Koncepcja zautomatyzowanej mobilności
Jednym z celów prac Toyoty nad autonomicznymi samochodami jest zmniejszenie liczby ponad 1,3 miliona ofiar, które co roku tracÄ… życie w wypadkach drogowych. Ponadto Toyota chce uÅ‚atwić samodzielne korzystanie z samochodów ludziom w podeszÅ‚ym wieku oraz osobom niepeÅ‚nosprawnym fizycznie, które dziÅ› nie mogÄ… prowadzić pojazdów.
Zdaniem Toyoty samochód powinien być partnerem czÅ‚owieka i aktywnie zapewniać mu bezpieczeÅ„stwo. Dlatego wizja przyszÅ‚ej mobilnoÅ›ci Toyoty nosi nazwÄ™ Mobility Teammate Concept. Z czasem, w miarÄ™ postÄ™pów sztucznej inteligencji, samochód bÄ™dzie siÄ™ coraz lepiej uczyÅ‚ przyzwyczajeÅ„ i preferencji kierowcy i pasażerów. Zwykle bÄ™dzie siÄ™ do nich dostosowywaÅ‚, ale w razie potrzeby bÄ™dzie także ostrzegaÅ‚ użytkownika i zapobiegaÅ‚ niebezpiecznym sytuacjom.
Mobility Teammate Concept w praktyce
Toyota pracuje obecnie nad dwoma trybami autonomii pojazdów: Chauffeur i Guardian. Chauffeur to system zautomatyzowanego prowadzenia, któremu czÅ‚owiek powierza kierowanie pojazdem, gdy sam nie chce lub nie może tego robić. W trybie Guardian pojazd prowadzi kierowca, a system udziela mu zaawansowanego wsparcia. Wybór trybu jazdy bÄ™dzie należaÅ‚ do użytkownika.
PodejÅ›cie Toyoty jest dwukierunkowe: jednoczeÅ›nie opracowuje rozwiÄ…zania nowej generacji i upowszechnia aktualne systemy bezpieczeÅ„stwa czynnego w produkowanych samochodach. Firma dąży tego, aby wszystkie samochody byÅ‚y wyposażone w technologie bezpieczeÅ„stwa, Å‚Ä…cznie z najtaÅ„szymi modelami. Obecnie 92% aut Toyoty sprzedawanych w Europie jest wyposażonych w ukÅ‚ady przeciwdziaÅ‚ajÄ…ce wypadkom, które pomagajÄ… redukować liczbÄ™ wypadków.
Systemy bezpieczeństwa nowych generacji
Toyota planuje w 2020 roku wprowadzić na rynek ukÅ‚ad Highway Teammate. Jest to system zautomatyzowanego prowadzenia na autostradach, który umożliwia samoczynne wÅ‚Ä…czanie siÄ™ do ruchu i zjazd z autostrady, wyprzedzanie innych pojazdów i zmianÄ™ pasów ruchu, zgodnie z oczekiwaniami kierowcy.
Na początku następnej dekady Toyota zamierza wprowadzić system Urban Teammate, realizujący zautomatyzowane prowadzenie na zwykłych drogach. Dysponując bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencją, Urban Teammate umożliwi pełniejszą automatyzację prowadzenia.
Rola Toyota Research Institute
MisjÄ… Toyota Research Institute (TRI) jest eksplorowanie nowych obszarów i opracowywanie dla Toyoty kolejnych skoków technologicznych. W tym samym celu powstaÅ‚a firma Toyota AI Ventures, korporacyjny fundusz venture capital, którego celem jest wspieranie ducha przedsiÄ™biorczoÅ›ci i inwestowanie w start-upy w obszarach sztucznej inteligencji, big data, maszynowego uczenia siÄ™, robotyki itd.
„Kaizen, czyli nieustanne doskonalenie, jest osiÄ… wszystkich aspektów dziaÅ‚alnoÅ›ci Toyoty. To nasz fundament i jeden z najwiÄ™kszych atutów. Jednak w dzisiejszych czasach potrzebujemy szerszego podejÅ›cia. W tej konkretnej dziedzinie nie wystarczy iść do przodu drobnymi krokami. Potrzebne sÄ… skoki, które czÄ™sto koÅ„czÄ… siÄ™ porażkÄ…. JeÅ›li nie boisz siÄ™ upadków, w pewnym momencie odniesiesz sukces” – powiedziaÅ‚ Gill Pratt.
NajwiÄ™ksze wyzwania w opracowywaniu systemów bezpieczeÅ„stwa
Jak podkreÅ›la CEO Toyota Research Institute, najtrudniejszym wyzwaniem przy opracowywaniu systemów zautomatyzowanej jazdy jest przewidywanie zachowania czÅ‚owieka. W tym celu budowany jest model statystyczny na podstawie danych o rzeczywistych zachowaniach ludzi. W ten sposób powstaje symulowane Å›rodowisko, w którym testowane sÄ… reakcje autonomicznego oprogramowania. NastÄ™pny etap to symulacja jazdy na dystansach wielu mil wÅ›ród ruchu znacznie bardziej intensywnego od rzeczywistego. Wreszcie zestawiane sÄ… wyniki tych symulacji z rzeczywistymi testami na drodze.
„Istotne jest to, aby samochód byÅ‚ bezpieczny sam w sobie – bez interakcji z infrastrukturÄ… drogowÄ… i innymi pojazdami. DziÄ™ki temu bÄ™dzie mógÅ‚ poruszać siÄ™ bezpiecznie również w przypadku awarii spowodowanych np. klÄ™skami żywioÅ‚owymi. Ponieważ pojazdy jeżdżą w najróżniejszych warunkach meteorologicznych i drogowych, system musi dysponować zestawem różnych czujników, które wzajemnie siÄ™ uzupeÅ‚niajÄ…. Na przykÅ‚ad dla lidaru problemem jest Å›nieg” – podkreÅ›liÅ‚ Seigo Kuzumaki.
Zdaniem Seigo Kuzumakiego, najważniejsze wyzwania, jakie stojÄ… przed mobilnoÅ›ciÄ… przyszÅ‚oÅ›ci, to regulacje prawne oraz odpowiednia infrastruktura. Dla wprowadzenia technologii zautomatyzowanego prowadzenia w różnych rejonach Å›wiata konieczne sÄ… zunifikowane przepisy. Autonomiczna jazda wymaga także transmisji olbrzymiej iloÅ›ci danych, bezpieczeÅ„stwa przesyÅ‚u oraz ochrony prywatnoÅ›ci użytkowników.
„Wyzwaniem jest na pewno także osiÄ…gniÄ™cie autonomii na poziomie 5. Obecnie sztuczna inteligencja nie jest w stanie wnioskować tak, jak to robi czÅ‚owiek. Nie wierzÄ™ w deklaracje firm, które podajÄ… daty osiÄ…gniÄ™cia poziomu 5. Kolejnym wyzwaniem jest akceptacja spoÅ‚eczna. Nie każdy jest gotowy na zautomatyzowane prowadzenie i sztucznÄ… inteligencjÄ™. Obserwujemy jednak poczÄ…tek zmiany nastawienia. Dekady temu wszystkie windy byÅ‚y obsÅ‚ugiwane przez windziarzy, ale już dawno windy sterowane automatycznie staÅ‚y siÄ™ dla nas oczywistoÅ›ciÄ…. JeÅ›li chcemy, by matka powierzyÅ‚a życie swojego dziecka autonomicznemu samochodowi, musimy zagwarantować, że nasze produkty sÄ… bezpieczne i że zautomatyzowane pojazdy radzÄ… sobie znacznie lepiej, niż prowadzone przez czÅ‚owieka” – oceniÅ‚ Gill Pratt.