- Konsekwentnie zbliżamy siÄ™ do najbardziej obiecujÄ…cego okresu w historii firmy skupionego na wprowadzaniu innowacji, dostarczaniu jakoÅ›ciowych produktów oraz zintegrowanych usÅ‚ug, których gÅ‚ównym celem jest podnoszenie jakoÅ›ci i obniżanie kosztów - powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes Ford Motor Company. - Od lat zapewniamy naszym klientom wspaniaÅ‚e doÅ›wiadczenia zwiÄ…zane z użytkowaniem samochodów. JednoczeÅ›nie poprawiamy naszÄ… rentowność i czynimy Forda liderem transportu nowej generacji.
Centralnym elementem transformacji Forda jest trwający właśnie proces utworzenia trzech odrębnych jednostek biznesowych zajmujących się motoryzacją. Od przyszłego roku, producent będzie prowadził działalność i raportował wyniki finansowe w następującym podziale:
Ford Blue – Odpowiedzialny za rozbudowÄ™ kultowego portfela samochodów spalinowych firmy oraz optymalizacjÄ™ powiÄ…zanych operacji tak, aby zapewniać wzrost i rentowność organizacji.
Ford Model e – Skupiony na rozwoju przeÅ‚omowych samochodów elektrycznych wraz z oprogramowaniem oraz technologiami i usÅ‚ugami zwiÄ…zanymi z pojazdami skomunikowanymi (które bÄ™dÄ… dostÄ™pne we wszystkich produktach firmy) na szerokÄ… skalÄ™.
Ford Pro – Nastawiony na zapewnienie klientom biznesowym i rzÄ…dowym nowego poziomu produktywnoÅ›ci, dziÄ™ki pojazdom spalinowym oraz elektrycznym, wraz z usÅ‚ugami umożliwiajÄ…cymi najlepsze zarzÄ…dzanie flotami oraz szerszymi operacjami.
Farley powiedział, że Ford Pro to doskonały i kompleksowy przykład tego, jak Ford+ będzie z czasem przynosił korzyści klientom, a w konsekwencji samej firmie i pozostałym, innym interesariuszom.
Mimo, iż klienci komercyjni nadal w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci wybierajÄ… wiodÄ…ce w branży samochody dostawcze Forda z silnikami spalinowymi, Farley zauważa, że coraz częściej kierowcy doceniajÄ… i akceptujÄ… technologiÄ™ pojazdów w peÅ‚ni elektrycznych. WedÅ‚ug Motor Intelligence, w drugim kwartale br., Ford E-Transit stanowiÅ‚ aż 95% peÅ‚nowymiarowych elektrycznych furgonetek sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. W Europie natomiast firma ma już ponad 8 000 zamówieÅ„ na dwutonowego Transita z napÄ™dem elektrycznym, a jego mniejsza, jednotonowa wersja ma pojawić siÄ™ na rynku w przyszÅ‚ym roku.
- PamiÄ™tajmy, że samochody to tylko jeden z elementów trwaÅ‚ych relacji, które tworzymy z naszymi klientami komercyjnymi - powiedziaÅ‚ Farley. - Pomagamy im także w zmniejszeniu caÅ‚kowitego kosztu posiadania pojazdów tak, aby firmy stawaÅ‚y siÄ™ bardziej produktywne.
PatrzÄ…c na szerszÄ… perspektywÄ™ warto podkreÅ›lić, że Ford wypeÅ‚nia swoje zobowiÄ…zanie, w myÅ›l którego chce przewodzić globalnej rewolucji zwiÄ…zanej z elektryfikacjÄ…. Kultowe i dobrze znane modele Forda w nowej, elektrycznej odsÅ‚onie cieszÄ… siÄ™ dużym zainteresowaniem klientów. Mowa o Mustangu Mach-E, F-150 Lightning oraz E-Transicie.
Dwa tygodnie temu producent ogÅ‚osiÅ‚ zawarcie szeregu umów, które Å‚Ä…cznie zapewniÄ… firmie zaopatrzenie w baterie i surowce niezbÄ™dne do osiÄ…gniÄ™cia możliwoÅ›ci produkcji 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie do koÅ„ca 2023 roku oraz 70% tego, co bÄ™dzie potrzebne do osiÄ…gniÄ™cia tempa rocznej produkcji 2 000 000 sztuk do koÅ„ca 2026 roku. Co istotne, wypeÅ‚nienie celu wyznaczonego przez Forda na rok 2026 oznaczaÅ‚oby, że roczny wzrost produkcji elektryków przekroczyÅ‚by 90%, a wiÄ™c ponad dwukrotnie wiÄ™cej niż prognozowane tempo wzrostu dla caÅ‚ej branży.
W drugim kwartale tego roku Ford zanotowaÅ‚ przychody w wysokoÅ›ci 40,2 mld USD dziÄ™ki 35% wzrostowi dostaw hurtowych poÅ‚Ä…czonych z korzystnÄ… politykÄ… cenowÄ… i odpowiedniÄ… gamÄ… pojazdów. Zysk netto firmy wyniósÅ‚ 667 mln USD, a marża 1,7%, co obejmowaÅ‚o stratÄ™ na wycenie rynkowej spóÅ‚ki Rivian. Skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami wyniósÅ‚ 3,7 mld USD, a skorygowana marża EBIT 9,3%.
PrzepÅ‚ywy pieniężne z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wyniosÅ‚y 2,9 mld USD, a skorygowane wolne przepÅ‚ywy pieniężne 3,6 mld USD, przy solidnym EBIT z dziaÅ‚alnoÅ›ci motoryzacyjnej na poziomie 3,3 mld USD. Ford zakoÅ„czyÅ‚ kwartaÅ‚ z 29 miliardami dolarów w gotówce, 45 miliardami dolarów caÅ‚kowitej pÅ‚ynnoÅ›ci oraz trwaÅ‚Ä… potÄ™gÄ… finansowÄ… i elastycznoÅ›ciÄ… niezbÄ™dnÄ… do finansowania priorytetów planu Ford+.
ZarzÄ…d firmy zadeklarowaÅ‚ też wypÅ‚atÄ™ dywidendy za trzeci kwartaÅ‚ w wysokoÅ›ci 15 centów na akcjÄ™ za akcje pozostajÄ…ce w obrocie. Dywidenda bÄ™dzie wypÅ‚acana 1 wrzeÅ›nia akcjonariuszom zarejestrowanym na koniec 11 sierpnia.
Widoki na przyszłość
Dyrektor finansowy John Lawler zapewniÅ‚, że prognoza Forda dotyczÄ…ca wyników finansowych za caÅ‚y rok 2022 nie ulegÅ‚a zmianie: skorygowany EBIT w wysokoÅ›ci od 11,5 mld do 12,5 mld dolarów, co oznaczaÅ‚oby wzrost o 15% do 25% w stosunku do roku ubiegÅ‚ego, oraz skorygowane wolne przepÅ‚ywy pieniężne w wysokoÅ›ci od 5,5 mld do 6,5 mld dolarów. Lawler podkreÅ›liÅ‚ także, że Ford celuje w caÅ‚kowitÄ… skorygowanÄ… marżę EBIT na poziomie 10% - i marżę EBIT w wysokoÅ›ci 8% ze swoich pojazdów elektrycznych - do 2026 roku.