Dalsza dekarbonizacja żeglugi spowoduje znaczne zmniejszenie emisji CO2, a wykorzystanie pÅ‚ynnego gazu pozwoli Volkswagenowi obniżyć emisjÄ™ CO2 w wypadku transportowców o nawet 25 procent. „Zgodnie z zaangażowaniem Grupy w elektromobilność i produkcjÄ™ neutralnÄ… dla klimatu, flota transportowców zasilanych gazem LNG wykorzystywana przez dziaÅ‚ logistyki stanowi istotny wkÅ‚ad w osiÄ…gniÄ™cie przez Volkswagena do 2050 roku neutralnoÅ›ci pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla” – mówi Simon Motter, szef Volkswagen Group Logistics.
Volkswagen byÅ‚ jednym z pierwszych producentów samochodów, który przystÄ…piÅ‚ do realizacji celów klimatycznego Porozumienia Paryskiego. Jego celem jest ograniczenie do 2050 roku globalnego ocieplenia klimatu o znacznie wiÄ™cej niż tylko dwa stopnie. Dlatego też Grupa Volkswagen zobowiÄ…zaÅ‚a siÄ™ do rozwoju elektromobilnoÅ›ci, do zrównoważonej produkcji i do korzystania z samochodów elektrycznych. W pierwszej kolejnoÅ›ci koncern kieruje siÄ™ unikaniem emisji CO2, a nastÄ™pnie jej maksymalnym ograniczaniem. Nieuniknione emisje sÄ… kompensowane przez udziaÅ‚ w projektach na rzecz ochrony klimatu.
W Niemczech Grupa przestawiÅ‚a już caÅ‚y transport kolejowy realizowany przez Deutsche Bahn na zasilany energiÄ™ elektrycznÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych i rozszerza go na caÅ‚Ä… EuropÄ™. Na trasach przybrzeżnych Grupa wykorzystuje dwa transportowce zasilane biopaliwem, które jest produkowane z pozostaÅ‚oÅ›ci roÅ›linnych, takich jak olej odpadowy z przemysÅ‚u spożywczego. DoprowadziÅ‚o to do 85-procentowej redukcji emisji CO2.
Simon Motter: „DziÄ™ki czterem dodatkowym statkom zasilanym LNG Volkswagen Group Logistics kontynuuje zaangażowanie w ochronÄ™ klimatu i realizuje strategiÄ™ niskoemisyjnego transportu morskiego, która zostaÅ‚a przyjÄ™ta w 2016 roku. W przyszÅ‚oÅ›ci nowe statki umożliwiÄ… również wykorzystanie paliw niekopalnych, co jeszcze bardziej zredukuje emisjÄ™ CO2. Naszym celem jest, aby wszystkie operacje transportowe – realizowane drogÄ… wodnÄ… i kolejowÄ… oraz samochodami – byÅ‚y przyjazne dla Å›rodowiska, co jasno pokazuje pionierskÄ… rolÄ™ Grupy Volkswagen w logistyce przyjaznej dla klimatu”.
DÅ‚ugoterminowe umowy na wyÅ‚Ä…czność z armatorami Wallenius Marine i SFL Corporation podpisano na użytkowanie czterech nowych transportowców na trasie przez PóÅ‚nocny Atlantyk. NajnowoczeÅ›niejsze statki zostaÅ‚y zbudowane w Chinach. Każdy z nich ma pojemność okoÅ‚o 7000 CEU (jednostka ekwiwalentu samochodu), co odpowiada od 4400 do 4700 samochodów z oferty marek należących do Grupy Volkswagen. Statki bÄ™dÄ… napÄ™dzane silnikami firmy MAN Energy Solutions, które mogÄ… być zasilane dwoma rodzajami paliwa i majÄ… moc 13.300 kW. W trybie ekonomicznym transportowce bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… od 15 do 16 wÄ™zÅ‚ów, czyli od 28 do 30 km/h.
W przeciwieÅ„stwie do innych silników okrÄ™towych zasilanych gazem LNG, silniki dwusuwowe MAN Energy Solutions wykorzystujÄ… technologiÄ™ wysokociÅ›nieniowÄ…, która praktycznie nie powoduje wycieku metanu, dziÄ™ki czemu statki czarterowane przez Volkswagen Group Logistics sÄ… szczególnie przyjazne dla klimatu. Dwa statki zasilane gazem LNG, które weszÅ‚y do floty transportowców w 2020 roku, także sÄ… wyposażone w tÄ™ przyjaznÄ… dla klimatu technologiÄ™, która byÅ‚a kluczowa przy ich wyborze.
Stosowanie gazu LNG nie tylko zmniejsza emisjÄ™ CO2. Zmniejsza również emisjÄ™ tlenków azotu i to o 30 procent, czÄ…stek sadzy nawet o 60 procent, a tlenków siarki o nawet 100 procent. Silniki transportowców samochodowych zasilane gazem pÅ‚ynnym nie wymagajÄ… żadnych modyfikacji, aby można je byÅ‚o zasilać alternatywnymi paliwami niekopalnymi, takimi jak biogaz, e-gaz ze źródeÅ‚ odnawialnych i biodiesel.
Aby osiÄ…gnąć dalsze zmniejszenie zużycia paliwa, możliwe jest wyposażenie dwóch nowych statków w akumulatory. Wszystkie cztery statki zasilane gazem LNG bÄ™dÄ… miaÅ‚y przyÅ‚Ä…cza do zasilania z lÄ…du, co pomoże wyeliminować wszystkie lokalne emisje w portach, które zapewniÄ… im dostÄ™p do zasilania.
Każdego roku Volkswagen Group Logistics organizuje na Å›wiecie okoÅ‚o 7700 kursów statków. Oprócz wykorzystania do transportu setek regularnych statków towarowych, aż jedenaÅ›cie transportowców dziaÅ‚a wyÅ‚Ä…cznie na potrzeby Volkswagena. W przyszÅ‚oÅ›ci sześć z nich bÄ™dzie zasilanych gazem LNG. Dwa z jedenastu statków czarterowych, wykorzystywanych na europejskich trasach przybrzeżnych, sÄ… zasilane biopaliwem. Każdego roku Grupa Volkswagen wysyÅ‚a statkami 2,8 miliona nowych aut.