Produkcja jest podejmowana stosownie do normalizowania siÄ™ sytuacji w firmach dostawczych. „Wszyscy musimy teraz sprostać historycznemu zadaniu. Chodzi o ochronÄ™ zdrowia pracowników naszego zakÅ‚adu, a jednoczeÅ›nie o wznowienie produkcji w odpowiedzialny sposób” – powiedziaÅ‚ Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen ds. e-MobilnoÅ›ci i rzecznik kierownictwa Volkswagen Sachsen.
W tej trudnej sytuacji, stwierdziÅ‚ Ulbrich, wyznaczono nowe priorytety: „Zdrowie pracowników jest dla Volkswagena ważniejsze niż szybkość produkcji. Dlatego teraz nie jest najistotniejsze to, ile samochodów możemy dziennie wyprodukować. Bardziej liczy siÄ™ fakt, że rozpoczÄ™ty przez nas proces transformacji w kierunku pojazdów elektrycznych od dzisiaj ponownie nabiera rozpÄ™du. ID.3 jest dla Volkswagena w ramach tego procesu jednym z najważniejszych modeli”.
W pierwszym etapie, przy zmniejszonym tempie pracy, w Zwickau bÄ™dzie powstawać dziennie 50 egzemplarzy ID.3 – to jedna trzecia produkcji z okresu przed wybuchem pandemii koronawirusa. ZakÅ‚ad w Zwickau jest pierwszÄ… fabrykÄ… Volkswagena w Niemczech, która po przerwaniu produkcji w poÅ‚owie marca teraz ostrożnie jÄ… wznawia. Niektóre wydziaÅ‚y w zakÅ‚adach wytwarzajÄ…cych komponenty samochodowe podjęły już dziaÅ‚alność zachowujÄ…c niezbÄ™dne Å›rodki ochrony pracowników. Również w prawie wszystkich fabrykach Volkswagena w Chinach rozpoczÄ™to normalnÄ… pracÄ™.
W czwartek 23 kwietnia stopniowÄ… produkcjÄ™ podjęła także fabryka silników w Chemnitz. W poniedziaÅ‚ek 27 kwietnia w zakÅ‚adzie w Zwickau bÄ™dzie w kolejnych etapach uruchamiana produkcja Golfa Varianta. Tego samego dnia w Szklanej Manufakturze w Dreźnie w ograniczonym zakresie ruszy montaż e-Golfa; od 20 kwietnia w Dreźnie klienci mogÄ… ponownie odbierać zamówione samochody.
PrzewodniczÄ…cy Rady ZakÅ‚adowej w Volkswagen Sachsen, Jens Rothe, podkreÅ›la, że podczas ponownego uruchamiania produkcji priorytetem sÄ… bezpieczeÅ„stwo i zdrowie pracowników. Volkswagen Sachsen i Rada Pracownicza w specjalnym porozumieniu okreÅ›liÅ‚y jednoznaczne zasady w tej sprawie. „ZawarliÅ›my z dyrekcjÄ… nowe ustalenia dotyczÄ…ce ochrony pracowników. Nie bÄ™dziemy podejmować nawet najmniejszego ryzyka, zdrowie pracowników ma absolutne pierwszeÅ„stwo, nawet jeÅ›li wyprodukujemy kilka samochodów mniej” – stwierdziÅ‚ Rothe.
Ponowne uruchomienie produkcji przez Volkswagen Sachsen bÄ™dzie nastÄ™pować w kolejnych etapach odpowiednio do specyfiki zakÅ‚adów. ZarzÄ…d i Rada Pracownicza uzgodniÅ‚y szeroki katalog przedsiÄ™wzięć majÄ…cych sÅ‚użyć ochronie przed koronawirusem. Należy do nich m.in. zachowanie odpowiedniego odstÄ™pu i Å›rodków higieny, obowiÄ…zek noszenia masek ochronnych na stanowiskach, na których nie jest możliwe zachowanie odlegÅ‚oÅ›ci 1,5 metra miÄ™dzy pracownikami, czÄ™stsze czyszczenie stanowisk, taka organizacja pracy, aby pracownicy z różnych zmian nie mieli ze sobÄ… kontaktu oraz wezwanie do dobrowolnego poddawania siÄ™ codziennym pomiarom temperatury ciaÅ‚a przed rozpoczÄ™ciem pracy.
Zoptymalizowano też wiele czynnoÅ›ci produkcyjnych, wprowadzono obowiÄ…zek zachowania odpowiedniej odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy pracownikami oraz wyższe standardy w zakresie higieny. Zawarto porozumienie dotyczÄ…ce ponownego uruchomienia produkcji, w którym opisano poszczególne Å›rodki zwiÄ™kszajÄ…ce bezpieczeÅ„stwo. Regulacje obowiÄ…zujÄ… na terenie zakÅ‚adów i dotyczÄ… również pracowników firm partnerskich oraz Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi.