Wyzwanie
Alonso w tym sezonie Å‚Ä…czy dwie topowe serie wyÅ›cigowe. BÄ™dzie na zamianÄ™ zasiadaÅ‚ za kierownicÄ… bolidu FormuÅ‚y 1 oraz samochodu LMP1 w serii FIA WEC. W F1 hiszpaÅ„ski zawodnik pojedzie w barwach McLarena, a w FIA WEC – Toyoty. Start w japoÅ„skim teamie jest dla Alonso tym ważniejszy, że gwarantuje mu udziaÅ‚ w 24-godzinnym wyÅ›cigu LeMans, i to za kierownicÄ… bolidu majÄ…cego ogromne szanse na triumf.
„Jestem gotowy – mówi Fernando Alonso. – Już czujÄ™ siÄ™ gotowy dziÄ™ki wiedzy o Formule 1 i torach, znajomoÅ›ci zachowania samochodu i opon. WczuÅ‚em siÄ™ w ideÄ™ hybrydowÄ…, mam wstÄ™pnie rozplanowane kwestie podróży. ZnalazÅ‚em siÄ™ w takim punkcie mojej kariery, że z wieloma rzeczami jestem w stanie sobie poradzić. Kilka lat temu nie miaÅ‚em takiej wiedzy. Teraz chcÄ™ to zrobić”.
Alonso stwierdziÅ‚ przy tym, że samochody F1 i LMP1 diametralnie siÄ™ różniÄ….
„Jazda w LMP1 nie sprawi, że bÄ™dÄ™ lepszym kierowcÄ… w F1. To coÅ› zupeÅ‚nie innego. Spowoduje natomiast, że po prostu bÄ™dÄ™ bardziej kompletnym kierowcÄ…, który jest w stanie prowadzić różne samochody w różnych stylach i mam nadziejÄ™, że na najwyższym poziomie w obu seriach” – tÅ‚umaczy Fernando Alonso.
Hiszpan w Toyocie zastÄ…piÅ‚ Anthony'ego Davidsona i z Sebastienem Buemim oraz Kazukim NakajimÄ… poprowadzi prototyp TS050 Hybrid z numerem #8. Alonso już po pierwszych ubiegÅ‚orocznych testach bolidu byÅ‚ nim mocno podekscytowany. W poprzednim sezonie ten sam model pozwoliÅ‚ kierowcom Toyoty wygrać 5 z 9 wyÅ›cigów serii. Toyota startuje w FIA WEC od pierwszego sezonu mistrzostw w 2012 roku i do tej pory opracowaÅ‚a trzy modele prototypów LMP1 – TS030 Hybrid, TS040 Hybrid i TS050 Hybrid. W 2014 roku marka zdobyÅ‚a tytuÅ‚ mistrza Å›wiata producentów, a Anthony Davidson i Sebastien Buemi zostali mistrzami Å›wiata kierowców.
Misja niemożliwa
Decyzja Alonso jest bezprecedensowa we wspóÅ‚czesnej historii FormuÅ‚y 1. Niektórzy komentatorzy sugerujÄ… nawet, że Å‚Ä…czenie startów w dwóch topowych seriach wyÅ›cigowych, które bardzo obciążajÄ… zawodnika fizycznie i psychicznie, może okazać siÄ™ ryzykowne.
„JeÅ›li chodzi o moje przygotowanie fizyczne, to bÄ™dzie w porzÄ…dku. DziÅ› nie miaÅ‚em z tym problemów. MiaÅ‚em za sobÄ… tysiÄ…c przejechanych kilometrów na testach LMP1, zanim wsiadÅ‚em do samochodu F1. WidziaÅ‚em, że moi koledzy wykonywali różne ćwiczenia z taÅ›mami elastycznymi, a ja po prostu trenowaÅ‚em, prowadzÄ…c samochód, wiÄ™c mogÄ™ siÄ™ z tego tylko cieszyć. Moja szyja jest tak silna, jakbym przejechaÅ‚ siedem czy osiem wyÅ›cigów, a mamy pierwszy tydzieÅ„ testów” – komentuje mistrz.
Jak przyznaje kierowca, problemem może być logistyka. ZespóÅ‚ i sam Fernando Alonso bÄ™dÄ… musieli siÄ™ postarać, by zawodnik bez zmÄ™czenia docieraÅ‚ na starty wyÅ›cigów obydwu serii. Jednak rzut oka w kalendarz wystarczy, by zobaczyć, że starty da siÄ™ poÅ‚Ä…czyć.
„Owszem, jedyna rzecz, która może sprawić problemy, to podróżowanie. To zabierze mi wiele energii, muszÄ™ to dobrze planować. Każdy opóźniony czy odwoÅ‚any lot bÄ™dzie mnie sporo kosztowaÅ‚” – stwierdza Fernando Alonso.
Zapisać się w historii
HiszpaÅ„ski kierowca podjÄ…Å‚ tÄ™ ryzykownÄ… decyzjÄ™, ponieważ marzy o powtórzeniu wyczynu Grahama Hilla, który dotÄ…d jako jedyny w historii wygraÅ‚ trzy najbardziej prestiżowe imprezy sportów motorowych – Grand Prix Monako, Indianapolis 500 i Le Mans 24h. Alonso ma już na koncie zwyciÄ™stwo w GP Monako, a w zeszÅ‚ym roku po raz pierwszy wystartowaÅ‚ w Indianapolis 500. W czerwcu zawalczy o pierwsze miejsce w Le Mans, a jeÅ›li mu siÄ™ nie uda, bÄ™dzie miaÅ‚ drugÄ… szansÄ™ w przyszÅ‚ym roku. Wynika to z tego, że FIA wydÅ‚użyÅ‚a najbliższy sezon WEC na dwa lata, dlatego kalendarz mistrzostw obejmie dwa wyÅ›cigi w Le Mans i zakoÅ„czy siÄ™ 16 czerwca 2019 roku spektakularnym finaÅ‚em na francuskim torze.