Założą je Volvo Personvagnar (Volvo PV) oraz Ford Motor Company - poinformował w komunikacie zarząd Volvo PV. Początkowo w centrum ma pracować 20 głównych konstruktorów nowych systemów napędu, zatrudnionych w Volvo PV oraz w europejskich firmach Forda. W ciągu dwóch lat liczba zatrudnionych wzrośnie do 100 osób.Centrum będzie się zajmować konstruowaniem i rozwijaniem czystych i jeszcze bardziej sprawnych silników wysokoprężnych, napędów hybrydowych (łączących klasyczne silniki benzynowe, wysokoprężne z silnikami elektrycznymi) oraz jednostek zasilanych paliwami alternatywnymi - biopaliwami lub gazem. Silniki opracowywane w Goeteborgu mają być stosowane w samochodach Volvo, oraz Ford Land Rover i Jaguar
Równocześnie Centrum ma współpracować z podobnym ośrodkiem badawczym znajdującym się w Detroit w USA. Tego typu współpraca już została rozpoczęta, a jej owocem jest opracowany przez biuro konstrukcyjne Volvo PV silnik hybrydowy, który ma być zastosowany w aucie typu SUV, amerykańskim modelu Ford Escape.
Centrum będzie się też zajmować technologiami mającymi na celu zmniejszenie zużycia paliwa, a co za tym idzie, także emisji gazów do atmosfery. Prace będą obejmowały nie tylko nowe konstrukcje, ale także badania i testy związane ze stosowaniem nowych, lekkich i wytrzymałych materiałów do budowy samochodów jak: specjalne stopy aluminium, magnezu czy stali i materiały kompozytowe.
Centrum zostanie powołane w ramach 110 milionów Euro, którą Volvo PV przeznaczyło na program ograniczenia oddziaływania swoich samochodów na środowisko. Rząd szwedzki postanowił wesprzeć, jeszcze w tym roku, powstające Centrum sumą ponad 10 milionów Euro.
Volvo PV z siedzibą w Goeteborgu od 1999 roku należy do Forda. Spółka zatrudnia 27 000 osób i w 2005 roku, wyprodukowała około 444 000 samochodów.
Do publikacji wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target fot. Ford