Jednak noszenie sÅ‚uchawek podczas jazdy – przez kierowców, rowerzystów, użytkowników elektrycznych skuterów czy pieszych – może być niebezpieczne, a w niektórych krajach zostaÅ‚o nawet zakazane.
Eksperyment akustyczny przeprowadzony na zlecenie Forda, pokazuje, że osoby sÅ‚uchajÄ…ce muzyki w sÅ‚uchawkach sÄ… Å›rednio o ponad 4 sekundy wolniejsze w rozpoznawaniu potencjalnych zagrożeÅ„ na drodze niż osoby, które nie sÅ‚uchajÄ… muzyki.
W badaniu wykorzystano wyniki specjalnie opracowanego testu z użyciem dźwiÄ™ku przestrzennego "8D", który przeniósÅ‚ ponad 2000 uczestników z caÅ‚ej Europy na wirtualnÄ… ulicÄ™, aby sprawdzić czas ich reakcji w sytuacjach niosÄ…cych potencjalne ryzyko. WiÄ™kszość uczestników przeprowadzonego eksperymentu stwierdziÅ‚a, że nie zaÅ‚ożyÅ‚aby już sÅ‚uchawek w ruchu drogowym.
Badanie, bÄ™dÄ…ce częściÄ… kampanii Forda „Podziel siÄ™ drogÄ…”, majÄ…cej na celu promowanie wiÄ™kszej harmonii i zrozumienia pomiÄ™dzy użytkownikami dróg, miaÅ‚o na celu podkreÅ›lenie roli, jakÄ… sÅ‚uch odgrywa w naszej zdolnoÅ›ci identyfikowania zagrożeÅ„ na drodze i do szybkiej reakcji.
Badania
W ramach zleconych przez Forda badaÅ„, dotyczÄ…cych korzystania z dróg i sÅ‚uchania muzyki, przeanalizowano nawyki ponad 2000 osób z Francji, Niemiec, WÅ‚och, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, pytajÄ…c o ich stosunek do ryzyka podczas jazdy samochodem, rowerem, skuterem lub podczas poruszania siÄ™ pieszo.
WiÄ™kszość uczestników badania stwierdziÅ‚a, że korzysta ze sÅ‚uchawek podczas jazdy; wÅ›ród 56% osób, które deklarowaÅ‚y, że braÅ‚y udziaÅ‚ w wypadku, 27% miaÅ‚o wtedy na uszach sÅ‚uchawki.
NastÄ™pnie uczestnicy zostali poproszeni o uruchomienie na swoich smartfonach specjalnie opracowanej aplikacji – Podziel siÄ™ drogÄ…: BezpieczeÅ„stwo i dźwiÄ™k (Share The Road: Safe And Sound) – aby przeanalizować wpÅ‚yw, jaki noszenie sÅ‚uchawek miaÅ‚o na ich zdolność do reagowania na sygnaÅ‚y dźwiÄ™kowe.
Aplikacja wykorzystuje technologiÄ™ dźwiÄ™ku przestrzennego "8D", pomagajÄ…cÄ… uczestnikom zanurzyć siÄ™ w miejskiej wirtualnej rzeczywistoÅ›ci. DźwiÄ™k kierunkowy uzyskuje siÄ™ dziÄ™ki zÅ‚ożonemu procesowi panoramowania i kompensacji, co umożliwia aplikacji tworzenie bardzo realistycznych wskazówek dźwiÄ™kowych – na przykÅ‚ad imitowanie pojazdu sÅ‚użb ratunkowych zbliżajÄ…cego siÄ™ od tyÅ‚u.
Czasy reakcji uczestników na zagrożenia byÅ‚y mierzone w trzech różnych scenariuszach, zarówno z muzykÄ… odtwarzanÄ… przez sÅ‚uchawki użytkownika, jak i bez niej. Uczestnicy sÅ‚uchajÄ…cy muzyki byli Å›rednio o 4,2 sekundy wolniejsi w rozpoznawaniu i reagowaniu na zagrożenie na drodze.
Pytania zadawane zarówno przed, jak i po eksperymencie z użyciem dźwiÄ™ku 8D, pozwoliÅ‚y okreÅ›lić, jak skutecznie aplikacja przyczynia siÄ™ do zmian Å›wiadomoÅ›ci i postaw w kwestii bezpieczeÅ„stwa drogowego.
Przed badaniem 44% osób twierdziÅ‚o, że nie zaÅ‚oży sÅ‚uchawek podczas podróży. Po badaniu już 58% osób zobowiÄ…zaÅ‚o siÄ™, że nigdy wiÄ™cej nie skorzysta w drodze ze sÅ‚uchawek, co stanowi wzrost o 31%. Z kolei o 64% mniej osób stwierdziÅ‚o, że regularnie chciaÅ‚oby korzystać ze sÅ‚uchawek podczas jazdy.
Podziel siÄ™ drogÄ…
Ford udostÄ™pniÅ‚ aplikacjÄ™ Podziel siÄ™ drogÄ…: BezpieczeÅ„stwo i dźwiÄ™k, aby każdy mógÅ‚ przekonać siÄ™, jak ważne dla uczestników ruchu drogowego mogÄ… być sygnaÅ‚y akustyczne – korzystajÄ…c ze smartfona odwiedź https://fordsharetheroad8d.com/
WczeÅ›niej zespóÅ‚ „Podziel siÄ™ drogÄ…” opracowaÅ‚ obsypany nagrodami eksperyment, prowadzony w Å›wiecie wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, WheelSwap, który uczy empatii zarówno kierowców, jak i rowerzystów, zwracajÄ…c uwagÄ™ na Å›miertelne konsekwencje nierozważnej jazdy. W ubiegÅ‚ym roku Ford opracowaÅ‚ prototypowÄ… kurtkÄ™ „Emoji Jacket”, aby pokazać, w jaki sposób inteligentny design i grafika mogÄ… poprawić komunikacjÄ™ i Å‚agodzić napiÄ™cia miÄ™dzy użytkownikami dróg.
Cytaty
„DźwiÄ™k odgrywa istotnÄ… rolÄ™ w naszej zdolnoÅ›ci rozpoznawania otoczenia – bardzo czÄ™sto najpierw sÅ‚yszymy, że dzieje siÄ™ coÅ› ważnego, zanim to zobaczymy. Chociaż sÅ‚uchawki w wielu okolicznoÅ›ciach mogÄ… przynosić nam korzyÅ›ci, jednak na drodze izolujÄ… nas od ważnych sygnaÅ‚ów akustycznych, co oznacza, że możemy nie być w stanie dostrzec zbliżajÄ…cych siÄ™ pojazdów lub użytkowników drogi, narażajÄ…c ich – a także nas samych – na niebezpieczeÅ„stwo.”
Dr Maria Chait, profesor neuropsychologii poznawczej słuchu, University College London
„DziÄ™ki tym badaniom zwracamy uwagÄ™ na ważny problem bezpieczeÅ„stwa drogowego, który czÄ™sto pozostaje niezauważony. Mamy nadziejÄ™, że nasze doÅ›wiadczenie Podziel siÄ™ drogÄ…: BezpieczeÅ„stwo i dźwiÄ™k zwiÄ™kszy Å›wiadomość skutków używania sÅ‚uchawek podczas podróży.
Emmanuel Lubrani, odpowiedzialny w Ford of Europe za kampaniÄ™ „Podziel siÄ™ drogÄ…”