Ford ogÅ‚osiÅ‚ również, że zainwestuje 3,5 mld dolarów w budowÄ™ pierwszej, wspieranej przez koncern motoryzacyjny, amerykaÅ„skiej fabryki akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych nazwanej BlueOval Battery Park Michigan – której otwarcie planowane jest w 2026 roku.
Dywersyfikacja i odpowiednie rozlokowanie Å‚aÅ„cucha dostaw akumulatorów Forda w regionach, w których firma produkuje pojazdy elektryczne, wpÅ‚ynie na obniżenie kosztów zakupu pojazdów i zwiÄ™kszenie ich przystÄ™pnoÅ›ci, a jednoczeÅ›nie wzmocni popyt konsumencki. Ford pracuje nad zrealizowaniem w ramach planu Ford+ globalnej rocznej produkcji 600 000 egzemplarzy samochodów elektrycznych do koÅ„ca tego roku i 2 milionów do koÅ„ca roku 2026.
Wraz z szybkim wzrostem produkcji samochodów elektrycznych, niezbÄ™dnym dziaÅ‚aniem byÅ‚o wprowadzenie w gamie modeli akumulatorów LFP. Pozwoli to Fordowi oferować przyszÅ‚ym wÅ‚aÅ›cicielom modeli elektrycznych wiÄ™kszy wybór oraz zrealizować cel firmy, jakim jest osiÄ…gniÄ™cie 8-procentowej marży EBIT w segmencie dziaÅ‚alnoÅ›ci Model e do 2026 roku.
„JesteÅ›my nastawieni na przywództwo w rewolucji pojazdów elektrycznych, a to oznacza inwestowanie w technologie i miejsca pracy, które pozwolÄ… nam utrzymać siÄ™ na czele globalnej transformacji w naszej branży – powiedziaÅ‚ Bill Ford, prezes zarzÄ…du Forda.
KorzyÅ›ci dla klientów, jakie oferujÄ… akumulatory LFP
Zaoferowanie wariantu akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), o innym skÅ‚adzie chemicznym ogniw – obok obecnie dostÄ™pnych niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) – pozwoli klientom Forda wybierać pojazd elektryczny o charakterystyce efektywnoÅ›ci akumulatora odpowiadajÄ…cej ich potrzebom.
Akumulatory LFP sÄ… bardzo trwaÅ‚e i tolerujÄ… czÄ™stsze Å‚adowanie oraz Å‚adowanie szybkie, a jednoczeÅ›nie korzystajÄ… z mniejszej iloÅ›ci poszukiwanych w branży, drogich surowców. TaÅ„szy akumulator pomoże Fordowi ograniczyć koszty produkcji, a nawet obniżyć ceny samochodów elektrycznych. Akumulatory LFP bÄ™dÄ… stanowić źródÅ‚o zasilania wielu przystÄ™pnych cenowo elektrycznych modeli osobowych i ciężarowych nowej generacji, które sÄ… obecnie opracowywane przez Forda.
„Linia pojazdów elektrycznych Forda wytworzyÅ‚a ogromny popyt. Realizujemy nasze plany, zwiÄ™kszajÄ…c skalÄ™ produkcji akumulatorów LFP i NCM, a tysiÄ…ce, a wkrótce miliony klientów zacznÄ… czerpać korzyÅ›ci z pojazdów elektrycznych Forda, wyposażonych w najnowoczeÅ›niejsze, trwaÅ‚e systemy zasilania, które stajÄ… siÄ™ coraz bardziej przystÄ™pne cenowo – powiedziaÅ‚ Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.
Jeszcze przed otwarciem nowej fabryki akumulatorów w Marshall w stanie Michigan w USA, Ford wprowadzi na kluczowych rynkach Å›wiatowych akumulatory LFP w Mustangu Mach-E (2023) i w F-150 Lightning (2024), dziÄ™ki czemu skróci siÄ™ czas oczekiwania klientów.
Technologia akumulatorów LFP pomaga również zmniejszyć zależność od krytycznych surowców, takich jak nikiel i kobalt, co wpisuje siÄ™ w plany stworzenia Å‚aÅ„cucha dostaw samochodów elektrycznych, respektujÄ…cego przyjÄ™te przez Forda zasady zrównoważonego rozwoju i prawa czÅ‚owieka.
Ford planuje do roku 2026 Å›wiatowe inwestycje w rozwój pojazdów elektrycznych, siÄ™gajÄ…ce ponad 50 mld USD.ZobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ także do osiÄ…gniÄ™cia do roku 2050 globalnej neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla dla caÅ‚ej gamy sprzedawanych modeli, wszystkich swoich zakÅ‚adów i dostawców. ZerowÄ… emisjÄ™ dla wszystkich pojazdów oraz neutralność pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla dla wszystkich zakÅ‚adów, logistyki i dostawców w Europie Ford planuje osiÄ…gnąć już w roku 2035.