-
Nowe badanie przeprowadzone wÅ›ród polskich respondentów miaÅ‚o na celu sprawdzenie, czy wprowadzanie na rynek elektrycznych SUV-ów może wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie sprzedaży samochodów zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…
-
52% badanych twierdzi, że poszerzanie oferty samochodów elektrycznych o elektryczne SUV-y mogÅ‚oby zwiÄ™kszyć popularność samochodów elektrycznych w Polsce
Elektryczne SUV-y
Czy wprowadzanie na rynek elektrycznych SUV-ów może wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie sprzedaży samochodów zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…? Na razie ich oferta jest ograniczona, co powoli zaczyna siÄ™ zmieniać. Producenci rozumiejÄ…, że w gamie samochodów elektrycznych muszÄ… mieć SUV-y. Dlaczego? Na to pytanie częściowo odpowiada najnowsze badanie przeprowadzone przez InsightOut Lab we wspóÅ‚pracy z markÄ… Volkswagen.
Zdaniem ankietowanych osób SUV-y pod wieloma wzglÄ™dami przewyższajÄ… innego rodzaju samochody osobowe. W pytaniu „Jakie sÄ… Twoim zdaniem najwiÄ™ksze przewagi samochodów typu SUV nad innymi typami samochodów?” 35% badanych wskazuje na wiÄ™kszy komfort jazdy, 31% na wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo, 29% na przestronne wnÄ™trza oraz lepszÄ… widoczność i pozycjÄ™ za kierownicÄ…, a co piÄ…ty (21%) na uniwersalność. Tylko co dziesiÄ…ty ankietowany (9%) nie dostrzega przewag SUV-ów nad innymi samochodami.
Czy zatem poszerzenie oferty samochodów elektrycznych o elektryczne SUV-y mogÅ‚oby zwiÄ™kszyć popularność samochodów elektrycznych w Polsce? 38% respondentów badania twierdzi, że raczej tak, a 14% – zdecydowanie tak, co daje skumulowany wynik odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52%. 21% ankietowanych osób jest przeciwnego zdania (6% – „zdecydowanie nie”; 15% – „raczej nie”), a pozostali (27%) zaznaczyli odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Samochody miejskie kontra SUV-y
Z badania wynika również, że przy wyborze auta elektrycznego, to nie SUV-y sÄ… pierwszym wyborem, mimo ich przewag. Na pytanie „Jakiego rodzaju samochody elektryczne najbardziej ciÄ™ przekonujÄ… i zachÄ™cajÄ… do zakupu?” 40% badanych odpowiedziaÅ‚o, że sÄ… to maÅ‚e samochody miejskie. SUV-y i crossovery wskazaÅ‚o 27% badanych (nieduży SUV lub crossover – 15%; Å›redni lub duży SUV – 12%), a dla 23% najbardziej przekonujÄ…ce okazujÄ… siÄ™ Å›redniej wielkoÅ›ci samochody kompaktowe. Kolejność wyglÄ…da inaczej, jeÅ›li weźmie siÄ™ pod uwagÄ™ zamiary tych ankietowanych, którzy planujÄ… zakup samochodu na prÄ…d.
Rozważanie zakupu samochodu elektrycznego w najnowszym badaniu deklaruje co piÄ…ty ankietowany (21%). WÅ›ród nich najwiÄ™kszÄ… grupÄ™ (36%) stanowiÄ… ci, którzy rozważajÄ… zakup SUV-a (20% – nieduży SUV lub crossover, 16% – Å›redni lub duży SUV). Zakup elektrycznego auta miejskiego rozważa 32%, a co czwarta osoba z tej grupy (25%) pod uwagÄ™ bierze Å›redniej wielkoÅ›ci samochód kompaktowy. Pozostali rozważajÄ… zakup elektrycznej limuzyny (6%) lub innego typu pojazdu (1%).
Wynik osiÄ…gniÄ™ty przez SUV-y pokrywa siÄ™ z danymi IBRM Samar, dotyczÄ…cymi sprzedaży nowych aut w Polsce w pierwszych dwóch miesiÄ…cach tego roku, kiedy pandemia nie miaÅ‚a jeszcze wpÅ‚ywu na zachowania konsumenckie. Wynika z nich, że 40% wszystkich nowych samochodów wyjeżdżajÄ…cych z polskich salonów stanowiÅ‚y wÅ‚aÅ›nie SUV-y. WyglÄ…da na to, że w przyszÅ‚oÅ›ci, gdy oferta samochodów elektrycznych bÄ™dzie rozszerzona o modele ze wszystkich segmentów, upodobania Polaków wzglÄ™dem aut na prÄ…d bÄ™dÄ… zbliżone do obecnie panujÄ…cych wzglÄ™dem samochodów spalinowych – SUV-y bÄ™dÄ… jednym z najistotniejszych elementów oferty.
Krótko po debiucie na polskich drogach elektrycznego kompaktowego ID.3, Volkswagen przedstawiÅ‚ również ofertÄ™ ID.4 – pierwszego elektrycznego SUV-a. Samochód ten bÄ™dzie produkowany i sprzedawany w Chinach, USA i w Europie. ID.4 ma strategiczne znaczenie dla ofensywy Volkswagena w dziedzinie elektromobilnoÅ›ci.
Nota metodologiczna
Badanie InsightOut Lab oraz Volkswagena przeprowadzono na panelu Ariadna metodÄ… CAWI na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1069 osób w dniach 9-12 października 2020 r. Kwoty dobrano wedÅ‚ug reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania.