Z czasem pojawiÅ‚y siÄ™ systemy napÄ™du na wszystkie koÅ‚a (AWD) potrafiÄ…ce wykryć, które koÅ‚a majÄ… najlepszÄ… przyczepność i na nie przekazywać wiÄ™cej mocy, by ograniczyć zużycia paliwa.
Ford poszedÅ‚ o krok dalej, wprowadzajÄ…c system rozÅ‚Ä…czania napÄ™du AWD w SUV-ie Kuga, także w nowej wersji Kuga Hybrid. System ten wykorzystuje dla poprawienia ekonomiki sztucznÄ… inteligencjÄ™, zarzÄ…dzajÄ…cÄ… wyÅ‚Ä…czanie w sprzyjajÄ…cych warunkach jazdy inteligentnego napÄ™du na cztery koÅ‚a Intelligent All-Wheel Drive1. System może ponownie wÅ‚Ä…czyć napÄ™d AWD w czasie krótszym, niż mgnienie oka, gdy tylko uzna, że należy skorzystać z dodatkowej dostÄ™pnej przyczepnoÅ›ci kóÅ‚.
Chociaż jeżdżenie po Å›liskich nawierzchniach zdarza siÄ™ przez caÅ‚y rok, inteligentny napÄ™d na wszystkie koÅ‚a1 oferuje szczególne korzyÅ›ci w miesiÄ…cach zimowych, kiedy deszcz, Å›nieg i lód regularnie sprawiajÄ…, że drogi stajÄ… siÄ™ trudniejsze dla kierowcy i samochodu. Åšliskość nawierzchni wywoÅ‚ana warunkami atmosferycznymi lub bÅ‚otem, a także olejem rozlanym na drodze byÅ‚a przyczynÄ… 8 procent wypadków drogowych w Wielkiej Brytanii w 2019 roku.2
Kierowcy w caÅ‚ej Europie przygotowujÄ… siÄ™ do zimowych wyjazdów i wycieczek drogowych – jeÅ›li ograniczenia wynikajÄ…ce z epidemii na to pozwalajÄ… – w takich warunkach rozÅ‚Ä…czanie napÄ™du AWD i przejÅ›cie na napÄ™d wyÅ‚Ä…cznie przednich kóÅ‚ przy dobrej przyczepnoÅ›ci pomagaÅ‚oby zachować wysoki poziom bezpieczeÅ„stwa na drodze, zapewniajÄ…c jednoczeÅ›nie oszczÄ™dność paliwa na poziomie okoÅ‚o 6,5% (dane firmy Ford).
– NapÄ™d na wszystkie koÅ‚a to nie tylko jazda w terenie. Wykorzystanie przyczepnoÅ›ci wszystkich kóÅ‚ może sprawić, że podróż bÄ™dzie pÅ‚ynniejsza, bezpieczniejsza i mniej stresujÄ…ca, szczególnie w warunkach zimowych – powiedziaÅ‚ Glen Goold, gÅ‚ówny inżynier programu Kuga. – ProjektowaliÅ›my nasz nowy model Kuga Hybrid z myÅ›lÄ… o zaoferowaniu klientom pojazdu oszczÄ™dnego, a sztuczna inteligencja rozÅ‚Ä…czajÄ…ca napÄ™d AWD oznacza, że nie muszÄ… oni niczego zmieniać podczas jazdy, jednoczeÅ›nie czerpiÄ…c korzyÅ›ci z inteligentnego napÄ™du na wszystkie koÅ‚a.
"Logika rozmyta"
Inteligentny system napÄ™du na wszystkie koÅ‚a Kuga Hybrid Intelligent All-Wheel Drive1 stale monitoruje, które koÅ‚a majÄ… najlepszÄ… przyczepność, wykorzystujÄ…c informacje z wielu czujników zamontowanych w pojeździe.
Moc benzynowo-elektrycznego, hybrydowego układu napędowego jest płynnie rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła, co zapewnia płynność jazdy i precyzję zachowania w zakrętach, przy czym zmiana rozdziału momentu obrotowego na osie trwa mniej niż 20 milisekund. W sytuacjach, gdy przednie koła mają niedostateczną przyczepność do nawierzchni, system może wysyłać nawet 100 procent mocy na tylne koła.
Zaawansowana funkcja odÅ‚Ä…czania napÄ™du tylnych kóÅ‚ systemu AWD wykorzystuje przystosowany do tego celu komputer oraz algorytm logiki rozmytej (rozróżniajÄ…cej stany poÅ›rednie miÄ™dzy 0 i 1) w celu okreÅ›lenia czy napÄ™d tylnych kóÅ‚ może zostać caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czony w aktualnie panujÄ…cych warunkach, na przykÅ‚ad podczas jazdy po autostradzie przy dodatniej temperaturze i suchej nawierzchni. W sprzyjajÄ…cych warunkach Kuga Hybrid staje siÄ™ samochodem przednionapÄ™dowym, co pozwala na minimalizacjÄ™ zużycia paliwa.
Co najważniejsze, wyÅ‚Ä…czony napÄ™d tylnych kóÅ‚ w systemie AWD jest zawsze gotowy do ponownego wÅ‚Ä…czenia siÄ™, jeÅ›li systemy elektroniczne ustalÄ…, że inteligentny napÄ™d wszystkich kóÅ‚1 jest lub wkrótce może być potrzebny. Elektronika ukÅ‚adu napÄ™dowego AWD monitoruje informacje z systemów samochodu, w tym z kontroli trakcji i ABS w celu okreÅ›lenia prÄ™dkoÅ›ci obrotowej i poÅ›lizgu kóÅ‚, a także sygnaÅ‚y dotyczÄ…ce aktywacji wycieraczek i temperatury zewnÄ™trznej w celu okreÅ›lenia warunków pogodowych, może nawet wykryć, czy Kuga Hybrid holuje przyczepÄ™, aby na podstawie tych informacji podjąć decyzjÄ™ w ciÄ…gu zaledwie 10 milisekund.
– Termin «Logika rozmyta» odnosi siÄ™ do algorytmu, który może uwzglÄ™dniać wszystkie rodzaje zmiennych przed podjÄ™ciem decyzji, podobnie jak czÅ‚owiek decydujÄ…cy w co siÄ™ ubrać, na podstawie prognozy pogody, pory roku, tego co widać przez okno i celu swojego wyjÅ›cia z domu – powiedziaÅ‚ Scott Beiring, kierownik dziaÅ‚u oprogramowania ukÅ‚adów napÄ™dowych Forda. – W wypadku Kugi, Intelligent All Wheel Drive nie zostanie wÅ‚Ä…czony tylko dlatego, że używane sÄ… wycieraczki. Algorytm bierze pod uwagÄ™ informacje z wielu czujników przed podjÄ™ciem decyzji o zaÅ‚Ä…czeniu lub rozÅ‚Ä…czeniu napÄ™du i robi to nieporównanie szybciej, niż mógÅ‚by to zrobić czÅ‚owiek.
Wygoda posiadania Kugi Hybrid
Nowy Ford Kuga Hybrid, należący do najbardziej zelektryfikowanej linii modelowej w historii Forda, wykorzystuje w peÅ‚ni hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy, aby zapewnić najwyższÄ… sprawność energetycznÄ…3 i wykorzystać zalety czystej energii elektrycznej bez koniecznoÅ›ci Å‚adowania z zewnÄ™trznego źródÅ‚a zasilania, przy zasiÄ™gu jazdy konkurencyjnym w stosunku do pojazdów wyposażonych w silnik wysokoprężny.
Hybrydowy SUV jest również pierwszym Fordem Kuga, który Å‚Ä…czy w sobie zelektryfikowany ukÅ‚ad napÄ™dowy z zaawansowanym napÄ™dem na obie osie Intelligent All-Wheel Drive1 , dostÄ™pnym na wybranych rynkach w opcji.
1 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.
2 https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/ras50-contributory-factors
3 Kuga Hybrid z napÄ™dem Intelligent All-Wheel Drive – zużycie paliwa od 5,7 l/100 km, emisja CO2od 132 g/km WLTP (od 5,3 l/100 km i 120 g/km NEDC).