Opracowana przez Ford Performance kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwiniÄ™ciem nowego Rangera. DziÄ™ki inteligentnej elektronice sterujÄ…cej wytrzymalszymi ukÅ‚adami mechanicznymi nowej generacji, Raptor Å‚Ä…czy surowÄ… moc z technicznÄ… precyzjÄ… – wynikiem tego poÅ‚Ä…czenia jest najbardziej zaawansowany Ranger w historii modelu.
„TworzÄ…c Rangera Raptora nowej generacji skupiliÅ›my siÄ™ na zbudowaniu prawdziwie wyczynowego pickupa” – powiedziaÅ‚ Dave Burn, gÅ‚ówny inżynier programu Raptor w Ford Performance. „Jest znacznie szybszy, ma niesamowity wyglÄ…d, jest naszpikowany nowymi funkcjami i jest najwytrzymalszym Rangerem, jakiego kiedykolwiek udaÅ‚o nam siÄ™ stworzyć.”
Europejscy entuzjaÅ›ci Rangera majÄ… szczególny powód do Å›wiÄ™towania, ponieważ Ranger Raptor jest pierwszym modelem nowej generacji linii Rangera, który zostanie wprowadzony na rynek europejski. Dostawy do klientów rozpocznÄ… siÄ™ w ostatnim kwartale 2022 roku.
Wprowadzenie Raptora do Europy zostaÅ‚o uÅ›wietnione filmem akcji,3 przedstawiajÄ…cym scenÄ™, w której pojazd wyskakuje z samolotu transportowego, by zdążyć na swój europejski debiut.
Więcej mocy do zabawy
NajwiÄ™cej radoÅ›ci zagorzaÅ‚ym zwolennikom wyjÄ…tkowych osiÄ…gów przyniesie wprowadzenie zupeÅ‚nie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost, z którego specjaliÅ›ci z Ford Performance wykrzesali 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. ¹
Blok silnika EcoBoost V6 twin-turbo, o pojemnoÅ›ci skokowej trzech litrów wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o okoÅ‚o 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbaÅ‚ o to, by silnik natychmiast reagowaÅ‚ na zmiany poÅ‚ożenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyÅ›cigowych system przyspieszajÄ…cy reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawionÄ… „turbo-dziury” reakcjÄ™ na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.
System ten, dostÄ™pny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicÄ™ otwartÄ… do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedaÅ‚ przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciÅ›niÄ™ciu na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej, 10‑stopniowej automatycznej przekÅ‚adni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doÅ‚adowania, co również wpÅ‚ywa na podniesienie osiÄ…gów.
„Trzylitrowy silnik nadaje Rangerowi Raptorowi nieznany wczeÅ›niej zakres dynamiki, która zadowoli nawet najbardziej wybrednego entuzjastÄ™ osiÄ…gów” – powiedziaÅ‚ Burn. „Przyspieszenie i rewelacyjne osiÄ…gi nowej jednostki napÄ™dowej sprawiÄ…, że uÅ›miechniesz siÄ™ od ucha do ucha”.
Nowy ukÅ‚ad napÄ™dowy Rangera Raptora zapewnia doskonaÅ‚e przyÅ›pieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w bÅ‚ocie i na piasku. Aby te porywajÄ…ce osiÄ…gi komponowaÅ‚y siÄ™ z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny ukÅ‚ad wydechowy wzmacnia odgÅ‚os w czterech trybach, które można wybierać, zmieniajÄ…c tym samym akustyczny charakter Rangera Raptora.
Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskajÄ…c przycisk na kierownicy lub wybierajÄ…c tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z nastÄ™pujÄ…cych ustawieÅ„:
Cichy - przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
Normalny - profil dźwiÄ™kowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt gÅ‚oÅ›ne do codziennego poruszania siÄ™ po ulicach. Profil ten jest domyÅ›lnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
Sport - oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack ukÅ‚adu wydechowego, zarówno pod wzglÄ™dem gÅ‚oÅ›noÅ›ci jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje siÄ™ jak bezkompromisowo zbudowany ukÅ‚ad przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyÅ‚Ä…cznie do użytku w terenie.
Obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo bÄ™dzie nadal dostÄ™pny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku – szczegóÅ‚y dotyczÄ…ce poszczególnych rynków bÄ™dÄ… dostÄ™pne jeszcze przed premierÄ… samochodu.
SprzÄ™t dla zawodników wagi ciężkiej
Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni siÄ™ od rozwiÄ…zaÅ„ zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowaÅ„ i wzmocnieÅ„ takich elementów jak sÅ‚upek C, skrzynia Å‚adunkowa i koÅ‚o zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów - wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji doskonale radzi sobie w trudnych warunkach terenowych.
Samochód terenowy o tak wysokich osiÄ…gach, jak Ranger Raptor, wymaga odpowiedniego ukÅ‚adu jezdnego, wiÄ™c inżynierowie Forda caÅ‚kowicie przeprojektowali zawieszenie kóÅ‚. Nowe, wytrzymaÅ‚e, a jednoczeÅ›nie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostaÅ‚y zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prÄ™dkoÅ›ci.
„Przekonstruowane zawieszenie Rangera Raptora w peÅ‚ni wykorzystuje możliwoÅ›ci nowych amortyzatorów FOX® Live Valve. Zawieszenie dostosowuje siÄ™ w czasie rzeczywistym, gwarantujÄ…c wyjÄ…tkowÄ… kontrolÄ™ nad pojazdem na drodze, a jednoczeÅ›nie z Å‚atwoÅ›ciÄ… pochÅ‚aniajÄ…c pofaÅ‚dowania i wiÄ™ksze koleiny w terenie, dziÄ™ki czemu kierowca zachowuje maksymalnÄ… kontrolÄ™ i ma do dyspozycji wysokie osiÄ…gi” – powiedziaÅ‚ Burn.
NastÄ™pna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX® z wewnÄ™trznym obejÅ›ciem Live Valve jest wyposażona w najnowoczeÅ›niejszy system sterowania, który dysponuje funkcjÄ… tÅ‚umienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory o Å›rednicy 2,5 cala sÄ… najbardziej zaawansowanym rozwiÄ…zaniem tego typu, jakie kiedykolwiek montowano w Rangerze Raptorze. WypeÅ‚nione sÄ… olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o okoÅ‚o 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Chociaż sÄ… to podzespoÅ‚y FOX®, prace tuningowe i rozwojowe zostaÅ‚y przeprowadzone przez Ford Performance, z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej inżynierii i testów w warunkach rzeczywistych. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokoÅ›ci zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gÅ‚adzi stref skoku cylindrów – wykonano z myÅ›lÄ… o osiÄ…gniÄ™ciu idealnej równowagi pomiÄ™dzy komfortem, kontrolÄ…, stabilnoÅ›ciÄ… i doskonaÅ‚Ä… przyczepnoÅ›ciÄ… na asfalcie oraz w terenie.
System wewnÄ™trznego obejÅ›cia zaworów Live Valve, wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…cy z udoskonalonymi trybami jazdy² Rangera Raptora, zostaÅ‚ dopracowany w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skutecznoÅ›ci w terenie, zarówno przy dużych, jak i maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach jazdy. Oprócz wspóÅ‚pracy z różnymi trybami jazdy, ukÅ‚ad zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas Å›ciskania amortyzatora, różne strefy w systemie obejÅ›cia zaworów dajÄ… takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i dziaÅ‚ajÄ… odwrotnie, gdy amortyzatory odbijajÄ… do peÅ‚nej wysokoÅ›ci.
Aby zapewnić ochronÄ™ przed skutkami poważnego dobicia po lÄ…dowaniu pickupa, sprawdzony na trasach wyÅ›cigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalnÄ… siÅ‚Ä™ tÅ‚umienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu siÄ™ Rangera Raptora przy gwaÅ‚townym przyspieszaniu, co wpÅ‚ywa na utrzymanie wysokiej stabilnoÅ›ci pojazdu. DziÄ™ki amortyzatorom dbajÄ…cym o odpowiedniÄ… siÅ‚Ä™ tÅ‚umienia w każdym poÅ‚ożeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.
Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie roÅ›nie też dziÄ™ki solidnym osÅ‚onom podwozia. Przednia pÅ‚yta osÅ‚onowa jest prawie dwa razy wiÄ™ksza niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano jÄ… z wysokowytrzymaÅ‚ej stali o gruboÅ›ci 2,3 mm. PÅ‚yta ta w poÅ‚Ä…czeniu z osÅ‚onÄ… dolnÄ… silnika i osÅ‚onÄ… skrzyni biegów, zostaÅ‚a zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów takich jak chÅ‚odnica, ukÅ‚ad kierowniczy, przednia poprzecznica ramy, miska olejowa i przedni mechanizm różnicowy. Podwójne haki holownicze z przodu i z tyÅ‚u pomagajÄ… wybrać dogodnÄ… opcjÄ™ wyciÄ…gniÄ™cia pojazdu z opresji w terenie. Ich konstrukcja zapewnia dostÄ™p do jednego z haków, jeÅ›li dostÄ™p do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w gÅ‚Ä™bokim piasku lub gÄ™stym bÅ‚ocie.
Pełna kontrola w terenie
Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a z zupeÅ‚nie nowÄ…, elektronicznie sterowanÄ…, dwubiegowÄ… skrzyniÄ… rozdzielczÄ…, poÅ‚Ä…czonÄ… z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyÅ‚u – elementem absolutnie niezbÄ™dnym dla entuzjastów prawdziwie bezkompromisowej zabawy w trudnym terenie.
„Choć Ranger Raptor czerpaÅ‚ inspiracjÄ™ z wyÅ›cigów pustynnych, jest on również niezwykle sprawnym samochodem do jazdy w każdych innych warunkach terenowych i drogowych. StworzyliÅ›my pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby bezpiecznie dotrzeć tam, gdzie tego potrzebujemy i wrócić” – powiedziaÅ‚ Burn.
Siedem trybów jazdy do wyboru², w tym tryb Baja, który konfiguruje ukÅ‚ady elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalnÄ… wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gÅ‚adkich dróg, po bÅ‚oto i koleiny.
„ChcieliÅ›my, by tryb Baja staÅ‚ siÄ™ najbardziej ekstremalnym potwierdzeniem zdolnoÅ›ci do szybkiej jazdy terenowej” – powiedziaÅ‚ Burn. „To cecha stanowiÄ…ca kwintesencjÄ™ Rangera Raptora – i tego wÅ‚aÅ›nie oczekujÄ… nasi klienci”.
Każdy z wybieranych przez kierowcÄ™ trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, poczÄ…wszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czuÅ‚ość i kalibracjÄ™ systemu ABS, kontrolÄ™ trakcji i stabilnoÅ›ci, uruchamianie zaworów w ukÅ‚adzie wydechowym, aż po ukÅ‚ad kierowniczy i reakcjÄ™ przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniajÄ… siÄ™ w zależnoÅ›ci od wybranego trybu jazdy. ²
Drogowe tryby jazdy
- Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myÅ›lÄ… o komforcie i niskim zużyciu paliwa
- Tryb sportowy (Sport) - dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
- Tryb na Å›liskie nawierzchnie (Slippery) - sÅ‚uży pewniejszej jeździe na Å›liskich lub nierównych nawierzchniach
Terenowe tryby jazdy
- Tryb jazdy po skaÅ‚ach (Rock crawl) – pozwala na optymalnÄ… kontrolÄ™ podczas jazdy z bardzo niskÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
- Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania siÄ™ w piasku lub w gÅ‚Ä™bokim Å›niegu
- Tryb bÅ‚oto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepnoÅ›ci podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
- Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kÄ…tem maksymalnych osiÄ…gów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…
Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcjÄ™ Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. ² Wystarczy, że kierowca wybierze zadanÄ… prÄ™dkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie siÄ™ przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca skoncentruje siÄ™ na kierowaniu pojazdem w wymagajÄ…cym dużej koncentracji terenie.
Wytrzymały i wysportowany
Do zwiÄ™kszonych możliwoÅ›ci Rangera Raptora pasuje nowy wyglÄ…d, który rozwija Å›miaÅ‚y, silny styl Rangera nowej generacji. Poszerzone nadkola i reflektory w ksztaÅ‚cie litery C podkreÅ›lajÄ… szerokość pickupa, a mocny napis F-O-R-D na wlocie powietrza i solidny zderzak dodajÄ… mu wizualnej muskulatury.
"Wszystko, co zostaÅ‚o zaprojektowane dla Rangera Raptora, ma swoje uzasadnienie" – powiedziaÅ‚ Dave Dewitt, szef projektu nadwozia Rangera Raptora. „Już sam wyglÄ…d Raptora mówi wyraźnie, co ten samochód potrafi.”
Matrycowe reflektory LED z diodowymi Å›wiatÅ‚ami do jazdy dziennej windujÄ… skuteczność oÅ›wietlenia Rangera Raptora na nowy poziom. ZapewniajÄ… doÅ›wietlanie zakrÄ™tów, sÄ… wyposażone w nieoÅ›lepiajÄ…ce Å›wiatÅ‚a drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie – wszystko to gwarantuje lepszÄ… widoczność kierowcom Rangera Raptora i innym uczestnikom ruchu drogowego.
Pod poszerzonymi bÅ‚otnikami znajdujÄ… siÄ™ 17-calowe felgi z dostÄ™pnymi wyÅ‚Ä…cznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz solidne stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów, podkreÅ›lajÄ… styl i funkcjonalność pickupa. Diodowe oÅ›wietlenie tylne stanowi nawiÄ…zanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono w zintegrowany stopieÅ„ oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kÄ…ta zejÅ›cia.
We wnÄ™trzu gÅ‚ówne elementy stylistyczne podkreÅ›lajÄ… terenowe osiÄ…gi Rangera Raptora i jego wyjÄ…tkowo niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myÅ›liwców, przednie i tylne fotele sportowe, zwiÄ™kszajÄ… komfort jazdy i zapewniajÄ… najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrÄ™tów z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ….
Akcenty w kolorze pomaraÅ„czowym (Code Orange) na desce rozdzielczej, elementach wykoÅ„czenia i siedzeniach harmonizujÄ… z barwÄ… oÅ›wietlenia wnÄ™trza Rangera Raptora, wypeÅ‚niajÄ…cego kabinÄ™ bursztynowÄ… poÅ›wiatÄ…. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakoÅ›ci skórÄ… kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem poÅ‚ożenia na wprost i Å‚opatkami odlewanymi z magnezu stanowi dopeÅ‚nienie sportowego charakteru wnÄ™trza.
Pasażerowie majÄ… również dostÄ™p do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujÄ…cy systemem Å‚Ä…cznoÅ›ci i rozrywki ⁴ SYNC 4A® nowej generacji, który oferuje bezprzewodowÄ… komunikacjÄ™ z Apple CarPlay i Android Auto™, dostÄ™pnymi w ramach wyposażenia seryjnego. ⁴ DziesiÄ™ciogÅ‚oÅ›nikowy system audio B&O® ⁶ dba o godnÄ… oprawÄ™ dźwiÄ™kowÄ… każdej wyprawy.
W rodzinie Ford Performance
PoczÄ…tki nazwy Raptor siÄ™gajÄ… Ameryki PóÅ‚nocnej, gdzie Ford stosuje jÄ… w najdynamiczniejszych wersjach pickupów i pojazdów użytkowych od czasów pierwszej generacji F-150 SVT Raptor, który wyróżniaÅ‚ siÄ™ konstrukcjÄ… zaprojektowanÄ… pod kÄ…tem szybkiej jazdy terenowej. Opracowany przez Ford Performance model Ranger Raptor sprawiÅ‚, że w 2018 roku emblemat Raptor trafiÅ‚ na inne rynki globalne, w tym do nowej grupy odbiorców – fanów ekstremalnych terenowych pickupów z Europy.
Niedawno Ford Performance zapowiedziaÅ‚ wprowadzenie na rynek póÅ‚nocnoamerykaÅ„ski wyczynowego SUV-a Bronco Raptor oraz limitowanej edycji Bronco DR – samochodu stworzonego do wyÅ›cigów pustynnych. Ostatnio Ford gÅ‚oÅ›no przypomniaÅ‚ też o wysokich kwalifikacjach w wygrywaniu rajdów samochodowych, tym razem w erze pojazdów zelektryfikowanych, startujÄ…cych w Rajdowych Mistrzostw Åšwiata FIA. DziewiÄ™ciokrotny mistrz Sébastien Loeb i jego partnerka Isabelle Galmiche zwyciężyli w legendarnym Rajdzie Monte Carlo w samochodzie M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
Nowy Ranger Raptor kontynuuje tÄ™ tradycjÄ™ dziÄ™ki specjalnej konstrukcji, w której pogodzono gotowość speÅ‚niania codziennych obowiÄ…zków pickupa, z osiÄ…gami niespotykanymi dotÄ…d w pojazdach wielkoÅ›ci Rangera.
„WiedzieliÅ›my, że klienci bÄ™dÄ… oczekiwać wyższych osiÄ…gów od nowej generacji Rangera Raptora, ale nie jestem pewien, czy naprawdÄ™ spodziewali siÄ™ tak ogromnego skoku, jakiego dokonaliÅ›my. To naprawdÄ™ ciężarówka, którÄ… doskonale siÄ™ prowadzi i myÅ›lÄ™, że jej osiÄ…gi powalÄ… ich na kolana” – powiedziaÅ‚ Burn.