„Zg艂aszaj膮c swoje uczestnictwo w Rajdzie Dakar 2022, pozostajemy wierni naszej filozofii wystawiania najpierw w sportach motorowych nowych rozwi膮za艅 technicznych, które s膮 prze艂omowe i które w przysz艂o艣ci mog膮 by膰 u偶yte w samochodach produkowanych seryjnie” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarz膮dzaj膮cy Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za wszystkie dzia艂ania Audi w zakresie sportów motorowych. „W naszej rajdowej historii by艂 to na przyk艂ad uk艂ad nap臋dowy quattro, a teraz, w Rajdzie Dakar, przetestujemy w ekstremalnych warunkach podzespo艂y przysz艂ych elektrycznych uk艂adów nap臋dowych. Jednocze艣nie mamy zamiar dostarczy膰 klientom i kibicom Audi wielu ekscytuj膮cych wra偶e艅.”
„Projekt Dakar to ogromne wyzwanie dla ca艂ego zespo艂u” - mówi Andreas Roos. „Mamy napi臋ty harmonogram realizacji naszej innowacyjnej koncepcji. Jeste艣my pierwszym na 艣wiecie producentem, który we藕mie udzia艂 w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym uk艂adem nap臋dowym. Wszyscy w zespole pracuj膮 na najwy偶szych obrotach, by艣my byli gotowi na czas.”
Innowacyjny prototyp wykorzystuje zespó艂 generatora-silnika (motor-generator unit - MGU), który Audi opracowa艂o od podstaw z my艣l膮 o wy艣cigach Formu艂y E w sezonie 2021. Wykorzystane zostan膮 trzy silniki: „B臋dziemy mieli jeden MGU na przedniej osi i jeden na osi tylnej. Trzeci MGU s艂u偶y膰 b臋dzie jako generator do 艂adowania akumulatora wysokiego napi臋cia podczas jazdy” - mówi Roos. „Oczywi艣cie musimy wprowadzi膰 modyfikacje, poniewa偶 pustynia dostarcza zupe艂nie innych wyzwa艅 ni偶 wy艣cigi Formu艂y E, w których w tym sezonie uczestniczymy. B臋dziemy si臋 mierzy膰 z piaskiem, bardzo d艂ugimi etapami, tzw. hopkami, ale w zasadzie mo偶emy bazowa膰 na do艣wiadczeniu z Formu艂y E i z naszych prototypów Le Mans z e-tron quattro na czele."
Akumulator wysokiego napi臋cia, który zostanie u偶yty w samochodzie przygotowywanym na Rajd Dakar, b臋dzie opracowany przez Audi we w艂asnym zakresie. W Formule E jest inaczej: to element dostarczany przez jednego dostawc臋 dla wszystkich zespo艂ów bior膮cych udzia艂 w tej serii wy艣cigów. Energi臋 do 艂adowania akumulatora dostarczy natomiast czterocylindrowy silnik TFSI rodem z DTM. „Ten silnik jest niewiarygodnie wydajny i najnowocze艣niejszy pod wzgl臋dem masy i zu偶ycia paliwa” - mówi Andreas Roos. „Wa偶ne jest to, 偶e nasz uk艂ad nap臋dowy jest w pe艂ni elektryczny. Silnik TFSI jest wykorzystywany tylko do 艂adowania akumulatorów na odcinkach specjalnych. Akumulatory musz膮 by膰 艂adowane podczas jazdy, poniewa偶 na pustyni nie ma obecnie innych mo偶liwo艣ci, by to zrobi膰.” Audi planuje, 偶e na wszystkich odcinkach dojazdowych samochód b臋dzie je藕dzi艂 wy艂膮cznie na nap臋dzie elektrycznym.
„Rajd Dakar jest wyj膮tkowy. To jedna z ostatnich wielkich przygód na 艣wiecie” - mówi Sven Quandt, szef zespo艂u Q Motorsport, który wspólnie z Audi Sport we藕mie udzia艂 w tej pustynnej imprezie. „Jestem przekonany, 偶e dzi臋ki udzia艂owi w Rajdzie Dakar marka mo偶e wiele zyska膰. Zw艂aszcza konsekwentnie pod膮偶aj膮c dalej drog膮, któr膮 obra艂a w przypadku elektrycznego uk艂adu nap臋dowego.”
„Dobra strategia partnerska jest kluczowa by osi膮gn膮膰 sukces w sportach motorowych” - mówi Julius Seebach. „Q Motorsport to do艣wiadczony partner z potwierdzonym do艣wiadczeniem w Dakarze. Na maj planujemy kolejne, bardzo wa偶ne wydarzenie: prezentacj臋 sk艂adu kierowców Audi na Rajd Dakar 2022.”
Pierwszy prototyp Audi na Rajd Dakar powstaje w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem. Uko艅czenie prac planowane jest na koniec czerwca, a w lipcu odb臋dzie si臋 jego 艣wiatowa premiera. Nast臋pnie, jeszcze przez Rajdem Dakar, który startuje w styczniu 2022 roku, planowana jest faza intensywnych testów.