BudujÄ…c na solidnych podstawach
Przez kilka ostatnich lat samochody elektryczne kupowane byÅ‚y przez dwa rodzaje klientów – tych uwielbiajÄ…cych ekologiczne rozwiÄ…zania oraz podążajÄ…cych za nowinkami technicznymi. Od tamtej pory jednak wiele siÄ™ zmieniÅ‚o i obecnie samochody elektryczne mogÄ… sÅ‚użyć każdemu. Najpierw doskonale pokazaÅ‚ to Mustang Mach-E, a teraz chlubÄ… Forda na rynku samochodów dostawczych jest caÅ‚kowicie elektryczny E-Transit.
Co kluczowe w tym przypadku, E-Transit jest nastawiony przede wszystkim na wsparcie dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej klienta. Marka poszÅ‚a w tym kierunku zarówno z E-Transitem, jak i oferowanym w USA pick-upem F-150 Lightning. Co ważne w ciÄ…gu najbliższych dwóch lat zadebiutujÄ… kolejne w peÅ‚ni elektryczne modele dostawcze Forda, odpowiadajÄ…ce różnym potrzebom klientów. Firma Ford już potwierdziÅ‚a start produkcji elektrycznych wersji swojego najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ w Europie samochodu dostawczego – E-Transita Customa oraz wielozadaniowego Tourneo Customa na poczÄ…tku 2023 roku. ZaÅ› w 2024 roku doÅ‚Ä…czÄ… do nich Transit Courier i Tourneo Courier.
Najnowszy Ford E-Transit bazuje na najlepszych wzorcach spalinowego Transita, co jest w tym przypadku ogromnÄ… zaletÄ…. Wszak Transit to nie tylko legenda i bestseller Forda, ale także ikona caÅ‚ego Å›wiatowego rynku samochodów dostawczych. To co wyróżnia caÅ‚kowicie elektrycznÄ… wersjÄ™ tego modelu to innowacyjny napÄ™d z silnikiem elektrycznym i akumulatorem o pojemnoÅ›ci 68 kWh (pojemność użytkowa), bogate wyposażenie oraz legendarna niezawodność.
Montaż akumulatora pod podÅ‚ogÄ… jest szczególnie ważny – projektanci Forda doÅ‚ożyli staraÅ„, aby wszystkie punkty mocowania na ramie byÅ‚y identyczne w wersji spalinowej i elektrycznej Transita. To ogromna korzyść dla klientów, których Transity przechodziÅ‚y modyfikacje (jak chociażby zabudowy), a teraz przy E-Transicie nie bÄ™dÄ… musieli szukać nowych specjalistów do takich zleceÅ„. Jest to istotne również z punktu widzenia kosztów zabudów, które powinny być porównywalne do tych w spalinowym Transicie. Przy elektryfikacji modelu w żaden sposób nie ucierpiaÅ‚a także przestrzeÅ„ Å‚adunkowa, której maksymalna pojemność wynosi 15,1 m3.
Stworzony do codziennej pracy, ale zapewniający niższe koszty użytkowania
Pojazdy użytkowe sÄ… szczególnie interesujÄ…ce w kontekÅ›cie elektryfikacji co najmniej z kilku powodów. Podstawowym jest szeroko dostÄ™pna Å‚Ä…czność komórkowa – nowoczesne pojazdy dostawcze niemal zawsze sÄ… poÅ‚Ä…czone z chmurÄ…. Oznacza to, że np. wÅ‚aÅ›ciciel firmy bardzo Å‚atwo może uzyskać dane o tym, ile kilometrów dziennie przejeżdża pojazd, w jaki sposób siÄ™ porusza oraz gdzie parkuje. Ford przy okazji E-Transita zapewnia dodatkowo bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up, a także usÅ‚ugÄ™ Ford Pass Pro. DziÄ™ki niej można mieć kontrolÄ™ nawet nad 12 pojazdami, a 5 z nich monitorować w czasie rzeczywistym. Taka wiedza może być kluczowa dla wÅ‚aÅ›ciciela firmy czy menedżera zarzÄ…dzajÄ…cego flotÄ… także dlatego, że pozwala okreÅ›lić zwrot z inwestycji w samochody elektryczne.
Zestaw akumulatorów dla E-Transita zostaÅ‚ wybrany nieprzypadkowo. Zapewnia on rozsÄ…dnÄ… równowagÄ™ pomiÄ™dzy kosztem, a zasiÄ™giem. E-Transit ma zasiÄ™g do 308 kilometrów (WLTP), który wedÅ‚ug badaÅ„ Forda nie tylko pozwala na spokojnÄ…, codziennÄ… pracÄ™, ale jest także wiodÄ…cÄ… wartoÅ›ciÄ… w swoim segmencie. DodajÄ…c do tego możliwe rzÄ…dowe dofinansowanie z programu „Mój Elektryk” (pojazdy kategorii N1), zakup samochodu jest jeszcze korzystniejszy. KolejnÄ… zaletÄ… jest to, że wÅ‚aÅ›ciciele E-Transita mogÄ… spodziewać siÄ™ niższych bieżących kosztów, ponieważ energia elektryczna jest taÅ„sza niż paliwo. Dodatkowo samochody elektryczne majÄ… mniej części, wiÄ™c ich serwis jest mniej skomplikowany, taÅ„szy i krótszy. A czas jest kluczowy w przypadku wielu klientów biznesowych, co może być dodatkowÄ… zachÄ™tÄ… do zakupu E-Transita.
Niezwykle interesujÄ…co przedstawiajÄ… siÄ™ wyliczenia firmy Info-Ekspert, która przygotowaÅ‚a analizÄ™ wartoÅ›ci rezydualnej E-Transita serii 350 oraz bezpoÅ›rednich konkurentów. Wynika z niej, że w przypadku użytkowania pojazdu przez 3 lata i przebiegu 60 tysiÄ™cy kilometrów pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda bÄ™dzie nadal wart co najmniej 55,9% swojej poczÄ…tkowej ceny.
E-Transit to także inne zalety – szerzej znane i nieznane
Ci, którzy zdecydujÄ… siÄ™ na elektryczny samochód dostawczy Forda, poznajÄ… także wszystkie jego zalety w zakresie wydajnoÅ›ci i osiÄ…gów. To oczywiÅ›cie maksymalny moment obrotowy dostÄ™pny od samego poczÄ…tku oraz zaskakujÄ…co dobre wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne samochodu. Ford pozwala także na zaprogramowanie harmonogramu Å‚adowaÅ„, co oznacza, że korzystanie z elektrycznego samochodu dostawczego jest niezwykle Å‚atwe, a codziennie rano ma on w peÅ‚ni naÅ‚adowanÄ… bateriÄ™.
DodatkowÄ… zaletÄ… sÄ… czÄ™sto niespotykane w samochodach dostawczych parametry E-Transita. Na jego pokÅ‚adzie znajduje siÄ™ automatyczna klimatyzacja czy 12-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 – najnowoczeÅ›niejszego systemu Forda, znanego z Mustanga Mach-E. Przydatnym w wielu przypadkach może być opcjonalny Pro Power OnBoard, a wiÄ™c funkcja, dziÄ™ki której samochód może zmienić siÄ™ w źródÅ‚o prÄ…du. DziÄ™ki niemu można używać elektronarzÄ™dzi nawet w najbardziej odludnych miejscach, co może być nieocenionÄ… pomocÄ… dla wielu techników.
W Polsce można już zamawiać E-Transita, który cieszy siÄ™ ogromnym zainteresowaniem. Pierwsza partia 335 sztuk tego modelu zostaÅ‚a już zarezerwowana przez klientów. ZaÅ› pierwsze produkcyjne samochody pojawiÄ… siÄ™ na polskich drogach w czwartym kwartale bieżącego roku.