Dzięki zastosowaniu 48-woltowej instalacji miękkiej hybrydy, silnik o pojemności 1,0 litra osiąga maksymalną moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 248 Nm2, a siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia Powershift, dająca kierowcy możliwość wyboru przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy, łączy dynamikę działania z codzienną użytecznością.
Nowy ukÅ‚ad napÄ™dowy w peÅ‚ni zasÅ‚uguje na etykietÄ™ Sports Technologies, obok pozostaÅ‚ych podzespoÅ‚ów poprawiajÄ…cych osiÄ…gi, które pochodzÄ… z udoskonalonego podwozia 1,5-litrowej Pumy ST EcoBoost1,3 wprowadzonej na rynek w 2020 roku. Należą do nich specjalnie dostrojone do tego modelu belka skrÄ™tna i stabilizatory oraz chronione patentem sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem dziaÅ‚ania.
Ponadto, wszechstronna Puma ST ze skrzyniÄ… Powershift nadal oferuje innowacyjne rozwiÄ…zania praktyczne, takie jak Ford MegaBox. Samochód pozwala cieszyć siÄ™ doskonaÅ‚ymi odczuciami prowadzenia samochodu z linii Ford Performance wiÄ™kszej grupie pasjonatów mocnych wrażeÅ„, gwarantujÄ…c przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, przy niskim zużyciu paliwa 6,3 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 144 g/km.
„ZespóÅ‚ Ford Performance odwoÅ‚aÅ‚ siÄ™ do caÅ‚ego swojego doÅ›wiadczenia przy opracowywaniu nowej Pumy ST, by przekazać klientom sygnowanÄ… emblematem ST radość z jazdy bez uszczerbku dla walorów praktycznych kompaktowego SUV-a, a nowa wersja ze skrzyniÄ… Powershift jest jeszcze bardziej wszechstronna. Wykorzystujemy 48-woltowÄ… instalacjÄ™ miÄ™kkiej hybrydy nie tylko do zmniejszenia zużycia paliwa, ale także do podniesienia mocy maksymalnej i momentu obrotowego” – powiedziaÅ‚ Stefan Muenzinger, menedżer Ford Performance w Europie.
Osiągi prawdziwego ST, oszczędność miękkiej hybrydy
Hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy oparty na 1,0-litrowym silniku EcoBoost i 48-woltowej instalacji tzw. miÄ™kkiej hybrydy, oferowany wÅ‚aÅ›cicielom Pumy od momentu premiery SUV-a w 2019 roku, w wariancie ST ze skrzyniÄ… Powershift zostaÅ‚ zmodernizowany pod kÄ…tem podniesienia osiÄ…gów.
System miÄ™kkiej hybrydy wczeÅ›niej niż w innych zastosowaniach zaÅ‚Ä…cza rekuperacjÄ™ energii, która szybciej trafia do 48-woltowego zestawu litowo-jonowych ogniw akumulatora. DziÄ™ki temu napÄ™dzany paskiem, zintegrowany rozrusznik z funkcjÄ… alternatora (BISG) może wydÅ‚użyć okresy, w których uzupeÅ‚nia moment obrotowy silnika spalinowego, co poprawia osiÄ…gi w niższym zakresie obrotów silnika. Podniesiony poziom rekuperacji energii oznacza też dostarczenie dodatkowych 10 KM mocy do ukÅ‚adu napÄ™dowego dziÄ™ki elektrycznemu wsparciu BISG.
RozwiÄ…zanie to w poÅ‚Ä…czeniu ze ustawieniem charakterystyki bezpoÅ›redniego wtrysku turbodoÅ‚adowanego, trzycylindrowego silnika benzynowego, skutkuje prawie 10‑procentowym wzrostem mocy maksymalnej w porównaniu z parametrami 1,0-litrowego napÄ™du EcoBoost Hybrid, który dysponuje mocÄ… 155 KM. Nowa Puma ST z Powershift dostarcza wiÄ™c 170 KM przy 5750 obr/min i 248 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr/min, czyli generuje dokÅ‚adnie dwa razy wiÄ™cej mocy na litr, niż Focus ST170 z 2002 roku.
Puma ST z Powershift korzysta z tego samego systemu aktywnego zaworu wydechowego, który zastosowano w Pumie ST. DziÄ™ki temu uzyskuje wyższe osiÄ…gi i charakterystycznÄ… nutÄ™ sportowego silnika podczas przyspieszania. Aktywny zawór, kontrolowany poprzez tryby jazdy, pozostaje zamkniÄ™ty w trybach Normal i Eco, aby zapewnić codzienny spokojny dźwiÄ™k, ale otwiera siÄ™ w trybie Sport, wzmacniajÄ…c sportowe brzmienie.
„PoÅ‚Ä…czenie downsizingu silnika i instalacji elektrycznej miÄ™kkiej hybrydy zmniejsza zużycie paliwa i emisjÄ™ spalin, przy jednoczesnym utrzymaniu w dyspozycji kierowcy dobrych osiÄ…gów na co dzieÅ„. Wraz z przekÅ‚adniÄ… Powershift o zmienionej charakterystyce ukÅ‚ad ten zapewnia doskonaÅ‚e parametry i emocje towarzyszÄ…ce prowadzeniu modeli ST” – powiedziaÅ‚ Muenzinger.
Przekładnia Powershift pozostawia kierowcy kontrolę
Opracowana z myÅ›lÄ… o pÅ‚ynnej wspóÅ‚pracy z 1,0-litrowymi silnikami EcoBoost Hybrid siedmiobiegowa przekÅ‚adnia Powershift Forda zostaÅ‚a zmodernizowana na potrzeby nowej Pumy ST przez zmianÄ™ parametrów oprogramowania, które przyczyniajÄ… siÄ™ do uzyskania jak najwyższych osiÄ…gów i oszczÄ™dnoÅ›ci.
W trybie w peÅ‚ni automatycznym dwusprzÄ™gÅ‚owa skrzynia zapewnia pÅ‚ynnÄ… zmianÄ™ przeÅ‚ożeÅ„, wygodÄ™ i komfort prowadzenia – zwÅ‚aszcza w miejskich korkach. Dba też o utrzymanie optymalnej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego. Jednak aby naprawdÄ™ wykorzystać możliwoÅ›ci napÄ™du, automatyczna skrzynia biegów umożliwia redukcjÄ™ o trzy biegi i szybsze wyprzedzanie, gdy kierowca wciskajÄ…c pedaÅ‚ gazu oczekuje maksymalnego przyspieszenia. W trybie jazdy Sport przekÅ‚adnia dÅ‚użej utrzymuje niższe biegi, celem uzyskania bardziej sportowych reakcji. Dodatkowo Å‚opatki zmiany biegów umieszczone na kierownicy pozwalajÄ… kierowcy na peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ sytuacji i samodzielne zmiany przeÅ‚ożeÅ„.
PrzekÅ‚adnia automatyczna Powershift umożliwia również korzystanie z funkcji Stop & Go w trybie tempomatu adaptacyjnego (Adaptive Cruise Control) 4, który może zatrzymać pojazd w ruchu miejskim i automatycznie ruszyć za poprzedzajÄ…cym samochodem, jeÅ›li czas zatrzymania byÅ‚ krótszy niż trzy sekundy. Może też po trzech sekundach wznowić jazdÄ™ po naciÅ›niÄ™ciu przycisku na kierownicy lub pedaÅ‚u gazu. PrzekÅ‚adnia umożliwia również korzystanie z funkcji zdalnego uruchomienia silnika 5 za poÅ›rednictwem aplikacji FordPass. 6
Podwozie ST z najwyższej póÅ‚ki
Nowa Puma ST ze skrzyniÄ… Powershift dzieli podwozie z wielokrotnie nagradzanÄ… PumÄ… ST. Wyostrzono reakcje zwiÄ™kszajÄ…c sztywność skrÄ™tnÄ… belki skrÄ™tnej tylnego zawieszenia aż do 2000 Nm/stopieÅ„, co stanowi wzrost o ponad 50% w porównaniu z parametrami zawieszenia tylnego standardowej Pumy. Zastosowano też stabilizator przechyÅ‚ów o przekroju 28 mm, montowany do ramy i 24‑milimetrowy stabilizator przechyÅ‚ów z przodu.
Chronione patentem sprężyny zawieszenia kóÅ‚ ze zmiennym kierunkiem dziaÅ‚ania zapewniajÄ… wiÄ™kszÄ… stabilność w zakrÄ™tach, zwrotność i precyzyjniejsze reakcje nowej Pumy ST ze skrzyniÄ… Powershift. Model korzysta z zestawu indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, pozwalajÄ…cych uzyskiwać zmiany kierunku siÅ‚ w tylnym zawieszeniu. UkÅ‚ad umożliwia przekazywanie siÅ‚ bocznych na zakrÄ™tach bezpoÅ›rednio na te sprężyny, zwiÄ™kszajÄ…c sztywność poprzecznÄ… zawieszenia.
Sprężyny wspóÅ‚pracujÄ… z dwururowymi amortyzatorami Hitachi, które dobierajÄ… siÅ‚Ä™ tÅ‚umienia zależnie od czÄ™stotliwoÅ›ci, regulujÄ…c sztywność i umożliwiajÄ…c lepszÄ… kontrolÄ™ samochodu, przy jednoczesnym zachowaniu precyzji niwelowania drobnych nierównoÅ›ci drogi podczas szybkiej jazdy.
PrzeÅ‚ożenie przekÅ‚adni kierowniczej ukÅ‚adu Pumy ST z Powershift wynosi 11,4:1 i jest prawie o 25% szybsze, niż w wersji standardowej Pumy. UdaÅ‚o siÄ™ to uzyskać dziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu specjalnej konstrukcji przednich zwrotnic z drążkami kierowniczymi i przekÅ‚adniÄ… listwy zÄ™batej, co zapewnia lepszÄ… reakcjÄ™ podczas skrÄ™cania, a dodatkowo wspóÅ‚pracuje z ukÅ‚adem Torque Vectoring Control. 4
WiÄ™kszÄ… skuteczność hamowania uzyskano dziÄ™ki przednim tarczom o Å›rednicy 325 mm – o 17% wiÄ™kszym niż w standardowej specyfikacji Pumy. UkÅ‚ad wspomagania ukÅ‚adu hamulcowego Pumy ST ze skrzyniÄ… Powershift jest dostrojony Splitter z wytÅ‚oczonym oznakowaniem Ford Performance zintegrowany z przednim zderzakiem, nie tylko podkreÅ›la sportowe cechy nowej Pumy ST, ale także zwiÄ™ksza siÅ‚Ä™ docisku przedniej części pojazdu o prawie 80% w stosunku do wersji standardowej Pumy. RzucajÄ…ce siÄ™ w oczy elementy aerodynamiki to duży spojler dachowy i charakterystyczny tylny dyfuzor, natomiast rozpoznawalne z daleka górna i dolna osÅ‚ona chÅ‚odnicy zostaÅ‚y zaprojektowane tak, aby poprawić chÅ‚odzenie silnika.
pod kÄ…tem stosowania zmiennej siÅ‚y hamowania, wyczucia i informacji zwrotnej o opóźnieniu, które sÄ… niezbÄ™dnym czynnikiem dynamicznej jazdy, a dodatkowÄ… siÅ‚Ä™ wspomagajÄ…cÄ… opóźnienie dostarcza również specjalnie do tego modelu dostrojona charakterystyka pracy ukÅ‚adu rekuperacji.
Wzornictwo Å‚Ä…czÄ…ce formÄ™ i funkcje
Splitter z wytÅ‚oczonym oznakowaniem Ford Performance zintegrowany z przednim zderzakiem, nie tylko podkreÅ›la sportowe cechy nowej Pumy ST, ale także zwiÄ™ksza siÅ‚Ä™ docisku przedniej części pojazdu o prawie 80% w stosunku do wersji standardowej Pumy. RzucajÄ…ce siÄ™ w oczy elementy aerodynamiki to duży spojler dachowy i charakterystyczny tylny dyfuzor, natomiast rozpoznawalne z daleka górna i dolna osÅ‚ona chÅ‚odnicy zostaÅ‚y zaprojektowane tak, aby poprawić chÅ‚odzenie silnika.
Puma ST ze skrzyniÄ… Powershift znajdzie siÄ™ w ofercie w gamie szeÅ›ciu kolorów – wÅ›ród nich z dostÄ™pnym wyÅ‚Ä…cznie dla tej wersji lakierem Azura Blue. BÅ‚yszczÄ…ce, czarne wykoÅ„czenie dachu, obramowania osÅ‚ony chÅ‚odnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnÄ™trznych i tylnego spojlera dachowego identyfikujÄ… tÄ™ wersjÄ™ SUV-a, podobnie jak wykoÅ„czenie standardowych 19-calowych felg aluminiowych w kolorze magnetite.
WÅ›ród standardowych elementów podnoszÄ…cych atrakcyjność wnÄ™trza znalazÅ‚y siÄ™: opracowane przez Ford Performance sportowe fotele, pokryte luksusowÄ… syntetycznÄ… skórÄ… Sensico, indukcyjna Å‚adowrka do smartfonów, podgrzewana przednia szyba Quickclear, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu, modem FordPass Connect, 7 oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3 8 , kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™ 8, 9. DostÄ™pne sÄ… również systemy wspomagania kierowcy: UkÅ‚ad aktywnego wspomagania hamowania z funkcjÄ… autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu 4 , System wspomagajÄ…cy parkowanie 4 , System ostrzegajÄ…cy przed pojazdami na drodze poprzecznej z aktywnym wspomaganiem hamowania 4, oraz Tempomat adaptacyjny 4 .
Warto zauważyć, że Puma ST z przekÅ‚adniÄ… Powershift potwierdza wszechstronność modeli Ford Performance, zachowujÄ…c peÅ‚nÄ… przestrzeÅ„ i funkcjonalność – 456 litrów przestrzeni bagażowej 10 przy peÅ‚nym komplecie pasażerów, a także innowacyjny Ford MegaBox, czyli 80‑litrowy schowek pod podÅ‚ogÄ… bagażnika 10, zdolny pomieÅ›cić dwie torby golfowe w pozycji pionowej.
„Ponadto nowa Puma ST z Powershift to również wielokrotnie nagradzane dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne, które uwielbiajÄ… nasi klienci” – podsumowaÅ‚ Stefan Muenzinger.
1 Dane emisji CO2 i zużycia paliwa mogÄ… siÄ™ różnić w zależnoÅ›ci od wersji pojazdów oferowanych na poszczególnych rynkach.
Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasiÄ™g napÄ™du elektrycznego mierzone sÄ… zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu. PrzyjÄ™ta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.
2 Maksymalne osiągi określone przez procedurę testową UN Global Technical Regulation-21 (styczeń 2021).
3 Puma ST 1,5-litra EcoBoost, uzyskuje homologowaną emisje CO2 149-155 g/km WLTP i homologowane zużycie paliwa 6,6-6,8 l/100 km WLTP.
4 Systemy asystenckie wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ sÄ… uzupeÅ‚nieniem jego uwagi, ale nie zastÄ™pujÄ… oceny sytuacji i koniecznoÅ›ci kontrolowania pojazdu przez kierowcÄ™. Mimo ich wsparcia należy zachować zasady bezpieczeÅ„stwa na drodze. SzczegóÅ‚owe informacje i ograniczenia zamieszczono w instrukcji obsÅ‚ugi.
5 W regionach, w których jest to dozwolone przez prawo.
6 Aplikacja FordPass, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów, jest dostÄ™pna do pobrania. Za przesyÅ‚anie wiadomoÅ›ci i danych obowiÄ…zujÄ… opÅ‚aty. FordPass Connect, aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpÅ‚atne usÅ‚ugi powiÄ…zane z komunikacjÄ… sieciowÄ… sÄ… wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóÅ‚y można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). UsÅ‚ugi dla pojazdów skomunikowanych zależą od dostÄ™pnoÅ›ci kompatybilnych sieci Vodafone i sieci partnerskich Vodafone. ZmieniajÄ…ca siÄ™ technologia, sieci komórkowe i możliwoÅ›ci pojazdu mogÄ… ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać dziaÅ‚anie funkcji korzystajÄ…cych z sieci. UsÅ‚ugi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmujÄ… hotspotu Wi-Fi.
7 Opcjonalne Å‚adowanie bezprzewodowe Qi może nie być kompatybilne ze wszystkimi modelami telefonów.
8 Nie prowadź samochodu, gdy jesteÅ› zdekoncentrowany. W miarÄ™ możliwoÅ›ci korzystaj z systemów sterowania gÅ‚osem, nie korzystaj podczas jazdy z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, które trzeba obsÅ‚ugiwać rÄ™cznie. Niektóre systemy mogÄ… nie być dostÄ™pne, kiedy pojazd znajduje siÄ™ w ruchu. Nie wszystkie systemy sÄ… kompatybilne ze wszystkimi telefonami.
9 Systemy mogą wymagać aktywacji.
10 Masa przewożonych Å‚adunków ograniczona jest dopuszczalnÄ… masÄ… pojazdu i rozkÅ‚adem tej masy na osie.