Ford testuje obecnie system dla pojazdów skomunikowanych, wykorzystujÄ…cy geofencing – wirtualne granice wyznaczane w realnym obszarze geograficznym – który pewnego dnia mógÅ‚by wyeliminować konieczność stosowania znaków ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci. ¹ Poza potencjalnym zwiÄ™kszeniem bezpieczeÅ„stwa ruchu dla innych użytkowników dróg i pieszych, system Geofencing Speed Limit Control Forda może pomóc kierowcom uniknąć przypadkowych mandatów za przekroczenie prÄ™dkoÅ›ci, a także poprawić estetykÄ™ miejskiego krajobrazu. ²
„Systemy dla pojazdów skomunikowanych majÄ… duży potencjaÅ‚ – uÅ‚atwiajÄ… codziennÄ… jazdÄ™ i czyniÄ… jÄ… bezpieczniejszÄ…, z korzyÅ›ciÄ… dla wszystkich, nie tylko dla osób siedzÄ…cych za kierownicÄ…” – powiedziaÅ‚ Michael Huynh, szef City Engagement Germany w Ford of Europe. „Geofencing umożliwia ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci tam, gdzie jest to konieczne, co przyczynia siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa i wpÅ‚ywa na estetykÄ™ krajobrazu.”
Pomaga ograniczyć prędkość
W Europie aż 29% ofiar Å›miertelnych wypadków drogowych stanowiÄ… piesi i rowerzyÅ›ci, choć dane te różniÄ… siÄ™ w poszczególnych krajach. ³ Tworzenie stref ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci do 30 km/h jest uważane za jeden z najskuteczniejszych Å›rodków zmniejszajÄ…cych zagrożenie dla pieszych, ponieważ kierowcy majÄ… wiÄ™cej czasu na reakcjÄ™, a siÅ‚a uderzenia bywa mniejsza. ⁴
Systemy wspomagajÄ…ce kierowcÄ™, takie jak Inteligentny ogranicznik prÄ™dkoÅ›ci (ISA) i Adaptacyjny tempomat (ACC) z funkcjÄ… Stop & Go już teraz pomagajÄ… kierowcom stosować siÄ™ do ograniczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci. ⁵ System Geofencing Speed Limit Control firmy Ford jest rozwiÄ…zaniem potencjalnie bardziej elastycznym i skuteczniejszym, niż systemy pokÅ‚adowe i w przyszÅ‚oÅ›ci mógÅ‚by być stosowany zarówno w pojazdach użytkowych i osobowych Forda.
Podczas prób naukowcy wykorzystujÄ… dwa samochody Ford Pro do analizy wpÅ‚ywu ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci na poprawÄ™ pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu i zmniejszenie ryzyka wypadków. Testy z udziaÅ‚em w peÅ‚ni elektrycznego Forda E-Transita obejmujÄ… wszystkie strefy z limitem prÄ™dkoÅ›ci 30 km/h w centrum Kolonii w Niemczech, a także wybrane strefy 50 km/h i 30 km/h w innych częściach miasta.
12-miesiÄ™czna próba jest kontynuacjÄ… innych niedawnych projektów badawczych Forda, których celem jest poprawa bezpieczeÅ„stwa na drogach, w tym systemu skomunikowanych sygnalizatorów Å›wietlnych, które mogÅ‚yby automatycznie wÅ‚Ä…czać zielone Å›wiatÅ‚o, otwierajÄ…c przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych, a także wykorzystania specjalnych gÅ‚oÅ›ników wewnÄ…trz pojazdu, ostrzegajÄ…cych kierowców o kierunku, z którego zbliżajÄ… siÄ™ ludzie i obiekty.
System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze Forda,
wprowadzony w Fordzie Puma w 2020 roku, również przyczynia siÄ™ do zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa na drogach. Systemy wykorzystujÄ…ce komunikacjÄ™ sieciowÄ…, w które wyposażonych jest obecnie 500 000 pojazdów Forda w Europie, ostrzegajÄ… kierowców o ponad 35 000 przypadków awarii, dotyczÄ…cych zarówno modeli Forda, jak i innych marek, a także o ponad 100 000 zagrożeÅ„ na europejskich drogach, do których dochodziÅ‚o miesiÄ™cznie w 2021 r.
Jak to funkcjonuje
Projekt badawczy jest wynikiem wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy zespoÅ‚em Ford City Engagement, urzÄ™dnikami miejskimi z Kolonii i Akwizgranu oraz inżynierami programistami Forda z Palo Alto w USA. Wspólnie z kolegami z Akwizgranu inżynierowie z Palo Alto opracowali rozwiÄ…zanie, Å‚Ä…czÄ…ce pojazdy z systemem geofencingu i sÅ‚użące do monitorowania lokalizacji GPS oraz wymiany danych.
Kierowca otrzymuje informacje na wyświetlaczu na desce rozdzielczej, a nowe ograniczenie prędkości miga poniżej aktualnej prędkości. Pojazd automatycznie zmniejsza prędkość, zgodnie z obowiązującym w strefie limitem. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system kontroli ograniczeń prędkości.
W przyszÅ‚oÅ›ci system Geofencing Speed Limit Control firmy Ford mógÅ‚by umożliwić kierowcom wyznaczanie wÅ‚asnych stref z ograniczeniem prÄ™dkoÅ›ci do 20 km/h, np. na terenie magazynów i obiektów prywatnych. Ograniczenia mogÄ… być również dostosowywane dynamicznie, z uwzglÄ™dnieniem lokalnych zagrożeÅ„, tymczasowych robót drogowych i pory dnia.
Niemiecki kodeks drogowy wymienia ponad 1000 rodzajów oznaczeÅ„ drogowych. ⁶ Szacuje siÄ™, że w Wielkiej Brytanii liczba znaków drogowych podwoiÅ‚a siÄ™ w ciÄ…gu ostatnich dwóch dekad, siÄ™gajÄ…c Å‚Ä…cznie ok. 4,6 miliona, a Departament Transportu żąda od wÅ‚adz lokalnych usuniÄ™cia niepotrzebnych i nieestetycznych znaków. ⁷ Zmniejszenie liczby znaków na drogach mogÅ‚oby w znacznym stopniu przyczynić siÄ™ do uporzÄ…dkowania przestrzeni naszych miast, a kierowcy mogliby skoncentrować siÄ™ na samej jeździe, nie na Å›ledzeniu znaków.
„Nasi kierowcy powinni korzystać ze wsparcia najnowszych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, w tym z systemów asystujÄ…cych, opartych na geofencingu, które pozwolÄ… im przestrzegać ograniczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci i w peÅ‚ni skoncentrować siÄ™ na drodze” - powiedziaÅ‚ dr Bert Schröer, dyrektor ds. technologii pojazdów i mobilnoÅ›ci w AWB, firmie zajmujÄ…cej siÄ™ wywozem odpadów, która wraz z miastem Kolonia bierze udziaÅ‚ w testach.
Próby potrwajÄ… do marca 2023 roku i bÄ™dÄ… częściÄ… szerszych inicjatyw badawczych, w ramach których przedprodukcyjne i prototypowe pojazdy Ford E-Transit sÄ… poddawane intensywnym testom w warunkach realnej eksploatacji w sektorach: pocztowym, usÅ‚ug komunalnych, użytecznoÅ›ci publicznej, dostaw ostatniego kilometra i dostaw artykuÅ‚ów spożywczych w Niemczech, WÅ‚oszech, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Ford korzysta również z geofencingu w trosce o poprawÄ™ jakoÅ›ci powietrza w miastach – dziÄ™ki trybowi bezemisyjnego napÄ™du elektrycznego Forda Transita Custom PHEV, system może być aktywowany automatycznie za każdym razem, gdy wjedzie on do strefy niskiej emisji.