-
Samochód, który pobiÅ‚ rekord trasy w wyÅ›cigu Pikes Peak zostaÅ‚ zaprojektowany z wykorzystaniem wiedzy ekspertów w dziedzinie badaÅ„ i rozwoju grupy Volkswagen
-
Najważniejszymi czynnikami sukcesu były technologia wykorzystująca wysokie napięcie oraz aerodynamika
-
Wzajemna wymiana informacji i wiedzy między działami koncernu
24 czerwca 2018 roku pierwszy w peÅ‚ni elektryczny wyÅ›cigowy Volkswagen ustanowiÅ‚ nowy rekord trasy w najsÅ‚ynniejszym wyÅ›cigu górskim na Å›wiecie, wynoszÄ…cy 7 minut i 57,148 sekundy. Oprócz teamu Volkswagen Motorsport w sukces tego projektu byÅ‚ zaangażowany szereg oddziaÅ‚ów z Grupy Volkswagen. „Pomoc, jakÄ… otrzymaliÅ›my z dziaÅ‚u rozwoju produkcji, byÅ‚a kluczem do sukcesu” – mówi dyrektor Volkswagen Motorsport, Sven Smeets.
WkraczajÄ…c na niezbadany do tej pory teren z pierwszym w peÅ‚ni elektrycznym samochodem wyÅ›cigowym marki, szczególnie w dziedzinie technologii wysokonapiÄ™ciowej, zespóÅ‚ skorzystaÅ‚ m. in. z bogatego doÅ›wiadczenia specjalistycznych dziaÅ‚ów e-Mobility z Wolfsburga i Pre-Production Center (VSC) z Brunszwiku (Niemcy). WÅ‚aÅ›nie tam przeprowadzono m. in. testy akumulatorów I.D. R Pikes Peak, opracowano koncepcjÄ™ projektu sieci wykorzystujÄ…cej wysokie napiÄ™cie w pojeździe oraz przeprowadzono badania nad koncepcjÄ… umiejscowienia w aucie dwóch akumulatorów. „WiedzÄ™ fachowÄ… wykorzystaliÅ›my również do zaprojektowania osÅ‚on przewodów zasilajÄ…cych, którymi kilkaset woltów pÅ‚ynie z ukÅ‚adu napÄ™dowego do bardzo wrażliwych linii elektronicznej jednostki sterujÄ…cej” – mówi byÅ‚y inżynier FormuÅ‚y 1, Willy Rampf, doradca techniczny Volkswagen Motorsport w projekcie I.D. R Pikes Peak.
Testy na samochodzie badawczym byÅ‚y przeprowadzone w specjalnej placówce w Ehra-Lessien
Kiedy proces projektowania I.D. R Pikes Peak rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ od testów na pojeździe badawczym opartym na Golfie GTI TCR, specjaliÅ›ci od motorsportu ponownie zwrócili siÄ™ o pomoc do kolegów z dziaÅ‚ów badawczo-rozwojowych. Samochód turystyczny, wyposażony w dwa silniki elektryczne, byÅ‚ w stanie przejechać próbne okrążenia i pomógÅ‚ zebrać cenne dane w oÅ›rodku badawczym Volkswagena w Ehra-Lessien (Niemcy). „ByliÅ›my wspierani przez inżynierów z dziaÅ‚u e-Traction i electric components” – wyjaÅ›nia dyrektor Volkswagen Motorsport, Smeets, podkreÅ›lajÄ…c emocje, jakie projekt wzbudziÅ‚ w caÅ‚ym koncernie. „Na przykÅ‚ad, w placówce testowej w Ehra nie byÅ‚o wczeÅ›niej żadnych systemów Å‚adowania, które mogÅ‚yby dostarczyć energiÄ™ wymaganÄ… dla akumulatorów zastosowanych w I.D. R Pikes Peak. W ciÄ…gu czterech dni zbudowano taki system specjalnie dla nas”.
Fakt, że I.D. R Pikes Peak ustanowiÅ‚ nowy rekord podjazdu pod 4.302-metrowy szczyt, byÅ‚ zasÅ‚ugÄ… technologii wyÅ›cigowej, która dziaÅ‚aÅ‚a bez zarzutu. Wszystko byÅ‚o możliwe dziÄ™ki szeroko zakrojonym kontrolom jakoÅ›ci poszczególnych elementów. „Volkswagen Motorsport nie miaÅ‚ wczeÅ›niej doÅ›wiadczenia z elementami ukÅ‚adu napÄ™dowego w pojazdach elektrycznych. Również w tym przypadku pomocne byÅ‚o wsparcie udzielone przez pracowników z Wolfsburga” – wspomina Smeets.
SpecjaliÅ›ci z Volkswagen Motorsport odwiedzili również kolegów z marki Porsche w Weissach (Niemcy), w celu nawiÄ…zania kolejnej ważnej wspóÅ‚pracy. Inżynierowie z Porsche, którzy pracowali nad samochodem wyÅ›cigowym LMP1, udostÄ™pnili tunel aerodynamiczny na testy, a podczas konstruowania podwozia I.D. R Pikes Peak wykonanego z ultralekkiego wÅ‚ókna wÄ™glowego przekazali wiele istotnych informacji. „W firmie Volkswagen mamy tÄ™ ogromnÄ… zaletÄ™, że możemy korzystać z zasobów caÅ‚ej Grupy, jak również sami możemy je dostarczać” – mówi Smeets.
Wzajemne przekazywanie wiedzy
Przekazywanie wiedzy podczas projektu I.D. R Pikes Peak w żadnym wypadku nie byÅ‚o tylko jednokierunkowe. Od dziaÅ‚ów badawczo-rozwojowych do specjalistów od spraw motorsportu, wymiana informacji dziaÅ‚aÅ‚a w dwóch kierunkach. „W projekcie I.D. R Pikes Peak zajÄ™liÅ›my siÄ™ caÅ‚Ä… gamÄ… problemów, które pojawiaÅ‚y siÄ™ w samochodach elektrycznych. OczywiÅ›cie dzielimy siÄ™ rozwiÄ…zaniami i odkryciami uzyskanymi podczas projektów z naszymi kolegami z dziaÅ‚u rozwoju produkcji” – mówi Rampf.
Jednym z gÅ‚ównych tematów byÅ‚o samo Å‚adowanie akumulatorów. Baterie I.D. R Pikes Peak można byÅ‚o naÅ‚adować zewnÄ™trznie w zaledwie 20 minut – to czas, który nie zostaÅ‚ jeszcze osiÄ…gniÄ™ty w przypadku elektrycznych pojazdów spotykanych na drogach. Porównanie akumulatorów w samochodzie wyÅ›cigowym, z akumulatorami w obecnych autach produkcyjnych (wysoka gÄ™stość mocy w przypadku samochodów wyÅ›cigowych) jest ograniczone. Jednak już teraz Volkswagen R GmbH zajmuje siÄ™ samochodami elektrycznymi o zwiÄ™kszonej wydajnoÅ›ci, w przypadku których konieczne bÄ™dÄ… nowe technologie zarówno w samej budowie baterii, jak i w ukÅ‚adach sterowania.
Elektronika w samochodzie wyÅ›cigowym pomaga w rozwijaniu wiedzy na temat dzisiejszych samochodów drogowych
Technologia w ukÅ‚adzie napÄ™dowym nowego rekordzisty wyÅ›cigu Pikes Peak wniosÅ‚a cenne rozwiÄ…zania do Å›wiata przyszÅ‚ych pojazdów drogowych. „W I.D. R Pikes Peak dwa silniki na przedniej i tylnej osi nie zostaÅ‚y poÅ‚Ä…czone mechanicznie. Koordynacja odbywa siÄ™ tylko za pomocÄ… drogi elektronicznej. Wymaga to bardzo zÅ‚ożonych ukÅ‚adów sterowania” – wyjaÅ›nia Rampf. „W szczególnoÅ›ci, biorÄ…c pod uwagÄ™ bardzo wysokie wartoÅ›ci przeciążeÅ„ i obciążeÅ„, którym poddany byÅ‚ I.D. R Pikes Peak”.
Podczas gdy intensywna wymiana wiedzy i danych pomiÄ™dzy Volkswagen Motorsport i specjalistami z dziaÅ‚u badaÅ„ i rozwoju staÅ‚a siÄ™ z czasem rutynowa, zainteresowanie dziaÅ‚u majÄ…cego maÅ‚o wspólnego z wyÅ›cigami motorowymi poczÄ…tkowo byÅ‚o dla specjalistów od sportów motorowych niespodziankÄ…. „Pewnego dnia otrzymaÅ‚em zapytanie od marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Ich inżynierowie prosili o informacje na temat wyjÄ…tkowo lekkiej konstrukcji I.D. R Pikes Peak” – wspomina Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport.
Pytanie to nie powinno jednak budzić zdziwienia. W przyszÅ‚oÅ›ci marka Volkswagen Samochody Użytkowe rozpocznie produkcjÄ™ modelu I.D. BUZZ. Samochód z napÄ™dem elektrycznym zostanie wprowadzony na rynek w 2022 roku i stanie siÄ™ częściÄ… rodziny pojazdów rodziny I.D. – pierwszych w peÅ‚ni elektrycznych pojazdów marki Volkswagen.