Audi R8 V10 performance RWD (Rear Wheel Drive) to nowa, sportowa odsÅ‚ona seryjnie produkowanych samochodów sportowych Audi z napÄ™dem na tylnÄ… oÅ›. „Audi R8 V10 RWD od samego poczÄ…tku wzbudzaÅ‚o zainteresowanie klientów swoim napÄ™dem na tylne koÅ‚a zaczerpniÄ™tym z samochodu wyÅ›cigowego R8 LMS oraz swojÄ… nieposkromionÄ… dynamikÄ…. Teraz model ten ma o 30 KM i 10 niutonometrów wiÄ™cej, przenoszÄ…c wrażenia z jazdy na zupeÅ‚nie nowy poziom” - mówi Sebastian Grams, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH. Bazowe wersje obu modeli: R8 V10 quattro i R8 V10 RWD w wariantach Coupé i Spyder, zostanÄ… teraz zastÄ…pione przez nowe wersje performance. DziÄ™ki temu, gama modelowa R8 jeszcze mocniej zaznacza swoje miejsce w absolutnej czoÅ‚ówce tego typu pojazdów.
Prędkość maksymalna: 329 km/h
Ten sportowy samochód z silnikiem montowanym centralnie, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,7 sekundy (3,8 sekundy dla wersji Spyder) i osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… 329 km/h (327 km/h wersja Spyder). PerÅ‚Ä… w koronie nowego R8 jest sÅ‚ynny, wolnossÄ…cy, 5,2-litrowy silnik V10 FSI o niezrównanym brzmieniu, bÅ‚yskawicznych reakcjach i niesamowitej żywioÅ‚owoÅ›ci. W R8 V10 performance RWD ma on moc 419 kW (570 KM).
Jednostka napÄ™dowa dostarcza maksymalnie 550 niutonometrów momentu obrotowego - o 10 niutonometrów wiÄ™cej niż w Audi R8 V10 RWD, który za pomocÄ… siedmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic rozdzielany jest na tylne koÅ‚a. Czysto mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uÅ›lizgu idealnie rozdziela moment obrotowy w zależnoÅ›ci od sytuacji na drodze, zapewniajÄ…c doskonaÅ‚Ä… przyczepność nawet wtedy, gdy drogi sÄ… mokre. Podobnie jak we wszystkich modelach R8, nadwozie zbudowane jest z aluminium w oparciu o konstrukcjÄ™ Audi Space Frame (ASF), a duże elementy wykonane sÄ… z tworzywa sztucznego wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFRP). R8 V10 performance RWD w wersji Coupé waży zaledwie 1590 kilogramów, a w wersji Spyder 1695 kilogramów.
Możliwość kontrolowanego driftu
Zawieszenie i dynamika jazdy zostaÅ‚y zestrojone specjalnie z myÅ›lÄ… o napÄ™dzie na tylne koÅ‚a. Po wÅ‚Ä…czeniu trybu sportowego w elektronicznym ukÅ‚adzie stabilizacji toru jazdy (ESC), zawieszenie i ukÅ‚ady bezpieczeÅ„stwa pozwalajÄ… na kontrolowany drift. Elektromechaniczne wspomaganie ukÅ‚adu kierowniczego zapewnia dobrÄ… interakcjÄ™ z nawierzchniÄ… drogi. Dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, dostÄ™pny po raz pierwszy dla tylnonapÄ™dowego R8, zapewnia jeszcze bardziej precyzyjnÄ… reakcjÄ™ i informacjÄ™ zwrotnÄ…. DziÄ™ki temu, jazda jest bardziej dynamiczna, a ukÅ‚ad kierowniczy bardziej bezpoÅ›redni, na przykÅ‚ad na krÄ™tych drogach lub podczas skrÄ™cania. ZwiÄ™ksza to również komfort jazdy, uÅ‚atwiajÄ…c kierowanie np. podczas parkowania lub manewrowania. Sportowe zawieszenie RWD jest przystosowane specjalnie do napÄ™du na tylne koÅ‚a, posiada podwójne wahacze i pasywnÄ… blokadÄ™ mechanizmu różnicowego. WyjÄ…tkowo lekkie, 19- i 20-calowe felgi odlewane z aluminium zapewniajÄ… precyzyjne prowadzenie i kontrolÄ™ podczas szybkich skrÄ™tów. Opcjonalnie dostÄ™pne sÄ… koÅ‚a Cup w rozmiarze 245/30 R20 z przodu i 305/30 R20 z tyÅ‚u, które zapewniajÄ… dodatkowÄ… przyczepność i dynamikÄ™. 18-calowe stalowe tarcze hamulcowe o wysokiej wydajnoÅ›ci z falistym wzorem oraz opcjonalne 19-calowe tarcze ceramiczne, dajÄ… pewność hamowania.
SzczegóÅ‚y stylistyczne z Audi R8 V10 performance quattro
Sportowa stylistyka modelu inspirowana jest wersjÄ… GT4. Najbardziej charakterystyczne jej elementy to m.in. szeroka, pÅ‚aska osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe w matowej czerni z emblematem R8, duże wloty powietrza po bokach, przedni splitter i tylna kratka wylotu powietrza, a także owalne koÅ„cówki rur wydechowych. Szczelina pod przedniÄ… maskÄ… nawiÄ…zuje do stylistyki legendarnego Audi Sport quattro. Nowe R8 dostÄ™pne jest w dziesiÄ™ciu opcjach kolorystycznych. Jednym z nich jest Ascari Blue Metallic, kolor, który wczeÅ›niej byÅ‚ dostÄ™pny tylko dla R8 V10 performance quattro. Pakiet stylistyczny "R8 performance" może poszczycić siÄ™ wnÄ™trzem z czarnÄ… skórÄ… Alcantara, kontrastowymi przeszyciami w kolorze Mercato Blue i ozdobnymi wstawkami z wÅ‚ókna wÄ™glowego.
Uczucie zasiadania w samochodzie wyścigowym
Ciasno poprowadzone linie stylistyczne nadajÄ… ton także we wnÄ™trzu samochodu. Najbardziej rzucajÄ…cym siÄ™ w oczy elementem jest "Monoposto" - duży, mocno wyprofilowany Å‚uk, który rozciÄ…ga siÄ™ przed fotelem kierowcy i mocno przypomina kokpit samochodu wyÅ›cigowego. W "Monoposto" znajduje siÄ™ zintegrowany Audi virtual cockpit z 12,3-calowym ekranem. Skórzana kierownica R8 Multifunction plus oferuje dwa lub, w wersji Performance, cztery przyciski: do obsÅ‚ugi Audi drive select, do uruchamiania silnika, aktywacji trybu Performance i dźwiÄ™ku silnika oraz do sterowania Audi virtual cockpit. Kierowca i pasażerowie mogÄ… cieszyć siÄ™ jazdÄ… w nowych kubeÅ‚kowych lub sportowych fotelach R8 obitych skórÄ… i AlcantarÄ…. Przed fotelem pasażera mieni siÄ™ plakietka z emblematem RWD.
W przeważającej mierze rzemieślnicza produkcja
Audi R8 V10 performance RWD jest budowane - w dużej mierze rÄ™cznie - w zakÅ‚adzie "Böllinger Höfe" w Neckarsulm w Niemczech. Tam też produkowany jest samochód wyÅ›cigowy LMS GT4, który wywodzi siÄ™ z modelu seryjnego i w okoÅ‚o 60 procentach korzysta z tych samych podzespoÅ‚ów.
Audi R8 V10 performance RWD z napędem na tylne koła będzie można zamawiać w salonach dealerskich pod koniec października.