• Pierwsza na Å›wiecie transformacja dużej fabryki z produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do produkcji pojazdów elektrycznych
• Zdolność produkcyjna – 330.000 aut elektrycznych rocznie
• Fabryka w Zwickau jest centralnym punktem sieci zakÅ‚adów, w których bÄ™dÄ… powstawać samochody elektryczne
• Ochrona Å›rodowiska – pod koniec 2019 roku produkcja modelu ID.1 w fabryce w Zwickau bÄ™dzie neutralna pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla
• Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. e-mobilnoÅ›ci – „Chcemy wnieść istotny wkÅ‚ad w ochronÄ™ klimatu. ID. chce być modelem zrównoważonej mobilnoÅ›ci.”
Jako pierwszy producent samochodów elektrycznych na Å›wiecie na skalÄ™ masowÄ…, Volkswagen caÅ‚kowicie przeksztaÅ‚ca fabrykÄ™, która dotychczas produkowaÅ‚a samochody z silnikami spalinowymi w fabrykÄ™ ze Å›wiata e-mobilnoÅ›ci. Obecnie w Zwickau sÄ… produkowane Golf i Golf kombi. Pod koniec 2019 roku, czyli za nieco ponad rok, rozpocznie siÄ™ tu produkcja modelu ID.1, pierwszego elektrycznego Volkswagena skonstruowanego w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ dla aut elektrycznych (MEB). Gdy w 2021 r. fabryka w Zwickau osiÄ…gnie peÅ‚niÄ™ zdolnoÅ›ci produkcyjnej, bÄ™dzie w niej powstawać sześć modeli elektrycznych trzech marek należących do koncernu.
„RozpoczÄ™cie produkcji modelu ID.1 za nieco ponad 12 miesiÄ™cy bÄ™dzie dla Volkswagena nowÄ… erÄ… – porównywalnÄ… z erÄ… pierwszego Beetle'a czy pierwszego Golfa” – powiedziaÅ‚ Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagena odpowiedzialny za e-mobilność. „Zamierzamy wydobyć e-mobilność z niszy i sprawić, że samochód elektryczny stanie siÄ™ przystÄ™pny dla milionów ludzi. Do tego sÄ… niezbÄ™dne wydajne i nowoczesne fabryki. Dlatego w zakÅ‚adach w Zwickau Å‚Ä…czymy produkcjÄ™ elektrycznych modeli różnych marek, które należą do Grupy Volkswagen. W ciÄ…gu najbliższego roku ta fabryka stanie siÄ™ punktem wyjÅ›cia dla naszej globalnej ofensywy aut elektrycznych. Jako pierwszy zakÅ‚ad w Grupie Volkswagen, w którym bÄ™dÄ… powstawać samochody skonstruowane na nowej moduÅ‚owej platformie MEB, fabryka w Zwickau bÄ™dzie odgrywać wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w rozwoju tej przyszÅ‚oÅ›ciowej technologii”.
Zielona produkcja
DziÄ™ki ID.1 produkowanemu w Zwickau, Volkswagen po raz pierwszy zamierza dostarczyć klientom pojazd, który powstanie przy caÅ‚kowicie neutralnym bilansie CO2 w caÅ‚ym procesie produkcji – od dostaw po montaż. Przy czym w procesie produkcji emisja CO2 bÄ™dzie ograniczana w miarÄ™ możliwoÅ›ci. ZostanÄ… podjÄ™te celowe Å›rodki ochrony klimatu, aby zrekompensować nieuniknionÄ… emisjÄ™. Åšrodki, które sÅ‚użą ograniczeniu emisji CO2 w produkcji ID.1 obejmujÄ… m. in. energooszczÄ™dnÄ… produkcjÄ™ ogniw baterii. Z dostawcami zostaÅ‚o uzgodnione, że do produkcji ogniw bÄ™dÄ… używali energii ze źródeÅ‚ odnawialnych, tzw. zielonej. BÄ™dzie to miaÅ‚o spory wpÅ‚yw na poprawÄ™ bilansu CO2 w peÅ‚nym okresie „życia” samochodu elektrycznego.
Dostawcy energii do zakÅ‚adu w Zwickau już w 2017 roku zostali zastÄ…pieni takimi, którzy zapewniajÄ… 100% energii ze źródeÅ‚ odnawialnych. Przed rozpoczÄ™ciem produkcji modelu ID.1 pozostaÅ‚e emisje, które pochodzÄ… z niewielkiej przyzakÅ‚adowej elektrowni oraz od szeregu dostawców, zostanÄ… zrekompensowane przez wdrożenie projektów ochrony klimatu certyfikowanych zgodnie z oficjalnie zatwierdzonymi normami. Thomas Ulbrich powiedziaÅ‚ – „DziÄ™ki naszym elektrycznym samochodom chcemy wnieść istotny wkÅ‚ad w ochronÄ™ klimatu. DecydujÄ…ce jest to, że samochody elektryczne bÄ™dÄ… budowane i wykorzystywane w sposób zrównoważony, a ID.1 bÄ™dzie samochodem zrównoważonej mobilnoÅ›ci”.
Duża transformacja
Transformacja fabryki samochodów w Zwickau już siÄ™ rozpoczęła i bÄ™dzie kontynuowana w kilku etapach. PrzeksztaÅ‚canie linii produkcyjnych rozpoczęło siÄ™ latem 2018 r. Pierwsza z dwóch linii produkcyjnych bÄ™dzie modyfikowana stopniowo aż do momentu uruchomienia produkcji modelu ID.1 w listopadzie 2019 r. Druga linia produkcyjna bÄ™dzie przeksztaÅ‚cana w ten sam sposób do koÅ„ca 2020 roku, w którym rozpocznie siÄ™ na niej produkcja samochodów. Maksymalna zdolność produkcyjna bÄ™dzie wynosić od 1.350 do 1.500 aut dziennie i – prawdopodobnie – zostanie osiÄ…gniÄ™ta poczÄ…wszy od 2021 roku. PrzeksztaÅ‚cenie fabryki przebiega sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
E-mobilność stwarza w fabryce w Zwickau nie tylko miejsca pracy, ale realnÄ… dÅ‚ugoterminowÄ… przyszÅ‚ość dla zakÅ‚adu. Obecnie 7.700 pracowników przygotowuje siÄ™ do pracy z nowÄ… technologiÄ… w ramach zaawansowanej kampanii szkoleniowej. Wszyscy pracownicy uczestniczÄ… w konferencjach na temat e-mobilnoÅ›ci, a 3.000 osób koÅ„czy szkolenie z e-mobilnoÅ›ci, które obejmuje szczegóÅ‚owe poznanie nowych standardów produkcyjnych. Do koÅ„ca 2019 roku zaÅ‚oga fabryki w Zwickau zaliczy w sumie aż 13.000 dni szkoleniowych.
Cyfrowy, wydajny, modelowy zakład produkcyjny
Podczas transformacji zakÅ‚ad Volkswagena w Zwickau stopniowo przeksztaÅ‚ca siÄ™ w modelowÄ… fabrykÄ™, która bÄ™dzie cyfrowa, elastyczna i bardzo wydajna. ZakÅ‚ad bÄ™dzie wyposażony w inteligentne roboty przemysÅ‚owe generacji 4.0 i bezobsÅ‚ugowy system transportu części, który w peÅ‚ni autonomicznie dostarcza elementy na linie montażowe. StopieÅ„ automatyzacji w procesie montażu zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ niemal trzykrotnie w porównaniu z dotychczasowym. Niemniej jednak liczba pracowników nie ulegnie zmianie. W przeksztaÅ‚cenie zakÅ‚adu w Zwickau Volkswagen zainwestuje w sumie okoÅ‚o 1,2 miliarda euro.
Wszystkie elektryczne samochody, które bÄ™dÄ… powstawać w zakÅ‚adach w Zwickau bÄ™dÄ… skonstruowane w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ dla aut elektrycznych (MEB). ZostaÅ‚a ona opracowana wyÅ‚Ä…cznie na potrzeby samochodów elektrycznych i w peÅ‚ni wykorzystuje możliwoÅ›ci e-mobilnoÅ›ci. Auta skonstruowane na moduÅ‚owej platformie MEB zapewniajÄ… duży zasiÄ™g, sporo miejsca i wiele nowych usÅ‚ug cyfrowych. Najpóźniej do 2025 roku Volkswagen zamierza sprzedawać ponad milion samochodów elektrycznych rocznie, co uczyni go Å›wiatowym liderem w dziedzinie e-mobilnoÅ›ci.
Światowa sieć fabryk MEB będzie się rozwijać
Po transformacji zakÅ‚adów w Zwickau Volkswagen rozpoczyna daleko idÄ…ce przeksztaÅ‚cenia w caÅ‚ej sieci fabryk. Dwa nowe zakÅ‚ady MEB powstajÄ… również w Chinach – w Anting (Szanghaj) i w Foshan. Produkcja rozpocznie siÄ™ w nich tylko kilka miesiÄ™cy później niż w pilotażowym zakÅ‚adzie w Zwickau, w którym produkcja ruszy w 2020 roku. Volkswagen bÄ™dzie produkowaÅ‚ pojazdy skonstruowane w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MEB także w Ameryce PóÅ‚nocnej; dokÅ‚adna lokalizacja nowej fabryki nie zostaÅ‚a jeszcze ustalona. W planach sÄ… kolejne zakÅ‚ady MEB.
„Åšwiatowy przemysÅ‚ samochodowy przeżywa fundamentalne zmiany. Marka Volkswagen napÄ™dza tÄ™ transformacjÄ™ i jednoczeÅ›nie dba o miejsca pracy dla swoich pracowników na caÅ‚ym Å›wiecie” – powiedziaÅ‚ CzÅ‚onek ZarzÄ…du ds. e-mobility, Thomas Ulbrich. „Transformacja fabryki w Zwickau w najważniejszy zakÅ‚ad e-mobilnoÅ›ci Volkswagena wyraża nasze wielkie zaangażowanie na rodzimym rynku. ChcieliÅ›my, aby w Niemczech znajdowaÅ‚o siÄ™ Å›wiatowe centrum dowodzenia produkcjÄ… samochodów elektrycznych, które w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie rosÅ‚o w siÅ‚Ä™. W Zwickau mogÄ… i bÄ™dÄ… powstawać fascynujÄ…ce auta elektryczne najwyższej jakoÅ›ci” – dodaÅ‚.
*ID. – samochód studyjny