Silnik 1,0 l EcoBoost - Å‚Ä…czÄ…cy bezpoÅ›redni wtrysk paliwa, turbodoÅ‚adowanie i ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du w celu zaoferowania niższego zużycia paliwa bez negatywnego wpÅ‚ywu na osiÄ…gi – uzyskaÅ‚ najwyższy wynik w historii konkursu. Silnikowi Forda przypadÅ‚ również tytuÅ‚ "Najlepszy silnik poniżej 1,0 l", przyznany podczas dorocznej ceremonii wrÄ™czenia nagród magazynu Engine Technology International.
Ford potwierdziÅ‚ również wczeÅ›niejsze plany dotyczÄ…ce podwojenia produkcji silnika w fabryce w Kolonii (Niemcy) do ponad 1000 jednostek dziennie, co ma na celu speÅ‚nienie zapotrzebowania rynkowego. Plan wejdzie w życie w poÅ‚owie sierpnia tego roku.
– W przypadku rozwiniÄ™tych technologii, jak silniki o spalaniu wewnÄ™trznym, bardzo trudno dokonać przeÅ‚omowego osiÄ…gniÄ™cia, jednak to zadanie udaÅ‚o siÄ™ wykonać zespoÅ‚owi Forda, – powiedziaÅ‚ Joe Bakaj, wiceprezes ds. globalnych ukÅ‚adów napÄ™dowych Ford Motor Company.
– Ta niewielka, trzycylindrowa jednostka oferuje niezrównane osiÄ…gi przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo, ale o tym najlepiej jest siÄ™ przekonać samemu, siadajÄ…c za kierownicÄ… modelu Forda wyposażonego w silnik 1,0 l EcoBoost.
TytuÅ‚ "MiÄ™dzynarodowy silnik roku" przyznawany jest przez 87 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów caÅ‚ego Å›wiata. Jurorzy oceniajÄ… charakterystyki silników, ich osiÄ…gi, ekonomiÄ™ spalania, kulturÄ™ pracy i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii. Ford jest jednym z trzech producentów samochodów w piÄ™tnastoletniej historii konkursu na najlepszy silnik Å›wiata, który zdobyÅ‚ to prestiżowe wyróżnienie dwa lata z rzÄ™du. Jednostka 1,0 EcoBoost otrzymaÅ‚a również nagrodÄ™ International Paul Pietsch Award 2013 za technologiczne innowacje przyznanÄ… podczas gali Best Cars Awards niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport, a także wyróżnienie Dewar Trophy organizacji Royal Automobile Club w Wielkiej Brytanii oraz nagrodÄ™ Breakthrough Award magazynu Popular Mechanics w Stanach Zjednoczonych.
– Nie do wiary! Silnik o pojemnoÅ›ci 1 litra ma wszystko, czego potrzeba - jest mocny, oszczÄ™dny, czysty i lekki," powiedziaÅ‚ Peter Lyon, juror z Wielkiej Brytanii. – To prawdziwy majstersztyk.
Silnik 1,0 l EcoBoost został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Aachen i Merkenich w Niemczech i jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.
Dean Slavnich, wspóÅ‚przewodniczÄ…cy piÄ™tnastego konkursu "MiÄ™dzynarodowy silnik roku" i wydawca magazynu Engine Technology International powiedziaÅ‚: – Niewielki EcoBoost - bÄ™dÄ…cy pierwszÄ… trzycylindrowÄ… konstrukcjÄ… Forda - wciąż jest poważnÄ… konkurencjÄ… dla pozostaÅ‚ych jednostek oferowanych na rynku. Silnik jest oszczÄ™dny w rzeczywistych warunkach eksploatacji, natomiast ukÅ‚ad turbodoÅ‚adowania pozwala na umieszczenie go pod maskÄ… wiÄ™kszych modeli, jak Ford Grand C-MAX.
Silnik 1,0 l EcoBoost jest oferowany w niewielkich modelach, jak Ford Fiesta i Ford B-MAX oraz samochodach kompaktowych, jak Ford Focus, Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX. W niedalekiej przyszłości jednostka będzie też dostępna w większych autach, w tym w Fordzie Mondeo, Fordzie Transit Connect, Fordzie Transit Courier, Fordzie Tourneo Connect i Fordzie Tourneo Courier.
Silnik, który jest tak maÅ‚y, że można go schować do pokÅ‚adowego luku bagażu podrÄ™cznego w samolocie, oferuje najniższe w klasie zużycie paliwa w takich modelach, jak Ford Fiesta, Ford Focus, Ford C-MAX i Ford Grand C-MAX.
Fabryki silników Forda Craiova i w Kolonii i zostaÅ‚y zmodernizowane pod kÄ…tem silnika 1,0 l EcoBoost poprzez wprowadzenie zaawansowanych technik produkcyjnych, które pozwalajÄ… obniżyć ilość chÅ‚odziwa wymaganego przy obróbce aluminiowych elementów silnika z dwóch litrów do zaledwie piÄ™ciu mililitrów na jeden komponent. W ten sposób osiÄ…gniÄ™to wyższÄ… wydajność ekologicznÄ… w procesie produkcji.
Wprowadzono również nowÄ… technologiÄ™ "testów na zimno" umożliwiajÄ…cÄ… testowanie silników bez potrzeby ich uruchamiania, co przyczyniÅ‚o siÄ™ do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 w tym procesie o 66 procent. CaÅ‚a pozostaÅ‚a energia potrzebna do zasilenia fabryki w Kolonii pochodzi ze źródeÅ‚ odnawialnych, w tym z trzech elektrowni wodnych w Norwegii i Szwecji.
Ford of Europe planuje potroić rocznÄ… produkcjÄ™ samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost (różne pojemnoÅ›ci) do okoÅ‚o 480 000 w roku 2015, przy 141 000 w 2011 roku. WedÅ‚ug szacunków firmy Ford, spoÅ›ród tych samochodów ponad 300 000 bÄ™dzie wyposażonych w silniki 1,0 l EcoBoost. W pierwszym kwartale 2013 roku jednostka EcoBoost o pojemnoÅ›ci 1 litra stanowiÅ‚a 42 procent zamówieÅ„ na model Ford B-MAX, 30 procent zamówieÅ„ na model Ford Focus i 24 procent zamówieÅ„ na model Ford Fiesta na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda.
* Wszystkie wielkoÅ›ci dotyczÄ…ce emisji CO2 wyrażone w g/km uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywÄ… Komisji Europejskiej 93/116/EC. Podane wartoÅ›ci zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywÄ… Unii Europejskiej UE 80/1268/EWG. WartoÅ›ci te mogÄ… siÄ™ różnić od wyników uzyskiwanych podczas pomiarów wykonywanych w innych cyklach pomiarowych stosowanych w innych częściach Å›wiata.