GRMN to skrót od GAZOO Racing: Meister of Nürburgring, nazwy odnoszÄ…cej siÄ™ do zespoÅ‚u wyÅ›cigowego Toyoty, który wielokrotnie zajmowaÅ‚ pierwsze miejsce w swoich klasach na wymagajÄ…cym torze Nürburgring Nordschleife. Kierowcy i mechanicy z tego zespoÅ‚u brali udziaÅ‚ w pracach nad kolejnymi modelami z serii GRMN.
Marka GAZOO Racing powstaÅ‚a w 2007 roku, kiedy grupa pracowników Toyoty postanowiÅ‚a wystartować w 24-godzninnym wyÅ›cigu na Nürburgring dwoma modyfikowanymi Toyotami Altezza (Lexus IS). W nastÄ™pnym roku prezydent koncernu, Akio Toyoda, pod pseudonimem Morizo Kinoshita zaliczyÅ‚ swój pierwszy z trzech startów w tym sÅ‚ynnym wyÅ›cigu. W ten sposób Toyoda daÅ‚ wyraz filozofii stojÄ…cej za GAZOO Racing, wedÅ‚ug której pracownicy koncernu i fabryk Toyoty majÄ… za zadanie testować nowe technologie firmy w ekstremalnych warunkach, jakich dostarczajÄ… sporty motorowe.
W 2015 roku wszystkie fabryczne zespoÅ‚y rajdowe i wyÅ›cigowe Toyoty i Lexusa zostaÅ‚y zjednoczone pod wspólnÄ… nazwÄ… GAZOO Racing. DziÅ› marka ta jest obecna w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (WRC), Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (WEC), w tym w sÅ‚ynnym 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans, w 24-godzinnym wyÅ›cigu na Nürburgring, w Rajdzie Dakar oraz w wyÅ›cigach NASCAR w Stanach Zjednoczonych. W Japonii GAZOO Racing startuje w serii Super GT za kierownicÄ… samochodów Lexusa.
Toyota Yaris jest pierwszym modelem z serii GRMN dostÄ™pnym w Europie, jednak w Japonii auta w sportowych wersjach specjalnych już od dawna pojawiajÄ… siÄ™ na rynku. I od razu znikajÄ…, gdyż limitowane, podkrÄ™cone wersje popularnych modeli od razu znajdujÄ… rzeszÄ™ nabywców.
iQ GRMN i GRMN Supercharger
Pierwszym modelem, który otrzymaÅ‚ wersjÄ™ GRMN, wcale nie byÅ‚a żadna ze sportowych Toyot ani też sÅ‚ynna Corolla, która w swojej 50-letniej historii doczekaÅ‚a siÄ™ kilku mocnych, sportowych wersji. ByÅ‚a to maleÅ„ka Toyota iQ, której 100 egzemplarzy w wersji GRMN wyprodukowano w 2009 roku. W stosunku do standardowej, miejskiej odmiany usportowiony maluch Toyoty otrzymaÅ‚ tuningowany silnik 1,33 l, znany obecnie z modeli Yaris i Auris, 6-biegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ™, tylne hamulce dyskowe i tuningowane zawieszenie, poprawiajÄ…ce pewność prowadzenia.
Trzy lata później zadebiutowaÅ‚ drugi model, iQ GRMN Supercharger, także dostÄ™pny w 100 egzemplarzach. Nowa wersja byÅ‚a oparta na iQ Racing Concept, pokazanym w 2011 roku na targach w Tokio. Sprężarka mechaniczna (kompresor) firmy Rotrex zwiÄ™kszyÅ‚a moc silnika o 27 KM do wartoÅ›ci 121 KM, a moment obrotowy o 56 Nm do 174 Nm. AerodynamikÄ™ poprawiÅ‚ nowy ksztaÅ‚t zderzaka i tylny spojler. Samochód zyskaÅ‚ także zrobione na zamówienie, wzmocnione zawieszenie, 16-calowe czarne obrÄ™cze aluminiowe Enkei i opony Bridgestone Potenza 195/55.
Co ciekawe, tuningu GAZOO Racing doczekaÅ‚ siÄ™ także oparty na Toyocie iQ Aston Martin Cygnet. Do wspóÅ‚pracy doszÅ‚o po tym, jak zespóÅ‚ Toyoty dzieliÅ‚ z Astonem Martinem pit stop na Nürburgringu w 2009 roku.
Vitz GRMN Turbo
W 2013 roku na rynku pojawiło się 200 egzemplarzy Toyoty Vitz, japońskiej odmiany Yarisa, w wersji GRMN Turbo. Sprzedawany przez internet 3-drzwiowy czarno-biały Vitz miał światła LED, większą rurę wydechową, tylny spojler i nowy przedni zderzak. Pod maską znalazł się znany 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik 1NZ-FE, wsparty turbosprężarką. Moc silnika zwiększyła się ze 109 KM do 152 KM, dzięki czemu Vitz stał się rasowym hot-hatchem. Modyfikacje objęły także wzmocnione hamulce i zawieszenie oraz 17-calowe obręcze BBS.
Mark X GRMN
Entuzjastów serii GRMN, dla których iQ i Vitz byÅ‚y za maÅ‚e, bardzo ucieszyÅ‚ Mark X GRMN pokazany w 2015 roku. ByÅ‚ to sedan klasy Å›redniej z tylnym napÄ™dem i 3,5-litrowym silnikiem V8 o mocy 318 KM, dostÄ™pny w 100 egzemplarzach.
W stosunku do seryjnego Mark X wersja GRMN miaÅ‚a nowy przedni zderzak, dach z wÅ‚ókna wÄ™glowego, który ograniczaÅ‚ masÄ™ samochodu i obniżaÅ‚ Å›rodek ciężkoÅ›ci, spojler na pokrywie bagażnika i 19-calowe aluminiowe obrÄ™cze. Samochód otrzymaÅ‚ także wzmocnione hamulce, sportowe zawieszenie i usportowione wnÄ™trze. Z silnikiem V6 wspóÅ‚pracowaÅ‚a 6-biegowa manualna skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu Torsen.
86 GRMN
Od premiery w 2012 roku Toyota GT86 szybko siÄ™ zadomowiÅ‚a na torze Nürburgring. Specjalnie z myÅ›lÄ… o entuzjastach wyÅ›cigów na Nordschleife Toyota Motorsport GmbH, która odpowiada m.in. za budowÄ™ Toyoty TS050 Hybrid na mistrzostwa Å›wiata FIA WEC, opracowaÅ‚a torowÄ… wersjÄ™ GT86 CS-Cup. Model ten ma swój osobny puchar w ramach niemieckiej serii VLN Endurance Championship na Nürburgring.
ZespóÅ‚ GAZOO Racing opracowaÅ‚ drogowÄ… ToyotÄ™ GT86 z plakietkÄ… GRMN oczywiÅ›cie na Nürburgringu. Samochód zadebiutowaÅ‚ w 2016 roku, kiedy na japoÅ„ski rynek trafiÅ‚o 100 egzemplarzy. Jego twórcy skoncentrowali siÄ™ na redukcji masy i poprawie stabilnoÅ›ci jazdy. Standardowy wolnossÄ…cy silnik, czyli 200-konny bokser 2.0, otrzymaÅ‚ delikatny tuning, który zaowocowaÅ‚ zwiÄ™kszeniem mocy do 215 KM. PrzyczyniÅ‚y siÄ™ do tego nowy ukÅ‚ad dolotowy i wydechowy oraz wymiana niektórych części na odpowiedniki o mniejszym tarciu. Toyota 86 GRMN byÅ‚a lżejsza od seryjnej wersji o 45 kg m.in. dziÄ™ki pokrywie silnika z karbonu i szybom z pleksiglasu. Zmiany objęły także wzmocnione hamulce i przedni oraz tylny spojler.