Oba pojazdy elektryczne zaprezentowano podczas MiÄ™dzynarodowej Wystawy Samochodowej IAA we Frankfurcie we wrzeÅ›niu w 2013 roku. WprowadzajÄ… one Volkswagena w erÄ™ produkowanych wielkoseryjnie samochodów elektrycznych. W ten sposób Volkswagen bÄ™dzie oferowaÅ‚ w swoich samochodach wszystkie liczÄ…ce siÄ™ obecnie na Å›wiecie rodzaje napÄ™dów.
e-up! – zasilany tylko prÄ…dem Volkswagen ze zużyciem energii 11,7 kWh/100 km wyznacza standardy w dziedzinie efektywnoÅ›ci
Niskie koszty „tankowania”
e-up! to w peÅ‚ni elektryczny samochód najnowszej generacji, który dziÄ™ki caÅ‚ej palecie innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ obchodzi siÄ™ z energiÄ… w sposób wyjÄ…tkowo oszczÄ™dny, zużywajÄ…c zaledwie 11,7 kWh na 100 km. Jest zatem mistrzem Å›wiata w dziedzinie efektywnoÅ›ci. Przy Å›redniej cenie energii elektrycznej 56 groszy (Polska, 27.04.2015 r.), przejechanie 100 km kosztuje tylko 6,55 zÅ‚.
Wysoka efektywność
e-up! swojÄ… wzorcowÄ… efektywność zawdziÄ™cza miÄ™dzy innymi bardzo dobremu wspóÅ‚czynnikowi oporu powietrza cw, wynoszÄ…cemu 0,308 (minus 4 procent w porównaniu z take up!), zoptymalizowanemu oporowi toczenia (minus 7 procent), oszczÄ™dnym podzespoÅ‚om napÄ™dowym, systemowi rekuperacji o wysokiej skutecznoÅ›ci i innowacyjnym moduÅ‚om wyposażenia, takim jak nowa i niezwykle oszczÄ™dnie pracujÄ…ca klimatyzacja.
Innowacyjna technika
TechnicznÄ… „centralÄ™” napÄ™dowÄ… tego nowoczesnego kompaktowego auta tworzy silnik elektryczny (60 kW/82 KM), bateria litowo-jonowa, zamontowana w podÅ‚odze miÄ™dzy osiami oraz ukÅ‚ad elektroniki mocy. SiÅ‚a napÄ™dowa silnika elektrycznego jest przenoszona na przednie koÅ‚a przez 1-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ™.
Do 160 kilometrów
ZasiÄ™g rozwijajÄ…cego moc 60 kW/82 KM i prÄ™dkość maksymalnÄ… 130 km/h e-up! wynosi – w zależnoÅ›ci od stylu jazdy i obciążenia – miÄ™dzy 120 a 160 kilometrów. Przy bardzo niskich temperaturach powietrza wartoÅ›ci te mogÄ… być mniejsze. Szczególnie w mieÅ›cie i dla wiÄ™kszoÅ›ci osób dojeżdżajÄ…cych do pracy zasiÄ™g ten jest w peÅ‚ni wystarczajÄ…cy. Badania niemieckiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast wykazaÅ‚y, że prawie 80 procent wszystkich kierowców w Niemczech, od osób dojeżdżajÄ…cych do pracy po osoby czÄ™sto podróżujÄ…ce, przejeżdża dziennie mniej, niż 50 kilometrów.
Dwa oszczędne profile: Eco i Eco+
ZasiÄ™g można zmieniać wybierajÄ…c jeden z trzech profili jazdy: tryb standardowy (wÅ‚Ä…czany automatycznie) oraz Eco i Eco+. Kierowcy, którzy chcÄ… szybko pokonać krótki dystans, mogÄ… pozostać w trybie standardowym. Jeżeli trasa ma być dÅ‚uższa, wskazany jest tryb Eco. W tym przypadku miÄ™dzy innymi moc silnika elektrycznego obniżana jest do 50 kW. RównoczeÅ›nie ukÅ‚ady elektroniczne redukujÄ… moc automatycznej klimatyzacji i zmieniajÄ… charakterystykÄ™ przyspieszenia. W trybie Eco+ elektronika ogranicza maksymalnÄ… moc do 40 kW i wyÅ‚Ä…cza klimatyzacjÄ™. Ponadto w trybie Eco i Eco+ redukowana jest prÄ™dkość maksymalna.
Rekuperacja D1, D2, D3 i B
Różne tryby jazdy, poprzez rekuperacjÄ™, także wpÅ‚ywajÄ… na zasiÄ™g e-up!. Tutaj do dyspozycji jest pięć stopni – D (rekuperacja tylko przy hamowaniu), D1, D2, D3 i B. Duża ilość stopni wprowadza nowy sposób jazdy samochodem elektrycznym. Bowiem dziÄ™ki rekuperacji, zwolnienie pedaÅ‚u przyspieszenia pozwala znacznie obniżyć prÄ™dkość e-up!. W przypadku przewidujÄ…cych kierowców, rekuperacja w wielu przypadkach może zastÄ…pić hamowanie. Hamowanie przez rekuperacjÄ™ w stopniach D2, D3 i B jest tak intensywne, że automatycznie wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ Å›wiatÅ‚a stopu. Gdy bateria jest w peÅ‚ni naÅ‚adowana, funkcja rekuperacji nie zaÅ‚Ä…cza siÄ™.
Doskonała dynamika
Po 4,9 sekundy e-up! porusza siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 60 km/h; w ciÄ…gu 12,4 sekundy rozpÄ™dza siÄ™ do 100 km/h. Na przyspieszenie od 80 do 120 km/h potrzebuje 10,5 sekundy. Maksymalna prÄ™dkość to 130 km/h. Dla porównania: najmocniejszy tradycyjny up! o mocy 55 kW/75 KM przyspiesza do 100 km/h w 13,2 sekundy, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje mu na czwartym biegu 15,5 sekundy. To porównanie pokazuje, że e-up! Å‚amie przesÄ…dy dotyczÄ…ce dynamiki elektrycznych samochodów i jest idealnym autem do poruszania siÄ™ po mieÅ›cie.
Bateria w podłodze
e-up! waży 1.139 kg; z tego 230 kg przypada na baterię litowo-jonową. Wbudowanie baterii płasko w podłodze znacznie obniżyło środek ciężkości samochodu.
Wtyczka, Wallbox, stacje Å‚adowania
Aby naÅ‚adować e-up!, wystarczy go po prostu podÅ‚Ä…czyć do sieci elektrycznej. Użytkownik ma przy tym kilka możliwoÅ›ci. W najprostszym przypadku, stanowiÄ…cy wyposażenie seryjne przewód Å‚adowania, podÅ‚Ä…czany jest do normalnego gniazdka 230 V. Wtedy na naÅ‚adowanie kompletnie rozÅ‚adowanej baterii, przy mocy 2,3 kW z sieci, potrzebne jest ok. dziewięć godzin. Jako opcjÄ™ Volkswagen oferuje poprzez swoich partnerów stacjÄ™ Wallbox do garażu lub Carport, Å‚adujÄ…cÄ… z mocÄ… 3,6 kW. CaÅ‚kowicie rozÅ‚adowana bateria Å‚aduje siÄ™ wtedy przez sześć godzin. Ponadto jako nowość, można przygotować e-up! do Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym (DC) przez CCS (Combined Charging System). W tym przypadku specjalne stacje Å‚adowania prÄ…dem 40 kW Å‚adujÄ… bateriÄ™ w 80 procentach w ciÄ…gu 30 minut.
Ekskluzywne wyposażenie
Volkswagen stworzyÅ‚ dla e-up! specjalne elementy wyposażenia i elementy stylistyczne, które pozwalajÄ… szybko odróżnić wariant elektryczny od innych up!. Spektrum rozwiÄ…zaÅ„ przeznaczonych dla e-up! obejmuje nowÄ… grafikÄ™ diodowych Å›wiateÅ‚ dziennych, zoptymalizowane pod kÄ…tem aerodynamiki obrÄ™cze kóÅ‚ ze stopu metali lekkich oraz jasne, przyjazne wnÄ™trze. Zaprogramowane specjalnie dla elektrycznego auta aplikacje seryjnego systemu nawigacyjnego i informacyjnego maps + more również należą do wyposażenia standardowego e-up!, podobnie jak radio z odtwarzaczem CD, zestaw gÅ‚oÅ›nomówiÄ…cy, piÄ™cioro drzwi, ogrzewana przednia szyba, automatyczna klimatyzacja i ogrzewanie przednich siedzeÅ„.
e-mobilność Volkswagena realizuje dÅ‚ugoterminowÄ… strategiÄ™ dotyczÄ…cÄ… napÄ™dów i paliwa
Do 2018 roku – lider rynku
Volkswagen okreÅ›liÅ‚ dÅ‚ugoterminowÄ… strategiÄ™ napÄ™dów i paliwa, a tym samym wprowadzenie na rynek elektrycznych samochodów, takich jak e-up! i e-Golf. Strategia ta przewiduje wprowadzenie nowych napÄ™dów alternatywnych, takich jak systemy hybrydowe, elektryczne i wodorowe w realistycznie ustalonych terminach. Ponadto Volkswagen postawiÅ‚ sobie za cel, aby do 2018 roku stać siÄ™ liderem na rynku samochodów elektrycznych.
Jednakże Volkswagen nie zamierza stawiać w przyszÅ‚oÅ›ci tylko na elektryczne pojazdy, lecz nadal bÄ™dzie zabiegać o inteligentne wspóÅ‚istnienie najbardziej efektywnych systemów napÄ™dowych. W peÅ‚ni elektryczny napÄ™d jest ich niezbÄ™dnym i rozsÄ…dnym uzupeÅ‚nieniem, co pokazuje nowy e-up! i e-Golf. Powodów jest kilka: dziÄ™ki elektrycznym pojazdom po raz pierwszy możliwe jest wykorzystanie w samochodach energii odnawialnych jako paliwa (energia wiatrowa, sÅ‚oneczna i wodna). Na przykÅ‚ad Volkswagen oferuje w Niemczech doskonale pasujÄ…cy do e-up! prÄ…d („BluePower”). Energia elektryczna produkowana bez emisji CO2 pochodzi wyÅ‚Ä…cznie z elektrowni wodnych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Partnerami kooperacyjnymi i dystrybucyjnymi sÄ… niemiecki LichtBlick SE i Volkswagen Bank. Samochody elektryczne odciążajÄ… wielkie aglomeracje, poruszajÄ…c siÄ™ w nich nie emitujÄ…c szkodliwych substancji. Ponadto nowe samochody Volkswagena z napÄ™dem elektrycznym sÄ… rozsÄ…dnÄ… alternatywÄ… także dlatego, że technologia ich baterii ze wzglÄ™du na efektywność i możliwość recyklingu jest w peÅ‚ni dostosowana do wymogów produkcji wielkoseryjnej. Zatem wszystkie czynniki dotyczÄ…ce techniki napÄ™du sÄ… gotowe do tego, aby elektryczna mobilność w wielkim stylu rozpoczęła podbój naszych dróg.
Mobilność dostosowana do potrzeb
Tak jak maÅ‚y lub sportowy samochód nie jest w stanie zastÄ…pić samochodu rodzinnego lub SUVa, tak auta elektryczne przystosowane do krótszych dystansów nie sÄ… w stanie zastÄ…pić samochodów przeznaczonych do pokonywania dÅ‚ugich tras. Jednak wszystkie majÄ… swoje zadania i swoje prawa: samochody elektryczne sÄ… specjalistami od najczystszego i najcichszego sposobu przemieszania siÄ™ w mieÅ›cie i najbliższej okolicy; natomiast napÄ™dy hybrydowe i silniki konwencjonalne nadajÄ… siÄ™ na dÅ‚ugie trasy. Zatem w ramach strategii napÄ™dów i paliwa, Volkswagen bÄ™dzie nadal dbaÅ‚ o równolegÅ‚y rozwój i wprowadzanie nowych modeli hybrydowych. W niektórych krajach w ofercie sÄ… Jetta Hybrid, Touareg Hybrid. Jako nastÄ™pny model pojawi siÄ™ Golf GTE - hybryda plug-in, która w przeciwieÅ„stwie do standardowej hybrydy, dziÄ™ki Å‚adowanej zewnÄ™trzne baterii (z wiÄ™kszÄ… pojemnoÅ›ciÄ…), bÄ™dzie w stanie pokonywać także dÅ‚uższe dystanse (50 km) tylko na prÄ…d. Ponadto Volkswagen bÄ™dzie nadal udoskonalaÅ‚ swoje efektywne silniki benzynowe, wysokoprężne i na gaz (TDI, TSI, TGI), ponieważ jeszcze przez wiele lat napÄ™dy te bÄ™dÄ… zgodnie koegzystowaÅ‚y z napÄ™dami alternatywnymi. Warto także zaznaczyć, że wszystkie nowe modele Volkswagenów na bazie moduÅ‚owej platformy podÅ‚ogowej sÄ… tak zaprojektowane, że mogÄ… być wyposażone we wszystkie rodzaje napÄ™dów.
W tempie wielkiego miasta
Faktem jest, że grupa docelowa dla samochodów elektrycznych roÅ›nie. Mobilność zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju wysunęła siÄ™ na pierwszy plan dziaÅ‚aÅ„. Jednak produkty pozwalajÄ…ce urzeczywistnić Å›wiadomy stosunek do Å›rodowiska muszÄ… sprawiać przyjemność – tak jak e-up!, który w mniej niż pięć sekund przyspiesza do tempa wielkiego miasta (0-60 km/h: 4,9 sekundy). Zatem nowy Volkswagen ma potencjaÅ‚, aby z innowacyjnÄ… technikÄ…, wysokÄ… przydatnoÅ›ciÄ… do codziennej eksploatacji i fascynujÄ…cÄ… dynamikÄ… na staÅ‚e doÅ‚Ä…czyć do segmentu samochodów elektrycznych.
Całość w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)