Goodyear wprowadził specjalne logo dla opon zimowych, które są przeznaczone do samochodów ciężarowych i autokarów. Dzięki oznaczeniu - oprócz łatwiejszego wyboru właściwej zimowej opony - potencjalnie zwięszy się bezpieczeństwo na drodze, bo pojazdy będą częściej wyposażane w ogumienie dopasowane do warunków zimowych
Lód i opady śniegu występują w większości krajów europejskich. Wczęści z nich, występują regularnie długie okresy zimy, w trakcie których posiadanie specjalnego ogumienia zimowego jest wymagane prawnie. Jednakże, wymagania te różnią się od siebie w kwestii prawnego uregulowania obowiązku stosowania opon zimowych i związanego z nimi wyposażenia. Na przykład w Austrii wymaga się minimalnej głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm w przypadku zimowych opon radialnych, podczas gdy w krajach sąsiednich głębokość ta może spaść nawet do 1 mm. Różnorodne są także wymagania dotyczące łańcuchów śnieżnych. Co ważne, ustawodawcy w niektórych krajach podjęli działania zmierzające do wprowadzenia obowiązku zakładania opon zimowych w czasie zimy. W związku z tym przewoźnicy oraz operatorzy flot czują się niepewnie dokonując wyboru opon oraz dodatkowego wyposażenia, jakie zimą powinni stosować, poruszając się po drogach Europy.
"Coraz częściej operatorzy flot stosują opony zimowe w swoich ciężarówkach, ponieważ wiedzą, że nagłe opady śniegu lub pokryta lodem droga mogą z łatwością zatrzymać pojazd, który nie został w pełni przygotowany do zimowych warunków, albo wręcz spowodować wypadek. Każdy postój ciężarówki lub jej czasowe wyłączenie z ruchu, powoduje wymierne straty finansowe. Dlatego, aby umożliwić naszym klientom lepszą orientację wśród opon Grupy Goodyear, wprowadziliśmy specjalne oznakowania opon zimowych dla ciężarówek" - powiedział Janusz Krupa, Kierownik ds. Produktu, Opony ciężarowe w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska. "Istnieje już logo oznaczające opony zimowe do samochodów osobowych, ale nie chcieliśmy go stosować, żeby nie wprowadzić niepotrzebnego zamieszania. Uważamy, że opony do samochodów ciężarowych i autokarów powinny być oznaczane innym symbolem" - dodał Janusz Krupa.
Niektórzy operatorzy mają problemy z określeniem pojęcia opony zimowej. Producenci opon powszechnie oznaczają opony na oś napędową symbolem "M&S", czyli "Mud and Snow", co w języku polskim oznacza "Błoto i Śnieg". Takie opony zaprojektowano z przeznaczeniem na drogi, na których leży błoto i/lub śnieg. Nie są to jednak opony zimowe w pełnym tego słowa znaczeniu, których zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie optymalnej przyczepności i trakcji na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.
Dotychczas nie istniało specjalne oznakowanie, które definiowałoby oponę jako zimową. Z tego powodu Goodyear zaprojektował nowe logo, które będzie umieszczane na wszystkich oponach zimowych produkowanych przez Goodyear oraz Dunlop, zarówno dla samochodów ciężarowych, jak i autokarów. Logo, umieszczone na boku opony, przedstawia sugestywny obrazek nawiązujący do warunków zimowych, wskazując tym samym na fakt, że opona została stworzona specjalnie do jazdy w warunkach zimowych, na śniegu i lodzie.
Goodyear zaproponował Europejskiej Organizacji Technicznej ds. Opon i Obręczy (ETRTO - European Tyre and Rim Technical Organisation), aby wprowadzone przez koncern oznakowanie było stosowane przez wszystkich producentów opon jako wspólny i standardowy identyfikator.
Kiedy należy stosować opony zimowe?
Pojazd wykorzystywany stale w warunkach zimowych powinien posiadać opony zimowe zamontowane na wszystkich kołach przez cały rok. Biorąc pod uwagę, że nowe opony zimowe zapewniają optymalne osiągi, gdy głębokość bieżnika wynosi powyżej 6 mm, opony Goodyear Ultra Grip mogą być wykorzystywane także jako ogumienie całoroczne. W ten sposób przewoźnicy mogą montować nowe opony zimowe na początku sezonu zimowego, co zapewni im maksymalną trakcję przez całą zimę, a następnie mogą dalej jeździć na zamontowanych oponach zimowych przez resztę roku. Opony te nadają się również do ponownego bieżnikowania i rowkowania.
Na oś sterującą Goodyear zaleca opony Goodyear Ultra Grip WTS, zaś Goodyear Ultra Grip WTD będą najlepszym rozwiązaniem na oś napędową. Jeśli pojazd posiada dodatkowe osie, poza napędową, powinno się na nich stosować opony WTS.
W przypadku pojazdów regularnie napotykających trudne warunki pogodowe zimą, a które są wykorzystywane na trasach całej Europy, zarówno pokonując szlaki górskie, jak i te o bardziej łagodnym klimacie, Goodyear rekomenduje stosowanie ogumienia zimowego. Osiągi opony na suchych i nagrzanych nawierzchniach są nadal bardzo wysokie, a profil ścierania pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie. Jednakże, dzięki oponom zimowym można poprawić mobilność, jak również bezpieczeństwo przy pokonywaniu szlaków w regionach alpejskich i na obszarach przez większą część roku pokrytych śniegiem.
Z kolei w przypadku pojazdów, które rzadko przemieszczają się po drogach w warunkach zimowych, Goodyear zaleca stosowanie opon zimowych jedynie w tych okresach. Sprawdza się to szczególnie w przypadku autokarów wykorzystywanych do obsługi wyjazdów narciarskich. Znane są przypadki, kiedy po utracie przez kierowcę kontroli nad pojazdem na nawierzchni skutej lodem, policja krytykowała przewoźników autokarowych za brak odpowiedniego ogumienia. Przewoźnikom, których autokary okazjonalnie wykorzystywane są w bardziej srogich warunkach zimowych zaleca się stosowanie na wszystkich kołach opon Goodyear Ultra Grip WTS.
Goodyear radzi, aby zimą zawsze wozić ze sobą łańcuchy śnieżne. Oprócz tego, że pomagają one kontynuować jazdę w złych warunkach pogodowych, w niektórych krajach są one wymagane prawnie. Jeśli posiadamy tylko jedną parę łańcuchów, należy je założyć na koła napędzające (na zewnętrznych kołach w przypadku zakładania łańcuchów pojedynczych na podwójne obręcze). Należy przy tym pamiętać o ich zdjęciu zaraz po tym, jak pojazd wjedzie ponownie na suchą nawierzchnię. Ponadto zaleca się również, aby kierowca upewnił się, czy zna dokładnie przepisy obowiązujące w kraju, przez który będzie podróżował oraz co oznaczają odpowiednie znaki drogowe. Ważne jest również, aby sprawdzić czy łańcuchy, które posiadamy, pasują do założonych opon. Często zdarza się bowiem, że przekładamy łańcuchy z jednego pojazdu do drugiego, nie sprawdzając, czy pasują na dane opony. Należy również pamiętać o ciśnieniu powietrza w oponach, które powinno być utrzymywane na odpowiednim poziomie przez cały rok i nie powinno się go zmniejszać ze względu na warunki zimowe.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z siedzibą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 80 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Do publikacji wyłącznie w celach prasowych z podaniem źródła: Moto Target