IdealnÄ… scenÄ… do pokazania szerszej publicznoÅ›ci tego niezwykÅ‚ego pojazdu miaÅ‚y być targi Techno Classica 2020. Jednak z racji tego, że zostaÅ‚y one przeÅ‚ożone, VWSD już dziÅ› prezentuje wszystkie najważniejsze informacje o e-BULLI. Przy okazji ważna informacja dla wszystkich fanów modelu Bulli i mobilnoÅ›ci elektrycznej: to czerpiÄ…ce z klasyki, a jednoczeÅ›nie wyposażone w najnowsze rozwiÄ…zania dotyczÄ…ce elektrycznego napÄ™du auto, bÄ™dzie można naprawdÄ™ kupić. Partner marki Volkswagen Samochody Dostawcze, firma eClassics planuje wprowadzić do swej oferty przebudowy modelu T1 oraz kompletne T1 w stylu nowego e-BULLI.
Zaczęło siÄ™ od odważnej idei, by wyposażyć historycznego Bulli w zeroemisyjny ukÅ‚ad napÄ™dowy i w ten sposób dostosować go do wyzwaÅ„ nowej ery. W tym celu inżynierowie i projektanci VWSD, wraz ze specjalistami od systemów napÄ™dowych z Volkswagen Group Components i firmÄ… eClassics specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w przebudowach samochodów elektrycznych, utworzyli specjalny zespóÅ‚ projektowy. Jako podstawÄ™ do stworzenia przyszÅ‚ego e-BULLI zespóÅ‚ wybraÅ‚ model Volkswagen T1 Samba Bus wyprodukowany w Hanowerze w roku 1966. Samochód ten, przed sprowadzeniem go z powrotem do Europy i przed przebudowÄ…, spÄ™dziÅ‚ póÅ‚ wieku na drogach Kalifornii. Jedno byÅ‚o pewne od samego poczÄ…tku: e-BULLI miaÅ‚ być prawdziwym T1, ale wykorzystujÄ…cym najnowsze elektryczne elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego koncernu Volkswagen. Ten plan zostaÅ‚ teraz zrealizowany. Pojazd stanowi przykÅ‚ad wielkiego potencjaÅ‚u, jaki oferuje ta koncepcja.
Podzespoły nowego systemu napędu elektrycznego
32 kW (44 KM) i czterocylindrowy silnik spalinowy typu boxer zostaÅ‚y w e-BULLI zastÄ…pione cichym silnikiem elektrycznym Volkswagena dostarczajÄ…cym 61 kW (83 KM) mocy. Porównanie samej mocy wyjÅ›ciowej silników pokazuje, że nowy pojazd koncepcyjny ma zupeÅ‚nie innÄ… charakterystykÄ™ napÄ™du - silnik elektryczny jest prawie dwa razy mocniejszy niż spalinowy boxer. Co wiÄ™cej, jego maksymalny moment obrotowy wynoszÄ…cy 212 Nm jest ponad dwukrotnie wyższy niż moment oryginalnego silnika T1 z 1966 r. (102 Nm). Maksymalny moment obrotowy jest również - co typowe dla silników elektrycznych - dostÄ™pny natychmiast. I to zmienia wszystko. Nigdy wczeÅ›niej „oryginalny” T1 nie byÅ‚ tak mocny jak e-BULLI. W ten sposób nowy samochód staje siÄ™ cichym, zeroemisyjnym towarzyszem podróży, zachowujÄ…c jednak niezrównany styl klasycznego Bulli.
Przeniesienie napÄ™du nastÄ™puje za poÅ›rednictwem jednobiegowej skrzyni biegów. UkÅ‚ad napÄ™dowy jest sprzężony z dźwigniÄ… zmiany biegów, która jest teraz umieszczona miÄ™dzy fotelami kierowcy i pasażera z przodu. Ustawienia automatycznej skrzyni biegów (P, R, N, D, B) sÄ… pokazane obok dźwigni. W pozycji B kierowca może zmieniać stopieÅ„ rekuperacji, tj. odzysku energii podczas hamowania. e-BULLI osiÄ…ga ograniczonÄ… elektronicznie prÄ™dkość maksymalnÄ… 130 km/h. Spalinowy T1 osiÄ…gaÅ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… 105 km/h.
Podobnie jak to byÅ‚o w przypadku silnika boxer w T1 z roku 1966, poÅ‚Ä…czenie silnika elektrycznego i skrzyni biegów e-BULLI z roku 2020 umieszczone jest w tyle pojazdu i napÄ™dza tylnÄ… oÅ›. Za dostarczenie mocy do silnika elektrycznego odpowiedzialny jest litowo-jonowy akumulator. Pojemność użytkowa baterii to 45 kWh. Stworzony przez Volkswagena we wspóÅ‚pracy z eClassics ukÅ‚ad elektroniki mocy e-BULLI umieszczony z tyÅ‚u pojazdu, kontroluje przepÅ‚yw energii wysokiego napiÄ™cia miÄ™dzy silnikiem elektrycznym a akumulatorem, a podczas tego procesu przeksztaÅ‚ca zgromadzony prÄ…d staÅ‚y (DC) w prÄ…d przemienny (AC). Elektronika pokÅ‚adowa jest zasilana napiÄ™ciem 12V za poÅ›rednictwem tak zwanego przetwornika prÄ…du staÅ‚ego.
Wszystkie standardowe podzespoły elektrycznego układu napędowego są wytwarzane przez Volkswagen Group Components w Kassel. Do tego dochodzą moduły litowo-jonowe zaprojektowane i wyprodukowane w zakładzie w Brunszwiku. Firma eClassics implementuje je do systemu baterii odpowiedniego dla T1. Podobnie jak w nowym VW ID.3 i przyszłym VW ID.BUZZ, akumulator wysokonapięciowy jest umieszczony centralnie w podłodze pojazdu. Taki układ obniża środek ciężkości e-BULLI, a tym samym poprawia jego właściwości jezdne.
PoÅ‚Ä…czony system Å‚adowania CSS umożliwia - w punktach szybkiego Å‚adowania - naÅ‚adowanie baterii do 80 procent mocy w 40 minut. Akumulator jest Å‚adowany prÄ…dem przemiennym lub staÅ‚ym przez gniazdo CCS. PrÄ…d przemienny: Bateria Å‚adowana jest za pomocÄ… Å‚adowarki prÄ…du zmiennego o mocy Å‚adowania od 2,3 do 22 kW, w zależnoÅ›ci od źródÅ‚a energii elektrycznej. PrÄ…d staÅ‚y: DziÄ™ki gniazdu Å‚adujÄ…cemu CCS, akumulator wysokonapiÄ™ciowy e-BULLI może być Å‚adowany również w punktach szybkiego Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym o mocy do 50 kW. W takim przypadku można go naÅ‚adować do 80 procent w 40 minut. ZasiÄ™g przy jednym peÅ‚nym naÅ‚adowaniu akumulatora wynosi ponad 200 kilometrów.
Nowe nadwozie - bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i pozwalajÄ…ce na bardziej dynamiczne prowadzenie
W porównaniu z T1, jazda, prowadzenie, podróżowanie e-BULLI sÄ… zupeÅ‚nie inne. GÅ‚ównie dziÄ™ki podwoziu, które zostaÅ‚o caÅ‚kowicie przekonstruowane. Wielowahaczowe osie przednia i tylna, amortyzatory z regulacjÄ… tÅ‚umienia, gwintowane zawieszenie z rozpórkami, a także nowy ukÅ‚ad kierowniczy i cztery wentylowane od wewnÄ…trz tarcze ukÅ‚adu hamulcowego, przyczyniajÄ… siÄ™ do wyjÄ…tkowej dynamiki auta, która jednak bardzo Å‚agodnie przenoszona jest na nawierzchniÄ™ drogi.
Volkswagen Samochody Dostawcze modyfikuje zarówno cechy zewnÄ™trzne pojazdu, jak i jego wnÄ™trze
RównoczeÅ›nie z opracowaniem nowego systemu napÄ™du elektrycznego, VWSD stworzyÅ‚ koncepcjÄ™ wnÄ™trza e-BULLI, która jest z jednej strony awangardowa, ale z drugiej klasyczna stylistycznie. Nowy wyglÄ…d i odpowiadajÄ…ce mu rozwiÄ…zania techniczne zostaÅ‚y opracowane przez centrum stylistyczne VWSD we wspóÅ‚pracy z dziaÅ‚em opiekujÄ…cym siÄ™ samochodami zabytkowymi Volkswagen Samochody Osobowe oraz z dziaÅ‚em komunikacji. Projektanci zmodernizowali wnÄ™trze pojazdu z ogromnÄ… pieczoÅ‚owitoÅ›ciÄ… i finezjÄ…, nadajÄ…c mu dwukolorowe wykoÅ„czenie w barwach lakierów „Energetic Orange Metallic” i „Golden Sand Metallic MATTE”. PojawiÅ‚y siÄ™ nowe detale, takie jak okrÄ…gÅ‚e, diodowe reflektory przednie ze zintegrowanymi Å›wiatÅ‚ami do jazdy w dzieÅ„, komunikujÄ…ce wejÅ›cie marki Volkswagen Samochody Dostawcze w nowÄ… erÄ™. Na karoserii z tyÅ‚u pojawiÅ‚ siÄ™ także dodatkowy, diodowy wskaźnik. Pokazuje on kierowcy podchodzÄ…cemu do e-BULLI, jeszcze zanim ten zajmie miejsce za kierownicÄ…, jaki jest poziom naÅ‚adowania litowo-jonowego akumulatora.
Gdy spojrzy siÄ™ przez okna do oÅ›mioosobowego wnÄ™trza, zauważyć można, że w porównaniu z „klasycznym” T1 kilka rzeczy siÄ™ zmieniÅ‚o. Projektanci zmienili caÅ‚kowicie wyobrażenie na temat wnÄ™trza pojazdu, nie tracÄ…c jednak z oczu pierwotnej jego koncepcji. Swój wyglÄ…d i funkcjonalność zmieniÅ‚y np. wszystkie miejsca siedzÄ…ce. WnÄ™trze wystÄ™puje w dwóch kolorach: „Saint Tropez” i „Saffrano Orange” – w zależnoÅ›ci od wybranego lakieru zewnÄ™trznego. W konsoli miÄ™dzy fotelami kierowcy a pasażera z przodu znajduje siÄ™ nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Tutaj również umieszczono przycisk start/stop silnika elektrycznego. Na caÅ‚ej powierzchni poÅ‚ożono wyglÄ…dajÄ…cÄ… niczym pokÅ‚ad statku podÅ‚ogÄ™ z litego drewna. DziÄ™ki temu i dziÄ™ki Å‚adnym, jasnym odcieniom skóry obiciowej, zelektryfikowany Samba Bus nabiera marynistycznego charakteru. Wrażenie to potÄ™guje duży, panoramiczny, skÅ‚adany dach.
Kokpit zostaÅ‚ również z wyczuciem zmodernizowany. Nowy prÄ™dkoÅ›ciomierz bazuje na wyglÄ…dzie klasycznego, jednak umieszczony w jego wnÄ™trzu dwuczęściowy wyÅ›wietlacz stanowi nawiÄ…zanie dla czasów wspóÅ‚czesnych. Ten cyfrowy wyÅ›wietlacz w obrÄ™bie analogowego prÄ™dkoÅ›ciomierza pokazuje kierowcy szereg informacji, m.in. zasiÄ™g. Diody LED wskazujÄ… dodatkowo np. czy zaciÄ…gniÄ™ty jest hamulec rÄ™czny i czy podÅ‚Ä…czona jest wtyczka Å‚adowania. PoÅ›rodku prÄ™dkoÅ›ciomierza umieszczono maÅ‚y, uroczy detal: stylizowany znaczek Bulli. Na tablecie zamontowanym na panelu w suficie, wyÅ›wietlanych jest szereg dodatkowych informacji. Za poÅ›rednictwem aplikacji na smartfona lub odpowiedniego portalu internetowego Volkswagen „We Connect”, kierowca e-BULLI może również wywoÅ‚ywać informacje online, np. o pozostaÅ‚ym czasie Å‚adowania, aktualnym zasiÄ™gu, przejechanych kilometrach, czasach podróży, zużyciu energii i rekuperacji. Muzyka na pokÅ‚adzie pochodzi z radia w stylu retro, które jest jednak wyposażone w najnowoczeÅ›niejsze technologie, takie jak DAB +, Bluetooth i USB. Radio jest poÅ‚Ä…czone z systemem dźwiÄ™kowym, którego elementy, w tym z aktywny subwoofer, sÄ… niewidoczne.