Goodyear, światowy lider w produkcji opon, wprowadza na polski rynek oponę RunOnFlat.
Opona ta pozwala kontynuować jazdę po przebiciu i utracie powietrza, nawet przez 80 kilometrów z maksymalną prędkością 80 km/h. Dzięki oponom RunOnFlat kierowcy nie będą już więcej narażeni na utratę bezpieczeństwa nie tylko podczas jazdy przy dużej prędkości, wyprzedzania, czy wchodzenia w zakręt. Za sprawą tej opony kierowcy nie spóźnią się na ważne spotkanie, czy samolot i nie będą zmuszeni zatrzymać się nocą w nieznanej części miasta, żeby wymienić koło.
Bezpieczeństwo znajduje się na pierwszym miejscu wśród wszystkich zmartwień kierowców. Ogólnoeuropejskie statystyki pokazują, że co roku liczba wypadków na drogach, w których dochodzi do obrażeń ciała wynosi ponad 1.4 mln*. Do części wypadków dochodzi w wyniku utraty powietrza w oponach lub ich poważnego uszkodzenia. Aż 80 proc. kierowców twierdzi, że w przeszłości przytrafiło im się przebić oponę, a taka sytuacja zazwyczaj trafia się w najbardziej niedogodnych momentach, takich jak wyjazd na rodzinne wakacje, czy na zatłoczonych drogach (badanie JD Power Automotive Emerging Technologies, 2002). Jednocześnie, według Raportu Komisji Europejskiej z 2003 r., opony odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa każdego samochodu, a nieodpowiednio utrzymane lub złej jakości odpowiadają za duży odsetek wypadków na europejskich drogach.
"Komplet dobrych opon może znacząco wpłynąć na zachowanie samochodu w sytuacji zagrożenia - to one łączą auto z nawierzchnią. Teraz, dzięki oponom Goodyear RunOnFlat, także kierowcy w Polsce mogą zwiększyć bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich" - powiedziała Dominika Kraśko, Dyrektor Marketingu, Goodyear Dunlop Tires Polska.
Kiedy opona Goodyear RunOnFlat zostaje przebita i traci powietrze, to dzięki specjalnej wzmocnionej warstwie wewnątrz bocznych ścian opony, obręcz koła jest nadal utrzymywana w odpowiedniej odległości od nawierzchni. To z kolei umożliwia dalszą jazdę, jedynie przy minimalnej zmianie parametrów jezdnych. W porównaniu z tradycyjną oponą, kierowca nie traci kontroli nad pojazdem, a ten z kolei przyczepności. Wzmocnione ścianki boczne w oponach RunOnFlat zwiększają sztywność opony i pozwalają unieść ciężar samochodu nawet po całkowitej utracie powietrza. W takiej sytuacji kierowca może kontynuować podróż przez co najmniej 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h. Dzięki temu można bez przeszkód dojechać do domu lub najbliższego serwisu oponiarskiego.
"Wielu naszych klientów, którzy jeżdżą na oponach Goodyear RunOnFlat, docenia ich komfort w użytkowaniu. Nasze praktyczne obserwacje pozwalają stwierdzić, że są one jednymi z najłatwiejszych do montażu i demontażu spośród wszystkich typów opon runflat" - powiedział Grzegorz Borysiak, przedstawiciel serwisu opon Tip-Topol. "Niewątpliwą zaletą opon Goodyear RunOnFlat jest możliwość montowania ich na każdym typie obręczy, bez konieczności stosowania dodatkowego wyposażenia maszyn, co znacznie obniża koszty i nakłady pracy" - dodał Grzegorz Borysiak.
Technologia Goodyear RunOnFlat oferuje tak wysoki poziom bezpieczeństwa, że kierowcy mogą nawet nie zauważyć nagłej utraty ciśnienia w oponach. Specjalne czujniki montowane we wszystkich czterech oponach informują kierowcę w przypadku takiego zdarzenia. Kilkanaście testów przeprowadzonych przez Goodyeara udowodniło, że użytkownicy nie zauważają żadnej różnicy prowadząc samochód z oponami RunOnFlat, czy z ogumieniem tradycyjnym.
Obecnie technologia RunOnFlat, jako wyposażenie standardowe, dostępna jest już w wielu samochodach, które cieszą się rosnącą popularnością wśród klientów, od Mini do Ferrari.
Coraz więcej aut projektowanych jest także z myślą o zastosowaniu w nich takich opon. Goodyear wyposaża obecnie w opony RunOnFlat 50 proc. samochodów, w których montowane są opony typu runflat.
Istnieje nadzieja, że podobnie jak w przypadku innych przełomowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, takich jak pasy bezpieczeństwa, ABS lub poduszki powietrzne, opony RunOnFlat będą montowane już wkrótce jako wyposażenie standardowe we wszystkich samochodach. Obecnie występują one jako opcja dodatkowa lub wyposażenie standardowe w wielu uznanych markach samochodów, m.in.:
Audi Q7
BMW - seria 1, 3, 5, 6, X5, Z4 oraz Z8
Chevrolet Corvette
Ferrari F131 oraz F430 Modena
Ford Galaxy i S-MAX
Land Rover, Range Rover
Maserati Quattroporte
Mini
Rolls Royce Phantom.
Według firmy Goodyear w nadchodzących miesiącach i latach do tego grona dołączy znacznie więcej producentów samochodów. Obecnie dostępnych jest ponad 50 różnych rozmiarów opon RunOnFlat, m.in. wielokrotnie nagradzane Eagle F1, GSD3, Eagle NCT5 oraz Excellence. W 2004 r. Goodyear sprzedał ponad 1,3 mln opon typu runflat, a w 2005 r. sprzedaż wzrosła do ponad 1,7 mln sztuk.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 85 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.