PoznaÅ„, 25 wrzeÅ›nia 2015 roku – w dniu dzisiejszym (piÄ…tek) w Wolfsburgu Rada Nadzorcza Volkswagen AG zatwierdziÅ‚a nowÄ… strukturÄ™ zarzÄ…dzania GrupÄ… i markami, a także regionem Ameryki PóÅ‚nocnej. Tymczasowy PrzewodniczÄ…cy Rady Nadzorczej – Berthold Huber – oÅ›wiadczyÅ‚: „Nowa struktura wzmacnia marki i regiony, daje ZarzÄ…dowi Grupy konieczne pole manewru w zakresie strategii i kontroli w spóÅ‚ce oraz skupia siÄ™ na rozwoju obszarów zorientowanych na przyszÅ‚ość.”
SzczegóÅ‚y dotyczÄ…ce gÅ‚ównych zmian:
Reorganizacja regionu Ameryki PóÅ‚nocnej – prof. Vahland
Rada Nadzorcza podjęła decyzjÄ™ o reorganizacji dziaÅ‚alnoÅ›ci Grupy w Ameryce PóÅ‚nocnej. Rynki w USA, Meksyku i Kanadzie zostanÄ… poÅ‚Ä…czone i znacznie wzmocnione, aby utworzyć nowy region Ameryki PóÅ‚nocnej. Ze skutkiem od dnia 1 listopada 2015 r., dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Grupy w tym regionie bÄ™dzie zarzÄ…dzaÅ‚ prof. dr Winfried Vahland (lat 58), który wczeÅ›niej byÅ‚ Prezesem ZarzÄ…du w Skodzie i który w momencie objÄ™cia nowej funkcji stanie siÄ™ czÅ‚onkiem ZarzÄ…du marki Volkswagen. NastÄ™pcÄ… prof. Vahlanda jako Prezesa ZarzÄ…du w Skodzie bÄ™dzie Bernhard Maier (lat 55), który dotychczas peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ CzÅ‚onka ZarzÄ…du ds. Sprzedaży i Marketingu w Porsche AG. Michael Horn (lat 52) pozostaje Prezesem i Dyrektorem Generalnym (CEO) Grupy Volkswagen w Ameryce.
Grupa Porsche z Bentley’em i Bugatti
Struktura zarzÄ…dzania na poziomie Grupy bÄ™dzie jeszcze bardziej zorientowana na moduÅ‚owe platformy. Platformy te zawierajÄ… standardowe elementy konstrukcyjne dla każdego segmentu aut (samochody wolumenowe, premium, sportowe i dostawcze). W wyniku powyższego zostanie utworzona Grupa Porsche z Bentley’em i Bugatti dla moduÅ‚owej platformy przeznaczonej dla samochodów sportowych z silnikiem umieszczonym centralnie. Strategia moduÅ‚owych platform bÄ™dzie jeszcze Å›ciÅ›lej kontrolowana przez CEO Grupy – w celu realizacji tego zadania zostanie utworzony oddzielny dziaÅ‚. Grupa Audi z Lamborghini i Ducati pozostanie, tak samo jak holding samochodów ciężarowych oraz pion Energetyczny i pion UsÅ‚ug Finansowych. Każda z marek wolumenowych, czyli Volkswagen (z nadrzÄ™dnÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ… za moduÅ‚owe platformy przeznaczone dla samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie) oraz SEAT i Skoda, bÄ™dzie reprezentowana w ZarzÄ…dzie Grupy przez jednego czÅ‚onka.
Nowe funkcje Grupy związane z efektywnością i obszarami zorientowanymi na przyszłość
Funkcje Grupy bÄ™dÄ… koncentrowaÅ‚y siÄ™ bardziej na efektywnoÅ›ci i obszarach zorientowanych na przyszÅ‚ość; dlatego utworzone zostanÄ… jednostki organizacyjne zajmujÄ…ce siÄ™ na przykÅ‚ad strategiÄ… w zakresie produktów Grupy, nowymi obszarami biznesowymi, wspóÅ‚pracÄ… i holdingami, dziaÅ‚aniami zwiÄ…zanymi z koncepcjÄ… connected car (samochodu podÅ‚Ä…czonego do Internetu), zarzÄ…dzania emisjÄ… CO2. WedÅ‚ug Hubera „nowe, silne funkcje Grupy, takie jak te odpowiedzialne za procesy standaryzacji i zharmonizowanej produkcji, stworzÄ… podstawy efektywnego podejmowania decyzji. BÄ™dziemy dziaÅ‚ać szybciej i bardziej elastycznie.” Dodatkowo GÅ‚ówny Specjalista ds. Technologii bÄ™dzie analizowaÅ‚ i – jeÅ›li okaże siÄ™ to konieczne – wspólnie kierowaÅ‚ rozwojem technicznym w caÅ‚ej Grupie z upoważnienia ZarzÄ…du Grupy.
Zmiany dotyczÄ…ce marek i regionów
JednoczeÅ›nie istniejÄ…ce podmioty, struktury i procesy zostanÄ… usprawnione na poziomie Grupy, w szczególnoÅ›ci poprzez wzmocnienie marek i odpowiedzialnoÅ›ci na poziomie regionu. W tym celu marka Volkswagen wprowadzi strukturÄ™ zarzÄ…dzania skÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ z 4 regionów, z których każdy bÄ™dzie kierowany przez lokalnego CEO bezpoÅ›rednio podlegÅ‚ego Prezesowi marki, Herbertowi Diessowi.
Usprawnienie ZarzÄ…du Grupy
DziaÅ‚ produkcji na poziomie Grupy, na którego czele staÅ‚ dotychczas peÅ‚niÄ…cy swoje obowiÄ…zki tymczasowo Thomas Ulbrich, zostanie rozwiÄ…zany ze skutkiem natychmiastowym. Jest to jedna z konsekwencji przekazania odpowiedzialnoÅ›ci markom i regionom. Berthold Huber skomentowaÅ‚ to w nastÄ™pujÄ…cy sposób: „W przyszÅ‚oÅ›ci marki i regiony bÄ™dÄ… także miaÅ‚y wiÄ™kszÄ… niezależność w zakresie produkcji. W zwiÄ…zku z tym powinny także ponosić odpowiedzialność za te dziaÅ‚ania”.
Tymczasowy PrzewodniczÄ…cy Rady Nadzorczej podkreÅ›liÅ‚, że „kluczowÄ… kwestiÄ… jest to, że zmniejszamy stopieÅ„ zÅ‚ożonoÅ›ci w Grupie. W ciÄ…gu ostatnich tygodni podjÄ™liÅ›my już ważne kroki, takie jak rozdzielenie funkcji Grupy i marek”. DodaÅ‚, że wydarzenia z ostatnich kilku dni ujawniÅ‚y konieczność pilnej realizacji tego projektu: „Nie bÄ™dziemy tracić czasu. Nowy model zarzÄ…dzania zostanie wdrożony na poczÄ…tku 2016 roku.” To da ZarzÄ…dowi wiÄ™cej możliwoÅ›ci w zakresie zajmowania siÄ™ pilnymi kwestiami dotyczÄ…cymi strategii, rozwoju i kontroli Grupy.
Inne zmiany dotyczÄ…ce ZarzÄ…du
Rada Nadzorcza przedłużyła o 5 lat umowę z Francisco Javierem Garcią Sanzem (lat 58), Członkiem Zarządu Volkswagen AG ds. Zaopatrzenia.
Christian Klingler (lat 47), CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagen AG ds. Sprzedaży i Marketingu i jednoczeÅ›nie CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki Volkswagen ds. Sprzedaży i Marketingu, opuszcza firmÄ™ ze skutkiem natychmiastowym w ramach dÅ‚ugofalowych, planowych zmian strukturalnych oraz w wyniku różnic w podejÅ›ciu do strategii biznesowej. Ta zmiana nie ma zwiÄ…zku z ostatnimi wydarzeniami. Nowy CEO – Matthias Müller – bÄ™dzie do odwoÅ‚ania tymczasowo zarzÄ…dzaÅ‚ również DziaÅ‚em Sprzedaży na poziomie Grupy.
Jürgen Stackmann (lat 54), wczeÅ›niej Prezes marki SEAT, przejmie funkcjÄ™ Christiana Klinglera jako CzÅ‚onek ZarzÄ…du marki Volkswagen. Na miejsce Stackmanna mianowano LukÄ™ de Meo (lat 48), który jest obecnie CzÅ‚onkiem ZarzÄ…du Audi AG ds. Sprzedaży i Marketingu. Powyższe zmiany personalne wchodzÄ… w życie 1 października 2015 r.