducati – Jorge Lorenzo i Andrea Dovizioso – sÄ… ambasadorami marki CUPRA.
16 milionów instrukcji na sekundÄ™
Szybkość przetwarzania każdego z czterech moduÅ‚ów sterowania w CUPRZE TCR wynosi 16 milionów instrukcji na sekundÄ™. Dwa moduÅ‚y zamontowano przy silniku, a dwa pozostaÅ‚e – w kokpicie.
- ModuÅ‚y sÄ… ze sobÄ… poÅ‚Ä…czone i dziaÅ‚ajÄ… równolegle – sÅ‚użą do zarzÄ…dzania pracÄ… silnika, instalacjÄ… elektrycznÄ…, komputerem pokÅ‚adowym oraz skrzyniÄ… biegów - mówi Xavier Serra, Szef DziaÅ‚u BadaÅ„ i Rozwoju Marki CUPRA.
Analogiczne funkcje peÅ‚ni moduÅ‚ sterowania w Ducati Desmosedici GP, który nieprzerwanie mierzy osiÄ…gi motocykla na torze, zarzÄ…dzajÄ…c nawet 10 000 parametrów. Może na przykÅ‚ad kontrolować zachowanie tylnego koÅ‚a zależnie od rodzaju nawierzchni toru lub warunków pogodowych.
Wyścigowa elektronika użyteczna na co dzień
- Elektronika w produkcyjnym modelu CUPRA stanowi bazÄ™ dla systemu znajdujÄ…cego siÄ™ w samochodach wyÅ›cigowych – zaznacza Xavier Serra. - ModuÅ‚ sterowania jest przystosowany do obsÅ‚ugi funkcji niezbÄ™dnych w wyÅ›cigach torowych, takich jak ograniczniki prÄ™dkoÅ›ci na wypadek pojawiania siÄ™ różnych flag na torze – dodaje Serra.
Różne zasady, ten sam cel
W MotoGP wszystkie zespoÅ‚y korzystajÄ… z takiej samej gÅ‚ównej jednostki sterujÄ…cej, która zarzÄ…dza jednostkÄ… napÄ™dowÄ…, skrzyniÄ… biegów i przepustnicÄ…. W przeciwieÅ„stwie do samochodów wyÅ›cigowych parametry motocykli można modyfikować przed każdym wyÅ›cigiem.
- Programujemy je tak, by mieć wiÄ™cej mocy na prostych i Å‚agodniejsze osiÄ…gi w zakrÄ™tach. Zakres modyfikacji jest naprawdÄ™ szeroki – zapewnia Canè.
Dla odmiany nowe przepisy dotyczÄ…ce elektroniki i zarzÄ…dzania silnikiem w mistrzostwach samochodów turystycznych sÄ… bardzo restrykcyjne; kontrola trakcji jest zabroniona, a ABS może być uruchamiany wyÅ‚Ä…cznie w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych, takich jak 24-godzinny maraton na Nürburgringu.
Praca zespoÅ‚u, która trwa dÅ‚użej
Podczas jednego wyÅ›cigowego weekendu gromadzi siÄ™ okoÅ‚o 25 gigabajtów informacji, które później inżynierowie dokÅ‚adnie analizujÄ….
- Musimy poczekać do koÅ„ca wyÅ›cigu, żeby pobrać dane i przestudiować, w jaki sposób poprawić nasz samochód – mówi Xavier Serra. - Dla nas prawdziwy wyÅ›cig zaczyna siÄ™ wtedy, gdy samochód zjedzie z toru – podsumowuje Canè.