Ford testuje wizualny język oparty na sygnałach świetlnych, który pomoże pojazdom autonomicznym komunikować się z pieszymi
Dodano: 2019-02-10
Wyświetlono: 1317 razy
Gesty ręki, ruchy głową, czy uniesiony kciuk, to powszechnie używane sygnały pomiędzy kierowcami, pieszymi i rowerzystami, upewniające wszystkich uczestników ruchu, co do ich zamiarów. Ale jak autonomiczne samochody bez kierowcy mają komunikować się ze wszystkimi dookoła?
Inżynierowie Forda sprawdzają, czy kolorowe światła, wyświetlane nad przednią szybą, będą właściwym rozwiązaniem dla nawiązania komunikacji pomiędzy autonomicznymi samochodami i ludźmi
Kierowca ukryty w siedzeniu, niewidoczny z zewnątrz samochodu, pomaga wywołać rzeczywiste sytuacje, testujące zaufanie pieszych i rowerzystów do autonomicznych pojazdów
Badania w Niemczech pomogły stworzyć bazę sygnałów o wysokim poziomie akceptacji i zaufania, dzięki której naukowcy mogą rozwijać i doskonalić język wizualny
Większość osób, które napotkały zaadaptowaneo Transita Connecta, testowanego przy udziale Politechniki w Chemnitz, było przekonanych, że mają do czynienia z prawdziwym pojazdem autonomicznym
Ford przetestował właśnie jedno z rozwiązań, polegające na użyciu świateł do sygnalizowania, co auto robi w danym momencie i co zrobi za chwilę. Jest to część badań firmy nad opracowaniem komunikacyjnego systemu, który pomoże pojazdom autonomicznym integrować się z innymi użytkownikami dróg.
Aby badania były w pełni realistyczne, firma stworzyła „Human Car Seat” – specjalne siedzenie, maskujące obecność człowieka w samochodzie, które zamontowano w Fordzie Transit Connect. Samochód wyglądał jak autonomiczny, obserwatorzy mogli więc dokładniej ocenić reakcje na białe, purpurowe i turkusowe sygnały, emitowane z belki świetlnej na dachu, informujące o zamiarze jazdy naprzód, czy ustąpienia pierwszeństwa innemu użytkownikowi drogi.
„Jest rzeczą fundamentalną, żeby ludzie zaufali pojazdom autonomicznym, a opracowanie jednego uniwersalnego słownika sygnałów wizualnych jest do tego kluczem. Przebranie człowieka za samochodowy fotel było jednym z pomysłów, która – po krótkim wahaniu – w realizacji okazał się najskuteczniejszą drogą, aby uzyskać potrzebne nam informacje – powiedział Thorsten Warwel, szef Core Lighting, Ford of Europe.
Ostatnie badania, które uzupełniły prace przeprowadzone już w USA, były prowadzone razem z Politechniką w Chemnitz, w Niemczech. Badacze rozszerzyli zakres testów aby sprawdzić skuteczność dwóch innych kolorów, dodanych do białego, lokalizację belki świetlnej na dachu, podczas gdy w USA badano światła umieszczone w górnej części przedniej szyby i reakcje z większej odległości, gdzie widoczność świateł sięgała 500 m.
Badania pokazały, że 60% ze 173 osób napotykających Transita Connecta myślało, że to samochód autonomiczny. Reakcje kolejnych 1600 osób wskazały, że kolor turkusowy, lepiej zauważalny od białego i trudniejszy do pomylenia z czerwonym niż purpurowy, okazał się kolorem lepiej odbieranym. Towarzyszył temu wysoki poziom akceptacji i zaufania do sygnałów, co dało podstawy do dalszego rozwoju i doskonalenia wizualnego języka.
„Kontakt wzrokowy jest ważny – ale nasze badania pokazały, że użytkownicy drogi, w pierwszej kolejności i przede wszystkim, patrzą co robi pojazd. Następny krok to zbadać co możemy zrobić, żeby sygnały świetlne stały się bardziej czytelne i intuicyjne dla każdego.” – powiedział dr. Matthias Beggiato z wydziału psychologii uniwersytetu, z którym Ford współpracował przy projekcie „InMotion”. Program został zasilony funduszem 1 miliona euro z niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, jako części programu badawczego Automatyzacja i Łączność w Transporcie Drogowym.
„Kierowcy-fotele”, którzy przeszli specjalne szkolenie, aby prowadzić bezpiecznie w każdych warunkach, patrzyli na drogę przez „fałszywy” zagłowek i operowali specjalnymi dźwigniami. Asystent, schowany w tylnej części pojazdu, także obserwował drogę przed samochodem.
W oddzielnych testach przeprowadzonych przez Forda razem z firmą HELLA, kooperantem w zakresie samochodowego oświetlenia i elektroniki, badacze sprawdzali lokalizację świateł, na atrapie chłodnicy lub w miejscu reflektorów. Nie uzyskano jednak jednoznacznej odpowiedzi.
Ford pracuje w ten sposób nad celem, jakim jest wdrożenie pojazdu autonomicznego, najpierw w Ameryce Północnej w 2021 roku. Jednym z kroków jest wzbudzenie zaufania do pojazdów autonomicznych. Zasadniczą rolę odgrywa stworzenie standardu komunikowania zamiarów w ruchu drogowym. Firma współpracuje z licznymi organizacjami przemysłowymi, włączając w to Międzynarodową Organizację Standaryzacji (ISO) i Stowarzyszenie Inżynierów Przemysłu Samochodowego (SAE). Zaprasza też inne firmy samochodowe i technologiczne do współpracy przy opracowaniu tego standardu.
Ford, we współpracy z firmą Argo Al., stał się pierwszą firmą testującą pojazdy autonomiczne w Waszyngtonie i przygotowującą się do testów w Detroit, Pittsburghu i Miami. W Chinach firma jest częścią programu Apollo, oferowanego przez Baidu, operatora najpopularniejszej chińskiej wyszukiwarki internetowej. Pracuje nad rozpoczęciem testów samochodów autonomicznych na wyznaczonych drogach w Pekinie, a w dalszej części roku w innych chińskich miastach.
Ubezpieczenie Autocasco to nieodłączna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeństwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze...więcej »
Czas wakacji wiąże się z planowaniem krótszych i dłuższych podróży. Wiele osób decyduje się na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzę autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?...więcej »
Dla firmy znanej kiedyś jako quattro GmbH te cztery litery oznaczały jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. Były one zgodne z filozofią podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania...więcej »
Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym świecie dzięki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyścigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na słynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii.
...więcej »
Niedługo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miała miejsce w piątek 9 czerwca, Ford poinformował, że premiera nowego Mustanga GT4 odbędzie się w środę 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego na kultowym torze ...więcej »
pełni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, świetnie sprawdza się w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiębiorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza...więcej »
Ford Performance przygotowuje się do 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarz...więcej »
Obsługa samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest właściwie koniecznością. Mustang Mach-E nie jest wyjątkiem, a Ford zadbał o rozbudowaną listę możliwości. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwości...więcej »
Przy okazji zakończenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedającego się modelu: Tiguan nr 3 będzie dostępny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun...więcej »
VW Bus Festival 2023, który odbędzie się w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko największe międzynarodowe spotkanie miłośników mikrobusów Volkswagena, ale również największa w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja...więcej »
Ford Performance uczestniczył w większej liczbie wyścigów i zwyciężał w większej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na świecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po Ensenadę w Meksyku. Musi jedna...więcej »
Międzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) będzie najjaśniejszą gwiazdą wszechświata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udział 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ...więcej »
Ford Ranger Raptor został Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygrała w głównej kategorii konkursu, pokonując aż 31 innych modeli.
...więcej »
Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim się to stanie, będzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede...więcej »
Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpańskiej marki - Tavascana - minął dopiero miesiąc, a design samochodu już cieszy się uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki został doceni...więcej »
Małopolska Joy Ride Festiwal to największa w Polsce impreza rowerowa łącząca najróżniejsze odmiany dwukołowych sportów ektremalnych i goszcząca zawodników rywalizujących w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia p...więcej »
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni...więcej »
Dane ze Strefy Płatnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w Śródmieściu pokazują, przy których ulicach parkuje najwięcej aut z zielonymi tablicami i jaką część wszystkich samochodów stanowią. W ciągu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc...więcej »
Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskują nowy, oszałamiający wygląd. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzują się t...więcej »