W rozpoczynajÄ…cym siÄ™ sezonie FIA WEC Toyota wystawi trzy samochody. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzÄ… auto z numerem #7, a Sébastien Buemi i Anthony Davidson, mistrzowie Å›wiata 2014, oraz Kazuki Nakajima siÄ…dÄ… za kierownicÄ… bolidu #8. W 6-godzinnym wyÅ›cigu na torze Spa-Francorchamps oraz w sÅ‚ynnym 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans wystartuje trzeci team z numerem #9 w skÅ‚adzie Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto i Nicolas Lapierre.
Celem TOYOTA GAZOO Racing jest pierwsze w historii marki zwycięstwo w wyścigu w Le Mans. Z myślą o tym centra techniczne w Kolonii i Higashi-Fuji udoskonaliły niemal wszystkie elementy TS050 Hybrid.
Prototyp na 2017 rok jest napÄ™dzany ukÅ‚adem hybrydowym o energii 8 MJ z 2,4-litrowym turbodoÅ‚adowanym silnikiem benzynowym V6. W oÅ›rodku Higashi-Fuji opracowano nowÄ… wersjÄ™ tej jednostki, optymalizujÄ…c jej wydajność cieplnÄ… przez zwiÄ™kszenie stopnia sprężania. Zmiany objęły komory spalania, blok silnika i gÅ‚owice cylindrów.
Zoptymalizowany zostaÅ‚ także napÄ™d hybrydowy. Silniki/generatory sÄ… mniejsze i lżejsze, zaÅ› akumulator litowo-jonowy zostaÅ‚ usprawniony. ZespóÅ‚ Toyota Motorsport GmbH z Kolonii ulepszyÅ‚ również caÅ‚e podwozie, Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracujÄ…c z kolegami z Higashi-Fuji. Udoskonalenia opracowane do TS050 Hybrid zostanÄ… wkrótce wykorzystane w seryjnych samochodach hybrydowych Toyoty.
Regulacje FIA na sezon 2017 Mistrzostw Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (WEC) wymagajÄ… obniżenia efektywnoÅ›ci aerodynamicznej, aby ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa wydÅ‚użyć Å›redni czas jednego okrążenia w Le Mans. Wymagane jest podniesienie przedniego spojlera o 15 mm oraz węższy tylny dyfuzor. Aby speÅ‚nić te wymagania, TOYOTA GAZOO Racing zmodyfikowaÅ‚a charakterystykÄ™ aerodynamicznÄ… samochodów przy użyciu takich metod jak obliczeniowa mechanika pÅ‚ynów CFD i tunele aerodynamiczne. Najbardziej zauważalne modyfikacje to podniesiony przód i ostro podciÄ™te boki auta.
WedÅ‚ug nowych regulacji, zespoÅ‚y muszÄ… siÄ™ ograniczyć do dwóch konfiguracji aerodynamicznych w ciÄ…gu sezonu, o jednÄ… mniej niż w 2016 roku. Zużycie opon w 6-godzinnych wyÅ›cigach jest limitowane do czterech zestawów oraz dwóch zapasowych opon. TOYOTA GAZOO Racing wspóÅ‚pracuje z firmÄ… Michelin, która aby speÅ‚nić te normy, opracowaÅ‚a nowe mieszanki i konstrukcje. Aby ograniczyć zużycie opon, zoptymalizowana zostaÅ‚a geometria zawieszenia.
PozostaÅ‚e zmiany w przepisach także sÅ‚użą poprawie bezpieczeÅ„stwa. Boczne lusterka muszÄ… mieć wiÄ™kszy zakres pola widocznoÅ›ci, zaÅ› samochody hybrydowe majÄ… zostać wyposażone w sygnalizatory Å›wietlne informujÄ…ce o prawidÅ‚owej pracy napÄ™du. JeÅ›li w czasie jazdy zielona lampka zgaÅ›nie, samochód zostanie skierowany do pit stopu na naprawÄ™.
TS050 Hybrid w specyfikacji na 2017 rok pokonaÅ‚ już ponad 30 tys. km podczas piÄ™ciu testów na torach Paul Ricard, Motorland Aragon i Portimao, obejmujÄ…cych 30-godzinny test dÅ‚ugodystansowy. TOYOTA GAZOO Racing z udoskonalonym samochodem oraz nowym zespoÅ‚em kierowców przygotowuje siÄ™ do otwierajÄ…cego sezon 6-godzinnego wyÅ›cigu w Silverstone 16 kwietnia.
„Choć nowy TS050 Hybrid ma tÄ™ samÄ… nazwÄ™ co samochód z 2016 roku, jego osiÄ…gi sÄ… znacznie lepsze dziÄ™ki zrewidowanemu napÄ™dowi i konstrukcji. Naszym najważniejszym celem w tym roku jest wygrana w Le Mans. ZespóÅ‚ inżynierów w Higashi-Fuji pracowaÅ‚ bez przerwy od zeszÅ‚orocznego 24-godzinnego wyÅ›cigu, aby opracować ukÅ‚ad napÄ™dowy, który pozwoli nam zawalczyć o najwyższe podium. DziÄ™ki temu mamy nowy silnik spalinowy, zmodyfikowane silniki elektryczne i akumulatory litowo-jonowe. Wyniki sÄ… obiecujÄ…ce, ale bÄ™dziemy pracować nadal do ostatniej chwili” – skomentowaÅ‚ Histake Murata, Racing Hybrid Project Leader.
„CaÅ‚y zespóÅ‚ jest zmotywowany przed nowym sezonem. Chcemy wygrać, choć jednoczeÅ›nie wiemy, że rywalizacja z Porsche bÄ™dzie bardzo zaciÄ™ta. Trzeci samochód to dodatkowa szansa – zrobimy wszystko, żeby dostarczyć fanom jak najwiÄ™cej emocji w wyÅ›cigu Le Mans. UbiegÅ‚oroczne doÅ›wiadczenie boleÅ›nie przypomina nam, że jest to bardzo trudny wyÅ›cig, ale wygrana jest naszym celem” – powiedziaÅ‚ Toshio Sato, prezes zespoÅ‚u.
DoÅ›wiadczenie kierowców TOYOTA GAZOO Racing w startach w FIA World Endurance Championship
|
Sébastien Buemi
|
Urodzony
|
1988, Szwajcaria
|
Debiut w Le Mans
|
2012
|
Liczba startów w Le Mans
|
5
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
2. miejsce (2013)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
34
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
5
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2014 (1. miejsce)
|
|
|
Anthony Davidson
|
Urodzony
|
1979, Wielka Brytania
|
Debiut w Le Mans
|
2003
|
Liczba startów w Le Mans
|
9
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
2. miejsce (2013)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
33
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
5
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2014 (1. miejsce)
|
|
|
Kazuki Nakajima
|
Urodzony
|
1985, Japonia
|
Debiut w Le Mans
|
2012
|
Liczba startów w Le Mans
|
5
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
4. miejsce (2013)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
28
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
2
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2015 (7. miejsce)
|
|
|
Mike Conway
|
Urodzony
|
1983, Wielka Brytania
|
Debiut w Le Mans
|
2013
|
Liczba startów w Le Mans
|
3
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
2. miejsce (2016)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
28
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
2 (oraz 4 zwycięstwa w klasie LMP2)
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2016 (3. miejsce)
|
|
|
Kamui Kobayashi
|
Urodzony
|
1986, Japonia
|
Debiut w Le Mans
|
2013
|
Liczba startów w Le Mans
|
2
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
2. miejsce (2016)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
17
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
1
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2016 (3. miejsce)
|
|
|
José María López
|
Urodzony
|
1983, Argentyna
|
Debiut w Le Mans
|
2017
|
Liczba startów w Le Mans
|
0
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
n/d
|
Liczba startów w FIA WEC
|
0
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
0
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
n/d
|
|
|
Stéphane Sarrazin
|
Urodzony
|
1975, Francja
|
Debiut w Le Mans
|
2001
|
Liczba startów w Le Mans
|
15
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
2. miejsce (2007, 2009, 2013, 2016)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
41
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
3 (oraz 2 zwycięstwa w klasie LMP2)
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
2013 i 2016 (3. miejsce)
|
|
|
Yuji Kunimoto
|
Urodzony
|
1990, Japonia
|
Debiut w Le Mans
|
n/d
|
Liczba startów w Le Mans
|
0
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
n/d
|
Liczba startów w FIA WEC
|
0
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
0
|
Najlepszy sezon FIA WEC
|
n/d
|
|
|
Nicolas Lapierre
|
Urodzony
|
1984, Francja
|
Debiut w Le Mans
|
2007
|
Liczba startów w Le Mans
|
9
|
Najlepszy wynik w Le Mans
|
3. miejsce (2014)
|
Liczba startów w FIA WEC
|
28
|
Liczba zwycięstw w FIA WEC
|
6
|
Historia marki Toyota w FIA World Endurance Championship
W 1983 roku Toyota zapoczÄ…tkowaÅ‚a karierÄ™ w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych FIA World Endurance Championship. Od tego czasu bolidy Toyoty wzięły udziaÅ‚ w 18 wyÅ›cigach Le Mans 24 Hours, zajmujÄ…c drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999, 2013 i 2016. W 2012 roku marka zadebiutowaÅ‚a w reaktywowanej serii FIA World Endurance Championship z modelem Toyota TS030, w peÅ‚ni hybrydowym bolidem startujÄ…cym w klasie prototypów LMP1. W 2014 roku zastÄ…piÅ‚ go prototyp TS040 Hybrid, którym zespóÅ‚ zdobyÅ‚ podwójne mistrzostwo Å›wiata – w klasyfikacji producentów i kierowców. Od 2016 roku zespóÅ‚ TOYOTA GAZOO Racing startuje samochodem TS050 Hybrid. Od 2012 roku Toyota wygraÅ‚a 11 wyÅ›cigów i wywalczyÅ‚a 10 pole positions. ZespóÅ‚ zajÄ…Å‚ miejsce na podium 31 razy.
Bolidy powstaÅ‚y we wspóÅ‚pracy TOYOTA Higashi-Fuji Technical Centre odpowiedzialnego za budowÄ™ silnika oraz TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), gdzie konstruowane jest podwozie i nadwozie samochodu oraz gdzie mieÅ›ci siÄ™ siedziba TOYOTA GAZOO Racing. Do miÄ™dzynarodowego zespoÅ‚u należą inżynierowie z dziaÅ‚u sportowego i hybrydowego Toyoty, którzy odpowiadajÄ… także za wprowadzenie wypracowanych technologii do samochodów drogowych japoÅ„skiego producenta.
TOYOTA GAZOO Racing bierze udziaÅ‚ również w wielu innych dziedzinach sportu motorowego, m.in. w Rajdzie Dakar i wyÅ›cigach NASCAR. W tym roku zespóÅ‚ zadebiutowaÅ‚ w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (FIA WRC) – Toyota powróciÅ‚a do tej prestiżowej serii po 17 latach przerwy. TMG Å‚Ä…czy uczestnictwo w sportach motorowych z rozwojem zaawansowanych technologii, dostarczanych firmom zewnÄ™trznym oraz przedsiÄ™biorstwom należącym do Toyota Group. Wiele z nich znajduje zastosowanie w autach seryjnych najwiÄ™kszego japoÅ„skiego producenta.