Golf, najpopularniejszy samochód w Europie, od 2014 roku jest oferowany również w wersji nie emitujÄ…cej żadnych szkodliwych substancji, czyli jako elektryczny e-Golf. Nowa generacja tego modelu odznacza siÄ™ znacznie zwiÄ™kszonym zasiÄ™giem i silnikiem o wiÄ™kszej mocy oraz nowymi detalami stylistycznymi oraz z cyfrowymi wskaźnikami we wnÄ™trzu.
WedÅ‚ug „Nowego europejskiego cyklu jazdy” (NEDC) zasiÄ™g e-Golfa wynosi 300 km. ZasiÄ™g w dużym stopniu zależy nie tylko od sposobu jazdy, ale także warunków atmosferycznych. PoczÄ…tek i koniec trasy podczas Supertestu Ekonomii uczestnicy pokonywali w kilkukilometrowych korkach, wyjazdowym na wylocie z Warszawy w kierunku BiaÅ‚egostoku i wjazdowym po kolizjach na S8, od PowÄ…zek do WisÅ‚y. ResztÄ™ trasy pokonali przy umiarkowanym ruchu i na ogóÅ‚ pochmurnej jesiennej aurze. TrasÄ™ o dÅ‚ugoÅ›ci 240 km e-Golf pokonaÅ‚ w ciÄ…gu 4 godzin i 4 minut z przeciÄ™tnÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 59 km/h, zużywajÄ…c Å›rednio 11,1 kWh energii na 100 km.
„Jazda elektrycznym Golfem jest nie tylko ekologiczna, ale także bardzo ekonomiczna. W porównaniu z Golfem z silnikiem spalinowym, przejechanie 100 km jest czterokrotnie taÅ„sze. Dużo mniej należy zapÅ‚acić także za obowiÄ…zkowe przeglÄ…dy serwisowe. Wizyta w serwisie, do którego należy udać siÄ™ co 30.000 km, wymaga zapÅ‚aty ok. 200 zÅ‚, przy czym pakiet przeglÄ…dów na 4 lata Volkswagen oferuje dla e-Golfa bezpÅ‚atnie” – skomentowaÅ‚ Tomasz Tonder, PR Manager marki Volkswagen.
Sercem e-Golfa jest zespóÅ‚ akumulatorów litowo-jonowych o pojemnoÅ›ci 35,8 kWh. Elektryczny silnik ma moc 100 kW (136 KM) i dysponuje momentem obrotowym równym 290 Nm. Typowo dla elektrycznych jednostek napÄ™dowych maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji kierowcy od razu po uruchomieniu silnika. Pod wzglÄ™dem wartoÅ›ci maksymalnego momentu obrotowego bezemisyjny Golf wyprzedza nawet Golfa 1.8 TSI, którego silnik uzyskuje moc 132 kW/180 KM. Wyższe osiÄ…gi jednostki napÄ™dowej można odczuć przede wszystkim podczas rozpÄ™dzania auta ze startu zatrzymanego – do prÄ™dkoÅ›ci 80 km/h e-Golf przyspiesza w ciÄ…gu zaledwie 6,9 s, a do 100 km/h w czasie 9,6 s. Ograniczona elektronicznie prÄ™dkość maksymalna wynosi 150 km/h. Mimo zwiÄ™kszenia mocy i zasiÄ™gu Å›rednie zużycie energii elektrycznej wg. cyklu NEDC wynosi 12,7 kWh.
Nowa funkcja asystujÄ…ca pomaga kierowcy oszczÄ™dzać energiÄ™ udzielajÄ…c z wyprzedzeniem odpowiednich wskazówek. System wykorzystuje dane na temat trasy przejazdu pochodzÄ…ce z seryjnego systemu nawigacji oraz informacje dotyczÄ…ce parametrów pracy silnika, pobierane bezpoÅ›rednio z jego sterownika. Za poÅ›rednictwem wielofunkcyjnego wskaźnika (MFA) kierowca otrzymuje wskazówkÄ™, by zdjÄ…Å‚ stopÄ™ z pedaÅ‚u przyspieszenia – np. gdy za chwilÄ™ ma siÄ™ pojawić ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci lub zakrÄ™t, a prÄ™dkość auta bez trzymania nogi na „gazie” i tak bÄ™dzie odpowiednia. Wskaźnik MFA obok polecenia „noga z gazu” zawiera także symbole graficzne – np. znaki zakrÄ™tu, rozwidlenia dróg, skrzyżowania, ronda czy wskazanie prÄ™dkoÅ›ci jazdy.
* dane z informacji prasowej Auto Klubu Dziennikarzy Polskich: diesel Shell V-Power – 4,78 zÅ‚/l, benzyna Shell V-Power Sport – 5,42zÅ‚/l, energia elektryczna od operatora Innogy w Warszawie - 0,4312 zÅ‚/1kWh