Emocje nierozerwalnie towarzyszÄ… nam podczas jazdy samochodem. DlategoShell, producent olejów silnikowych do samochodów osobowych Shell Helix, w ramach globalnej kampanii #DriveOn postanowiÅ‚ zbadać, jak zachowujÄ… siÄ™ i czego doÅ›wiadczajÄ… kierowcy.
Wielka szóstka drogowej dżungli
Zgodnie z wynikami badania Shell ,,Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicÄ…” statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyznÄ… (7 na 10 respondentów), z wyksztaÅ‚ceniem Å›rednim i wyższym, ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Na podstawie wyników badania wyÅ‚oniono sześć najczęściej spotykanych typów kierowców, którzy różniÄ… siÄ™ upodobania, poziomem empatii, temperamentem, nawykami i stylem jazdy. Otrzymane typy doskonale oddajÄ… charakter i zachowania zwierzÄ…t z afrykaÅ„skiej dżungli1.
„To badanie podejmuje ważny temat emocji jakie towarzyszÄ… prowadzeniu auta – czy, jak i z kim lubimy podróżować? Co nam daje jazda samochodem i co w samej jeździe sprawia nam przyjemność. OdwoÅ‚anie siÄ™ do Å›wiata zwierzÄ…t doskonale oddaje zÅ‚ożoność ludzkich emocji i charakterów. Metafora dżungli i funkcjonujÄ…cych w jej przestrzeni zwierzÄ…t sprawia, że Å‚atwiej jest nam zrozumieć nasze drogowe zachowania, co w efekcie może doprowadzić do tego, że bÄ™dziemy bardziej kompetentnymi kierowcami” – powiedziaÅ‚ dr Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk SpoÅ‚ecznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Bo rzeczywiÅ›cie na polskich drogach królujÄ… lwy – ten typ reprezentuje niemal jedna czwarta kierowców. To bardzo dobra informacja, gdyż to najbardziej kompetentny typ kierowcy – doÅ›wiadczony, skoncentrowany, skrupulatnie planuje trasÄ™ i w peÅ‚ni kontroluje sytuacjÄ™ na drodze.
DrugÄ… pod wzglÄ™dem liczebnoÅ›ci grupÄ™ stanowiÄ… sÅ‚onie – 17,9% polskich kierowców. Za kóÅ‚kiem rozważne i odpowiedzialne, ale przede wszystkim niezwykle opiekuÅ„cze i troskliwe. CeniÄ… komfortowÄ… i spokojnÄ… jazdÄ™ w towarzystwie bliskich.
Å»yrafy stanowiÄ… 17,3% ankietowanych osób - sÄ… przyjazne i wesoÅ‚e. Do tej grupy należą amatorzy dÅ‚ugich wycieczek w towarzystwie przyjacióÅ‚ i rodziny. Å»yrafy prowadzÄ… pewnie, bÅ‚yskawicznie reagujÄ… w sytuacjach zagrożenia.
Z kolei najbardziej asertywne sÄ… tygrysy, które stanowiÄ… 15,1% badanych. UważajÄ…, że to wÅ‚aÅ›nie im powinni podporzÄ…dkować siÄ™ inni mieszkaÅ„cy dżungli. KochajÄ… luksus, krÄ™te drogi i jazdÄ™ w trudnych warunkach.
W odróżnieniu od beztroskiego lemura (14,6%), który jest mistrzem czerpania radoÅ›ci z jazdy – auto daje mu poczucie radoÅ›ci i wolnoÅ›ci. Lubi wycieczki donikÄ…d, najchÄ™tniej przy otwartych oknach i gÅ‚oÅ›nej muzyce.
Najmniej liczna, choć najbardziej drapieżna grupa, bo 11,3% respondentów, to gepardy – czyli najszybszy gatunek wystÄ™pujÄ…cy na drodze. Typ wojownika i ryzykanta, który jeździ dynamicznie do granic możliwoÅ›ci – swoich, samochodu oraz panujÄ…cych warunków.
Olejowe preferencje Polaków2
Polscy kierowcy stawiajÄ… na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i póÅ‚syntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co wiÄ™cej, ponad poÅ‚owa Polaków osobiÅ›cie wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radÄ™ pyta co trzeci Polak. A 83%, najchÄ™tniej w niezależnym lokalnym warsztacie, którego wÅ‚aÅ›cicielem jest osoba prywatna – tak odpowiedziaÅ‚a aż poÅ‚owa ankietowanych. Co ciekawe niemal poÅ‚owa (46%) badanych samodzielnie uzupeÅ‚nia olej silnikowy jeÅ›li zachodzi taka potrzeba.
„Z badania jasno wynika, że Polacy za kierownicÄ… przybierajÄ… różne postacie. Najczęściej sÄ… odpowiedzialni jak lwy, ale można także w trasie spotkać szybkiego i zwinnego geparda. W kampanii #DriveOn chcemy zachÄ™cać i inspirować kierowców do czerpania radoÅ›ci z prowadzenia, bez martwienia siÄ™ o silnik samochodu – tym zajmie siÄ™ olej Shell Helix!” – powiedziaÅ‚a Justyna Goraj, Menedżer Komunikacji Marek Olejowych Shell.
O badaniu
Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica” zostaÅ‚o zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracowniÄ™ badawczÄ… Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – badanie jakoÅ›ciowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie iloÅ›ciowe metodÄ… CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie polskich kierowców (N=1000).